Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
HEM2121 skrev:
Frågar inte kunden är det ett tyst medgivande att han betalar vad det kostar.
OT.
Nej!

Eller nja delvis. Ett tyst medgivande att betala vilket rimligt belopp som helst.
(200 :- för två bleck, på OB-tid dessutom, går nog definitivt som rimligt, ingen domstol skulle tycka annat.)

Men om om Tjoa hade tänkt *jäsikens vad tur att han inte frågade om priset* och sen krävt 40 000:- kronor och sagt -"annars kommer kronofogden efter dig" så skulle knappast Tjoa fått gehör för sin syn på saken hos tingsrätten.


Vid sidan av vägen; jag hade också tyckt det känts kul att klippa plåtarna, om jag bara kommit på det. ;)
 
A
Om jag hade varit kund och Tjoa hade sagt 200kr till mig hade jag antagligen svarat att här har du 200 spänn för jobbet och sen får du en femtilapp till för att du ställde upp och gjorde jobbet en lördagkväll. Jag kanske är dum och naiv, men för mig hade det antagligen varit värt 250 spänn för att få jobbet gjort just där och då. Då kanske jag kan komma tillbaka en annan lördagkväll och få mer gjort någon annan gång också.

Hade summan varit större kanske jag agerat annorlunda men inte för 200-300 spänn....
 
Det är i formell mening inte ett tyst medgivande, men i praktiken har man förlorat ALLT mandat i en förhandling om priset. Man är mao rökt och det är också välförtjänt om man inte ser om sitt hus bättre än så som köpare.
 
En rolig iaktagelse kan jag tycka.
Om jag har en bekant som jobbar som hantverkare eller liknande, frågar jag honom om lite expertutlåtanden eller hjälp så vill jag gärna visa min tacksamhet genom att köpa en flaska whiskey eller något som tack för hjälpen. Detta då för att min bekanta har sagt att han inte vill ha något för det, men ändå så vill jag visa att jag är glad för hjälpen. Det är ju en trevlig deal, även fast nu min bekanta skulle ställt upp gratis.
Och jag har känslan att många skulle göra samma sak som jag om man nu har någon som hjälper till lite extra.

Men nu till min poäng. Jag jobbar med lite datasupport och får ibland frågan om jag vill hjälpa till med support till familj och vänner. Men sällan får jag något för det och det stör mig inte alls. Men därimot stör det mig att många tycker att - Hålla på med data det gör du ju för att du tycker att det är roligt.
Klockan åtta en fredagkväll när man sitter och småsover framför tv´n och någon vill ha hjälp med en dator som strular är inte och kommer aldrig att bli roligt.

Kanske kan man läsa bitterhet i mitt svar och det är inte riktigt meningen, men det kanske är lite tänkvärt. Men å andra sidan är jag nog säker på att hantverkare har fått samma vinkling på att hjälpa till med något likväl.
- Det där kan väl du göra lite fort, du vet ju hur man gör och du klarar väl av det i ett naffs.
 
Thomas59 skrev:
Märklig inställning!

Jag skulle aldrig göra ett konsultjobb utan att göra klart med kunden vad det kommer att kosta. Att inte göra det bäddar bara för problem som vi kan se i ditt exempel.

Om det inte går att göra en exakt kostnadsbedömning föröker jag räkna fram vad det max kommer att kosta och kollar att det är ok med kunden.

Går inte det heller gör jag situationen klar för kunden och kunden får sen själv bestämma om jobbet ska utföras men åtar sig då också att betala vad det kostar.

Visst, du fick en kul historia att berätta men det är nog inget bra exempel på hur man hanterar kunder, inte ens jobbiga kunder.
Jag hör vad du säger men vänd på frågan, var går din gräns när du ber kunden fara och flyga? 10kr, 100kr, 1000kr?
Min var vid 200kr den kvällen.
 
Nu kan det ju va så att jag uppfattas som en tjurig jävel, Men ärligt talat så hade kunden sagt nåt i stil med att -- vad pinsamt men jag har bara en hundring på mig.
Så hade jag tagit det och surrat nåt om att det jämnar ut sig i längden, du kanske kommer tilbax fler ggr.

Men att demonstrativt säga att det inte va värt det. Då har man förbrukat sina rättigheter om att kunden alltid har rätt...:)
 
Thomas59
Tjoa skrev:
Jag hör vad du säger men vänd på frågan, var går din gräns när du ber kunden fara och flyga? 10kr, 100kr, 1000kr?
Min var vid 200kr den kvällen.
Tja jag försöker ju undvika att hamna i den situationen att jag frestas be kunden far och flyga. Det är nog aldrig det bästa utfallet av en affär. Normal är jag mer van att göra affärer än kunden så jag vet vilka situationer som kan uppstå och försöker därför undvika dessa genom att vara tydlig mot kunden.

