Kontakta kommunen.

Jag tror att Nissan är reglerad.

http://www.nissansvvf.se/index.htm

Det är nog inte fel att begära/kräva assistans från kommunen.

Jag skulle ge upp brunnen t.v. När grundvattnet befinner sig under brunnens botten så är det utsiktslöst at tömma brunnen för att få fram mer vatten.
 
hej igen. ja,, ja har gett upp brunnen. pratade igen med grannarna, o de sa igen att nissan e extremt låg. hur många år sedan som helst de va så här. jag tog lite kort, stod nedanför i deras ästhage o tog kortet uppåt brunnen och mitt hus. va sårt att få med enhetlig bild. man kan på ena kortet, se taket på mitt hus. sedan ser man "stenröset" som ligger runt min brunn. detta stenröset ligger typ hälften av brunnens djup. själv stod jag nere i hagen, där det normalt kan vara mkt vatten. sen tog ja lite kort på brunn he...tet.
jaja,,,, idag orkar ja inte göra så mkt.
ang reglera nissan. de är nästan så jag tror de har gjort ngt. stoppat flöde nånstans kanske?
 
  • Bild 211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 214.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerad innebär att de reglerar vattenflödet inte bara för många år sedan utan NU. Jag kan inte juridiken kring detta, men det finns något som heter vattendomar som ålägger den som har regleringsrätten, t.ex. ett kraftverk eller någon som dämmer för att kunna vattna ... att ha ett minsta flöde efter fördämningen. Detta har säkert kommunen ha koll på.
 
Redigerat:
Man kan väl lungt konstantera att du inte har vatten i brunnen, frågan är om detta är temporärt eller om det kommer att återkomma.
Att borra eller koppla in sig på komunalt VA är nog kanske det sura äpplet.
Om man väljer att borra se till att fä garantier om tillgång och kvalitet. Dvs det kostar dig inte mer om de måste göra om ett hål.
Var vattenkvliten bra innan i brunnen? ibland kan en grävd brunn ge himmelskt gott vatten.
 
hej igen. har jobbat nu,,, underart att kunna gå på toa på jobbet o tvätta händerna under en kran! de där med svin influensan e ju totalt glömt för min del. gr ju inte o hålla sig ren ju.
ja,,, jag ska nu, om jag hinner i morgon, försöka att hämta tank på 1000 iter. sedan skall jag försöa böka in den taken i trädgården, o ännu mer bök med o få ner 1000 liter vatten i brunnen. sedan fick ja tips om att ja då, kunde ant. 1. vänta några dagar, och se om vattnet försvinner.
2. köra ner botten ventil, köra igång skiten, och se hur det blir. om flödet kommer igång.
3. köra ner hela paketet, dvs slang o bottenventil i tanken på tusen liter och ha åtminstonde tusen liter o kunna duscha lite i, samt dricka lite vatten.
men men,,, det är ju tiden medsom tryter. ska se om jag morrrondagen eller iallafall i helgen hinner med detta.

4. fundera ex antal veckor på om ja ska borra brunn, o ant har då vattnet kommit in i brunn igen. typ 50% chans.

nåväl,,, ska ut o bära vatten igen.
tack för alla goda råd, forumkamrater! :=)
 
Y
Tycker du ska lyssna på vad de andra har sagt om Nissan, att kommunen har strypt den. Det är ju inget stort jobb att ringa runt lite och ifrågasätta detta ifall det inte kan lösas utav de som är ansvariga för att ha strypt Nissan-vattnet någonstans.

De kanske bara säger "ojsan, vi ger nissan lite mer vatten så fort som möjligt" eller "åh jäklar, vi skickar gubbar som kollar din brunn och löser det åt dig"

istället för att du sliter och kostar på massa andra lösningar.

:)
 
ja,,, jag fick ett råd, eller en förklaring idag. den löd så här: (om jag fattat det rätt) : "om nissan är så låg, som den är nu, så har detta gjort att mitt grundvatten ej hålls inne i min brunn. och då åker liksom mitt grundvatten bort helt enkelt. om nissan är hög, så blir det ju ett tryck uppåt mig, och min brunn, och då av detta trycket, så "stannar" vattnet kvar i min brunn."
ungefär denna förklaring fick jag, om jag förstod det rätt. och jag tyckte det lät väldigt logiskt.
idag leta jag upp på nätet nån ordförande i nissans vattenståndförening...... eller vad de nu hette. jag ringde detta nr, och i andra änden svarade en kvinna. jag frågade efter nån lars, men fick till svar att han slutade för 3år sen. ops! tyckte jag då. tydligen hade de inte uppdaterat sin hemsida.
sedan ringde jag kommunen. bad om att prata med någon som vet ngt om nissan. fick då nr till en man på tekniska kontoret. han skall jag nu ringa till i morgon. så det kan bli kul o se om de vet orsaken till dåligt vatten i nissan. :=)
 
Hej!

