Vårt hus står nu på plats. Det restes i tisdags och var självfallet en härlig upplevelse att vara med och beskåda. Allt gjordes på ett väldigt proffigt sätt och man såg verkligen att de visste vad de pysslade med. Ett väloljat maskineri med andra ord Nu fattas "bara" några månaders invändigt arbete som förhoppningsvis går lika väloljat för byggarbetarna så är det inflytt för oss i slutet av januari.

Huset ser riktigt fint ut på plats så ni som har köpt eller planerar att köpa en 135, kommer säkert bli nöjda!!
 
Redigerat:
carlos_g skrev:
vad fick ni betala i Linköping?
Grundpriset var 1 765 800, sedan fick vi betala omprojektering på 25 000 eftersom vi har förlängt huset. Förlängningen kostar72 000, ett extra avlopp i stora badrummet.
Sedan har vi även lagt till en altandörr i föräldrasovrummet, braskamin.

En fråga till er som har ett avlopp till i badrummet, hur ser er planlösning ut? Vi behöver alla tips och ideer på detta!
 
Jag försökte ringa personen på Karlskrona kommun som har hand om radontest för ett par veckor sedan men då var hon på semester. Fast det fina med LB-Hus är ju att deras grund är radonsäker (allt enligt SP:s P-märkning). Jag tog ändå upp det med säljaren och enligt henne kan man komplettera med ett "ventileringsrör" som leder bort ev. gaser från grunden ifall man misstänker att det är problem med radon på tomten. Fast det kommer antagligen inte vara något problem med vår tomt eftersom den inte ligger på någon berggrund, snarare ängsmark med ett tjockt matjordslager. Eller, ska jag göra ett test iaf?[/quote]


Vi bygger LBhus i Sollentuna (Talltitan) men där har vi blivit rekomenderade av kommunen att lägga in ett radonträd i grunden. Risken för radon är stor i Sollentuna även om risken just där vi bygger är lägre. Men jag är inte av den uppfattningen att LBhus grund är radonsäker, utan de har också rekomenderat radonträdet (det gör de säkert till alla i Sollentuna). Så om du misstänker radon så bör du nog kolla detta lite noggrannare.
 
Ovanstående var alltså en kommentar till Swebicon (det blev lite otydligt).
 
Hej
Tänker bygga 1 ½ plansnus men kan inte riktigt bestämma oss. Har tittat på Myresjöhus "Kornett" men det känns som ett dyrt hus.
Någon som byggt LB-hus 1 ½ planshus Nötskrikan? Vad kostar huset i standarutförande? Tänker bygga i Trelleborgs kommun. Lite tips tack ; )
 
Priserna för Nötskrikan i Helsingborg är:
SM: 1 680 900:-
NNF: 2 140 100:-
NF: 2 451 400:-
 
Ni som har byggt Classic 135. Vad har ni fått huset värderat till i förhållande till produktionskostnaden? Vet att läge och sånt spelar in, men jag planerar att bygga på västkusten, strax utanför Varberg, nån km från havet, nån km från motorvägen och granne med golfbanan, ett läge som knappast drar ner värderingen.
 
Hejsan

Vi har precis börjat kolla på hus och fastnat för classic 135.
Ser i denna tråden att väldigt många förlänger sina hus, upplevs köket som litet? eller är det vardagsrummet som är trångt?
 
lord_meto skrev:
Hejsan

Vi har precis börjat kolla på hus och fastnat för classic 135.
Ser i denna tråden att väldigt många förlänger sina hus, upplevs köket som litet? eller är det vardagsrummet som är trångt?
Vi tittade på classic 135. Det var inte förlängt. Köket kändes mycket större i verkligheten än vad det gör på planlösningen. Dock kändes vardagsrum ganska "smalt". Att förlänga huset tyckte inte vi skulle göra så mycket för att få mer "space" i vardagsrummet... bara göra det avlångare men inte inte mer volym att planera med typ..
 
lord_meto skrev:
Hejsan

Vi har precis börjat kolla på hus och fastnat för classic 135.
Ser i denna tråden att väldigt många förlänger sina hus, upplevs köket som litet? eller är det vardagsrummet som är trångt?
Vi valde att förlänga för att få 60 cm bredare hall och 60 cm bredare kök. Och att även i framtiden kunna göra ett rum i bortre delen av vardagsrummet, om vi känner att vi saknar ett 4:e sovrum/arbetsrum/gästrum.Utan att då behöva minska vardagsrummet så mycket. Vi kommer att ha en köksö i köket och det "riktiga" matbordet kommer då att ta plats i vardagsrummet och då kände vi att vi ville kunna ha en mysig tv-hörna också utan att alla möbler står på varann. Ja, så tänkte vi när vi gjorde vårt val av förlängningen. :)
 
Vi var inne i vårt hus idag då innerväggar kommit på plats. Vi har ju förlängt kök och vardagsrum med 1,2m och det känns rymligt och bra. Vi har satt tio spots i ryggåstaket vilket känns som nödvändigt. De två "barnsovrummen" känns breda och rymliga, likaså allrum och master bedroom. Vi är nöjda helt klart...i alla fall än så länge.

Enda som inte var bra var att Ballingslöv byggt i ordning köket och då upptäckte de att det fattades 1,2m på deras ritningar...lite klantigt tycker i alla fall jag!
 
Vi har fått godkänt bygglov och väntar på byggstartsmöte jag tycker det funkar med orginalstorleken vi har valt till köks ö 180 x90 och överskåp i tvättstuga m.m
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
miape82 skrev:
Hej. Vi har bygget ett och presis flyttat in. Vi är supernöjda....... Inget vi inte gillar. För våra behov var det optimalt, Två vuxna och två barn. Jag fixar gärna bilder och mailar er om ni är intreserade.
hej Vi funderar på detta hus och tittar gärna på era bilder, tack.
 
lfte: Om du tittar igenom de första sidorna i tråden så finns bilderna där :)
 
http://villanibble.blogspot.com/

hittade en blogg som har många fina bilder.
har inte riktigt gillar classic 135 innan men har nog ändrat mig nu.
är ett bra fint hus för pengarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.