Halloj
Tog och beställde lås till fönstren. Frågan som slog mig nu är om det va så smart. Jag bor i tet torp med 2 lufts fönster. Är risken nu större att tjuven bryte sönder och förstör ännu mer ? Fast hoppas ju att det är mer avskräckande då de blir mer jobb för dem att ta sig in.

Nån som har erfarenhet om dessa lås hjälper??

http://lrf.tryggahem.se/las/fonsterlas/fonsterlas-utatgaende-ssf-klass-a.html

Mvh Calle
 
Redigerat:
B
får tänka som en tjuv. man vill ju komma in så tyst som möjligt.
att sätta upp fusk larm lappar kan också va avskräckande.
sen kanske en radio(och/eller lampa) på timer kan också va bra.
 
Ja Fix 2830 är ett bra lås. Det som är uppe till vänster BG 750 är också ett bar lås. Säg inte att du är medlem bara så blir det uppenbarligen billigare!

Vill någon in så tar de sig in, men försvårar man lite så är det större chans att de väljer ett annat objekt. Utan lås är det så enkelt att du lika gärna kan ha det öppet. Då förstör de inte hasparna.
 
Man får också väga in utrymningssäkerheten vid t.ex. brand. Jag var förut inne på att låsa fönstren, men jag har tänkt om nu och prioriterar utrymning.

Är det någon som känner till någon lösning på den här problematiken att inbrottsskydd står i motsats till utrymningssäkerhet på fönster?
 
att priserna va med min LRF rabatt. Fanns lite olika företag som hade rabatter på denna sidan.
www.tryggahem.se är väl deras officiella sida

Ja utrymning e ju nåttt att tänka på. Jag har ju dock redan köpt lås så monterar väl dessa så får man väl ha nyckel lätttillgängligt i närheten av förnstret utom synhåll för tjyven.
 
Redigerat:
Hej, jag har monterat dessa från Biltema. 5 Cylinderlås för 139:- och har haft dem i två år nu.

Jag har gjort det för att försvåra/avskräcka för tjuven. Finns säkert bättre på marknaden men jag anser att detta räcker. Vill tjuven in eller ut så hittar han lösningar.
Dessa lås fungerar perfekt, vi använder dem dagligen. Priset är otroligt billigt.

Cylinderlås med tapp
Förkromat/förnicklat. Låstapp: Ø 9 x 12 mm. Komplett med skruv, tapphylsa och nycklar.

Sats om 5 lås med lika låsning och 5 nycklar. 86-223 139,00 kr
 
  • Fönsterlås.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7098123
  • Laddar…
de va ju billigt. Synd att man inte tänkte på d.
Men tyckte att assa låsen va dyra.
 
Jonazz skrev:
Man får också väga in utrymningssäkerheten vid t.ex. brand. Jag var förut inne på att låsa fönstren, men jag har tänkt om nu och prioriterar utrymning.

Är det någon som känner till någon lösning på den här problematiken att inbrottsskydd står i motsats till utrymningssäkerhet på fönster?
Du behöver ju inte låsa alla föster nattetid. Ha de fönster öppna där du känner att hela familjen med lätthet tar sig ut.
 
calle336 skrev:
att priserna va med min LRF rabatt. Fanns lite olika företag som hade rabatter på denna sidan.
www.tryggahem.se är väl deras officiella sida

Ja utrymning e ju nåttt att tänka på. Jag har ju dock redan köpt lås så monterar väl dessa så får man väl ha nyckel lätttillgängligt i närheten av förnstret utom synhåll för tjyven.
För BG låsen var "vanligt pris" 200kr och "medlemspris" 236Kr. Förmodligen felskrivet...
 
Byggherre skrev:
Hej, jag har monterat dessa från Biltema. 5 Cylinderlås för 139:- och har haft dem i två år nu.

Jag har gjort det för att försvåra/avskräcka för tjuven. Finns säkert bättre på marknaden men jag anser att detta räcker. Vill tjuven in eller ut så hittar han lösningar.
Dessa lås fungerar perfekt, vi använder dem dagligen. Priset är otroligt billigt.

Cylinderlås med tapp
Förkromat/förnicklat. Låstapp: Ø 9 x 12 mm. Komplett med skruv, tapphylsa och nycklar.

Sats om 5 lås med lika låsning och 5 nycklar. 86-223 139,00 kr
De är säkert bättre än ingenting, men är de godkända...
 
JPM skrev:
Du behöver ju inte låsa alla föster nattetid. Ha de fönster öppna där du känner att hela familjen med lätthet tar sig ut.
Jo, det är ju en bra idé för de flesta säkert, men det blir litet opraktiskt för oss. Det skulle nämligen innebära att vi skulle behöva låsa/låsa upp 5 fönster samt en altandörr och ytterdörren varje morgon och eftermiddag. Det blir jobbigt i längden, och man kommer att glömma låsa eller låsa upp något/några fönster ibland.

Det kanske är bättre att lämna fönstren olåsta så att inte tjuven förstör så mycket vid inbrott. Den som vill in kommer alltid in oavsett hur väl låsta fönster och dörrar är. En batteridriven tigersåg kapar ganska lätt karmskruvarna i ytterdörrens karm, och då spelar det ju ingen roll hur bra lås och dörr man har.
 
JPM skrev:
De är säkert bättre än ingenting, men är de godkända...
Nä, de är inte godkända eller klassade men vad jag har förstått så kräver inte alla försäkringsbolag fönsterlås, dock rekommenderar en del det. Funktionen att försvåra mer eller mindre finns nog där ändå med dessa billiga lås. Som sagt vill tjuven in/ut så hittar han lösning för det ändå.

Hittade detta på nätet (IF) där man kräver godkända fönsterlås då lösöret överstiger 1 miljon: (och jag ligger under)

KRAV från försäkringsbolag
Villa-hem:
•Under 500.000 i lösöre- krav på låst men inte på
något föreskrivet sätt.
•Mellan 500.000-1.000.000 - krav på godkända
ytterdörrslås.
•Mer än 1.000.000 - krav på godkända lås på alla
fönster/dörrar som sitter under
4 meter från mark eller ståplan.
•Över 1.500.000 - förutom låskrav även krav på
godkänt centralanslutet larm.
 
JPM skrev:
För BG låsen var "vanligt pris" 200kr och "medlemspris" 236Kr. Förmodligen felskrivet...
Det står 295 som utgångspris ;) Men strecket sitter så de ser ut som 205 :)
 
Byggherre skrev:
Nä, de är inte godkända eller klassade men vad jag har förstått så kräver inte alla försäkringsbolag fönsterlås, dock rekommenderar en del det. Funktionen att försvåra mer eller mindre finns nog där ändå med dessa billiga lås. Som sagt vill tjuven in/ut så hittar han lösning för det ändå.

Hittade detta på nätet (IF) där man kräver godkända fönsterlås då lösöret överstiger 1 miljon: (och jag ligger under)

KRAV från försäkringsbolag
Villa-hem:
•Under 500.000 i lösöre- krav på låst men inte på
något föreskrivet sätt.
•Mellan 500.000-1.000.000 - krav på godkända
ytterdörrslås.
•Mer än 1.000.000 - krav på godkända lås på alla
fönster/dörrar som sitter under
4 meter från mark eller ståplan.
•Över 1.500.000 - förutom låskrav även krav på
godkänt centralanslutet larm.
Jag tittade på vad Trygghansa skriver: Här finns ingen koppling till lösörets värde. Fönster med underkant under 4m från mark/ståplan ska låsas. Punkt slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.