Jag tror inte kökskampanjen gäller längre. Eller har någon av er fått den dealen den senaste veckan?

Däremot fanns det en deal om induktionshäll (vilket vi ändå ville ha). Däremot hade vi inte tänkt köra på rostfritt utan gå på det vita standardutförandet. Men eftersom microvågsugnen inte ingår i standardsortimentet så slog det på endast 4.800:- i slutändran när man jämför mellan rostfritt (med induktionshäll) och det vita standardpaketet (med tillval för micro med inbyggnadsskåp och induktionshäll). Valet var alltså inte så svårt ;-)

Tulipa: okej, vi har ganska bra koll på hur vi ska placera huset i förhållande till väg och solen. Några andra faktorer att ta med i beräkningen har jag inte kommit på.

Nybyggd: vårt Classic 135 NF med tillval går på 1'746'800 SEK (men då ingår gjutning av platta för förråd på 24kkr). Tillvalen som ligger på ca. 80'000 SEK inkluderar ryggåstak (37kkr), centraldammsugare (13kkr), föreberedelse för braskamin (3kkr), uppgradering av värmepumpen från Nibe Fighter 360P till 640P (11kkr), andra innerdörrar (2kkr) samt kök i rostfritt med induktionshäll (17kkr). Puh, tror jag fick med allt där.

Dock tillkommer kostander för lagfart, pantbrev, kvalitetsansvarig, byggel osv. som för ossligger på ca. 140 kkr. Samt givetvis tomt med allt vad det innebär, men grund och även markberedning ingår i priset så länge du har en ideal tomt (vilket vi har som tur är). I andra fall kan det bli ganska stora påslag om det kommer till sprängning osv.
 
Redigerat:
Vi ska inte ha öppna planlösningen... så vi är kanske lite omoderna :)
 
Kom just på ett par andra småtips som jag ska se till att fixa i huset. Kanske någon annan som tänkt likadant eller som har andra tips att komma med.

1) Sätta ett extra uttag för centraldammsugaren i grovköket. På så vis kan man ha slängen isatt där alltid och lätt dammsuga av golvet i grovköket där hund och barn drar i grus. Man kommer även snabbt kunna svepa av golvet i köket.
2) Sätta kakel hela vägen upp till taket jämte köksfläkten. Känns som en bra idé eftersom det flottar ganska rejält under stekpannan.
3) Be rörmockaren dra om rören under diskbänken så de hamnar till vänster så man kan ha soppåse/kompost på högersidan. På så vis kan man ha soppåsen tillgänglig samtidigt som diskmanskinen är öppen (något som inte går annars).
4) Förbereda med extra avlopp i stora badrummet så man kan sätta in ett större badkar längre fram.
5) Kompelettera innerväggarna vid sovrummen på något sätt. Antingen med OSB-platta eller med dubbelgips. Mest för att enklare kunna sätta upp hyllor samt för att få bättre ljudisolering i den delen av huset (samt för att få mer gedigen känsla).
6) Förbereda med luftkanal i plattan för att kunna sätta in braskamin längre fram.
7) Ev. tilläggsisolera takbjälk-lagret med ytterligare 10cm lösull. Vad jag förstått kan man aldrig få för mycket där ;-)

Tulipa: nej, det tycker jag inte :) Det finns ju för och nackdelar med båda lösningarna. Har man många barn så blir det nog lätt "skrikigt" både i kök och vardgsrum med den öppna planlösningen. Dessutom är ju en annan nackdel att man ser disken från vardagsrummet när det är större middagar. Fördelarna är väl mer rymd och bättre uppsikt vilket vi tyckte vägde tyngst.
 
swebichon skrev:
Vi skrev kontrakt på ett NF Classic 135 med öppen planlösning i fredags. Kommer att byggas utanför Nättraby i Blekinge. Just nu väntar vi på nybyggnadskartan som kommer i början av nästa vecka sen blir det till att få in bygglovsansökan framåt slutet av veckan (vill ju gärna kunna flytta in strax innan semestern 2010 :) Vi har fått besked om 32 veckors "leveranstid".

