gundeboy skrev:
Jag vet inte riktigt vad ni gnäller om.?
Han har beställt ett jobb som han inte kollat vad det kommer att kosta,
alla är sina egna återförsäljare och sätter sina egna priser.
Oker priser eller ej, så länge någon godkänner eller inte ens kollar vad det kommer att kosta får man ju skylla sig själv.
Jag ringer ju inte elgiganten och säger
- Jag vill ha en 42" plasma tv installerad
och sen när fakturan kommer så gnäller jag att det e dyrt.
Då frågar jag väll först vad tn kommer att kosta och om dom kanske ev har några allternativ.
eller...?
Sen eftersom inte en rörmokare får lägga på något på materialet tycker inte jag elgiganten, onoff, bil verkstaden, statoil eller dressman får lägga på något utan sälja det för det dom köper in det för.
eller...?
Hur kommer det sig att ni jämt tycker att hantverkare ska jobba ideelt???

Bara en fundering.
Fånigt svar. Om det bara var en pryl jag skulle inhandla hade jag självklart frågat vad den kostar innan jag beställer. Nu handlade det om ett 50-tal rör och VVS-detaljer. Det är omöjligt för mig att innan beställning veta vilken typ av prylar som behövs. Hade jag vetat det hade jag beställt via allt via nätet. Jag har svårt att tänka mig att någon VVS-firma lämnar fasta priser på denna typ av mindre installationer.
 
somelvis skrev:
Därav gör jag all VVS själv, bytt servis, installerat ny panna, gjort stambyte. Synd att så många lär sig den dyra vägen.
Jag har lärt mig nu och har redan börjat jobba själv. Lade in parkettgolv i helgen, ett jobb som jag först tänkt leja bort, men hantverkarnas ockerpriser och usla utförande fick mig att ta saker i egna händer. Resultatet blev perfekt! Känner mig så nöjd över att ha snuvat hantverkarklåpare på jobb. Tänker göra allt jag kan själv framöver, och lära mig det jag inte kan.
 
Har också börjar göra VVS jobben själv efter att ha haft lallande rörisar hemma som tar ockerpriser på material och fakturerar hejdlöst för diverse tid i telefon med andra kunder och oväntade "avbrott" för at hämta nytt material m.m.
 
Nu är jag inte rörmokare utan it-konsult... men jag måste fråga ni som jobbar som rörmokare.

När ni ska göra ett jobb hos en kund, är inte det vettigaste att först lägga en timme eller två (givetvis beroende på arbetets komplexitet) på plats att skissa hur arbetet ska utföras, vilka olika sorters kopplingar som behövs och vilka slangar och redskap som behövs. Och därefter göra den stora inhandlingen hos Ahlsells eller var ni nu handlar. Sen kan det ju givetvis hända att man glömmer nåt och får komplettera i efterhand?

Den rörmokarnisse jag hade hos mig (behandlas i separat tråd) köpte ungefär en pryl i taget, och var borta flera timmar vid varje gång. Hade fått med sig fel prylar, fel verktyg etc etc. Ahlsells ligger 6 minuters bilväg bort. Om inte detta är att blåsa kunden så vet inte jag.

Och kommer jag som hantverkare till kunden och glömmer ett verktyg eller så, inte kan väl kunden debiteras för detta, det är ju min egen klantighet och den får jag ju stå för själv.

Inom IT-branchen sparar man oftast de största pengarna på att göra ett grundligt förarbete, eller förstudie som man också kallar det.

Jag är utbildad elektroingenjör och hjälpte en bekant att dra alla elkopplingar till en tillbyggnad (kopplade inte in). Det vi gjorde var att skissa upp alla uttag, dosor, vp-rör etc så man till 90 % hade bilden klar för sig innan man gav sig ner och handlade. Detta sparade oss mycket tid då vi hade allt för att kunna jobba.

Jag kan köpa att vädligt oerfarna människor kan glömma saker, men av en erfaren hantverkare ska man kunna begära att de inte glömmer en massa och köper in fel saker som kunden sedan få betala extra tid för.

Bara lite tankar....
 
En någorlunda seriös har det mesta i bussen och gör som du säger med det som är speciellt för just detta jobb.
 
