Status
Tråden går ej att kommentera.
pbengtsson skrev:
Det jag ännu idag undrar är på vilka lösningar han funderade på innan han ringde på, vattnet måste ha sprutat i minst 15 minuter. ....
Jag är mer nyfiken på vilka funderingar han hade innan han KAPADE röret...
 
JLAINE skrev:
Pbengtsson: Måste ha varit ett mindre kaos...

För övrigt innan jag blev något elkunning så tänkte jag stoppa in bottendelen till proppcentralen med mittenfingret. Jäkla tur att det sunda förnuftet från årskurs 9 ellektioner kom till minnes.
Ha, det har jag gjort, skruvade ur proppen i den våta källaren hemma hos föräldrarna, det var lite skit i hålet så jag körde in fingret för att rengöra. Det gjorde ont som...fattar nu att jag hade otrolig tur. Läste inte el förrän här på forumet :)
 
Snacka om änglavakt! Är ju livsfarligt.

Skulle klippa bort alla elkablar i källaren efter en brand, klippte en strömförande. Sjuhelsike vilken smäll, skrämde halvt ihjäl kollegan på 60 år...
 
Dr.Sofia skrev:
Förutsåg ni problem, och filmade i bevissyfte?:confused:
Min arbetskamrat hade filmat lite mest på skoj, när vi svor över höjd skillnaderna på taket.
Såg ut som en berg o dalbana.
 
Thomas59 skrev:
Ja visst är det så, inget snack om saken. Det intresssanta, om vi inte bara ska tala om hur korkade kunder kan vara och det kan dom, är väl ändå om plåtslagaren kunnat göra något för att undvika situationen.

Att i förväg berätta vad det kommer att kosta och fråga om det är ok tycker jag ett enkelt sätt att undvika situationer som denna.

Råd till kunder: Fråga alltid vad det kommer att kosta om ni inte är beredda att betala vad som helst eller om ni är osäkra.

Råd till hantverkaren: Om kunden inte frågar, berätta vad det kommer att kosta och fråga om det är ok.

Svårt - nej knappast.
Varför skulle jag undvika detta? Tyckte det va bra att det blev som det blev.
Jag slapp en snål problem kund resten av mitt liv. Det va lätt värt "förlusten" av 200kr för
att slippa han och sen få en fin historia på köpet.:p
Han försökte en finnt som han torska på, trodde att jag skulle pruta ner mig bara för att jag gjort dom.
Är man med i leken får man leken tåla...:D
 
Helt underbart vad skall man säga.
 
Tjoa skrev:
Varför skulle jag undvika detta? Tyckte det va bra att det blev som det blev.
Jag slapp en snål problem kund resten av mitt liv. Det va lätt värt "förlusten" av 200kr för
att slippa han och sen få en fin historia på köpet.:p
Han försökte en finnt som han torska på, trodde att jag skulle pruta ner mig bara för att jag gjort dom.
Är man med i leken får man leken tåla...:D
Hehe jag håller med dig där, vissa är man bara glad att slippa och korkad dumsnålhet gör ingen glad, utm kke när det blir en bra historia då ;)
 
Thomas59
Tjoa skrev:
Varför skulle jag undvika detta? Tyckte det va bra att det blev som det blev.
Jag slapp en snål problem kund resten av mitt liv. Det va lätt värt "förlusten" av 200kr för
att slippa han och sen få en fin historia på köpet.:p
Han försökte en finnt som han torska på, trodde att jag skulle pruta ner mig bara för att jag gjort dom.
Är man med i leken får man leken tåla...:D
Märklig inställning!

Jag skulle aldrig göra ett konsultjobb utan att göra klart med kunden vad det kommer att kosta. Att inte göra det bäddar bara för problem som vi kan se i ditt exempel.

Om det inte går att göra en exakt kostnadsbedömning föröker jag räkna fram vad det max kommer att kosta och kollar att det är ok med kunden.

Går inte det heller gör jag situationen klar för kunden och kunden får sen själv bestämma om jobbet ska utföras men åtar sig då också att betala vad det kostar.

Visst, du fick en kul historia att berätta men det är nog inget bra exempel på hur man hanterar kunder, inte ens jobbiga kunder.
 
Tjoa skrev:
Varför skulle jag undvika detta? Tyckte det va bra att det blev som det blev.
Jag slapp en snål problem kund resten av mitt liv. Det va lätt värt "förlusten" av 200kr för
att slippa han och sen få en fin historia på köpet.:p
Han försökte en finnt som han torska på, trodde att jag skulle pruta ner mig bara för att jag gjort dom.
Är man med i leken får man leken tåla...:D
Så jäkla rätt, strulputtar och snåljopar kan man gärna slippa.
 
Thomas59 skrev:
Märklig inställning!

Jag skulle aldrig göra ett konsultjobb utan att göra klart med kunden vad det kommer att kosta. Att inte göra det bäddar bara för problem som vi kan se i ditt exempel.

Om det inte går att göra en exakt kostnadsbedömning föröker jag räkna fram vad det max kommer att kosta och kollar att det är ok med kunden.

