Daniel_N skrev:
En mycket viktig sak är att använda en kapklinga och inte en klyvklinga.
Jaha, måste man tänka på det oxo när man inhandlar en cirkelsåg... Hur ser man skillnad på klingorna?
 
utgå från att det är en kap/universialklinga. Köp till en klyvklinga på samma gång så har du vad du behöver.
 
Den där nya Hitachi C6BUY verkar ju vara en värdig efterföljare till den smått klassiska C6BU. Dessutom verkar det som om de har slutat med transformers-looken på sågen -eller har man vara vant sig? Jag undrar hur de har burit sig åt för att fixa 13 mm extra sågdjup? Har någon sett en prisuppgift? Ironiskt nog har jag ingen riktig handcirkelsåg. Bara en 40mm Skil och en TS55:a. Nog hade Hitachin klyvkniv, eller?
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Den där nya Hitachi C6BUY verkar ju vara en värdig efterföljare till den smått klassiska C6BU. Dessutom verkar det som om de har slutat med transformers-looken på sågen -eller har man vara vant sig? Jag undrar hur de har burit sig åt för att fixa 13 mm extra sågdjup? Har någon sett en prisuppgift? Ironiskt nog har jag ingen riktig handcirkelsåg. Bara en 40mm Skil och en TS55:a. Nog hade Hitachin klyvkniv, eller?
C6BU2 t.ex. har klyvkniv.
Men Hitachi C6MFA saknar kniv, liksom deras batterimaskiner.
 
Vem hade kunnat tro att denna diskussion skulle utspela sig vid matbordet i går kväll?

Jag: Nu har jag hittat den bästa cireklsågen, det ska vara en Hitachi, den används av proffs.
Min man: Vad kostar den?
Jag: Två-tre tusen.
Min man: Va?? Men jag ska bara kapa några skivor. Den behöver inte kosta mer än tusen.

Så... Någon som kan rekommendera en cirkelsåg runt tusenlappen som inte sågar händerna av en? :surprised:

Förresten, hur ser klyvkniven ut? Den borde väl sitta bakom klingan...
 
Mikael_L
Du kan få en toolmate av mig gratis.
Den kostade 300:-
När det går lite tyngre så börjar klingan slira på axeln, och stannar helt enkelt medan motorn fortsätter gå. :)
 
Mikael_L
Kolla efter en Skil, det var ändå Skil som uppfann handcirkelsågen.
Men numera är det inte alls samma kvalitet som förut, men fortfarande bör man nog kunna säga att skil's handcirkelsågar kvalar in på premium-hobby-kvalitet och med ett pris mellan billigaste och proffs.
Tyvärr har även Skil drabbats av sjukan att ta bort klyvkniven på många av sina sågar.
 
Tack, jag ska kolla upp Skil. Annars låter ju din Toolmate som en riktig kompis... ska du verkligen ge bort den?:D

Hur var det förresten med klyvkniven, hur ser den ut?
 
Mikael_L
Tack för hjälpen med bilderna, nu vet jag vad jag ska titta efter även om det är väldigt svårt att se på många bilder. Ingen av Skil-sågarna jag hittar verkar ha klyvkniv... :( Eller, jo förresten, den minsta modellen har nog, men den är ju på tok för liten.
 
Redigerat:
Mikael_L
holyanna skrev:
... Eller, jo förresten, den minsta modellen har nog, men den är ju på tok för liten.
Fast din man säger ju att det endast gäller några skivor, då räcker väl den minsta? ;)
 
Ha ha, ja, det har du helt rätt i :p Tror i och för sig att han nämnde någon regel också, men vi har ju redan en fogsvans :)
 
holyanna skrev:
Vem hade kunnat tro att denna diskussion skulle utspela sig vid matbordet i går kväll?

Jag: Nu har jag hittat den bästa cireklsågen, det ska vara en Hitachi, den används av proffs.
Min man: Vad kostar den?
Jag: Två-tre tusen.
Min man: Va?? Men jag ska bara kapa några skivor. Den behöver inte kosta mer än tusen.

Så... Någon som kan rekommendera en cirkelsåg runt tusenlappen som inte sågar händerna av en? :surprised:

Förresten, hur ser klyvkniven ut? Den borde väl sitta bakom klingan...
Just Hitachin (C6BU och C6BU2) dyker upp ganska ofta på blocket för runt 1000-1200SEK. Har du tid att vänta en stund kanske det kan vara ett alternativ.

Annars finns ju Tradera där de senaste auktionerna slutade på 550, 630 resp 960 SEK för C6BU, 600-900 för en begagnad C6BU2 och runt 1500 för en ny. Har varit lite över 10st ute de senaste två månaderna.
 
Oj oj Anna! Sådana här saker måste du smyga in mycket skickligare för att kunna komma under radarn. Ämnet är avhandlat här förr (i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/65703-fraes-o-fraesbordsproblem.html, inlägg 11, finns det mest utförliga och bästa tipset), varför jag har ett par knep till dig:

Det är redan känt vad de gröna hitachi-maskinerna kostar. Istället för att försöka övertyga resten av hushållet om dessa maskiners förträfflighet så måste du klanka ner på alla andra märken. Förslagsvis så ber du mikael skicka toolmaten, han kan säkert släppa den för några festoolbits eller något. Begrav lämplig 45*95 regel i sandlådan ett par dagar - den ska vara rejält impregnerad med grus. Klyv regeln ett par gånger. Nu finns det ingen risk att din maskin kommer att fungera ens hyfsat på ens en mdf-skiva. Observera att du får utföra ovanstående moment dolt för övriga inblandade parter.

Torkat sen av maskinen så att den ser hyfsat ny och fin ut. Skulle någon tand på klinga fortfarande se något vass ut, slipa tvärs över eggen med en gammal fil ett tag. Vid lämpligt tillfälle - rita upp såglinjer för klyvning av några reglar och delning av några skivor. Lämna sedan i all hast hemmet och förklara att du måste iväg på något ärende - men be din man att såga upp skivor och reglar enligt strecken med den nya cirkelsågen.

När du kommer hem är du förmodligen i en mycket bättre position för att förhandla om en hitachi. Du kan just nu hitta C6BU2 för 2000kr här: http://www.blocket.se/lund/Hitachi_Cirkelsag_C6BU2_22978650.htm?ca=23_10&w=3

Behöver du en ny sticksåg också - rita ett par rundade former på skivorna och lägg fram en bruksbo sticksåg. den kan ha splitternya blad, det kommer att funka ändå;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.