Hej igen!

Pumpen är bytt och röris fick äran att kika på laddomaten (kanske dumt så här i efterhand eftersom han inte hittade något fel, eller någon smuts.)
Eldade igår, men min korta ved som måste läggas lite huller om buller eftersom alla trän inte går in på tvären. Fick ett par gaspuffar när jag öppnade luckan precis som du säger.
Dock är det lika liten "skillnad" mellan termometrarna på laddomaten - det kanske är för att pannan inte lämnar mer effekt? Att laddomaten skickar in 80-gradit vatten till pannan för att annars klarar inte pannan att skicka ut 90-gradit (eller 87-88-gradit som det oftast är hos mig) till tanken, eller funkar det inte så?
 
för jämförelse:
Min SI50 har ca:85grader ut och 65 grader in när pannan uppnåt drifttemperatur...
Laddpump på läge 3. Pannans temp visar 85 grader.

/IL
 
Skumt? för att ligga på ca 50kw borde difftemperaturen vara ca25c
alltså tex.65-70in till panna 90-95 ut om pumpen ger ca.1800l/tim.
som det är nu är effekten ca.20 kw ,troligtvis får du inte upp tempen i glödbädden
eftersom veden inte går att lägga tätt det bidrar till att glödbädden brinner upp
och en större del av primärluften "smiter" förbiutan att göra nytta.
Hur höga rgt kommer du upp i?skorstensdrag?
Prova med att minska primärluft efter att du tänt /fått en glödbädd och fyller panna.
Här finns ett sätt att snabbt kunna konstatera hur stor effekt man har ungefär
har disskuterats förr men kan ge en fingervisning om var man ligger.

http://www.lenntech.com/calculators.htm
 
Tycker mig ha haft det här problemet hela tiden sen pannan var ny (i april och då kom jag inte ens upp i 150 grader rgt - nu ligger jag på strax över 200, men har inte sotat på länge. Jag kan testa att mer eller mindre strypa primären helt - har den mellan noll och en plupp. Har ca 9m tegelskorsten - nyligen glidgjuten, inga problem enl sotaren som var här i April. Menar du att jag skulle ha för högt eller lågt drag? Tror vi har diskuterat det med drag förut - För någon (Andreas Hansson har jag för mig) blev det bättre med en dragbegränsare, medan någon annan inte trodde det berodde på det...
Behöver du ställa om luftintagen ofta?
 
Dragbegränsare ska man absolut ha men det kanske inte löser problemet ändå. Dock kan det lösa att draget är olika olika dagar.

För ditt huvudproblem kan jag tyvärr ingen lösning, trist att pannan inte fungerar som den ska.
 
Lars K skrev:
Tycker mig ha haft det här problemet hela tiden sen pannan var ny (i april och då kom jag inte ens upp i 150 grader rgt - nu ligger jag på strax över 200, men har inte sotat på länge. Jag kan testa att mer eller mindre strypa primären helt - har den mellan noll och en plupp. Har ca 9m tegelskorsten - nyligen glidgjuten, inga problem enl sotaren som var här i April. Menar du att jag skulle ha för högt eller lågt drag? Tror vi har diskuterat det med drag förut - För någon (Andreas Hansson har jag för mig) blev det bättre med en dragbegränsare, medan någon annan inte trodde det berodde på det...
Behöver du ställa om luftintagen ofta?
Den pannan behöver i princip inget drag för att ge 50 kW, tveksam till att det är draget men det kan du testa nästa gång du eldar genom att ha en sotlucka öppen efter att du fått eld i pannan.

Har du pratat med Baxi? Dom har en kunnig kille.
 
Har följt ditt problem Lars K, om jag förstår saken rätt så har du kanske inte riktigt ved som trivs i en sån där panna? :rolleyes:

kanske skulle vara läge att prova att komma få tag i ett parti med 50cm ved av grövre bitar som håller ~ 20% fukthalt alltså ved som är optimal för din panna och pannor med omvänd förbränning, då har du i alla fall eliminerat en felkälla för att kunna lokalisera varför din panna inte blåser upp i sina märkta 50 kWh-knutar :p

Det här med draglucka är nog också nått du ska överväga, enkelt att installera och optimerar förbränningen till en mycket låg kostnad, och din nyligt glidgjutna skorsten mår gossigt gott och myser med en draglucka ;)

/R
 
Hej igen !Lars k
Här finns en formel för att räkna teoretisk skorstensdrag kanske det kan
hjälpa dig på vägen till att hitta rätta inställningar kan ju vara så att draget är "högt"
med en 9m skorsten ;vilken area har den ?
http://www.engineeringtoolbox.com/ch...ing-d_175.html
Om nu draget är för högt är det lätt avhjäpt med en motdraglucka/dragbegränsare
 
fått nån ordning på pannan? va va felet?
 
Hej.
Jag är också nyfiken på eventuellt resultat eller nya erfarenheter?
 
Hej försöker lyfta tråden då jag också sitter med en Baxi bonus panna som inte levererar någon värme. Och undrar hur det gått- Själv har jag nu fått fixat laddomaten då termostatet gått sönder och ventilen fastnat i öppet läge. men detta avhjälpte inte felet att få pannan upp i drifttemp- sat ett 72 grad som nu ersatts med ett 78 grad termostat.
 
mickefix skrev:
Hej försöker lyfta tråden då jag också sitter med en Baxi bonus panna som inte levererar någon värme. Och undrar hur det gått- Själv har jag nu fått fixat laddomaten då termostatet gått sönder och ventilen fastnat i öppet läge. men detta avhjälpte inte felet att få pannan upp i drifttemp- sat ett 72 grad som nu ersatts med ett 78 grad termostat.
Lite OT eftersom det inte alls är samma panna men, körde du länge med defekt termostatpatron? Har man otur kan pannan ta stryk av detta och spricka.
 
Det kanske är ett sammanträffande men den personen jag pratade med påstod det var orsaken till att hans panna sprack. Dock hade den gått länge med kass patron.
 
Det framgår inte i tråden hur många turbulatorer Lars K har i sin panna.
Ni som har Innovor, har ni samtliga turbulatorer monterade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.