Patrik_Hed skrev:
Får man fråga vad som var din första tanke när du öppnade locket? :p

//Patrik
"Vad har jag gett mig in på :eek:"

Tog en stund extra att sätta sig in i systemet. Var många kommentarer skrivna i/utanför centralen
ex. "OMK 2 styr skymningsrelä 3/nummerbel+stolpbel yttre ring, men inte 'relä 4/bel. loftgång söder."

Sen att där sitter blå tändtråd på omkopplaren och man har spänning på gul i ett hus längre bort är en annan sak.
 
Redigerat:
Här är en grej som slår allt. Hittade detta i ett hus från 1800 talet (ombyggt torp).
Efter att gått där i 1 vecka och fixat till massor med tokerier, spännings-satt skalad fk i huvud höjd i klädkammaren mm, så frågade jag ägaren om hon visste något mer som borde fixas, kolla kökslampan fick jag till svar.

Det var visst en händig snickare som renoverat huset för nått år sedan.....
Kan nämna att han trodde att det gick att köra häll, inb ugn, micro, diskmaskin, köksbel samt uttag för vattenkokare mm på 1*16 amp......
 
  • _MG_5274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
en tändstickpropp!
undrar om det är säkerhetständstickor?:D
 
Det värsta är ju att den sitter på en ekstock från sent 1800 tal, tror du att den e torr nog??
 
Värsta elkopplingen hittade jag i mitt kök som jag rev nyligen. För ca 2 år sen byttes ALL el i lägenheten. Det skulle bli 3fas, jordfelsbrytare mm.. Till saken hör att jag har haft 2 jordade uttag i köket sen tidigare, och förutsättningen för firman var att alla bef uttag skall återmonteras OM det inte föreligger en olaglig eller farlig installation.
Hur som så när man börjar riva så hittar jag 3 ställen med Röd jord.. kabel 1 är 30 cm lång (Lathet att inte byta), kabel 2 är 2 m lång lite svår att byta men inte omöjlig, kabel 3 är 50 cm lång. Allt snyggt kopplat i en Ny dosa, gömd lämpligt bakom en kyl. Sak nummer 2 man hittar är när kylen skall byta plats och ny kabeldragning skall ske. Börjar leta efter vilken dosa som den kunde gå till. I centralen ligger det en svart tråd på säkringen men i dosan bakom kylen är det en brun tråd. Efter lite ryckande fram å tillbaka finner jag vilken kopplingsdosa som är den som jag sökte. Till min förvåning finner jag 2 svarta trådar 1 nolla och 1 jord. Mao 2 faser i samma dosa och inget märkt att det är det. Sånt som man kallar kvalitétsjobb?
 
frohike skrev:
Värsta elkopplingen hittade jag i mitt kök som jag rev nyligen. För ca 2 år sen byttes ALL el i lägenheten. Det skulle bli 3fas, jordfelsbrytare mm.. Till saken hör att jag har haft 2 jordade uttag i köket sen tidigare, och förutsättningen för firman var att alla bef uttag skall återmonteras OM det inte föreligger en olaglig eller farlig installation.
Hur som så när man börjar riva så hittar jag 3 ställen med Röd jord.. kabel 1 är 30 cm lång (Lathet att inte byta), kabel 2 är 2 m lång lite svår att byta men inte omöjlig, kabel 3 är 50 cm lång. Allt snyggt kopplat i en Ny dosa, gömd lämpligt bakom en kyl. Sak nummer 2 man hittar är när kylen skall byta plats och ny kabeldragning skall ske. Börjar leta efter vilken dosa som den kunde gå till. I centralen ligger det en svart tråd på säkringen men i dosan bakom kylen är det en brun tråd. Efter lite ryckande fram å tillbaka finner jag vilken kopplingsdosa som är den som jag sökte. Till min förvåning finner jag 2 svarta trådar 1 nolla och 1 jord. Mao 2 faser i samma dosa och inget märkt att det är det. Sånt som man kallar kvalitétsjobb?

ser inte något fel i det...

förutom att dom inte bytte jorden till rätt färg...
 
Sen kan ju även nämnas bar koppar på en av trådarna. Köper man tjänsten Ny kabel i hela "bygget" så skall det inte fuskas och gömmas där det inte syns.

Är det inte lämpligt att märka upp att det är 2 olika faser i en dosa där ena fasen är till kyl mm medans den andra är för belysning mm?
 
Snälla admin, klistra den här tråden. :):p:D
 
Mikael_L
Om "Törs du verkligen hempula med din el?" ska fortsätta vara låst är det väl lika bra att lösa klistret på den och sätta det på denna...
 
Lista på vilka som vill att denna tråd ska klistas. (skriv ert "namn") :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Patrik H.
 
Redigerat:
Rätt onödigt att klistra eftersom tråden ändå bumpas, och ju fler som tjatar om det desto mindre del av tråden kommer bestå av intressant innehåll.
 
jag
 
C
frohike skrev:
Sen kan ju även nämnas bar koppar på en av trådarna. Köper man tjänsten Ny kabel i hela "bygget" så skall det inte fuskas och gömmas där det inte syns.

Är det inte lämpligt att märka upp att det är 2 olika faser i en dosa där ena fasen är till kyl mm medans den andra är för belysning mm?
Två separata grupper får det väl inte vara i en dosa alls, om det är så du menar.
 
INTE klistra. När alla skrivit av sig så ska den falla i glömska

Protte
 
cheetah1 skrev:
Två separata grupper får det väl inte vara i en dosa alls, om det är så du menar.
Så jag menar, det är 2 separata faser. 2 säkringar märkta för olika saker.. Kyl och Bel. Vill också minnas att det är så, men det kan gå OM man märker upp det noga, vilket inte är gjort. Men reglerna kan ju ha ändrats vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.