Förstår inte heller det där med att behöva åka iväg titt som tätt. Vid alla moment i mitt övervåningsbygge har jag gjort precis som hen_rik79 säger, dvs först planerat jobbet och haft helt klart för mig vad som ska göras och sedan handlat och det har kanske hänt två gånger att jag har insett under arbetet att jag har glömt något. Och som du också säger, om nu hantverkaren glömmer något så får väl han eller hon stå för det och inte kunden. Men som sagt anser jag inte att kunden egentligen skulle behöva betala något för "handlingstid" om hantverkaren dessutom har ett påslag på materialet.
 
Nu brukar jag göra mina kopplingar själv, men de rörmokare jag sett brukar ha en stor buss full med de vanligaste kopplingarna.
 
hen_rik79 skrev:
Nu är jag inte rörmokare utan it-konsult... men jag måste fråga ni som jobbar som rörmokare.

När ni ska göra ett jobb hos en kund, är inte det vettigaste att först lägga en timme eller två (givetvis beroende på arbetets komplexitet) på plats att skissa hur arbetet ska utföras, vilka olika sorters kopplingar som behövs och vilka slangar och redskap som behövs. Och därefter göra den stora inhandlingen hos Ahlsells eller var ni nu handlar. Sen kan det ju givetvis hända att man glömmer nåt och får komplettera i efterhand?

Den rörmokarnisse jag hade hos mig (behandlas i separat tråd) köpte ungefär en pryl i taget, och var borta flera timmar vid varje gång. Hade fått med sig fel prylar, fel verktyg etc etc. Ahlsells ligger 6 minuters bilväg bort. Om inte detta är att blåsa kunden så vet inte jag.

Och kommer jag som hantverkare till kunden och glömmer ett verktyg eller så, inte kan väl kunden debiteras för detta, det är ju min egen klantighet och den får jag ju stå för själv.

Inom IT-branchen sparar man oftast de största pengarna på att göra ett grundligt förarbete, eller förstudie som man också kallar det.

Jag är utbildad elektroingenjör och hjälpte en bekant att dra alla elkopplingar till en tillbyggnad (kopplade inte in). Det vi gjorde var att skissa upp alla uttag, dosor, vp-rör etc så man till 90 % hade bilden klar för sig innan man gav sig ner och handlade. Detta sparade oss mycket tid då vi hade allt för att kunna jobba.

Jag kan köpa att vädligt oerfarna människor kan glömma saker, men av en erfaren hantverkare ska man kunna begära att de inte glömmer en massa och köper in fel saker som kunden sedan få betala extra tid för.

Bara lite tankar....
jodå så jobbar nog de flesta av oss,(planerar alltså ) de flesta som utrycker sin ilska över oss "hantvekarklåpare" (som det så fint sades av någon här ) har råkat ut för verkar vara enmansföretag, har ni bett att få se en bransch legitimation eller certifikat ?
ett tips GÖR DET . tyvärr finns det allt för många mer eller mindre självlärda mokare verkar det som,
 
Jag begriper inte företagare som förstör för sig själva genom att ta ut överpriser. Inte mycket att göra något åt i efterhand annat än att sprida deras namn och berätta hur de gör.

När jag byggde betalde jag materialet direkt till firman. Och jag fick 25% rabatt på deras prislista. Min byggares vinst var den ytterligare rabatt han fick, dvs ytterligare 10-35% beroende på pryl. Detta fick han som kredit. Tyckte jag var ett juste sätt.

Kan även nämna att jag tidigare arbetat på ett företag som när de sålde reservdelar tog sin leverantörs prislista + 15% i omkostnader. Kunderna tyckte detta var ett rimligt påslag. Vad de inte berättade var att de hade upp till 88% rabatt på listpriset och därmed ett påslag på upp till 850%. Har funderat på detta ibland när jag ser samma varor i byggvaruhusen och där är priset dubbelt mot vad min arbetsgivare tog. Deras inköpsrabatter är knappast mindre.
 