Kolla upp detta med vattenregleringen, om vattennivån beror på att de har reglerat den så borde du inte vara ensam med en sinande brunn...

Jag tror inte att du ska fylla brunnen. Om det ska hjälpa så måste du fylla på så mycket att du höjer grundvattnet i området, annars så är brunnen tät.

Jag skulle köra på din tusen liters tank. (är den på hjul som du kan dra, så är det ju "bara" att åka och fylla på den). Hadde en sådan själv när jag byggde mitt hus.

Jag borrade efter vatten för ca 1,5 år sedan hålet blev ca 55 m, 9 m stålrör. Detta kostade 25 kkr. sedan tillkommer pump, slang.m.m. ca 15 kkr. Om du borrar se till att den du borrar med i GEOTEC vilket borgar för bra kvalite. (jag borrade med Grävfirma Jan Lundblad AB och är mycket nöjd).

När detta problem är ur världen så skulle jag nog i framtiden kolla upp vad det skulle kosta att koppla upp sig på det kommunala avloppet och vatten eftersom du snart också måste fixa avloppet.

Mvh Alexandersson_1
 
nu har jag ringt kommun, och de säger att vatten nivån i nissan är ovanligt låg.
sedan ringde jag vatten verket här, de som försörjer "stan" och har kraftstationen. de svarade att de oxå sett nivån va ovanlit låg, samt att de haft problem att köra igång kraftverk pga låg vatten nivå. att de inte finns något flöde.
på måndag kunde jag få svar ytterligare, om under hur många år,samt ifall detta sker ofta att nivån blir så här. vad jag dock hört hittills, är detta inget vanligt. rena detektiv jobbet det här. men det löser även mina frågor, då jag velar fram och tillbaka om jag SKA borra brunn, eller bara vänta och hoppas det inte blir återkommande problem. detta kanske sker med 10 års mellanrum? jag vet inte,,,,,,
ang kommunalt vatten,,, går det att dra det ca 200-300 meter bort till mig? mitt ställe hör ju till landsbygd.
 
Jo, att dra vatten så långt går bra, lite värre men möjligt med avloppet (kan kräva pump). Och dyrt blir det. Själv har jag kommunalt vatten men eget avlopp, vet inte om det går i ditt fall.
 
hej igen. :=) jag har bara en liten fråga,, om nu ngn läse mitt dravvel o problem här. o orkar lyssna... nu har mitt vatten i brunn hållt sig på 30 cm i flera dagar. är det min grundvatten nivå då?
 
Sannolikt ja,.

Men den verkar sjunka sjukt snabbt. Från 105 cm till 30 cm på några dagar om jag förstått dig rätt.
 
E-on har 5 vattenkraftverk placerade längst Nissan och alla har sina vattenregleringar.
Tydligen sparar dom vatten i sina magasin så det kommer knappt något till havet ...???? Om dom producerar el så måste dom ju släppa vatten vidare. Kanske elbehovet är inte så stor just nu och flödet hålls på minimum?

Yllvva, om du hittar fler som har samma problem med sina brunnar så blir det kanske lättare att få ekonomisk hjälp med tillkoppling till kommunal vattenledning eller borrning. Kraftbolag kan kanske sponsra lite för att rensa sitt samvete ? :). Bara vilda gissningar hur det kan hänga ihop....

Det finns en möjlighet att få en separat och biligare kommunal vatten för hästarna då det ska inte betalas avloppsavgift ( om man har kommunal vatten+avlopp) på det vattenvolym som hästar förbrukar. Hörde att man har 2 olika vattenmätare i såna fall.
Har man endast kommunalvatten och egen avlopp så kostar vatten ca 30% mot priset då man har både vatten + avlopp komunallt. Räkna på om det skulle löna sej att dra en vattenledning till ditt hus. Men du kanske vet det redan?
hur går det?
gaia
 
hej igen! gaia: jag har vart inne på det där med kommunalt vatten,, men allt e en pengafråga, och i nuläget så tillstötte så himla mkt mera fel på huset o annat, så jag lade ner vattenfrågan. jag tar sådant som e mest akut nu............ bla läcka i skorsten som gjort att det rötnar på vinden med ant vitmögel som följd. (?) eller i värsta fall alla husägares skräck,,,,,,,,,, väntar på anticimex besök.
ang vattnet igen. jag hade faktiskt inge aning om att de blir billigare med kommunalt vatten, men enskilt avlopp. bra och veta!
tusen tack för all hjälp förresten! från en nu betydligt smutsigare yllwa............. :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.