Inget fel på den kåken, inte läget heller. Däremot är ju huset så pass "färskt" att det inte fått någon riktigt personlighet men det går ju att ordna. Tomten skulle ju behöva lite ompyssling bland annat.
Att vissa föredrar kopparpannor på väggarna och broderade tavlor är ju en annan sak.
 
Skulle nog hävda att en värmländsk grusgrop är charmigare. Där lär man ju hitta lite motorburen ungdom!

Men jag är så trött på alla dåligt ritade "nyfunkis" (gillar inte ens begreppet) så det var kul att se ett där man tänkt till med ljusinsläpp och disposition (lite slösande javisst, men funktionell) på en tomt där det funkar.
 
robsarve skrev:
Det var ju nån som ville ha en modern herrgård....

Vet inte om jag tyckte om den, men det var ju rätt rejält tilltaget iaf.
[länk]
Helt vansinnigt långt från min verklighet! Bara att kolla in båthuset med tillhörande isbrytare fick mig att garva... Men jag tyckte det var spännande att de inte gjort allt toppmodernt i stora boningshuset utan försökt få till en äldre känsla.
 
När ska folk fatta att trekanter och runda (förskräckliga) bâtfönster inte gör nâgot bygge till varke sig "nyfunkis" eller funkishus, lika lite som ett torn pâ en 70-tals villa gör det huset till ett slott.

Nyfunkis känns mer och mer som ett begrepp för svenskar som vill bygga modernt men inte vet hur och därför kopierar av grannen som i sin tur kopierat av vännen som i sin tur köpt ett kataloghus. Sveriges nya mainstraim here we come.
 
"Nyfunkis" har väl egentligen ingenting med Funkis att göra. Möjligen lite strama linjer.

Men de flesta är otroligt taffligt ritade. Hade ett helt område med likadana såna någon km från där jag bodde i Malmö. De hade ett snyggt långsmalt fönster över diskbänken.
Som vette mot gatan. Placerat i ögonhöjd? Nej . I höjd med diskbänken.
Så man kunde inte se ut när man stod och diskade men alla som gick förbi kunde se hur pass ren ens diskbänk var...
 
robsarve skrev:
"Nyfunkis" har väl egentligen ingenting med Funkis att göra...
Då kan man ju fundera lite över namnvalet... ;)
Men visst har du rätt.
 
Flen skrev:
När ska folk fatta att trekanter och runda (förskräckliga) bâtfönster inte gör nâgot bygge till varke sig "nyfunkis" eller funkishus, lika lite som ett torn pâ en 70-tals villa gör det huset till ett slott.

Nyfunkis känns mer och mer som ett begrepp för svenskar som vill bygga modernt men inte vet hur och därför kopierar av grannen som i sin tur kopierat av vännen som i sin tur köpt ett kataloghus. Sveriges nya mainstraim here we come.
Vem har påstått att trekanter och runda fönster gör ett hus till nyfunkis?

Nyfunkis för mig är förskjutna huskroppar, stora fönster, öppen planslösning, strama linjer och ingen snickarglädje. Och ärligt talat vet jag inte om runda fönster hör till nyfunkis specifikt, håller för övrigt med om att det inte är särskilt vackert men det är ju upp till var och en.

Vad är nyfunkis för dig?
 
pinebar skrev:
Ny toppnotering i Coolhet - enligt min smak i alla fall:
[länk]

Tycker mig se att den vänstra klockan har sackat 1 minut. Prisavdrag? :D
 
:cool: Absolut, för dolt fel är det inte. :D
 
HusByggarTomten skrev:
Nyfunkis för mig är förskjutna huskroppar, stora fönster, öppen planslösning, strama linjer och ingen snickarglädje. Och ärligt talat vet jag inte om runda fönster hör till nyfunkis specifikt, håller för övrigt med om att det inte är särskilt vackert men det är ju upp till var och en
"Nyfunkis" är för mig mest ett marknadsföringstrick från hustillverkarna. Jag tycker att kataloghusen av det slaget är ganska fantasilösa, mest ett upprepande av stereotyper som beskrivs som framtidsinriktade men i själva verket är lätta att återfinna på t ex flerfamiljshus från 80-talet. Fast det är kanske rätt naturligt att det blir så med kataloghus.
Annars gillar jag modern arkitektur. Fast även arkitektritad sådan kan bli ganska ritualiserad...som att rita in jättefönster i köket, fastän det vetter direkt mot gatan så att alla hänger upp stora draperier det första de gör...
 
Apropå "klockhemmet": Måste vara traumatiskt för barn som måste lära sig klockan i ett barndomshem där spegelvända klockor visar tiden "baklänges" ...
 
HusByggarTomten skrev:
Nyfunkis för mig är förskjutna huskroppar, stora fönster, öppen planslösning, strama linjer och ingen snickarglädje.
Ett femtiotalshus alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.