prototypen skrev:
Genomgående brukar bli glappa då trävirket rör på sig, En träskruv ink fransker sitter i trät och glappar inte.
Jag är med på hur du menar, och jag ser precis hur det fungerar i teorin. Fast jag har aldrig upplevt detta i praktiken. Men å andra sidan är min erfarenhet av att inspektera skruvförband i efterhand begränsad. Någon annan som har haft problem med att skruvförband med genomgående skruv glappar?
 
Mr Handyman skrev:
Jag har alltid utgått från att det beror på att typen var den dominerande i Frankrike under någon period för längesen.
Det har jag alltid också trott. Den ser ju lite gammal ut i det att den är tillverkade i lite sämre material, vilket är kompenserat genom tjocklek på skruven, och dessutom en sekantskalle som är lättare att tillverka med enkla maskiner än tex en torx eller pz-skalle.
 
Daniel_N skrev:
Men varför drar du inte dem med skruvdragare hela vägen?
Hittills har jag mest använt dom till bärande delar av altan samt entre/vilplan och staketstolpar. Jag har då gett fasen i att förborra och då drar det som satan själv (10x100mm har jag använt). Min blåa 12V bosch vill inte riktigt dra det hela så hårt som jag vill, ej heller en äldre grön 14,4V. Det kanske skulle gå om man lirkade lite men jag tycker det är lika enkelt att dra det allra sista för handen, då känner jag också hur hårt det blir.

Har man en lite kralligare dragare så är det förstås inga problem att dra allt med den.
 
Har hört att en del snickare använder dom vid fönsterbyte istället för klossar, dom skruvar ner två stycken och justerar tills vattenpasset säger att det är ok. och ställer sedan fönstret på, går ju att efterjustera med U-nyckel också...
 
Första året med en mutterdragare och har gjort ett mindre tralldäck, där delar av konstruktionen är dragen med fransk skruv, så med en sådan maskin är skruvandet inga problem men hörselskydd krävs.
Styrkan har jag aldrig funderat över och kan inte minnas att jag dragit av en fransk skruv, men jag använder dessa normalt endast i dimensionerna 8-10-12mm och 100mm eller längre.
 
prototypen skrev:
Genomgående brukar bli glappa då trävirket rör på sig, En träskruv ink fransker sitter i trät och glappar inte.

Jag tycker det är bättre med flera "småskruv" än en tjock fransk.

Någon som vet varför de kallas franskskruv, är det för att man drar de med fransknyckel (skiftnyckeln)?

Protte
-Offtopic-

Skiftnyckeln är ju, så vitt jag vet, en SVENSK uppfinning.
Tillsammans med rörtången.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Petter_Johansson

-Back to topic-
 
Men den kallas lite olika runt om i världen, bla svensknyckel.

Protte
 
Jag antar att det finns skruv i olika kvalitet men de jag har använt (på ca. 25 stolpar till plank o staket x 4 skruv) har åtminstone 5-10 st. knäckts vid iskruvning.
 
MathiasS skrev:
Hittills har jag mest använt dom till bärande delar av altan samt entre/vilplan och staketstolpar. Jag har då gett fasen i att förborra och då drar det som satan själv (10x100mm har jag använt). Min blåa 12V bosch vill inte riktigt dra det hela så hårt som jag vill, ej heller en äldre grön 14,4V. Det kanske skulle gå om man lirkade lite men jag tycker det är lika enkelt att dra det allra sista för handen, då känner jag också hur hårt det blir.

Har man en lite kralligare dragare så är det förstås inga problem att dra allt med den.
Då är jag med, jag trodde du stog med en slagskruvdragare.
 
Daniel_N skrev:
Då är jag med, jag trodde du stog med en slagskruvdragare.
Nänä, detta är ju finlirarmaskinen.....;)
 
johanzz
Inte så konstigt att ni drar av dom om ni använder vanlig dragare eller spärrskaft.
Trodde det var klargjort sedan länge att det är mutterdragare som gäller.
De gånger jag dragit av nån å har det varit med spärrskaft, aldrig med mutterdragare.
 
För det första beror det nog på flera saker. Varierande kvalitet på franskskruvarna inte minst. Sen föreställer jag mig att man använde franska skruv innan mutterdragarna kom. Vidare är jag helt övertygad om att spärrskaftet påverkas av hur hårt man tar i och hur långt det är. Lättast att vrida av skallen på dem är ju om de suttit säg femtio år i en vägg och rostat.
 
Appro på kvalitet, var så glad när jag hittade billigare franskor på lösvikt hos Bauhaus. men efter att ha dragit in dem i gammal stock med spärrskaft så gick häften av - d.v.s. det var dyrare än de från dyra järnhandeln till slut.

Ett annat problem är ju att när man drar fast konsoler etc och de går av så är det ju helt omöjligt att få ut dem, då är det bara att börja om och flytta ALLA konsoler. - eller fuska lite ...
 
Lymmeln skrev:
Har hört att en del snickare använder dom vid fönsterbyte istället för klossar, dom skruvar ner två stycken och justerar tills vattenpasset säger att det är ok. och ställer sedan fönstret på, går ju att efterjustera med U-nyckel också...
Tack, det här forumet sparar mig mera tid än det tar för mig att läsa in allt !
Dessutom blir det ju mindre köldbrygga !
 
Om jag tänker efter lite så är det så att de franska jag dragit av har samtliga varit skruvar jag dragit lite snett i balkskor eller större plåtvinklar/byggbeslag.

Om skruven är så klen att den inte tål lite nötning på det viset eller för all del att dras med vanlig skruvdragare så är det i mina böcker en skitskruv som inte behöver användas.

Det blir väldigt dyra skruvar om man behöver skaffa en slagskruvdragare för att få i dom.....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.