Jag har en momentnyckel som max klarar 210 Nm och behöver dra bultar med 500Nm.

Vill inte köpa en dyr momentnyckel utan funderar på att modifiera min egen momentnyckel med en förlängning, dvs sätta en hävstång mellan bulten och momentnyckeln.

Teoretiskt måste momentnyckeln vara att betrakta som en 1m lång hävarm som belastas med 210N

500/210=2,38 ger att en 2,38 meter lång hävarm som belastas med 210 Nm ger ett moment på 500Nm på bulten. Minus momentnyckelns längd (enligt teorin ovan) borde den extra hävstången vara 1,38m.

Stämmer det?:confused:
 
Nej. Det fungerar inte så. momentnyckeln klickar vid inställt moment oavsett hävarmens längd. Låna en momentnyckel av en verkstad.

Edit: mellan bulten och momentnyckeln? Det kan nog fungera. Intressant tanke. Kan du inte bara låna en momentnyckel av rätt storlek av någon?
 
Redigerat:
C
Det stämmer inte heller, det går att sätta en förlängare på utsidan såattsäga, för att uppnå ett högre moment. Nyckeln ändrar inte sin inställning, utan man måste ändra i andra änden, med en såkallad kråkfot. Dock tror jag det blir svårt att hitta en med rätt dimension för att få till det där, så det är förmodligen både billigare och enklare att låna en nyckel som tål det. Vad ska du dra som ska dras så hårt?

Vi hade en på skolan (flygteknik) som var till att dra huvudrotornavet på en helikopter, det skulle sitta med 500 Nm vill jag minnas. Den momentnyckeln var nog närmare 1,5 meter lång och vägde säkert 10-15 kilo. :D
 
Jag ska dra hjulbultar till traktorn. Fast det kanske inte är så noga med momentet - bara att ta i tills man mår illa? Det känns som att 500 Nm är ett minimum, vad kan ta skada av att man drar dem hårdare?

Jag har en schysst verkstad i närheten där jag säkert får låna momentnyckel. Att jag funderar i gör det själv-banor har två anledningar:
-det är inte någon engångsföreteelse att skruva av hjulen, så det kan vara bra att ha grejor hemma
-det är roligare så:D
 
C
Smissarve skrev:
Jag ska dra hjulbultar till traktorn. Fast det kanske inte är så noga med momentet - bara att ta i tills man mår illa? Det känns som att 500 Nm är ett minimum, vad kan ta skada av att man drar dem hårdare?

Jag har en schysst verkstad i närheten där jag säkert får låna momentnyckel. Att jag funderar i gör det själv-banor har två anledningar:
-det är inte någon engångsföreteelse att skruva av hjulen, så det kan vara bra att ha grejor hemma
-det är roligare så:D
Jag tvivlar (utan att veta) mycket starkt på att traktorhjul ska dras med 500 Nm. Du lär nog förstöra både muttrar och bultar och gods i fälgarna om du drar så in i h-e..
 
Nu har jag räknat på problemet. Den extra hävarmen skall vara 1,38 gånger längden på momentnyckelns hävarm.

Om momentnyckeln hävarm för exemplets skull är 0,5 m, så är kraften vid handtaget 420 N. För att åstadkomma 500 Nm krävs en hävarm på 1,19 m, varav förlängaren är 1,19-0,5m =0,69m. Det vill säga 0,69/0,5 = 1,38 x momentnyckelns hävarm. Du kan kontrollera uträkningen för vilken momentnyckellängd du vill.

Kan du inte bara låna en momentnyckel?
 
mattiasp skrev:
Kan du inte bara låna en momentnyckel?
Va??? Nu när det börjar bli riktigt roligt! Tur att det finns folk som är mer inne i fysikens lagar än jag. När jag ser din uträkning fattar jag vad jag hade missat.

Förövrigt: Cheetah1 menar att 500Nm är extremt mycket. Om jag inte minns rätt motsvarar 10N 1kg, alltså att man hänger en 50kg-tyngd i en meter hävstång och det är ju inte så vansinnigt hårt. 500 Nm står i alla fall i instruktionsboken.

