jag har också köpt fönster av probc och är helnöjd
 
tommypeters skrev:
Arbetet utförs fackmannamässigt (vad vi kan avgöra) och flyter på bra. 2/3-delar av fönstrena/dörrarna var vattenpassade/monterade/kilade/fogskummade efter en dag, men det är ju allt efterarbete som tar tid. Och det är ju positivt att de inte hastar förbi det trots att de inte har betalt per timme.
Vi hade som tidigare nämnt lite strul, men PROBC var angelägna om att rätta till allt och höll på till kl. 23 igår kväll (!) ;-) Det var vi som helst ville att det blev klart igår, men det passade dem bäst också. Inte många bra TV-program en söndagkväll.

Så det verkar bli "Slutet gott, allting gott!"
 
Ja. mitt inlägg gällde Byggking, inte PROBC. Moderatorn skulle plockat bort mitt inlägg samtidigt med reklamen för Byggking.

Och så plockade jag bort dem :)

morsan/moderator
 
Redigerat av moderator:
tommypeters skrev:
Vi hade som tidigare nämnt lite strul, men PROBC var angelägna om att rätta till allt och höll på till kl. 23 igår kväll (!) ;-) Det var vi som helst ville att det blev klart igår, men det passade dem bäst också. Inte många bra TV-program en söndagkväll.

Så det verkar bli "Slutet gott, allting gott!"
Tyvärr slutar inte strulet med PROBC. De tycker att det faktum att vi krävt, och fått, fastprisofferter på fönster, arbete och material inte är så viktigt om sedan arbetet tog längre tid än de trodde och materialet kostade dem mer än de beräknat och angivit till oss. På samma sätt som vi gick med på en höjning av fönsterpriserna med 5% trots att vi hade en bindande, icke tidbegränsad offert från dem, på samma sätt har vi ökat på det överenskommna fastpriset på arbete med sådant som tillkommit efteråt - det ska ju vara korrekt och man vill inte utnyttja att leverantören missar med administrationen. Men om leverantören ger en totaloffert för arbetet och efteråt kommer och säger att man räknat fel på antalet fönster när man tog fram offerten för arbetet, då har ju gränsen passerats. En offert som inte ens angav antal fönster utan bara en klumpsumma, så vi hade ingen möjlighet att själva se att det var något fel i deras beräkningar.

Nu skriver PROBC att man helt ska strunta i sina offerter, också lta bli att ersätta oss för den spegeldörr man hade sönder samt för den extra städning vi fick kosta på oss under den vecka som gick mellan de gjorde sitt första försök till installation och de tre dagar som de sedan kom och rättade till sina fel. De ska i stället skicka faktura helt efter deras prislista på arbete och den summa material som de tycker verkar bra.
 
En sådan faktura hade jag bestridit. Har man fått en offert då gäller det. Sen att dom inte kan räkna är ju inte ditt fel.
 
Jo, vi tycker det räcker att vi förbarmade oss över PROBC en gång, när det gällde fönsterpriserna. Nu nöjer de sig inte med två fakturor, en ROT + en material, utan fyra för att försöka dribbla bort korten ännu mer.
 
tommypeters skrev:
Jo, vi tycker det räcker att vi förbarmade oss över PROBC en gång, när det gällde fönsterpriserna.
Jag återkommer med fakta i tråden om min direktbeställning löper på smärtfritt. Jag tycker inte du skulle accepterat påslaget på fönsterpriserna då Probc har minst 50% marginal, jag har direktbeställt mina Drutex från Polen och det slutade på halva priset för hela kåken mot Probc's prislista på internet. Så marginal har de så det räcker och blir över.
 
nu är även våra fönster installerade. Vi lät en lokal hantverkare göra jobbet och jag känner mig nöjd med fönstrena, känns rejäla, bra isolering av både ljud och värme jämfört med våra tidigare fönster. tyvärr saknades en dörrbroms som vi beställt till ena fönsterdörren, men probc återbetalade denna kostnad utan knorr. lite surt dock att inte ha dörrbromsen...

