Sammep skrev:
Vilket fint hus! Funderar själv på att bygga hus i leca.

Har lite frågor som du kanske har koll på?

Hur ser era väggar ut i genomskärning? Puts, isoleca, puts?

Isoleca kontra vanlig leca, hade det varit stor prisskillnad att bygga i vanlig leca och slagit upp en regelstomme med isolering+gips? Kanske det senare är en sämre lösning ur energiförbrukningssynpunkt?

Hade du någon vana av att mura innan eller är det något som är lätt att lära sig?

Tacksam för svar

/Sammep
jajamen, maxit isoleca med puts ute och inne, ger en härlig känsla tycker jag, lite meck med att fräsa in elen innan insidan putsas men de får de va värt.
vilket som är bäst mellan de två alternativ du skriver vet ja inte men ja tror inte de är värt att krångla till det. så himla lätt med isoleca att få färdig stomme i en uppmurning. körde halva huset i 35 cm breda sten och halva i 30cm där jag senare skulle reglat o isolerat plus gips, men körde sen enbart med puts på insidan, så med facit i hand skulle allt vart 35 cm breda.

har bergvärme som kosta en del att installera är klart men värme och varmvatten tog väl ungjefär 4000kw första året så det känns toppen. ska kolla lite mer exakt på de där o se vad som är vad i förbrukning.

att mura är väl inte världens svåraste men det är bra att vara noggrann tycker jag. det som ni ser utanför huset är mitt jobb, marksten o murar så noggrannheten har jag i mitt jobb dagligen. men nej, det var inte det första jag murat, murat lite väggar i mitt lager innan, de blev iof väldigt raka de oxo :)

mvh
 
Masses skrev:
Tack för svar gb79! Man blir himla inspirerad att ge sig på det själv. Har du ingen hemsida med bygget så man kan få njuta av fler bilder på hur underverket skapades?
hade tyvärr aldig tid o greja med nån hemsida med bilder från bygget även om ja ville det, var ju faktiskt det jag tittade på för att få inspiration.

men jag har hur många bilder som helst så du kan få dem på beställning om det är nåt speciellt.

mvh
 
Tack för erbjudandet! Du skriver att du jobbar inom mark och mur, då gissar jjag att du har fått bra priser på Maxit stenarna och putsen? Såklart behöver du inte redogöra vad du handlat för men några få procents rabatt kan ju göra stor skillnad på ett så pass stort byggobjekt.

Hehe nu har jag gått helt amok och börjat rita på vårt "kommande?" hus :-D Aarghh detta forum kommer att bli min död! :-D
 
Snyggt! Vilken kulör har ni på ytterväggarna samt runt era fönster (NSC)?
 
2:a: villan skrev:
Snyggt! Vilken kulör har ni på ytterväggarna samt runt era fönster (NSC)?
tack, ja det där med kulör är världens svåraste, vi kunde aldrig bestämma oss riktigt.

men allt du ser är vit 0500, både fönster, runt fönster och väggar.
fast jag själv är tveksam om verkligen väggar är 0500, men det är beställt så iaf.

att det blir en brytning i kulör mellan väggar o fönsterramar är ju delvis för att det är slätt runt fönster och nopprig puts på väggar, struktur o skugga ger en annan färg.

men det är väl på gränsen till för skrikig vit färg kanske, vi tycker det är skitsnyggt men i vissa ljus kan de va aningen för mycket, men hellre det än 0502 för oss iaf. ett mellan ting hade vart toppen om det funnits :)
 
]Tänkte ja lägger in lite härliga vinterbilder på huset som avslutning på det hela, vi har nu bott lite längre än 15 månader här och visst känns det skönt att vara "klar" med huset.
Vi hamnade på en årsförbrukning på 10700kwh totalt så det känns skönt, man vart allt lite osäker med hur ett "stenhus" skulle stå sig, men med en bergvärmepump och ftx vent så blev det ju riktigt bra. Här kommer några bilder iaf, god fortsättning!
mvh Daniel

edit: nu verkar ja fått bilderna att fungera
 
  • tn_DSC06779.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_DSC06761.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_DSC06780.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_DSC06781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verkas som att de efterlängtade bilderna inte nås.
 