Tulipa: jag håller tummarna för att ni får en kort handläggningstid hos Plan & byggnadsnämnden :) Har du förresten några tips/råd att tänka på när huset placeras ut på tomten?

mvh /M
Är det på Skillingenäs ni ska bygga?
Bygglov var Karlskrona kommun snabba på, nybyggnadskarta tog låååååång tid
Vi köpte vår pärluggla av Andreas i september -05 och det tog till dec -06 innan vi flyttade in

Ett annat bra tips är att se till att köksskåpen går ända upp så slipper man den dammsamlan
Glöm inte att Blekinge är radonområde
 
anno2069 skrev:
Är det på Skillingenäs ni ska bygga?
Bygglov var Karlskrona kommun snabba på, nybyggnadskarta tog låååååång tid
Vi köpte vår pärluggla av Andreas i september -05 och det tog till dec -06 innan vi flyttade in
Ja precis, det är på Skillingenäs :) Vi fick besked om att nybyggnadskartan tar 2 veckor så säljaren har bokat in möte med oss i nästa vecka då huset ska placeras. Hon är superbra och känner visst killen som har hand om nybyggnadskartorna. Det besked vi fått är att vi kommer kunna flytta in strax innan semestern (både av säljare och byggledare). Att det ska ta 65 veckor verkar ju helt galet. Ni kanske hade otur och byggde mitt i byggboomen :-/

anno2069 skrev:
Ett annat bra tips är att se till att köksskåpen går ända upp så slipper man den dammsamlan
Absolut, vi har inte kommit dit än, men luckor upp till taket tycker jag är både snyggare och mer praktiskt.

anno2069 skrev:
Glöm inte att Blekinge är radonområde
Jag försökte ringa personen på Karlskrona kommun som har hand om radontest för ett par veckor sedan men då var hon på semester. Fast det fina med LB-Hus är ju att deras grund är radonsäker (allt enligt SP:s P-märkning). Jag tog ändå upp det med säljaren och enligt henne kan man komplettera med ett "ventileringsrör" som leder bort ev. gaser från grunden ifall man misstänker att det är problem med radon på tomten. Fast det kommer antagligen inte vara något problem med vår tomt eftersom den inte ligger på någon berggrund, snarare ängsmark med ett tjockt matjordslager. Eller, ska jag göra ett test iaf?
 
Redigerat:
Då det är 250cm takhöjd så kommer det att se fånigt ut att bygga in mellanrummet till taket över skåpen tror ni inte det
 
Vi ska bygga in skåpen, vi tror att det blir bra. Det blir ungefär 25 cm som byggs in.
 
Elmattes skrev:
Då det är 250cm takhöjd så kommer det att se fånigt ut att bygga in mellanrummet till taket över skåpen tror ni inte det
Jag har för mig att det finns hyllor med luckor som går hela vägen upp som tillval. Det vore fint för att få bort ansamlingen av damm och stekflott som annars samlas ovanför hyllorna.
 
Tycker ni andra också att det är konstigt att standardutrustningen i badrummen inte har några skåp alls? Och det finns inte något skåp eller någon kommod att köpa till som passar standardhandfatet (från IFÖ)...

Vi kommer välja till skåp från Ballingslöv och får då även ett annat handfat.
 
Vi ska köpa badrumsinredning från nån annanstans då det inte finns nåt av intresse att välja på
 
Elmattes skrev:
Vi ska köpa badrumsinredning från nån annanstans då det inte finns nåt av intresse att välja på
Det blir nog bäst ekonomiskt sett också. Ska ni montera allt själva då?
 
Vi har tänkt kolla var rörmokaren ska ha för det blir det för dyrt gör vi det själva..allt utom vattnet ändå skönt att få allt på en garanti..
 
Någon som vet om man kan bygga en bastu i ett Classic 135?

//Carlos
 
Igår skrev vi på för ett Classic 135 med öppen planlösning och en förlängning med 1,2m.
Det kommer att byggas i Linköping.
Åhh, vad roligt det ska bli! :)
Nu återstår då "bara" alla val man ska göra....
 
vad fick ni betala i Linköping?


lijo99 skrev:
Igår skrev vi på för ett Classic 135 med öppen planlösning och en förlängning med 1,2m.
Det kommer att byggas i Linköping.
Åhh, vad roligt det ska bli! :)
Nu återstår då "bara" alla val man ska göra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.