allt som allt så är vi ändå väldigt nöjda.
 
tiggre skrev:
Jag återkommer med fakta i tråden om min direktbeställning löper på smärtfritt. Jag tycker inte du skulle accepterat påslaget på fönsterpriserna då Probc har minst 50% marginal, jag har direktbeställt mina Drutex från Polen och det slutade på halva priset för hela kåken mot Probc's prislista på internet. Så marginal har de så det räcker och blir över.
Vi tyckte inte det var bra att börja med att vara paragrafryttare, med förskottsbetalning hade vi 25% rabatt och tyckte det i alla fall var OK. Men när de sedan tycker vi ska stå för andra fel de gör så tycker vi det räcker.

wiad skrev:
nu är även våra fönster installerade. Vi lät en lokal hantverkare göra jobbet och jag känner mig nöjd med fönstrena, känns rejäla, bra isolering av både ljud och värme jämfört med våra tidigare fönster. tyvärr saknades en dörrbroms som vi beställt till ena fönsterdörren, men probc återbetalade denna kostnad utan knorr. lite surt dock att inte ha dörrbromsen...
allt som allt så är vi ändå väldigt nöjda.
Det är klart de återbetalade de 700 kronorna utan knorr, tänk om du krävt din rätt att få det du beställt. Då skulle de ha haft en frakt av din dörr till Stockholm och dörren "i lager", sedan frakt och betalning för en ny dörr från Polen hem till dig. När vi tittade först var inte hemsidan så färdig och vi missade att det inte var handtagsbroms som standard. När vi sedan beställde hade de uppgifterna kommit in, men då tänkte vi i alla fall inte på det - annars skulle vi haft broms på i alla fall två av våra sex terassdörrar.
 
juridiskt sett (köplagen) så har probc nog gjort det som man kan förvänta sig av dem, i mitt fall. Att leverera om dörren är för stor kostnad för att det ska anses som skäligt i relation till den saknade dörrbromsen, så där kan jag inte begära mer. men som sagt, känns trist att inte ha dörrbromsen.
 
wiad skrev:
juridiskt sett (köplagen) så har probc nog gjort det som man kan förvänta sig av dem, i mitt fall. Att leverera om dörren är för stor kostnad för att det ska anses som skäligt i relation till den saknade dörrbromsen, så där kan jag inte begära mer. men som sagt, känns trist att inte ha dörrbromsen.
Jo, det stämmer nog, måste ju vara lite rimlighet också, och vi missade ju som sagt dörrbromsarna själva. PROBC säger ju att det ska gå att skruva fast dörrbromsar typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135862753 i dörrens ram, om man vågar skruva i plasten och bromsen också går att fästa i dörrkarmen. Funderar själv på att göra någon "kloss" av hård skumplast, kanske klädd i smärting, som man trycker in under dörren och låter friktionen hålla dörren.
 
[FONT=Adobe Caslon Pro, serif]Som jag nämde först mina grannar har köpt fönsterna från PROBC, sedan var det en familj till i våran område och nu intalationen är klart även hos oss. Allt ser finnt ut och vi är nöjda. Fönsterna har vädringsläge, öppningen i mellanläge tillåter även mikroventilation darför vi köpte de utan spaltventiler. Visst innan vi beställde då var det mycket att diskutera detaljer och det är alltid så när man köper saker på beställning, samtidigt görde vi om köket från finsk Puustelli och det var lika mycket detaljer att prata om. Personligen tycker jag att om det gäller sådana företag som PROBC oftast det handlar om att fönsterna är från Polen och de som jobbar där är också polaker, då finns det från början tveksamhet och misstänksamhet. Men nu vet jag att de har väldigt bra produkter och service, ärligt talat mycke mer trivsamt än andra företag har. För PROBC är viktid att kunden blir nöjd inte bara sälja och hejdå! Darför undrar jag tommypeters varför din åsikt har förändrats så kraftigt...?[/FONT]
 
Min åsikt?

