Hej!

Jag funderar på att dra om rören till alla våra radiatorer. Anledningen är att grovt rostangrepp på ett av de befintliga rören som gör att jag går i dessa funderingar (se http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/129575-eventuellt-genomrostat-radiatorroer.html).

För att göra den enklaste installationen tänkte jag gå upp med rören från pannrummet till ovanvåningen och där gå in i krypvinden, för att sen gå längs med huset och gå ner genom träbjälklaget till varje radiator som finns på undervåningen. På så sätt tänkte jag att det blir minimalt med synliga rör då de blir gömda bakom gardinerna. Rören i krypvinden får man isolera ordentligt. Krypvinden är ventilerad med självdrag i båda ändar.

Är detta en bra lösning med tanke på att värme kommer att gå i krypvinden? Finns det risker att värmen där skulle kunna dra in fukt uteifrån (kanske en större risk på våren när man stänger av värmen att det blir en slags fuktvandring då)? Andra synpunkter?

Mvh,
Mats
 
nackdelarna är:
större värmeförlust
större risk för frysning vid strömavbrott
svårt att lufta systemet.

jag har rör på vinden till 2 rum, o det funkar.
 
Finns det möjlighet att lägga rören i en lite tjockare golvsockel?

Men det är inte omöjlig att lägga på vinden.

Protte
 
Risken att det skulle bli så kallt i Skåne samtidigt som vi får ett långt strömavbrott är inte så stor, men visst, allt kan ju hända... Då får man väl tömma systemet i värsta fall.

Jag kan förstå att det blir svårluftat med så många meter rör på nästan samma höjd som den översta luftningsnippeln.

Vårt hus är byggt på ett sätt att det skulle bli svårt att dra rören i sådana golvsocklar, det skulle bli ganska mycket socklar runt hörn och upp- & nerför innerdörrar m.m. Det var därför jag började fundera på att dra dem i krypvinden för att det skulle vara avsevärt lättare att distribuera rören till elementen...

Men ni ser inga risker med fukt på ett eller annat sätt?

Mvh,
Mats
 
Fukt på varma rör?

Försök att lägga rören så nära innertaket det går och sedan isolering på rören.
Luftningen går att dra ner till pannrummet (eller någon annan stans) med separata rör från vinden så behöver man inte ligga där uppe och lufta.

Protte
 
Protte, du har rätt! Fukten kommer ju inte att lägga sig på varma rör... jag har tänkt fel... Tvärtom borde det kanske bli bättre klimat i krypvinden med lite värme där. Men som sagt, isolerar man väl så ska det ju inte läcka ut alltför mycket värme ändå.

En svår fråga så klart, men om man lägger ut jobbet till en röris och han levererar rör och kopplingar och det är sammanlagt 10 element det gäller, hur mycket kan det kosta om vi drar av arbetskostnaden med ROT-avdrag? Kan det bli i 30000-klassen (dvs två veckors jobb och material för 10 lakan)?

Mvh
Mats
 
För att slippa luftningsproblem, sätt ett öppet expkärl där rören kommer upp från pannrumet innan du går ut till kryp/kattvinden. Då luftar sig systemet automatiskt.

Dessutom, om du bygger som du har tänkt och använder grov rördimension så kan du på köpet få ett system som självcirkulerar. En extra säkerhet (och komfort) om ifall att du skulle få strömavbrott eftersom du då inte riskerar sönderfrysning (om inte värmen i sig kommer från elberoende källa).

Och för allt i världen, snåla inte med isoleringen. Om du inte använder kattvinden till nått vettigt, fundera på att fylla hela utrymmet med lösull. Isolerar både hus och värmesystem optimalt. :)
 
Ett till öppet exp.kärl kan ställa till problem så det rådet är inte så bra. Du ska ju ha radiatorer på övervåningen också? I så fall drar du bara rören så att åtminstone en av dessa radiatorer ansluts stigande från din matning i kattvinden då samlas luften där. Sen sätter man shunten lägre än värmekällan så att inte luft letar sig upp i radiatorsystemet. Luft skall bara vara ett problem vid fyllning av systemet annars är det felkonstruerat.

Som du räknat ut så kan värme bara förbättra klimatet på kattvinden.

Fylla kattvinden med lösull är dumt för att det förhindrar inspektion av utrymmet.
 
  • Gilla
squaredroot
  • Laddar…
Matss skrev:
Ett till öppet exp.kärl kan ställa till problem så det rådet är inte så bra. Du ska ju ha radiatorer på övervåningen också?
Inte som jag förstod det. Men vilka problem skulle man få av öppet exp?

Fylla kattvinden med lösull är dumt för att det förhindrar inspektion av utrymmet.
Bygger man med rör-i-rör (vilket är högst lämpligt när man nu byter) så ser man ju i inspektionsluckan om det skulle bli läckage, om tex 40 år. Och fram till dess har man tjänat in isolering + det extra arbetet med att gräva sig fram flera gånger om om ett läckage skulle finnas just på kattvinden.
 
Beroende på pumpen i radiatorkretsen kommer du att få olika tryck i bef. expansion och det nya, placeras inte det nya betydligt högre kan vatten tryckas ut den vägen. Dom minsta pumparna ger tryck motsvarande 4 m! Hur löser man problemet att ansluta både framledning och retur till den nya expansion?

Det är inte bara rören som skall inspekteras i kattvinden, takfoten är ett känsligt ställe för fuktskador.
 
Matss skrev:
Beroende på pumpen i radiatorkretsen kommer du att få olika tryck i bef. expansion och det nya
Min tanke var att ersätta befintlig exp med ett öppet på vinden, inte blanda.
Och vad menar du med både framledning och retur? När volymen ökar, så fylls expkärlet den väg vattnet kan komma fram på. Det ser ju trycket till.


Det är inte bara rören som skall inspekteras i kattvinden, takfoten är ett känsligt ställe för fuktskador.
Lämpligen använder man något material som "andas" ut eventuell fukt som vill byggas upp, som tidningspaper/cellulosalösull. Sen får man ju se till att både inner och yttertaket är i gott skick, men det bör man ju göra i vilket fall.
 
Ersätta exp. kräver då att du drar ett 28 mm rör kontinuerligt stigande från pannan vilket är lite svårt att kombinera med shuntad värme. Anledningen till att jag skriver "både framledning och retur" är att du förespråkar expansionskärlet som avluftning och båda behöver avluftas...

Oavsett vilket isolermaterial man väljer så försvinner möjligheten att inspektera yttertakets insida.
 
Jag hade en röris här idag. Han biföll mitt förslag att lägga stammen i krypvinden! :D

Han uttalade också sin starka misstro mot PEX-rör; "sån skit håller jag inte på med"... Så det blir pressade kopparrör, och lika bra är väl det... :)

Mvh
Mats
 
kan vara värt att kolla om han inte kan ta galvade stålrör och kopplingar istället, betydligt billigare än koppar.
 
Skånepåg skrev:
Han uttalade också sin starka misstro mot PEX-rör; "sån skit håller jag inte på med"... Så det blir pressade kopparrör, och lika bra är väl det... :)
Ja vanliga pex är inget att ha. Men rör-i-rör ger ju en extra fördel av att tydligt visa på en icke dold plats om det skulle börja läcka. Annars är koppar det bästa (men också det klart dyraste) speciellt om du vill ha dimensioner som funkar för självcirkulation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.