Beppo skrev:
Mycket imponerande takt på bygget måste jag säga. Vart i Skaraborg håller du till? Även jag skaraborgare fast från sydväst, Nossebro närmare bestämt.
Tackar tackar, det är alltid roligt med lovord! Själv tycker jag att det går i halvdan fart, men man har väl lite för höga krav, vill komma lite längre än vad man hinner med.

Vi bygger i Mariestads kommun, strax söder om Lugnås.
 
Kanon att ha kommit så långt på 3(?) pers på ynka 16 dagar!

Var det gammla huset fullt försäkrat nu då så ni slipper pynta allt detta själva?? :)

Kör hårt och lycka till!
 
Christopher_B skrev:
Kanon att ha kommit så långt på 3(?) pers på ynka 16 dagar!

Var det gammla huset fullt försäkrat nu då så ni slipper pynta allt detta själva?? :)

Kör hårt och lycka till!
Vi var tre de första 8 dagarna, (fem på takstolsresardagen) men sedan har det bara varit jag och en granne.

Huset var fullförsäkrat så vi behöver inte betala allt själva... men det blir en ganska saftig summa vi får stå för pga. åldersavdrag, avlopp och att vi bygger större än vi hade.

tack så mycket, skall hålla er uppdaterade med info och bilder.

/Fredrik
 
Nu har han kommit! Onsdag 28/10 kl. 09.11 :D

Lite tidigare än planerat men ack så fin ändå.
Erik 5 minuter efter födsel.
erik5minuter.jpg

Bygget har tagit vila denna vecka men skall förhoppningsvis fortskrida så snart som möjligt när vi kommit in i de nya rutinerna som en familj.:)
 
Redigerat:
Stort Grattis till dig och frugan!!

Bygget hinns med, ta väl hand om den lille och frun nu!!
 
Mikael_L
:) GRATTIS !!! :)

Så snabb du är på att bygga så må du väl också fixa en ny blöja på 8 sekunder blankt. :D

Bor ni fortarande i husvagn? Eller har ni fått någon annan tillfällig lösning.
I vilket fall har ni några månader fram nu en relativt enkel tillvaro, med endast mat, sömn och blöjbyten på den lille, ja förutom sömnlösa nätter då ... ;)

Om jag skulle valt någon period att leva i husvagn med mina barn så är nog antagligen de första månaderna en bra kandidat. :surprised:
 
Efter att huset brann ner så fick jag sätta fart på kvällar och helger att inreda den gamla drängstugan på gården. Husvagnen funkade inte som vi planerade, sov endast två nätter i den. trång, kall och kass.

Från ett skal med ytterpanelen som "innerväggar" ingen isolering eller golv...
Eftersom vi fick byta avloppsbrunn så grävde jag fram avlopp och vatten till drängstugan också. Blir en bra lösning att ha vattenfilter, pump och hydrofor där ute istället för i huset som tidigare.
Här är några bilder.

pappat, isolerat och råspontat väggarna. Isolerat golv, avlopp och vatten indraget,
10 cm epsbruk och golvvärme. Nu skall flytspackel på.
10429_136782143615_731843615_2644854_2725293_n.jpg

Flytspacklat, toaväggar uppe.
10429_136782148615_731843615_2644855_3349105_n.jpg

Nya dörrar och fönster. Till vänster: Toa, dusch, kök. till höger sovrum.
10429_136782133615_731843615_2644852_1678271_n.jpg

Primat och tätskiktat, Kakel och klinker.
10429_139082368615_731843615_2673320_7158627_n.jpg

Klinker och fog i "hall,vardagsrum,kök" oxå. Ska bli vedeldad bastu i framtiden.
10429_142671533615_731843615_2710776_4250600_n.jpg

Reglat upp ett innertak, panel, och belysning.
10429_142672428615_731843615_2710783_2407435_n.jpg

Här bor vi nu, litet...ehh jag menar mysigt :)
 
Redigerat:
Dag 19, äntligen igång med bygget igen. Snart är ena långsidan klar utvändigt. Så gött att se!
dag19.jpg
 
vilka fina fönster ni valt till huset! Och som skrivits innan, byggt med en rasande fart! Lycka till!
 
ljungskulla skrev:
vilka fina fönster ni valt till huset! Och som skrivits innan, byggt med en rasande fart! Lycka till!
Tack så mycket! det är inte "orginal" fönsterna till Vråken från Fiskarheden, men jag tycker de passar bättre hos oss. De har en mer lantlig-look än orginalspröjsen.

4 timmar x 2 gubbar idag så imorgon (heldag :) ) hinner vi nog färdigt med långsidan.
 
DAG 21....
Japp, då var ena långsidan helt klar utvändigt, och första gaveln är påbörjad. Jobbar på för fullt här, jag och grannen Conny, men i helgen blir det nog att vara helt ledig och spendera tid med den lilla familjen.
dag21.jpg
 
När jag läser denna tråd tänker jag Duracellkanin. ;)
 
Mikael_L
Med dubbla batterier ... :D


Fredrik, vad är det för skivor ni sätter som är märkta fiskarhedenvillan?
Utegips?

edit: Såg i ett tidigare inlägg att du kallar det utegips ... :surprised: ;)
Intressant att dom har sin logga på skivorna, men det är klart, dom beställer antagligen rätt schyssta mängder ....
 
Redigerat:
Ja visst, dom passar på att göra lite reklam, folk får ju inte ta miste på att det är en fiskarhedenvilla som byggs här.
Japp, nu har vi arbetat 22 dagar på denna villan, och snart är även ena gaveln klar utvändigt!
dag22.jpg
 
Riktigt fint jobbat hoppas allt går bra med den lilla också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.