fredl skrev:
gb79:
Jag gillar verkligen hur ni har fått till master-bedroom sviten. Hur stor är den totalt i yta?
det är ungj 4,2m ggr 4,4m plus garderoberna som är i väggen, 250cm breda.
slänger in en liten värmande bild oxo när det är så kallt ute.
 
  • tn_DSC06701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
vill bara säga UNDERBART HUS!!!!!!
 
Det är väl ingen vidare aktivitet i denna tråden just nu men tänkte ändå lägga in nån bild hur det såg ut när det var som mest snö, känns mysigt med ett vitputsat hus som är på väg att försvinna i snön :D

speciellt mycket är det där det rasar ner från glatta tegelpannor, fina högar där!
 
  • tn_juli 09 022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_juli 09 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint hus. Vet ej om det står nåt om värmen, men vad kör ni med?
Stor förbrukning?
 
kamilenski skrev:
Fint hus. Vet ej om det står nåt om värmen, men vad kör ni med?
Stor förbrukning?
:S om du vill kolla inlägg #56 så hittar du ditt senaste inlägg i denna tråd, inlägget innan står det ganska utförligt om det :p
hittar du det inte så drar ja det gärna igen d^_^b
mvh daniel
 
Jag undrar snarare vilken typ av panna du kör med och vad det kostar att värma huset just NU!
Det är inte så varmt just nu :D
 
kamilenski skrev:
Jag undrar snarare vilken typ av panna du kör med och vad det kostar att värma huset just NU!
Det är inte så varmt just nu :D
ok det stod väl lite där oxo men ja berättar så gärna, ville bara göra mig rolig först :)

nibe bergvärme 1225 - 6kw 172meter hål / ftx vent heru 75s
januari hade enligt temp.nu ett medel på 7.8 minus, min 22 minus grader max 1 plusgrad.

totalförbrukning januari var 1570kwh ungj, bergvärme pumpen bör bli mindre än 1000kw av dessa, ligger på 600kwh även på sommaren om ja inte minns fel, får återkomma om du vill ha mer exakt men om den skulle gå 24h om dygnet hela månaden så blir det 1100kwh med cirkpumpar.
kallar på tillsats el vid ungj minus 15 men har den avstängd då ja lätt kan elda i kaminen så fall. dock klarar det att hålla 21 grader i huset utan kamin och tillsats vid minus 15. har eldat ungj en halv kb sen hösten, får då lätt 25 grader i halva huset. eldar allså inte för att de blir kallt utan för de ska bli varmt och har ingen innegivare så pumpen går ändå fast ja eldar.

nåt mer? :wow:
mvh
 
Redigerat:
"nåt mer?"

Ja. Om du hade byggt idag. Vilka val hade du gjort med tanke på pump och ftx ?
Samma fabrikat? Roterande? Byggt kamin?
 
kamilenski skrev:
"nåt mer?"

Ja. Om du hade byggt idag. Vilka val hade du gjort med tanke på pump och ftx ?
Samma fabrikat? Roterande? Byggt kamin?

pumpen är väl klockren, sköter sig självt, kostar inte mycket nu i drift fast huset inte är lika isolerat som ett trähus med tjocka väggar, ja har ju dubbla uvärdet nästan mot vad som går att göra med lite tjockare träväggar.
skulle dock tagit värmepump med separat vv beredare då vi har stort bubbelbadkar och fick sätta extra elberedare efteråt.
dock kan ja vända på det och säga att skulle inte tagit badkar troligtvis om ja bygger nytt.

heru har ju några fina vägghängda modeller nu, skulle satt in en sån på väggen i garaget istället för våran stora låda på vinden. i garaget endast dock. gäller även värmepump, ett måste i garaget för mig.

kamin är mysfaktor, plussidan är att den agerar eltillskott om nödvändigt. fast betalar sig nog inte men där väger mysfaktorn in igen. dock blir det lätt smällvarmt så placering med omsorg. där just vi vill ha mer värme när det blir kallt är i sovrummet o dit når inte våran kamin, fast det har mer med planlösning att göra.

ok kör gärna på med mer frågor :x
 
Dubbel u-värde mot trähus? Varför bygger folk dålig /sämre isolerade stenhus då?

Vad tycker Du?
 
kamilenski skrev:
Dubbel u-värde mot trähus? Varför bygger folk dålig /sämre isolerade stenhus då?

Vad tycker Du?
vad ja tycker är egentligen en helt annan lång diskussion men ja tar den så kort ja kan så får du köra vidare på ämnet i en annan tråd sen.

ett putsat stenhus tycker ja är grymt. när ja byggde var ja inte så inkörd på det här med uvärden som ja är nu så nog hade jag förbättrat ett o annat. men vad ja kan visa här med ett så pass stort hus o i snitt 22 grader inne utan nån kamin så kan ja ju enkelt bevisa hur bra det blir med en bergvärmepump.

hade ja nu kört på 35cm isoleca på hela kåken o isolerat mellan varje skift oxo (gjorde inte riktigt alla vad ja minns) så hade ja nog hamnat på 0,18 - 0,20 i snitt men nu ligger ja lite högre ändå, sen går de inte komma ifrån lite köldbryggor vid murning av hörn om man vill göra det stabilt fast ja slösa nog lite mycket med bruket här :cool: översta raden med ublock som gjuts i försämrar oxo kraftigt.

men totalen är ju ändå skitbra tycker jag.

ja kan sammanfatta det så här, ja bygger hellre ett sämre isolerat stenhus med en bra värmepump än är så blåst att ja bygger väggarna med dubbel isolering o sätter in direktverkande el utan golvvärme :wow: som en del verkar göra nu.

men så läste ja även att nya isoleca 35 cm var förbättrad med tjockare isolering, så det plus lite mindre köldbryggor hade blitt jättebra d^_^b
men vet inget mer hus än vårt som är byggt på detta sätt häromkring så det är väl skit antar jag :x
tilläggas till isolering bör att ja har mer isolerat än normalt i tak istället, 60-70cm

kommer vi nån vart?
 
Tack jag köper detta. Ska själv bygga ett, men är så osäker. För mig, stenhus betyder fukt fritt och underhåll fria fasader.

Fler och fler övertygar mig åt det hållet.
 
Vackert hus!! Bodde ni i stenhus före ni byggde?
Man är lite inne på stenhus själv. Om ni inte bodde i stenhus tidigare, hur tycker ni det skiljer sig? (akustik m.m).
 
lundamicke skrev:
Vackert hus!! Bodde ni i stenhus före ni byggde?
Man är lite inne på stenhus själv. Om ni inte bodde i stenhus tidigare, hur tycker ni det skiljer sig? (akustik m.m).

nej tyvärr vet ja inte vad som skiljer sig i praktiken om ja ska va ärlig, bodde i lägenhet innan o de var ännu tjockare stenväggar, innan de i föräldrahemmet i källaren med murade väggar :)
roligt att du tycker de är fint.

en sak kan ja däremot säga, de spricker o töjer sig en del inne i ett stenhus men de gäller även trähus kanske vad vet ja.
 
Hej gb79

Du ska va stolt för huset du uppfört, blev vacket i mina ögon grattis.

Sen vad gäller sprickor så har jag inte fått några alls, men jag har massiv leca & inte lika mycket fönsteryta som du, och däremed inte lika mycket spänningar i konstruktionen.

Lev o njut i huset och le var gång du kommer hem till det.

mvh jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.