Fönstrena tycker jag fortfarande är bra. Att vi missade dörrbromsarna är som sagt vårt eget fel.

Att de höjde priset på en bindande offert tyckte jag inte precis var så bra, men vi accepterade det genom att kvitta den extra kostnaden genom att betala i förskott.

Arbetet började bra, men när listskarvar började bli skeva och felinställd spikpistol gjorde märken i lister sa vi ifrån och blev då lovade att det skulle fixas och "inte synas något alls av det". Man "fixade" det genom att med fingrarna kleta ut stora fläckar med transparent våtrumssilikon på listerna! Detta lovade chefen fixa, men vi fick vänta en vecka på att de gjorde ett annat ställe först. Men förutom en list som är för smal, flyttade fönsterbrädefästen som visar fula hål (men på rätt skymda ställen) och andra småsaker så har de åtgärdat det vi klagat på. Så arbetet är till slut i nivå med vad man kan förvänta sig från andra företag, och godkänt. Det blev ju stökigare för oss med att det tog en vecka extra och vi hade silikonslipdamm i hela huset tills de var klara söndag kväll kl. 22, men det var ju på samma sätt extra jobb för dem. Förutom en del okunskap berodde väl det mesta på trötthetsslarv, då de jobbade 8-10 timmar/dag 6-7dagar i veckan, men det kör väl inte ihop sig för dem hela tiden.

Det vi vänder oss emot är istället det ekonomiska. Vi sa att de fick komma hem till oss, mäta alla fönstren och ge oss totaloffert. Vi hade annars möjlighet att via kontakter köpa Drutex fönster, eller andra, från Polen. Men vi tyckte det kändes bättre om ett företag tog på sig allt, svårt att veta kostnaden för frakten från Polen annars. Så vi ville ha ett totalpris för fönstren inklusive frakt, ett fastpris för arbetet och ett för allt material. Detta fick vi. Men när hela arbetet var klart kommer PROBC och säger att de räknat fel på antal fönster när de räknat på arbetet, materialet blev dyrare än de trodde - och de vill att vi ska stå för det! Det är ju inte därför man begär fastpris... När vi sedan inte går med på detta bryter de andra ingågna avtal för att lägga på mer på fakturorna. *Det* har påverkat vår åsikt.
 
tiggre skrev:
Jag återkommer med fakta i tråden om min direktbeställning löper på smärtfritt. Jag tycker inte du skulle accepterat påslaget på fönsterpriserna då Probc har minst 50% marginal, jag har direktbeställt mina Drutex från Polen och det slutade på halva priset för hela kåken mot Probc's prislista på internet. Så marginal har de så det räcker och blir över.
Dags att återkomma. Jag köpte dem via en byggfirma i Polen och nyttjade några killar för att översätta mått etc här i Sverige (de skötte kontakt åt mig).

Jag är supernöjd. Priset hamnade som jag skrev långt under det Probc tar. Vill man betala extra så förstår jag det, det är ett visst risktagande att göra det jag gjorde. Dock var jag beredd att bli blåst på summan (jag tar sällan en risk jag inte är beredd att torska på).

Kom en stor rackarns lastbil som jag fick hjälp att lasta av från, nu skall bara hälften av dem på plats i helgen (andra hälften skall till en våning som inte finns än ;)
 
Vet inte om det var i denna tråden jag hittade länken eller om det var nån annanstans, men frågan är om nån handlat av dem och i sånt fall intryck?
Priserna är helt klart tilltalande och av bilderna att döma även fönstrena.

http://www.zodiak.se/index.htm

Edit. En fråga till som kom upp i mitt huvud... ;)
Hur är toningen på dessa polska fönster överlag, tänker främst på Probc och Zodiak som jag kikat mest på för tillfället, är de neutrala eller finns det nån grönton i glasrutan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.