Går inte det heller gör jag situationen klar för kunden och kunden får sen själv bestämma om jobbet ska utföras men åtar sig då också att betala vad det kostar.

Visst, du fick en kul historia att berätta men det är nog inget bra exempel på hur man hanterar kunder, inte ens jobbiga kunder.
Fast är det vanligt att kunder kommer hem till dig en helgkväll och är helt desperata att få 10min akutkonsulttjänst?
I byggbranchen är det iaf väldigt vanligt att "desperata" personer behöver typ 10min eller 30min hjälp, samma sak när man har grävaren på ett bygge så kommer alltid grannarna ut och vill "när du ändå är här".
Då brukar iaf jag försöka ställa upp utan att skiva en offert eller liknande, känns lite fånig att ens diskutera priset om det handlar om 2-500kr i fikakassan.
 
Tossegubbe skrev:
Fast är det vanligt att kunder kommer hem till dig en helgkväll och är helt desperata att få 10min akutkonsulttjänst?
I byggbranchen är det iaf väldigt vanligt att "desperata" personer behöver typ 10min eller 30min hjälp, samma sak när man har grävaren på ett bygge så kommer alltid grannarna ut och vill "när du ändå är här".
Då brukar iaf jag försöka ställa upp utan att skiva en offert eller liknande, känns lite fånig att ens diskutera priset om det handlar om 2-500kr i fikakassan.
Den där har man hört tusen och en gånger även av kunden man är hos. :D:D

Idag "när jag ändå var hos en kund" kunde jag kanske byta ut deras diskmaskin och elektrikern kunde ju koppla och montera några lampor "när han ändå var där" för att sätta ett eluttag...och målaren... du kan väl måla den där kakellisten "nu när du ändå är här"... :D

Man kan den frasen numera... haha
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Fast är det vanligt att kunder kommer hem till dig en helgkväll och är helt desperata att få 10min akutkonsulttjänst?
I byggbranchen är det iaf väldigt vanligt att "desperata" personer behöver typ 10min eller 30min hjälp, samma sak när man har grävaren på ett bygge så kommer alltid grannarna ut och vill "när du ändå är här".
Då brukar iaf jag försöka ställa upp utan att skiva en offert eller liknande, känns lite fånig att ens diskutera priset om det handlar om 2-500kr i fikakassan.
Nej så är det inte men som mangemantkonsult händer det ibland att kunder behöver akut hjälp och då pratar vi nattarbete på studs, 24/7-jobb mitt i semestern eller att resa till något dotterbolag i något annat land på dagen för att reda upp någon akut krissituation.

Nu då jag tänker efter så händer det faktiskt inte så sällan att kunder ringer på mobilen, ibland mitt i natten, och behöver hjälp på studs inför något viktigt möte morgonen efter.

Klart jag inte skriver en offert men har vi inget löpande avtal får kunden besked om vad det kostar och det är klart, kostnaden brukar knappast vara något problem.

Att ta tag i saker då "man ändå är där" hör till vardagen. Hinner jag inte/kan inte säger jag det till kunden. Inte alltid att dom accepterar ett sådant besked men har jag inte tid så har jag inte tid.
 
Tjoa skrev:
Varför skulle jag undvika detta? Tyckte det va bra att det blev som det blev.
Jag slapp en snål problem kund resten av mitt liv. Det va lätt värt "förlusten" av 200kr för
att slippa han och sen få en fin historia på köpet.:p
Han försökte en finnt som han torska på, trodde att jag skulle pruta ner mig bara för att jag gjort dom.
Är man med i leken får man leken tåla...:D
Men du kan väl inte känna dig särskilt nöjd med detta? Du fick stå på en lördag kväll och arbeta, använda plåt som du själv betalt för, bli upprörd för att kunden skamlöst försöker pruta, få en kund som är rejält förbannad (även om denne själv samlat ihop till det) och naturligtvis aldrig kommer att rekommendera ditt företag till någon och dessutom fick du inget betalt. Detta kan du väl inte vara särskilt nöjd över?
 
Såna kunder har inga bekanta som vill betala för något ändå, de tillhör skaran som tycker att man ska subventionera dem med mtrl och arbete,
Rätt vad det bär kommer dom dragande med en kratta, som kostar 97 spänn på woody, och vill att man ska svetsa fast pinnarna som lossnat..
Gör man det inte, så blir dom förolämpade, och gör man det, så är det omöjligt att göra förtjänst ..
Det finns hur många sådana som helst,,
 
Mäster skrev:
Såna kunder har inga bekanta som vill betala för något ändå, de tillhör skaran som tycker att man ska subventionera dem med mtrl och arbete,
Rätt vad det bär kommer dom dragande med en kratta, som kostar 97 spänn på woody, och vill att man ska svetsa fast pinnarna som lossnat..
Gör man det inte, så blir dom förolämpade, och gör man det, så är det omöjligt att göra förtjänst ..
Det finns hur många sådana som helst,,
Oavsett så har det ändå kostat fritid, material, slit på maskiner osv - helt utan ersättning. Det kan väl ingen säljare vara nöjd med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.