Hej
Har läst det mesta på amerikanska, engelska och denna sida om spånsugar.
Men får beslutsångest, nu lämnar jag över rekommendationerna till er.
Har en liten bod med GMF1400 i bord, GTS10, GCM8S och en rikt/plan-hyvel.
Priset är ju inte oväsentligt :surprised:

//Janne
 
3-fas i snickarboden? Planer på fler prylar?
 
Daniel_N skrev:
3-fas i snickarboden? Planer på fler prylar?
3.fas finns, fler pryttlar finns men kanske ingen som grisar ner lika mycket.
 
Se bara till att det är lätt att byta påse. Felders större sugar har en ram man fäller ner/upp, detta fungerar bra. Hyvlar du mycket med en liten apparat med "spännbandsfäste" för påsen är det inte roligt...
 
Jag har ett jätte bra tips och det gäller alla spånsugar

Använd ej 100 mm rör och slang.

Utan byt upp till 125mm så ökar suget markant. Ända i från spånsugen till utsuget på maskinen. Är det 100 stos på maskinen BYT/bygg om gäller även spånsugen skall vara 125mm hela vägen

För övrigt om du följer mitt råd så tror jag att du kan köpa vilken som hellst av alla billighets spånsugar.

Mvh Pär H
 
Dum fråga; varför sitter det ingen 125-stos på från början?
Ska testa på min "skitsug" som är kopplad till planhyveln...
 
pär h skrev:
Jag har ett jätte bra tips och det gäller alla spånsugar

Använd ej 100 mm rör och slang.

Utan byt upp till 125mm så ökar suget markant. Ända i från spånsugen till utsuget på maskinen. Är det 100 stos på maskinen BYT/bygg om gäller även spånsugen skall vara 125mm hela vägen

För övrigt om du följer mitt råd så tror jag att du kan köpa vilken som hellst av alla billighets spånsugar.

Mvh Pär H
Det där går emot all logik!
Om du ökar dimensionen på slangen så minskar lufthastigheten vilket borde ge mindre "sug" i slutet på slangen (munstycket).

Jag är iofs inte fullärd men minskar arean så ökar hastigheten och tvärt om, så mycket vet jag i alla fall. :confused:
 
intressant frågeställning.

CCPusher har helt rätt under förutsättning att samma energi i motorn gick åt att förflytta luft oberoende av belastning samt att det inte finns några friktionsförluster i systemet.

Vid liknande funderingar brukar jag ofta ta till extrem,värden.

Ta en vanlig dammsugare och täpp till munstycket till ett sugrörs storlek. Enligt teorin skulle det bli en ruggig hastighet och "sugkraft"..men...

gör tvärt om och sätt en tratt med en diameter på 1m som mun stycket och försök flytta en dammtuss.......justde....

därför tror jag att tillverkarna från början sett till att anpassa maskinerna till 100mm slang m3 med viss längd.
 
Håller med dig men om man harvar exempelvis Bill Pentz så hävdar han att den strömmande luften definitivt inte går att jämnställa med exempelvis strömmande vätskor. Han är oxo inne lite på spåret att använda grövre rördimensioner.
 
Glädjedödare! Jag som skulle få världens drag i min skitmaskin...
(Nimajneb altså.... Jag är lite seg vid tangentbordet, simultanstuderar "Repmånad" samtidigt och det är några kabeltattare på vift...)
 
Redigerat:
phl skrev:
Håller med dig men om man harvar exempelvis Bill Pentz så hävdar han att den strömmande luften definitivt inte går att jämnställa med exempelvis strömmande vätskor. Han är oxo inne lite på spåret att använda grövre rördimensioner.
Spontant så tror jag att ett rör på 1m diameter och ett munstycke på 80-100mm skulle ge ett bra tryck.
Men nu pratar vi aerodynamik och här har jag nog negativa högskolepoäng...:p
 
Vid högre hastighet i rören (tex vid mindre rör) så bromsas också hastigheten mer, dvs man får mer förluster. Min upplevelse som knappt jobbat med såna fina maskiner som ni har är att man tjänar på att ha en ganska stor upptagningsyta även om hastigheten inte är så stor.

Förklaring: Om jag fräser med min super199:-fräs så blir det TROTS dammsugare med bra sug en massa damm som åker omkring. Har man däremot (iofs osannolikt) en stor typ 100mm slang vid sida om maskinen så tar den mycket mer luft och därmed också småpartiklar iom att upptagningsytan blir större iom större luftmängd.

Dock får nog inte hastigheten bli för låg.

På alla större hyvlerier osv är slangarna grova och suget inte alls särskilt stort vad JAG upplevt som inte vart på så många ställen.

Luft är faktist mer som en vätska för humlor det är bla därför som de trots liten vingyta kan flyga, kuriosa för den nördige ;)
 
Tipset att byta upp från 100 till 125mm rör gäller mindre spånsugar ca 1,5hp. Har man störe kan man gå upp till ännu störe diameter.

Jag själv kan inte heller så mycket av själva teorin bakom men har läst en del om ämnet.
Men med så lågt tryck som normala spånsugar (ej högtryck sug tex dammsugare) använder sig av så orkar inte fläkten suga om diametern är för liten.
Det är som om du skulle prova att suga i ett sugrör jämfört med tex vatten slang

Mer finns att läsa (om man orkar det står väldigt mycket) på bill pents hemmsida.


Mvh Pär H
 
Oj jag skulle svara på CCPusher och då trillade de inn en massa andra svar

Här är taget ifrån bills sida utan låv.

Air at the low pressures we use in dust collection, air is more like water, and does not compress. Any obstruction, small pipe, or tight turn will kill our airflow dramatically just like closing a water valve. This means any obstruction, small port, undersized hood, restrictive internal air pathway in a tool, small section of hose, or restrictive duct fitting will act just like a water valve and seriously reduce flow. This also means our tapered and smaller adapters from our ducting to our tools are all but useless because they also kill our needed airflow.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.