i mitt hus har jag på ett ställe rör på vinden, då det inte var praktiskt möjligt att nå ett badrum & ett strot lekrum annars.

rören går upp på vinden, där tog jag bort all isolering, mer till takstolsbjälkarna. på dessa spila jag dit plankor som sen rörena klamdades fast på (körde med presol rör) på så sett vart rören raka o fina utan att skapa luft fickor.

på mitten av denna sträcka rren går uppe på vinden så satte jag ett T-kors, men öppningen uppåt, därifrån går det rör tilbaka till garaget, där jag kan lufta (satte ingen luftnippel utan an vanlig kulventil, så det blir lite fart på vattnet)

det har aldrig varit problem med luft i systemet.

när jag la tillbaka isoleringan så la jag på extra mycke över den del rörena ligger på.

hela vinden till läggs siolerades med 20cm extra & här vart det 20 cm till där rören ligger
 
stedevil skrev:
Ja vanliga pex är inget att ha.
För att?
 
Matss skrev:
Ersätta exp. kräver då att du drar ett 28 mm rör kontinuerligt stigande från pannan vilket är lite svårt att kombinera med shuntad värme.
Jag vet åtminstone ett system som delvis motbevisar det du säger. Vårat radiatorsystem är från 1940-50, exp vid taknock, och shuntning mellan exp och panna/tank. Det är visserligen grova rör (troligen en gång byggt helt för självcirkulation) men vi har då inga problem med avluftningen eller expansion.

Men vad jag verkligen inte förstår är teorin som du bygger ditt resonemang på. Som jag ser det, OM expanderande vatten skulle bygga ett övertryck och shunten är stängd, vad hindrar då att trycket pressar ut vatten nertill på acktanken och bakvägen in i radiatorsystemet och till expkärlet den vägen?

Den enda gång jag kan tänka mig problem är vid installation av ett helt nytt system, med massor av syre att koka bort om man samtidigt inte har shunten öppen. Men det är väl bara att koppla ur shuntstyrningen och elda på för fullt med fönstrena öppna?

Anledningen till att jag skriver "både framledning och retur" är att du förespråkar expansionskärlet som avluftning och båda behöver avluftas...
Expkärlet sitter ju som högsta punkt i hela systemet och är byggt utan några konstiga knixar upp/ner lite varstans. Den lösning som Skånepåg skulle vilja ha är just den som vårt 1940-50tals system har. Upp högt, öppet exp, sen via kattvinden fördela ner i radiatorerna. Om vattnet står stilla, så går bubblorna uppåt, till expen. Om det roterar så fastnar de på vägen upp.
 
-MH- skrev:
För att?
För att ett värmesystem bygger man för att det garanterat ska hålla 50-100år och konsekvenserna om det inte gör det kan bli ytterst dyra. Att koppar o järn håller 100år vet vi, att Pex gör det är fortfarande bara en teori.
 
stedevil skrev:
Jag vet åtminstone ett system som delvis motbevisar det du säger. Vårat radiatorsystem är från 1940-50, exp vid taknock, och shuntning mellan exp och panna/tank. Det är visserligen grova rör (troligen en gång byggt helt för självcirkulation) men vi har då inga problem med avluftningen eller expansion.

Men vad jag verkligen inte förstår är teorin som du bygger ditt resonemang på. Som jag ser det, OM expanderande vatten skulle bygga ett övertryck och shunten är stängd, vad hindrar då att trycket pressar ut vatten nertill på acktanken och bakvägen in i radiatorsystemet och till expkärlet den vägen?

Den enda gång jag kan tänka mig problem är vid installation av ett helt nytt system, med massor av syre att koka bort om man samtidigt inte har shunten öppen. Men det är väl bara att koppla ur shuntstyrningen och elda på för fullt med fönstrena öppna?



Expkärlet sitter ju som högsta punkt i hela systemet och är byggt utan några konstiga knixar upp/ner lite varstans. Den lösning som Skånepåg skulle vilja ha är just den som vårt 1940-50tals system har. Upp högt, öppet exp, sen via kattvinden fördela ner i radiatorerna. Om vattnet står stilla, så går bubblorna uppåt, till expen. Om det roterar så fastnar de på vägen upp.
När det gäller trycksatta system så finns det regler att följa, det är dessa regler jag baserar stigande 28-rör på. Expansion ska även ta hand om ånga om pannan skulle tokkoka. Vad som händer om den möter en stängd shunt och tvingas gå via returen och möter en stäng termostat kan man ju fantisera om.

Det finns massor av mer eller mindre felbyggda system som "fungerar" men jag försöker ge profesionella råd.
 
B
slutet kärl ska du väl ha... gösses... . syre kommer ju in vid öppet också dessutom.

kopparn har blivit så billig nu jämfört med tidigare så det är inte så dyrt längre, är din röris bra så kommer han fixa rördragning så du får luftning i elementen, det räcker med en mycket svag lutning på rören upp mot elementen.
 
Matss skrev:
Expansion ska även ta hand om ånga om pannan skulle tokkoka. Vad som händer om den möter en stängd shunt och tvingas gå via returen och möter en stäng termostat kan man ju fantisera om.
Hos oss skulle ångan då evakueras via övertrycksventilen.

Dessutom, är shunten stängd för mer värme är den ju fullt öppen "bakvägen", så även om returen skulle vara hindrad av termostater så är ju vägen till expen fri via utgående.

Boan skrev:
slutet kärl ska du väl ha... gösses... . syre kommer ju in vid öppet också dessutom.
1dl parafin löser syresättningsproblemet.

Men visst, slutet är bättre. Både 2x större kärl och dyrare konstruktion. Ja, bättre för försäljaren då, inte kunden.
 
Redigerat:
Boan skrev:
räcker med en mycket svag lutning på rören upp mot elementen.
Du Boan, har du läst hela tråden, nähä tänkte väl det.


Skånepågen ska ha rören på vinden så det är typ 2 m NER till "luftningen".

Protte
 
B
det var väl på kallvinden på sidan om övre plan??
 
Boan skrev:
det var väl på kallvinden på sidan om övre plan??
Precis, men radiatorerna sitter på nedanvåningen.
 
Fick inte med det från början, men vi har även radiatorer på ovanvåningen som ska kopplas in från stamrören i krypvinden.
 
man kan sätta en luftning på rörena på kalvinen, så är det löst. går det inte att ha luftningen där så gör man nått ligt det jag beskrev i mitt system.
 
stedevil skrev:
Dessutom, är shunten stängd för mer värme är den ju fullt öppen "bakvägen", så även om returen skulle vara hindrad av termostater så är ju vägen till expen fri via utgående.
Vad är det för shunt??

Kan du rita upp hur du menar :)
 
Byggde så i huset i Malmö. Så länge elementens högsta punkt är över rördragningen så är det inga problem med luftning via dem. Och som sagt det finns luftningsventiler för vanliga rör oxå om du är tvungen att göra en skum dragning.

Isolera rören ordentligt bara.
 
stedevil skrev:
För att ett värmesystem bygger man för att det garanterat ska hålla 50-100år och konsekvenserna om det inte gör det kan bli ytterst dyra. Att koppar o järn håller 100år vet vi, att Pex gör det är fortfarande bara en teori.
Tja, jag vet ju att det har byts ut både järn och kopparör i mitt hus för det har inte hålt (72 år). Kanske dags att pröva något nytt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.