det bästa e nog att försöka fixa sakerna själv. men o andra sidan måste hantverkare oxå ha lön och kunna leva. själv har jag strul med min brunn och bottenventil. rörmokare vill ej åta sig detta jobbet. rädd för och krypa ner i djup brunn. jag har istället fått instrutioner via tel på hur jag själv skall göra.dock tyckte de att jag skulle köpa ny bottenventil av dom för över 500 kr sade dom. den ventilen ja hade, rengjorde vi, och den funka. men ja rusa precis in på "jem och fix", och såg en likadan bottenventil, samma dimension, men ngt kortare, och den kostade 149 kr! så ja tjänade förhoppningsvis 350 kr,,,,,,,,, och tyckte de va likabra o köpa ny om den va så billig.
OM allt nu funkar som ja tänkte,så har jag tjänat flera tusen hittills på att krypa ner i djup brunn o dra av röret. allt tar ju längre tid för mig, då jag e helt grön, o knappt begriper vad jag gör... men nån gång ska de väl funka. :=)
 
Y
utan att ha läst allt så vill jag passa på att jag åkte på en sådan nit via en VVSare, vattenpumpsbyte... pumpen kostar väl 1000kr om jag köpt och gjort det själv...

slutnotan blev 8-9000kr och den funkar inte ens riktigt som den ska...

Lärdomen blev att dels be dem berätta kostnaderna före man ger dem grönt tecken, samt att man ska försöka göra jobben själv i första hand. :)
 
Men varför är det ok för klädaffärer att ha 2000% vinst utan att ngn skäller på dom men sedan jublar när det är 90% rea hela tiden? För det är väl ingen som tror att do säljer sakerna med förlust för att det är rea?
(ja jag vet att detta är sant för jag har själv pysslat lite med klädimport och man köper tex jeans i kg-pris om man köper dom i container och priset jag fick senast var ca 37kr kg)
Varför är jag då en bedragare om jag köper en container avloppsdelar tex och säler för samma pris som tex beijer tar på hyllan??
 
Tossegubben
Klädaffärer debiterar inte 500 sek/h utöver materielkostnaden. Dessutom förekommer det att det går att hitta likadan delar (samma märke o kvalité) "på hyllan" till lägre pris än vad montören debiterar.
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Men varför är det ok för klädaffärer att ha 2000% vinst utan att ngn skäller på dom ...
För att det inte går till på ett lika svekfullt sätt.

Om du gick in på Åhlens och undrade lite vad det skule kosta att klä upp sig med ett par shyssta jeans och en snygg T-shirt. Med strumpor därtill. Dom försäkrar dig att det blir ett bra pris för dom har minsann jättebra rabatter, som du kan få del av så du kommer faktiskt, hör och häpna, få hela 20% rabatt.
Ja jäsikens tänker du, nu har jag ju fått tag i precis rätt butik, som bryr sig om mig som kund och jag kommer t.o.m få ett mycket bra pris.

OK, vi kör på det, säger du.
Sen står du där vid kassan, uppsvidad och jättenöjd, till dess kassakvittot matas fram, hmmm det ska alltså kosta mig 4.349:- dessa kläder. Jaja, det är väl bara att betala, det sitter ju redan monterat på mig.

Men med en liten känsla av missnöjdhet och faktiskt misstänksamhet så kan du inte riktigt släppa det och går in på H&M och kollar.
Och JA, se där. Här kan man tydligen få exakt samma kläder, samma märke, samma färg, storlek, ja exakt lika, allt för endast 1.640:-. Och det är direkt hyllkantspris, inget erbjudande, rea, rabatt eller nåt ...

Skulle inte du känna dig lite lurad då?
Efter allt prat om att få fina rabatter.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Tossegubbe skrev:
Men varför är det ok för klädaffärer att ha 2000% vinst utan att ngn skäller på dom...
För att det inte går till på ett lika svekfullt sätt.

Om du gick in på Åhlens och ...
Sen vd det gäller själva siffran på procentsatsen är det som många redan varit inne på, det är skillnad på tjänsteförsäljning och varuförsäljning.
I teorin ska hantverkaren ha 0% påslag på sitt material, då han säljer tjänst.
Detaljhandeln ska ha 0% ersättning för sitt säljjobb, då deras vinst ligger på varupåslaget.

Jag antar att du skulle bli skogstokig ifall du plötsligt skulle betala 100 kr mer i kassan på ICA bara för att du frågat ifall ICA's pesto är lika bra som Zeta's...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.