Försätter mig därför knappast i situationen att diskussion kan komma att uppstå EFTER det att jag gjort jobbet. Dels tar det tid att diskutera, dels är irriterande för båda parter och slutligen är det ju i praktiken jag som står risken för att kunden inte vill betala.

Att fråga kunden, innan jag gör jobbet, är därför huvudregeln.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att vända på frågan. 10, 100 eller 1000 kr är knappast aktuellt i mitt jobb då minimidebiteringen är en halv dag á ca 15 000 kr men säg att jag hade varit hantverkare (och glömt att kolla om priset var ok innan jag gjorde jobbet) så hade jag nog kanske sagt att det pris jag begärt är det som gäller. Kunden kan ju knappast tvinga sig till tex plåtblecken. Hade det rört sig om en 1000-lapp hade situationen aldrig uppstått.

Jag tror inte på att möta kunder (besvärliga sådana) på deras egen nivå. Man har absolut inget att vinna på detta eller ok då , en rolig historia kanske men det känns inte så viktigt då jag knappast jobbar för att kunna sitta och dra roliga historier om mina kunder.

Så tänker jag i alla fall.
 
Hmm, kan debitera 15000 för en halv dag, men besitter inte fantasi/kompetens för att vända på frågan,,
Jag tar för lite betalt märker jag... :)
Ledsen , men jag var tvungen, det var ju öppet mål ...
 
H
Man kanske skulle byta branch, vilket arbete som betingar dessa pengar :)
 
Thomas59
Mäster skrev:
Hmm, kan debitera 15000 för en halv dag, men besitter inte fantasi/kompetens för att vända på frågan,,
Jag tar för lite betalt märker jag... :)
Ledsen , men jag var tvungen, det var ju öppet mål ...
Ja visst är det fantastiskt:D.

Du menade kanske SAMMA fråga, men till mig, inte vända på frågan?:confused:

Om jag vänder på frågan blir väl frågan när KUNDEN ber HANTVERKAREN fara och flyga men ok det var kanske det du menade och i så fall får jag nog sänka min dagsdebitering, frågan med hur mycket; 10 kr, 100 kr eller 1 000 kr?:D:D:D
 
Thomas59
HEM2121 skrev:
Man kanske skulle byta branch, vilket arbete som betingar dessa pengar :)
Branchen är managementkonsulting men tro mig, du vill inte byta. Tack och lov har jag trappat ner och tar bara visssa uppdrag. Jag skulle däremot kunna tänka mig att bli hantverkare eller kanske inte själv men starta ett företag.

Ett skäl till min filosofi, som jag baserar mina svar ovan på, är att jag bla jobbar med företag som har problem i relationen till sina kunder och känner igen jargongen ovan, som INTE är bra.

Börjar man tycka att kunderna är korkade eller tom idioter är man illa ute. Dels har man inget för det. I alla falll inte affärsmässigt. Dels så präglar det ofta hela ens förhållningssätt till kunderna. Varför ska man ringa om man är sen, varför ska man svara på offerter om man inte har lust, varför ska man alls bemöda sig att göra ett bra jobb om man tycker att kunderna är korkade?

Det finns ett klart samband mellan inställlningen till kunderna och den kundnöjdhet man lämnar efter sig. Inte minst uppenbart i hantverkarbranscher.

Privat kanske man kan bli en rolig prick på middagar med sin dråpliga kundhistorier men till vilken nytta?
 
Thomas59 skrev:
Tja jag försöker ju undvika att hamna i den situationen att jag frestas be kunden far och flyga. Det är nog aldrig det bästa utfallet av en affär. Normal är jag mer van att göra affärer än kunden så jag vet vilka situationer som kan uppstå och försöker därför undvika dessa genom att vara tydlig mot kunden.

Försätter mig därför knappast i situationen att diskussion kan komma att uppstå EFTER det att jag gjort jobbet. Dels tar det tid att diskutera, dels är irriterande för båda parter och slutligen är det ju i praktiken jag som står risken för att kunden inte vill betala.

