Jag har köpt ett fräsbord fr Classe i Sjön, Clas Ohlson - Fräsbord Frästillbehör handla beställ postorder

Allt frid och fröjd, någon kanske kan tala om för mig om det var bra eller dåligt val till lite hobbyfräseri.

Problemet som dök upp var att det bordet är till fräsar med max 157 mm bottenplatta och jag har en Grön Bosch POF 800 ACE. Mätt med tumstock så är bottenplattan på den 162 mm..:(

Jag gissar att maskinen är omkring 5 år eller liknande men i princip oanvänd.
Vet någon om det går att köpa en annan bottenplatta eller är det bara upp med plånboken och köpa en ny fräs?

Jag som framför mig såg en rolig eftermiddag ute i garaget för att lära mig fräsa och så blir det på det här viset istället.

Suck o stön!
 
R
Cheesus skrev:
Jag har köpt ett fräsbord fr Classe i Sjön, Clas Ohlson - Fräsbord Frästillbehör handla beställ postorder

Allt frid och fröjd, någon kanske kan tala om för mig om det var bra eller dåligt val till lite hobbyfräseri.

Problemet som dök upp var att det bordet är till fräsar med max 157 mm bottenplatta och jag har en Grön Bosch POF 800 ACE. Mätt med tumstock så är bottenplattan på den 162 mm..:(

Jag gissar att maskinen är omkring 5 år eller liknande men i princip oanvänd.
Vet någon om det går att köpa en annan bottenplatta eller är det bara upp med plånboken och köpa en ny fräs?

Jag som framför mig såg en rolig eftermiddag ute i garaget för att lära mig fräsa och så blir det på det här viset istället.

Suck o stön!
Om inte clas ohlsson har någon egen adapter skulle jag tro att det bara är att kika runt efter ny fräs.
 
Adaptrar gör man rätt enkelt av laminatgolv. Sen är det frågan om det blir problem ändå med att det inte räcker med att skruva dit en sådan platta.

/Kent
 
Hm...grejen är ju att det att på undersidan där jag ska fästa fräsen sitter det en "plastmall" med diameterns 157 mm där man ska placera fräsen. Man kanske skulle kunna fila väck den cirkeln för att få dit maskinen???

Fast risken är väl att det blir lite vingligt och svårt att få maskinen att sitta riktigt fast.

Äh, det blir väl att köpa en ny fräs istället. Frugan blir väl lite sur men jag får en ny maskin. Ett annat fräsbord orkar jag inte skruva ihop igen.
 
Hur är det med dessa lite enklare fräsbord, finns det någon möjlighet att justera höjdinställningen på fräsen eller man måste helt enkelt vända på hela bordet och justera höjden på själva handöverfräsen?
 
Att ta till så drastiska metoder som att vända på bordet är inte nödvändigt. Att komma åt för att justera fräsens höjdinställning har inte varit något problem för mig i allafall. (Att ha finjusteringsmöjligheter på själva fräsen är däremot ett krav (för mig i allafall.)) Man kan ju tänka lite på det hela när man monterar fräsen så inte viktiga knappar hamnar på fel ställe... Själv kör jag med ett egentillverkat bord efter att ha förbannat och filat i ett wolfcraftbord (som inte ens var billigt). Min monsterfräs passade inte undersidan, det var div. flänsar där för att göra bordet stabilt. Nu ångrar jag att kastade pengar på ett bord, det är så lätt att göra ett eget som passar just mina (och fräsens) behov...
 
Jag skulle satsat på NY fräs, om regeringen (frugan) gett tillåtelse, HANDLA!!!
hehehe

Skämt och sidå, beror väl mycket på hur myvket använder du din fräs...
Det har ju hänt ganska mycket sen du köpte din fräs, så ta dig en ordentlig funderare. Men som jag tolkar på dig så anväder du den ganska frekvent eftersom du går och köper ett fräsbord. Då hade jag nog köpt mig en ny fräs.

För övrigt har du kunnat prova fräsbordet än?
 
Hm, ska jag avara ärligt på den där frågan om jag fräst mycket och använder fräsen frekvent...Jag har ALDRIG ens provat...:)

Fräsen är ett fynd i farsans verkstad. Inte heller han har använt den.

Anledningen till att jag köpte fräsbordet var att jag behöver 20 meter överliggare till altanräcket och visst är det roligare att göra det själv än att köpa. Så jag talade om för frugan att det är dyrt med fräst virke och att jag därför borde få köpa bordet och fräsa själv. Nu verkar det som om jag måste köpa en ny fräs för att få projektet klart..:)

Det verkar som om det går ett par tusenlappar i en fräs för skräp vill man ju inte ha. Så de där 20 meter överliggare kommer att gå loss på 2600 spänn. Jag som lovade kära hustrun att det skulle bli billigare.

