geschwint skrev:
Två sängbord samt ett litet extrabord efter ett större original.
Just nu fungerar det dock som garage.
Ohh, riktigt snyggt. Hur är fogarna gjorda på sängborden och dom små glasborden?
 
geschwint skrev:
Två sängbord samt ett litet extrabord efter ett större original.
Just nu fungerar det dock som garage.
Sängborden var riktigt fräcka! :)

Tycker snarare det ser ut som en carport. :D
 
PrinsValium skrev:
Ohh, riktigt snyggt. Hur är fogarna gjorda på sängborden och dom små glasborden?
Om jag känner Geschwint rätt så är nog kex på sängborden och domino på soffbordet en rimlig gissning...så skulle jag ha gjort i alla fall.

Riktigt snyggt som vanligt geschwint!

Men det är nog inte läge att du försöker dig på ett garage i fullstorlek - med den finishen kommer du aldrig att bli färdig ;):)
 
ranningen skrev:
Här kommer några detaljbider där geringarna syns lite bättre, spröjserna har jag gjort med en vanlig överhandsfräs och en jigg tillverkan i mdf.
Okej, bättre att vara dum en stund, än resten av livet:
vad är en jigg? :confused:
 
Jiggar kan se väldigt olika ut beroende på vilken maskin (eller handverktyg) de är till för, men en bra översättning är nog att en jigg är en typ av mall som hjälper dig att om och om igen göra ett visst snitt/fräsa en viss form/borra ett hål i en viss vinkel/till ett visst djup etc. Jiggar kan alltså se väldigt olika ut beroende på vad de är till för.
 
Tack Daniel! Då var jag iaf inne på rätt spår!
 
Nu när jag till slut fått allt så att jag kan sätta ihop bordet så får jag väl visa det här.
 
  • 20090920202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt! :)
 
Är bordet lätt svängt eller är det kameran som spelar ett spratt?
 
Det är inte en rak kant på det bordet, så det är inte kameran som spelar ett spratt :)
 
Jonas a skrev:
Det är inte en rak kant på det bordet, så det är inte kameran som spelar ett spratt :)
Det ser mycket trevlig ut, du får lägga in lite fler bilder från andra vinklar tycker jag!
 
Daniel_N, visst kan jag göra det. Jag tycker det blev rätt snyggt att inte välja helt kvistfritt, även om det var svårt att böja det. Återstår att se om det var rätt val att göra :)
 
  • 20090920205.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090920206.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090920207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090920204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel_N skrev:
Om jag känner Geschwint rätt så är nog kex på sängborden och domino på soffbordet en rimlig gissning...så skulle jag ha gjort i alla fall.

Riktigt snyggt som vanligt geschwint!

Men det är nog inte läge att du försöker dig på ett garage i fullstorlek - med den finishen kommer du aldrig att bli färdig ;):)
Man tackar för alla fina ord...

Jorå, kex till sängbord och domino till rumsbordet är korrekt.

Sängborden är lite intressanta. Hört talas om moment22 eller i detta fallet att sängbordet inte kan monteras ihop annat än att alla bitar sätts ihop exakt samtidigt... Ville ju ha gerade hörn genomgående och kexade. Den kunde limmas i två delar och sedan med milt våld monteras ihop med lite brytande. Det funkade då kexen inte bygger så högt.

Sedan för att underlätta ihopsättningen då det var lite tidskritiskt, så slipade jag kexen lätt för att få en lättare passning och därigenom vinna lite tid vid pressningen och passningen.

Gällande noggrannhet så har jag lärt mig att fuska litegrand. Efter att ha sett produkter i fina butiker då man letat inspiration och konstaterat att det fuskas rätt rejält, så har jag tagit till mig något jag kallar "kreativt fuskande", dvs det ingen ser på lite distans; det syns inte eller mår ingen illa av (förutom jag då). Man sparar mycket tid på lite lagom fusk på rätt ställen.
 
geschwint skrev:
Gällande noggrannhet så har jag lärt mig att fuska litegrand. Efter att ha sett produkter i fina butiker då man letat inspiration och konstaterat att det fuskas rätt rejält, så har jag tagit till mig något jag kallar "kreativt fuskande", dvs det ingen ser på lite distans; det syns inte eller mår ingen illa av (förutom jag då). Man sparar mycket tid på lite lagom fusk på rätt ställen.
Det är nog en filosofi som man skulle må bra av att anamma mer. Så att man blir klar någon gång... :)
 
  • Gilla
Robert A
  • Laddar…
Gällande noggrannhet så har jag lärt mig att fuska litegrand. Efter att ha sett produkter i fina butiker då man letat inspiration och konstaterat att det fuskas rätt rejält, så har jag tagit till mig något jag kallar "kreativt fuskande", dvs det ingen ser på lite distans; det syns inte eller mår ingen illa av (förutom jag då). Man sparar mycket tid på lite lagom fusk på rätt ställen.
Det är nog en filosofi som man skulle må bra av att anamma mer. Så att man blir klar någon gång... :)
Så är det helt klart!
Fick lära mig av en gammal grafiker för länge sedan att 80% av arbetet tar 20% av tiden att utföra, resterande 20%(finliret) tar 80% av arbetstiden:eek:. För det finns ju alltid någon liten jäkla detalj som kan bli lite, lite bättre:D!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.