lord_meto skrev:
Hejsan

Vi har precis börjat kolla på hus och fastnat för classic 135.
Ser i denna tråden att väldigt många förlänger sina hus, upplevs köket som litet? eller är det vardagsrummet som är trångt?
hej Vi har också fastnat för detta hus, inte börjat bygga än. Men funderar på att förlänga med 1.20 för att få mer plats för ett litet arbetsrum i bortre änden av vardagsrummet, och om det går ett litet förråd i samband med tvättstugan.
 
Tulipa skrev:
Vi ska inte ha öppna planlösningen... så vi är kanske lite omoderna :)
hej Tulipa
Jag är också inne på att inte ha öppen planlösning. Så man får mer väggar i vardagsrummet. Samtidigt vill jag klämma in en köksö i köket, tycker det verkar lite köksinredning annars. I dag bor vi med ett jättestort kök, svårt att gå till mindre ytor. Vi ska åka på husvisningar så snart det går så vi ser i verkligheten hur det blir med öppen/ inte öppen planlösning.
 
lord_meto skrev:
[länk]

hittade en blogg som har många fina bilder.
har inte riktigt gillar classic 135 innan men har nog ändrat mig nu.
är ett bra fint hus för pengarna :)
hej. Ja det var ju jättebra bilder där. Ang klädkammaren i anslutning till stor sovrummet; är det någon som byggt klart och kan berätta hur den blir. Rymms fast inredning med 60 cm djupa lådor, hyllor mm. Tex om man skulle köpa garderobsinredning från Ikea. Drömmen är ju att ha en "walk-in garderob". Men det verkar vara ett litet elskåp där inne också.
 
Elmattes skrev:
lfte: Om du tittar igenom de första sidorna i tråden så finns bilderna där :)
Tack för tipset, håller just på att lära mig hur detta forum funkar.
I övrigt, har du några bra råd, ni verkar ju ha kommit längre än vi?:)
 
ser att det är 2 fönster i köket om man väljer den stängda planlösningen och bara ett med den öppna. är det samma smala fönster i båda eller är det stora fönster när dte är två, någon som vet?
och hur möblerar man föräldrarsovrummet när det är fönster vid huvudändan, inget jag tycker är snyggt...
 
Vi är också inne på att bygga ett Classic 135. Det som hindrar är väl den lilla detaljen var vi ska ställa det, d v s tomten...

Det känns som om det är ett bra hus med hög standard, till ett bra pris.

Ni som håller på och bygger - lyckades ni får rabatt/prisavdrag från LB-hus? Är de svårförhandlade?
 
lord_meto: Det är två normalstora fönster vid stängd planlösning och ett smalt vid öppenplanlösning.
Det är ett smalt fönster i föräldrasovrummet också, så inga problem att ha huvudändan mot den väggen...

lfte: Svårt att komma med några konkreta råd, det är ju så olika hur man vill ha det. Men ryggåstak i vardagsrummet tycker vi är ett måste, rummet känns så mkt större och ljusare då. Vi ska byta upp oss gällande värmepump, vilket rekomenderas av alla vi frågat.
Åk och titta på visningshus. Vi har varit i två olika och flera gånger vilket gör att vi har full koll på huset och kan lätt se framför oss hur det blir med olika tapeter, kakel, möblering osv...
 
hur vet man vart det finns visningshus? när man kollar på lb-s sida så finns ju nästan inga visningar alls och då bara på tomter....
bra att det är ett lite fönster i sovrummet, där är det problemet löst.
jag har varit lite slarvig när jag läst husbeskrivningen och inte sätt att man kan välja sadelatak i stället .
detta gär ju 135-an till en verklig favorit nu då jag älskar allt med den föutom just taket som jag tyckt varit riktigt fult

driftkostnaden i 135-an är även lite lägre än i 121-an, hur kommer det sig?
 
fick pris på nästan likadant hus som 135 hos värsåsvillan samt vårgårda båda några tusingar billigare fast med en mycket mycket högre standard.
 
Angående visningshus så är det nog lättast att prata med kontoret där ni bor, alla annonseras inte ut på nätet.

nybyggd: Vad är det som gör att deras standard är "mycket mycket högre" än lb-hus?
 
är det någon här som bygger med sadeltak? skulle gärna vilja se bilder i så fall :)
 
jag har svårt att förstå hur köket och hallen blir bredare om man förlänger vardagsrummet med en meter?
kan någon förklara för mig?

vi har så gott som bestämt oss att vi kommer bygga en 135_a med tillbyggt garage :)
 
Tittar du på ritningen så kan hall och kök "breddas" iom att måttet 15.05 meter ökas med 1.2 m, eller med så många takstolar du vill lägga till. Det är alltså inte bredden på ritningen sedd så som på hemsidan :rolleyes:
 
miape82

kollar in dina bilder tidare i tråden. visst har ni en vägg mellan hallen och vardagsrummet?
tycker det ser så ut ?
 
lord_meto

Köket och vardagsrum blir 1,2 m bredare i och med att man snittar vid spisen tvärsöver huset ner mot vardagsrummet och skjuter till en takstol. Hallen däremot har jag också svårt att se varför den blir bredare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.