Mkt snyggt!
 
Som tidigare sagts, mycket snyggt. Gillar när det är slät puts runt fönster och dörrar och de framträder på detta sätt. Mycket stiligt. Till denna byggnad, vad har du för effekt på värmepumpen och hur djupt har du borrat? Imponerande att inte energiförbrukningen är större, ytan till trots. Ser fram emot flera bilder.
 
tackar, ja att de blev slät puts runt fönster blev lyckat, fast de är samma färg så framträder de på ett mycket bra sätt.
vad gäller värmepumpen tycker ja det är mycket spännande :)

Det är en nibe 1225 på 6kw, hålet borrat 170 meter och nästan allt aktivt tror ja.
som idag är det 17 minus ute och den vill ha 36 grader i framledning, men orkar bara upp i 33, utan eltillsats vill säga, men de behövs inte för ja har 20-22 grader inne ändå, och har kamin så det är bara att slänga i en gång på kvällen för att hjälpa upp lite om de behövs.
så pumpen gick 2700h på ett år och de blir 4000kwh ungj, sen har ja en extra vv beredare som drar ca 500kwh och ventilation som oxo ligger på ca 500kwh
resten är hh el som ja tror vi ändå ligger rätt högt på.

så med värmepump funkar de toppen, räknar ja om vad de blir i energi ut från pumpen så visar det kanske att huset inte är så värst isolerat ändå?
Men att ha ett hus i isoleca känns toppen, men tyvärr så mura ja halva huset i tunnare block i tron om att ja skulle tilläggsisolera innåt men de hoppade ja över, så egentligen tror ja förbrukningen hade legat lägre ändå om ja tog allt i de 35cm.

fråga gärna på om de är nåt, tycker bara det är roligt. om nån speciell bild önskas?
mvh daniel
 
Husets planlösning är perfekt!

Bara lusläste lite. Men, hur fixade du det med el? Fräste i väggar eller drag i taket eller i golvet?
 
kamilenski skrev:
Husets planlösning är perfekt!

Bara lusläste lite. Men, hur fixade du det med el? Fräste i väggar eller drag i taket eller i golvet?
ja de blev ju en kombination av allt ovanstående, men inga större problem att köra in lite slang i väggen med en liten vinkelslip o bräda, är väl mer att näta o putsa väggen invändigt för att inte få det att synas/spricka som är svårare antar jag.
 
Det ar verkligen ett vackert hus. Bra jobb! Maste kannas fantastiskt att bara njuta av frukten av sitt eget arbete! Jag har en fraga som du kanske kan svara pa, gallande formen av huset. Det ar inte pa nagot satt unikt for ditt hus men jag ville garna hora hur du har resonerat:

Det mest ekonomiska ar ju att bygga en lag kvadrat eller en kub, dvs, raka vaggar och enkla tak. Ar det av rent estetiska skal du har valt en mer bruten planlosning? Eller finns det mljo- eller ekonomiaspekter som jag har missat?

An en gang, jag gillar verkligen hur du fatt hojden pa huset att se nastan aerodynamiskt!
 
gb79:
Jag gillar verkligen hur ni har fått till master-bedroom sviten. Hur stor är den totalt i yta?
 
Tokyoboy skrev:
Det ar verkligen ett vackert hus. Bra jobb! Maste kannas fantastiskt att bara njuta av frukten av sitt eget arbete! Jag har en fraga som du kanske kan svara pa, gallande formen av huset. Det ar inte pa nagot satt unikt for ditt hus men jag ville garna hora hur du har resonerat:

Det mest ekonomiska ar ju att bygga en lag kvadrat eller en kub, dvs, raka vaggar och enkla tak. Ar det av rent estetiska skal du har valt en mer bruten planlosning? Eller finns det mljo- eller ekonomiaspekter som jag har missat?

An en gang, jag gillar verkligen hur du fatt hojden pa huset att se nastan aerodynamiskt!
nja det är väl av rent estetiska skäl som huset inte utformats som en fyrkant, de blir lite mer liv så här men att säga nåt annat än att extra hörn o vinklar kostar massa pengar vore fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.