Tack för den här tråden och alla råd.
Har nu en 220 som klipper så glatt :) Har väl en del intrimning kvar att göra.

Finns det någon möjlighet att begränsa områden och tid? Till framsidan går den med hjälp av guidekabel, vill inte att den klipper där på nätterna ifall jag nu vill köra natt, men att den klipper övriga områden. Är det möjligt?
 
Daniel_E skrev:
av att döma efter att ha läst alla sidor i denna diskussion så verkar det inte finnas några alternativ till Husqvarna. Förutom si så där några inlägg om två andra tillverkare. Den ena tillverkaren har gått i konkurs och den andra är det ingen större mängd erfarenheter av. Ni som kör Husqvarna verkar vara väldigt nöjda. Jag är i valet och kvalet om jag ska bespara mig min 8-timmars gräsklippning i veckan, om, resultatet blir det samma eller bättre än med vanlig gräsklippare. Finns det någon som vill stoltsera med lite bilder på en kort välklippt gräsmatta (20mm eller kortare) så att man kan jämföra lite.
Kortare än 20 mm är det nog inte så många som har med Automower då det är lägsta klipphöjden. Iofs går det väl att modda genom att lägga brickor mellan knivdisk och axel, men sånt orkar man ju inte. Det kräver ganska mycket av gräset för den klipphöjden också, det man brukar rekommendera för bruksgräs är ca 40-50 mm.

Resultatet blir mycket bättre än med vanlig gräsklippare då det är rakblad som skär, vill du däremot ha en Olle Berg-gräsmatta (http://www.olleberg.nu) så är det cylinderklippare med uppsamlare som gäller, samt en jäkla massa tid och arbete såklart. En Klippo Lawnmaster ligger ju för övrigt i samma prisklass som en AM 220 AC.
 
Pojen skrev:
Tack för den här tråden och alla råd.
Har nu en 220 som klipper så glatt :) Har väl en del intrimning kvar att göra.

Finns det någon möjlighet att begränsa områden och tid? Till framsidan går den med hjälp av guidekabel, vill inte att den klipper där på nätterna ifall jag nu vill köra natt, men att den klipper övriga områden. Är det möjligt?
Vad jag vet så går det inte, timern gäller hela installationen. Räcker inte dagtid för att täcka upp ytan, eller finns det en speciell anledning till att du vill klippa nattetid? Att du inte vill ha den på framsidan på natten kan jag förstå, men varför natt öht?
 
Johan Gunverth skrev:
Startade den igen?
Ja, det räckte med att öppna luckan till manöverpanelen. Efter det har det har det inte varit några problem. Jag vill bara veta varför den helt oförklarligt gjorde så, förmodligen är det inget att bry sig om.
 
Pelle-Pelle skrev:
Ja, det räckte med att öppna luckan till manöverpanelen. Efter det har det har det inte varit några problem. Jag vill bara veta varför den helt oförklarligt gjorde så, förmodligen är det inget att bry sig om.
Du kan ju kolla i loggen om någon kanske försökte lyfta ut den.
 
Nonkan skrev:
Vad jag vet så går det inte, timern gäller hela installationen. Räcker inte dagtid för att täcka upp ytan, eller finns det en speciell anledning till att du vill klippa nattetid? Att du inte vill ha den på framsidan på natten kan jag förstå, men varför natt öht?
Ifall jag vill ha en mördarklippare på jakt efter mördarsniglar kan det vara bra att ha den igång på natten :) I övrigt så klarar den det den ska på dagtid tror jag, (har haft igång den sedan lördag).

Men tack för svaret och att du lägger ner all tid med din support, det är uppskattat ska du veta:)
 
Pelle-Pelle skrev:
Min automower stannade oförklarligt precis framför laddstationen, jag vet inte hur länge den har stått där, men troligen en dryg vecka eftersom gräset var ganska långt.
Maskinen var inställd i läge "auto", slingsignalen indikerar "grönt ljus", inga fel i loggen, inga söktider som överskrider det normala för min trädgård (ca 5 min), batteriet var inte urladdat. Den har f ö gått helt utan driftstopp i två år.
Jag kan inte komma på vad som orsakat detta? :confused:
Det var inte pinkodslåset som gått in då?
Om du har det aktiverat så går den ett visst förinställt antal dagar, sen stannar den och väntar tills du matar in koden igen, och sen går den lika många dagar igen. Detta är urkooplingsbart också, vilket du kanske haft, eller inte?!
 
Där har vi det! (hur dum får man bli...:D *suck*)
Jag brukar kolla till maskinen så ofta att det normalt sett inte går in och hade den inte stått precis framför laddstationen när den stannade så hade jag inte reagerat.
Förresten. För att tiden, innan pinkodslåset går in, skall förlängs så måste man väl knappa in hela koden? Eller räcker det med den första siffran som man normalt använder när man går in i menyerna?

Tackar!
 
