JanneL skrev:
Djupt imponerad! Än en gång är det bevisat - själv är bästa dräng. Verkligen strongt att mura upp huset själv. Det har jag velat göra i 20 år också, men frugan vill ha trähus. Så här sitter man i sin lilla koja. :D
tackar tackar, ja att mura upp huset var kul, om du murar upp ett hus o sen slår på en träfasad istället borde ni båda bli nöjda :)
 
I
gb79 skrev:
tack så mycket, ja efter många funderingar kändes det bäst att ha en klack på plattan, för om nu väggarna inte skulle muras fast på plattan så kändes det ändå bra att låsa ytterväggen runt huset med klacken, sen finns det nog fler fördelar ändå.
lägger in några bilder hur det såg ut. stenen är maxit isoleca. under den ligger en tjärpapp modell grövre om jag inte minns fel.

'Klacken', som du visar i bild, kallas förtagning på byggfackspråk. En 'klack' är mer en kort väggstump som går ut en bit.
___________________
Byggaren
 
gb79 skrev:
tack så mycket, ja efter många funderingar kändes det bäst att ha en klack på plattan, för om nu väggarna inte skulle muras fast på plattan så kändes det ändå bra att låsa ytterväggen runt huset med klacken, sen finns det nog fler fördelar ändå.
lägger in några bilder hur det såg ut. stenen är maxit isoleca. under den ligger en tjärpapp modell grövre om jag inte minns fel.
Tack för ditt svar. En följdfråga. Hur blir det med ytterdörren, den hamnar väl på den låga delen av plattan, hamnar inte tröskeln lägre än innergolvet då? Höjer man upp dörren för att få tröskeln över innergolvet så hamnar ju inte överkant dörr på 2,10 och stämmer då inte med blocken. Det är detta som fått oss att tveka om vi skall ha klacken, vår murare säger att det inte behövs någon klack, men det känns ju inte heller bra att ställa ett hus löst på plattan.
 
K
Det finns passblock som bara är hälften så höga och skulle man inte få det att stämma då heller så är det bara att såga blocken. Svårare än så är det inte.
 
imported_Byggaren skrev:
'Klacken', som du visar i bild, kallas förtagning på byggfackspråk. En 'klack' är mer en kort väggstump som går ut en bit.
___________________
Byggaren
ah vad bra att du rätta mig, hade jag skrivit förtagning från början hade ju säkert nån mer än du förstått vad det är för något :)
 
Mycket imponerande bygge, önskar att man hade haft ork till att göra samma sak, nu blev det istället renovering av tegelhus.....
 
I
gb79 skrev:
ah vad bra att du rätta mig, hade jag skrivit förtagning från början hade ju säkert nån mer än du förstått vad det är för något :)

Det var inte för att rätta dig som jag skrev det, utan som allmän information.

Om vi alla använder rätt terminologi för saker och ting skapas mindre missuppfattningar. Annars blir det som när tidskriften "Gör det själv" skulle visa hur man gjorde en avväxling för ett trapphål och skrev i rubriken: Så här lägger man in en växel! (Det gör man möjligen på SJ eller Banverket, men inte på ett husbygge.)

Där slutade min prenumeration på tidskriften ifråga. Har man inte bättre kunskap om facktermer ska man inte utge sig för att vara en tidskrift skriven av proffs för amatörer.
_______________________
Byggaren
 
Nette skrev:
Tack för ditt svar. En följdfråga. Hur blir det med ytterdörren, den hamnar väl på den låga delen av plattan, hamnar inte tröskeln lägre än innergolvet då? Höjer man upp dörren för att få tröskeln över innergolvet så hamnar ju inte överkant dörr på 2,10 och stämmer då inte med blocken. Det är detta som fått oss att tveka om vi skall ha klacken, vår murare säger att det inte behövs någon klack, men det känns ju inte heller bra att ställa ett hus löst på plattan.
att ytterdörren hamnar på den låga delen är inte en nackdel, det är bara 3 cm skillnad allså.
visst pallade jag upp karmen lite o skumma under men där har man chans att inte få så hög tröskel när man ska ut genom dörren. är mer handikappvänligt iaf o inte ha så hög tröskel för den som tycker det är bra.
att det inte behövs som muraren säger stämmer naturligtvis men jag gjorde den bedömningen att jag vill ha den iaf.
mvh daniel
 
Har du fler bilder?
Man är ju nyfiken :)

(Till sommaren får jag försöka kontra då vårat stenhus blir klart)
 
znitz skrev:
Har du fler bilder?
Man är ju nyfiken :)

(Till sommaren får jag försöka kontra då vårat stenhus blir klart)
har tusen bilder säkert, säg vad du vill se o ja ska ta fram nåt, det svåra är att välja ut vad någon vill se....

om det var nåt som hjälpte mig att bygga så var det att kolla hur andra gjorde!

mvh daniel
 
Här kommer några nya bilder när allt är klart.
 
  • huset1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäääädrans snyggt! Grattis till ett fantastiskt jobb!
Hur lång tid tog det? Höll ni budget?
 
Masses skrev:
Jäääädrans snyggt! Grattis till ett fantastiskt jobb!
Hur lång tid tog det? Höll ni budget?
Tack så jättemycket, vi är jättenöjda som sagt!

Jag började i mitten på juni -07 med marken och vi flytta in i september -08 så det
blir väl 15 månader totalt i kalender tid, men man hade ju annat att göra oxo så jag vet inte riktigt hur lång tid det egentligen tog, men många timmar blev det, plus en del inhyrt.
mvh
 
Vilket fint hus! Funderar själv på att bygga hus i leca.

Har lite frågor som du kanske har koll på?

Hur ser era väggar ut i genomskärning? Puts, isoleca, puts?

Isoleca kontra vanlig leca, hade det varit stor prisskillnad att bygga i vanlig leca och slagit upp en regelstomme med isolering+gips? Kanske det senare är en sämre lösning ur energiförbrukningssynpunkt?

Hade du någon vana av att mura innan eller är det något som är lätt att lära sig?

Tacksam för svar

/Sammep
 
Tack för svar gb79! Man blir himla inspirerad att ge sig på det själv. Har du ingen hemsida med bygget så man kan få njuta av fler bilder på hur underverket skapades?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.