Att fråga kunden, innan jag gör jobbet, är därför huvudregeln.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att vända på frågan. 10, 100 eller 1000 kr är knappast aktuellt i mitt jobb då minimidebiteringen är en halv dag á ca 15 000 kr men säg att jag hade varit hantverkare (och glömt att kolla om priset var ok innan jag gjorde jobbet) så hade jag nog kanske sagt att det pris jag begärt är det som gäller. Kunden kan ju knappast tvinga sig till tex plåtblecken. Hade det rört sig om en 1000-lapp hade situationen aldrig uppstått.

Jag tror inte på att möta kunder (besvärliga sådana) på deras egen nivå. Man har absolut inget att vinna på detta eller ok då , en rolig historia kanske men det känns inte så viktigt då jag knappast jobbar för att kunna sitta och dra roliga historier om mina kunder.

Så tänker jag i alla fall.
Så här tänker jag:

Uppenbart är det att du inte kan sätta dig in i hur det är att vara hantverkare, för det förstår de flesta här inne att du inte sätter dig i den situationen att diskutera pris efter utfört jobb när din timdebitering är 3750:-, som för övrigt är en bra DAG för en egen företagare.

Sen tänker jag att dom kunder du jobbar mot, eller företag, inte är som Snål-Ove som vill ha allt gratis bara för att hans bror spelade i allsvenskan -74. Precis som att alla måste hjälpas åt att panta burkar och källsortera för att rädda miljön, så måste personer som Tjoa satte på plats, sättas på plats för att rädda samhället.

Att det ultimata sättet för båda parter är att vara överens innan man utför arbetet, det gjorde du klart redan i inlägg #39 och det har väl ingen sagt emot?
 
H
Thomas59 skrev:
Branchen är managementkonsulting men tro mig, du vill inte byta. Tack och lov har jag trappat ner och tar bara visssa uppdrag. Jag skulle däremot kunna tänka mig att bli hantverkare eller kanske inte själv men starta ett företag.

Kul, att du du vill byta till att bli egen företagare :) Det blir bara 25 tim/dygn om man räknar med lunchen.
 
Thomas59
Manberg skrev:
Så här tänker jag:

Uppenbart är det att du inte kan sätta dig in i hur det är att vara hantverkare, för det förstår de flesta här inne att du inte sätter dig i den situationen att diskutera pris efter utfört jobb när din timdebitering är 3750:-, som för övrigt är en bra DAG för en egen företagare.

Sen tänker jag att dom kunder du jobbar mot, eller företag, inte är som Snål-Ove som vill ha allt gratis bara för att hans bror spelade i allsvenskan -74. Precis som att alla måste hjälpas åt att panta burkar och källsortera för att rädda miljön, så måste personer som Tjoa satte på plats, sättas på plats för att rädda samhället.

Att det ultimata sättet för båda parter är att vara överens innan man utför arbetet, det gjorde du klart redan i inlägg #39 och det har väl ingen sagt emot?
Även om jag, som mgntkonsult, mest är van att jobba med stora internationella bolag hade vi som filosofi i vårt mgntbolag att regelbundet ta uppdrag för små företag och entreprenörer.

Faktiskt just av det skälet du anger att inte tappa förankringen i verkligheten + att en konsult som jobbar med stora uppdrag verkligen har mycket att lära av förhållandena i småföretag. Några av de företag vi jobbade med var just mindre byggföretag.

Mgntkonsulting är dock inte det enda jag sysslat med. Har haft flera företag som jobbat med timdebitering i klass med hantverkare så jag är inte obekant med situationen.

Nej det handlar inte om att sätta någon på plats. Jag tyckte faktiskt att det var en lite rolig historia men det skadar väl adrig att få lite perspektiv på det man gör.

Det är lätt att göra sig rolig på kundernas bekostnad men det är inte så lyckat att tycka att kunderna är korkade eller får skylla sig själva. Tyvärr är attityden ofta sån bland hantverkare.

Jo jag är medveten om att kunder kan bete sig som assh-s men det får man ta. Har man en tydlig linje i hur man hanterar kunderna blir stolpskotten färre och en del av den filosofin är just att göra klart villkoren för ett jobb i förhand. Större jobb=offert+accept, mindre jobb genom muntlig accept på det pris man givit.
 
Redigerat:
Thomas59
HEM2121 skrev:
Thomas59 skrev:
Branchen är managementkonsulting men tro mig, du vill inte byta. Tack och lov har jag trappat ner och tar bara visssa uppdrag. Jag skulle däremot kunna tänka mig att bli hantverkare eller kanske inte själv men starta ett företag.

Kul, att du du vill byta till att bli egen företagare :) Det blir bara 25 tim/dygn om man räknar med lunchen.
Nja, egen företagare har jag varit hela tiden och JA jag känner igen 24/7 situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.