Jag lånar nog en momentnyckel den här gången eller så drar jag lite på en höft (typ hänger mina 83 kg på en dryg halvmeters ringnyckel). Men när jag får tid ska svetsen fram!
 
C
Står det 500 Nm i instruktionsboken så ska det vara så. Det lät på dig som att du gissade ihop den siffran, och jo, det är otroligt hårt. Men står det så, så dra så.

Bultarna till topplocket på en bil (där det sker "explosioner" med rätt extrema tryck flera tusen gånger per minut) brukar dras med runt/drygt 100 Nm.

Hjulbultarna på en bil brukar dras med runt 100 Nm.

Bultarna som håller ihop hjulnavet med stötdämparbenet på en bil brukar dras med runt/drygt 200 Nm.

Som sagt, naven på en Augusta-Bell 204 (Italiensktillverkad låssas huey (aka helikoptern som brukar vara med i alla vietnamfilmer) dras med 500 Nm. En mutter. Lossar denna mutter åker rotorn åt ett håll och helikoptern åt ett annat.

Hur många muttrar/bultar håller ditt hjul?
 
Ta en cykel.
Dra runt det lilla bakhjulskugghjulet med momentnyckeln.
Sätt fast traktorhjulbultshylsan på det större trampkugghjulet.
(Klart att det inte funkar på riktigt, men i teorin så....)
:)
 
C
Danne78 skrev:
Ta en cykel.
Dra runt det lilla bakhjulskugghjulet med momentnyckeln.
Sätt fast traktorhjulbultshylsan på det större trampkugghjulet.
(Klart att det inte funkar på riktigt, men i teorin så....)
:)
Fast tvärt om, va? :D
 
Dina 83 kg på en dryg halvmeter duger gott.

När jag gick lasbilskörkortsutbildningen så skulle hjulmuttrarna dras med 500Nm och vi hade en lagom 50 kilos tjej som ställde sig längs ut på det meterlånga dragskaftet.

Protte

Cheetah, du har fel, lilla momentet på lilla hjulet stora momentet på stora hjulet.
 
Redigerat:
När jag gjorde lumpen så drog vi topplocket med 2000 Nm.
För att få till det så hade vi en ca 2 m lång momentnyckel och sedan en converter eller enklare beskrivet en utväxling 2:1 i botten under momentnyckeln. Sedan var det två man som drog tills det klickade i momentnyckeln. Det var rätt så ruskigt för det blev en jäkla knyck när det klickade.

Ni kanske undrar vad det var för topplock som krävde detta moment?
Jag gjorde lumpen på en isbrytare vars kolvar hade en diameter på 550 mm och topplocket till varje cylinder drogs med ett tiotal M64 muttrar om jag minns rätt.
Vi lyfte alla kolvarna på en av de raka 9 cylindriga Sulzer dieslarna då det inte var så mycket is det året jag låg inne.
 
2000Nm - Coolt!

Finns lite olika prylar som med utväxling gör det lite lättare.
Den här versionen heter "Torque Meister"
http://www.youtube.com/watch?v=66PeguKXnds
Runt 250Nm lossas i filmen med ett vanligt spärrskaft.
 
hecke skrev:
När jag gjorde lumpen så drog vi topplocket med 2000 Nm.
För att få till det så hade vi en ca 2 m lång momentnyckel och sedan en converter eller enklare beskrivet en utväxling 2:1 i botten under momentnyckeln. Sedan var det två man som drog tills det klickade i momentnyckeln. Det var rätt så ruskigt för det blev en jäkla knyck när det klickade.

Ni kanske undrar vad det var för topplock som krävde detta moment?
Jag gjorde lumpen på en isbrytare vars kolvar hade en diameter på 550 mm och topplocket till varje cylinder drogs med ett tiotal M64 muttrar om jag minns rätt.
Vi lyfte alla kolvarna på en av de raka 9 cylindriga Sulzer dieslarna då det inte var så mycket is det året jag låg inne.
Wow....börjar ångra att jag inte gjorde lumpen nu...
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
C
prototypen skrev:
Cheetah, du har fel, lilla momentet på lilla hjulet stora momentet på stora hjulet.
Jag har haft årets sämsta/konstigaste/virrigaste dag idag, så ursäkta mitt rätt banala misstag.. >_>
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.