Tror ni hon går på att överliggare kostar 200 kronor metern på brädgår´n?

Flest prylar när man dör vinner!!!
 
kan bli en NÅGOT dyr överliggare....
Men då får du väl ta dig en funderare om det är något mer som du kanske kan tillverka i framtiden...

Själv köpte jag en fräs i höstas som jag inte använt än, men nu har jag fått för mig att göra ett runt fönster av MDF och montera in i toa dörren för att "mysa till det lite". Om jag ska köpa ett sådant fönster så kostar det ca 6-700 spänn.

Så nu börjar min avbetalning på min fräs.

Det är ju lite så du måste tänka, och ÖVERTALA frun!!

Finns säkert mycket mera som du kan ha nytta av din fräs till, varför inte bygga ett nytt arbetsbord till frun med tappade fogar?

Nej för MYCKET prylar kan man INTE ha!!!
 
Cheesus skrev:
Hm, ska jag avara ärligt på den där frågan om jag fräst mycket och använder fräsen frekvent...Jag har ALDRIG ens provat...:)

Fräsen är ett fynd i farsans verkstad. Inte heller han har använt den.

Anledningen till att jag köpte fräsbordet var att jag behöver 20 meter överliggare till altanräcket och visst är det roligare att göra det själv än att köpa. Så jag talade om för frugan att det är dyrt med fräst virke och att jag därför borde få köpa bordet och fräsa själv. Nu verkar det som om jag måste köpa en ny fräs för att få projektet klart..:)

Det verkar som om det går ett par tusenlappar i en fräs för skräp vill man ju inte ha. Så de där 20 meter överliggare kommer att gå loss på 2600 spänn. Jag som lovade kära hustrun att det skulle bli billigare.

Tror ni hon går på att överliggare kostar 200 kronor metern på brädgår´n?

Flest prylar när man dör vinner!!!

frugan din hört att flest påsar när man dör vinner. Klart att du ska köpa en ny fräs om inte den du har passar bordet du köpt. Själv vet inte sambon om att jag just köpt en ny sänksåg från Festool. Får skapa en ny topic om det ämnet. "hur lurar man frugan vid nyinköp av verktyg" Jag kan vara moderator där...
 
henrik79 skrev:
Själv vet inte sambon om att jag just köpt en ny sänksåg från Festool. Får skapa en ny topic om det ämnet. "hur lurar man frugan vid nyinköp av verktyg" Jag kan vara moderator där...

Jag bara måste lägga in den här länken, som jag älskar...
Byt ut "kajak" mot Festool, maskin, gevär, motorcykel eller vad som nu passar dig.

Orust Kajak

:)
 
bax skrev:
Jag bara måste lägga in den här länken, som jag älskar...
Byt ut "kajak" mot Festool, maskin, gevär, motorcykel eller vad som nu passar dig.

Orust Kajak

:)
:D :D Jag har sällan skrattat så mycket på jobbet!

Jag lyckades övertyga frugan att jag snabbt skulle spara ihop till en Festool OF1010 EBQ med bordsmonteringspaketet om jag slutade snusa. Det var drygt fyra år sedan, och jag har även kunnat använda argumentet till en Makita 6337. Snusa gör jag fortfarande inte, och nu har de höjt priset på snus, så nu sparar jag ännu mer. Kanske dags att ta till argumentet igen? Jag behöver ( =vill ha) en planhyvel...
 
Fräsbord gör man själv av en bit formplywood (såndär brun björkplywood) och ett par bockar.

Prototypen
 
mattiasp skrev:
:D :D Jag har sällan skrattat så mycket på jobbet!

Jag lyckades övertyga frugan att jag snabbt skulle spara ihop till en Festool OF1010 EBQ med bordsmonteringspaketet om jag slutade snusa. Det var drygt fyra år sedan, och jag har även kunnat använda argumentet till en Makita 6337. Snusa gör jag fortfarande inte, och nu har de höjt priset på snus, så nu sparar jag ännu mer. Kanske dags att ta till argumentet igen? Jag behöver ( =vill ha) en planhyvel...
Undrar om det fungerar även om man inte snusar. "Tänk om jag skulle börja snusa, vad mycket pengar som skulle gå åt. Jag tror jag skall göra det. <vänta 5 min> Nej förresten. Nog måste det väl vara bättre att jag köper..."
 
prototypen skrev:
Fräsbord gör man själv av en bit formplywood (såndär brun björkplywood) och ett par bockar.

Prototypen
undrar jag.
skall köpa min en fräs och ser vitsen med ett fräsbord.....fråga, funkar det inte att spänna maskinen i ett arbetsbord????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.