Daniel_E skrev:
Jag är i valet och kvalet om jag ska bespara mig min 8-timmars gräsklippning i veckan, om, resultatet blir det samma eller bättre än med vanlig gräsklippare
Nu får vi se om jag blir pajkastad eller ej, men jag får nog gå mot strömmen och påpeka att gräsmattan, såg kanske något mer välputsad ut tidigare då jag klippte för hand med min stiga turbo (Uppsammlare och alltid nyslipad kniv) Har laborerat lite med gångtider så den inte ska "bulta" gräset för mycket, men på det stora hela får jag inte riktigt samma finnish. Den skakar ju även av sig lite gräs här och var på plattgångarna.

MEN!!!! mot automowers alla andra fördelar är detta naturligtvis inte ens värt att diskutera :) Köp köp köp!!!! Du blir inte besviken!
 
Hur bra funkar en sån här pjäs om man har en kvistbemängd gräsmatta? Jag har en gigantisk pil här som släpper kvistar typ piprensare eller blyertspenna, men lättknäckta sådana. Efter rejäl blåst släpper den lite större grenar också. Grannen har ett gäng björkar som också släpper generöst med små kvistar.

Att som manualen säger, se till att gräsmattan är fri från grenar, pinnar och kvistar, är fullständigt omöjligt. Vad tycker automowern om en sådan miljö?
 
Jag har mycket björk runt min tomt. Det ligger alltid små pinnar på gräset.
Var jättenoga i början och plockade upp det mesta, men har blivit lite latare på sensommaren utan att klipparen knorrar. Någon gång har en pinne fastnat i knivtallriken och klipparen stannat med felmeddelande, men det är sällan.
Jag har iofs ganska hölg klipphöjd 5 cm tror jag...

"Blyertstpennetjocka" pinnar är nog gränsfall, men inte något jag skulle klassa som stort problem. Antar att du kanske får byta knivarna lite oftare änannars.
 
svartöra skrev:
Hur bra funkar en sån här pjäs om man har en kvistbemängd gräsmatta? Jag har en gigantisk pil här som släpper kvistar typ piprensare eller blyertspenna, men lättknäckta sådana. Efter rejäl blåst släpper den lite större grenar också. Grannen har ett gäng björkar som också släpper generöst med små kvistar.

Att som manualen säger, se till att gräsmattan är fri från grenar, pinnar och kvistar, är fullständigt omöjligt. Vad tycker automowern om en sådan miljö?
Hej
Automowerns knivar är inte som i en vanlig gräsklippare, de är mindre, väldigt lätta och ledade. Det innebär att kniven viker sig om den går mot någort hårt. Därför är inte småkvistar något problem mer än att själva kniven kanske blir slö i förtid.
Jag har kört min i en månad och har inte ett hack i knivarna, trots ekollon, kvistar och kastanjer. Räkna dock inte med att klipparen "tar bort" kvistarna som en vanlig klippare, du måste gå och plocka bort den ändå om du inte vill ha en massa kvistar på din gräsmatta.
 
Daniel_E skrev:
av att döma efter att ha läst alla sidor i denna diskussion så verkar det inte finnas några alternativ till Husqvarna. Förutom si så där några inlägg om två andra tillverkare. Den ena tillverkaren har gått i konkurs och den andra är det ingen större mängd erfarenheter av. Ni som kör Husqvarna verkar vara väldigt nöjda. Jag är i valet och kvalet om jag ska bespara mig min 8-timmars gräsklippning i veckan, om, resultatet blir det samma eller bättre än med vanlig gräsklippare. Finns det någon som vill stoltsera med lite bilder på en kort välklippt gräsmatta (20mm eller kortare) så att man kan jämföra lite.
Detta har jag postat tidigare:
"Jag tog kort på min nyklippta gräsmatta innan roboten installerades och man ser en påtaglig skillnad. Jag har inte använt någon form av gödsel utan så här ser det ut 1 månad senare. Som jag sagt tidigare i tråden, 500kvm klipps 10 tim måndag samt 10 tim torsdag"

Jag kan bara konstatera att detta är "guds gåva till mannen" och det har varit en fröjd att komma hem efter 1 vecka borta till en nyklippt gräsmatta.

Inga problem att rapportera alls!
 
  • Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandbredd skrev:
Detta har jag postat tidigare:
"Jag tog kort på min nyklippta gräsmatta innan roboten installerades och man ser en påtaglig skillnad. Jag har inte använt någon form av gödsel utan så här ser det ut 1 månad senare. Som jag sagt tidigare i tråden, 500kvm klipps 10 tim måndag samt 10 tim torsdag"

Jag kan bara konstatera att detta är "guds gåva till mannen" och det har varit en fröjd att komma hem efter 1 vecka borta till en nyklippt gräsmatta.

Inga problem att rapportera alls!
Hmm. "Efterbilden" ser nästan photosshopad ut... Lite som Husqvarnas reklambroschyrer för Automower :)
 
Nonkan skrev:
Hmm. "Efterbilden" ser nästan photosshopad ut... Lite som Husqvarnas reklambroschyrer för Automower :)
Har nu haft min 220AC ett år och våran matta ser ut som bilden till höger, bortsett från att vår inte är så platt utan tämligen "bullig". Visst har jag photoshop, men för gräsmattan behöver man inte använda den :rolleyes:

Grannarna undrar hur i he...te får ni gräsmattan att vara så fin ( vi kör bara på nätterna för rådjuren och mördarsniglarnas skull). :surprised:

Leffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.