Hej,

Jag eftersöker lite tips och råd ang gjuta en ny platta på mark.
vi har grävt ur en 80kvm källare och isolerat.

frågan nu är hur vi ska armera den nya plattan, plattan är tänkt att vara ca 10cm tjock. och armeringen fästs blandannat i grundmuren (30cm pinnar som sticker ut från grundmuren som man kan lägga armeringsnäten på.

hade också hoppats kunna använda en ganska hög betongkvalitet, (k40 för att ta gamla mått). detta för att hålla grunden tätare än vanligt vid evl markradon.

Jag har för mig att högre kvalitet på betongen kräver kraftigare armering?
kan jag köra 2-3st 5200 nät eller är det bättre att köra ett när av en kraftigare armering?

alla tips och ideer är varmt välkomna.

/hubes
 
hubes skrev:
Jag har för mig att högre kvalitet på betongen kräver kraftigare armering?
kan jag köra 2-3st 5200 nät eller är det bättre att köra ett när av en kraftigare armering?

alla tips och ideer är varmt välkomna.

/hubes
Nej så är det inte.
Snarare tvärt om.
Detta gäller för samma slutliga hållfasthet.

Om du vill öka kvaliteten är det i allmänhet bättre med dubbla nät, ett underst och ett överst.
 
Vad är det du vill uppnå med armeringen? Hur ska du använda plattan? Normalt sett så används armeringsnät för att motverka ytliga sprickor vilket mest är en sak för utseendet.
 
Tanken med armeringen skulle vara primärt att öka hållfastheten på betongen så den inte spriker, stabilt underlag för golvvärme. och lite tryck hållfashet, fäster i grundmuren för att det inte ska sjunka och skapa sprikor i innerväggarna.

intresant att dubbla nät är bättre än ett tjockt. 2x5200 mote 1x8150 är min tanke. tockare armering är väll bättre att gå på när man pumpar ut betongen sedan?
 
spriker så att evl radongaser har lättare att åka upp i plattan.
 
C
Är det inte lämpligt att lägga en åldersbeständig plast mellan/under/ovanpå isoleringen?

Jag tror jag använde enkelt 6100 eller om det var 6150 till garaget, med typ en halvmeter överlapp. Dubbelt 5150 kanske? (om det ens finns..) Tycker 5200 låter lite klent.
 
hej!

Om du vill slippa radongaser så kan du lägga ner dräneringsslang i gruset som du drar upp genom plattan och utomhus. Efter radonmätning så kan du om du behöver koppla på en fläkt så får du ett bättre sug i dräneringsslangen.

Mvh Alexandersson_1
 
Om du ska armera för att öka hållfastheten så måste du ha dubbla lager armering. Det är ett elände att få till och det får knappt plats i de 8-10 cm du ska gjuta. Jag påstår också att man generellt INTE gör så i detta fall.

Normalt så lägger man 6150-armering i ett lager, antingen under eller över rören och detta gör man för att motverka sprickbildning.

Lägger du klenare armering så kommer den böja sig när du går på den under arbetets gång och du kommer bli helt vansinnig. 6150 går att köpa på vissa välsorterade byggmax till bra pris.

En så stor platta kommer antagligen att spricka någonstans, hur du än gör, pga att den rör sig när den torkar. Det kan vara listigt att skarva armeringen utan överlapp precis under en mellanvägg där du inte kommer störas av sprickan (om du nu ska ha några mellanväggar på denna yta).

Radonsugen som föreslås är en bra ide. Kolla min källarprojekttråd så kan du se ett sätt att göra det.
 
Har lagt ett 92 dränrör i schaktbotten, (går dock lite vågigt så ingen perfekt avvägning), rören börjar och slutar i samma pasage ut utanför huset. men går i en slinga väl inne i huset.

ang armeringen så har det varit min känsla att 5200 är för klent, specielt om man ska gå massa på det vid gjutning, ang dubbelt så hade jag nog tänkt att bara lägga det på varandra direkt, inga distanser annat en den naturliga distans som blir när man lägger två nät på varandra.

om dubbla nät inte är bra återstår det att hitta 6150 eller 8150 nät antar jag. har hittat ett pris på 825:- ink moms för 8150 nät i stockholm. bra eller dåligt?
 
Redigerat:
några åsikter om att porra in armeringsjärn i brundbalken och sedan lägga armeringsnätet på dessa ? (använder även distanser som står på isoleringen)

/hubes
 
Hej!

Är inte så kunnig i armering men jag undrar varför vill du sätta fast armering i väggen?

Min första tanke är att plattan kommer att bli hängande på dessa armeringsbitar när cellplasten komprimeras.

Jag har sett denna lösning som du skriver om. Det var till ett industrigolv utan isolering och 30 cm platta och dubbelarmering samt pålat till berg.

Mvh Alexandersson
 
hubes skrev:
några åsikter om att porra in armeringsjärn i brundbalken och sedan lägga armeringsnätet på dessa ? (använder även distanser som står på isoleringen)

/hubes
Jag föreslår att den nya plattan läggs flytande utan föranking någonstans.
 
Tanken jag hade med att fästa armeringen och plattan i grundmuren var att få en stabilt golv som inte komprimerar isoleringen, och möjligen då håller högre isolerklass över tiden. men som sagt jag är bara lekman. det vedertagna tycks vara flytande konstruktioner.
 
Mikael_L
hubes skrev:
...golv som inte komprimerar isoleringen, och möjligen då håller högre isolerklass över tiden.
Just det där behöver du iaf inte oroa dig över.
Alla moderna hus med betongplatta har isolering under sig som komprimeras över tiden, och då snackar vi om lite mer belastning än lite möbler och människor som går omkring.


Jag kan inte det här nå speciellt bra. Men jag tror att ett lager armering är det normala. För att minska (ev förhindra) sprickbildning i plattan, i form av torksprickor, som uppstår då betongen krymper under härdningen.
Och olika betongkvallor är lite olika sprickbenägna. Stora plattor kan aldrig bli sprickfria, där jobbar proffsen ofta med att dela upp plattan, och foga med nåt mellan när allt är klart.

Men din platta behöver nog inte armeras för belastningsstyrka, utan det löses mha väl packat och stabilt underlag under.

Flytande eller inte ...
Jag har inte någon speciell koll, men jag tror att MathiasS här rätt god koll.
Är din platta fäst i sidomurarna så är ju risken att när cellplasten pressats ihop några mm om några år så hänger ju din platta sen i kanterna (bildligt), och då tror jag sprickorna börjar komma.
 
injonil skrev:
Vad är det du vill uppnå med armeringen? Hur ska du använda plattan? Normalt sett så används armeringsnät för att motverka ytliga sprickor vilket mest är en sak för utseendet.
Nja... Armering används därför att betong inte har någon draghållfasthet!! På plattans översida verkar tryckspänningar, vilket betong är mycket bra på. På undersidan däremot verkar draspänningar, som betong ju är väldigt dåligt på. Stål har mycket bra egenskaper för dragkrafter, och det är just därför du använder armering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.