Daniel_N skrev:
Kanske kan mafells system (undrar om inte protool har ett sådant också) med en hybrid av en kedjesåg och en cirkelsåg som går på skena vara något?
Ja dom hade en ganska brutal cirkelsåg med 185mm kapdjup hehe undrar hur det är att handskas med gyroeffekten av en 450mm klinga i 2000rpm? ngn som testat irl?
Fanns en kedjeversion med såg jag men hur blir snittytan med den? ngn som testat den kke?

Tack för tipset hursomhelst Daniel :)
 
Tossegubbe skrev:
Ja dom hade en ganska brutal cirkelsåg med 185mm kapdjup hehe undrar hur det är att handskas med gyroeffekten av en 450mm klinga i 2000rpm? ngn som testat irl?
Fanns en kedjeversion med såg jag men hur blir snittytan med den? ngn som testat den kke?

Tack för tipset hursomhelst Daniel :)
Om jag inte minns helt galet så är tanken att det är två personer som opererar den sågen (cirkelsågen) tillsammans - en bakom och en framför sågen. Men detta kan också vara som jag minns fel.
 
Daniel_N skrev:
Kul att ni blev nöjda med sågen! Men något måste ha blivit fel med klyvkniven - de ska inte behöva justeras med hammare...Jag brukar (med sladden utdragen såklart) hålla i både klinga och klyvkniv med ena handen och spänna fast klyvkniven med den andra handen, ingen hammare;)
Vi drog nog åt lite onödigt hårt...:p
 
Mikael_L skrev:
holyanna, håller ni på med en hel del sågande så är ett bra arbetsbord guld värt. Det ökar ju även ergonomin, vilket gynnar resultat, arbetsglädje och säkerhet.

[Massa intressant text]

[länk]
Tack för tipset! Ett arbetsbord av den typen verkar högintressant, särskilt om det går att plocka isär. Men bordet i länken, är det inte risk att det blir rätt instabilt och står och rickar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.