Status
Tråden går ej att kommentera.
Jo det kanske är så som du skriver...;)
Problemet är inte de små kunderna..

Jag vill hellre göra dessa arbeten än att känna mig som en livegen till de stora firmorna, men de små kunderna ringer mig ändock, jag berättar att de oftast får vänta länge på att få allt arbete utfört.
Ska vilja rätta mig själv lite efter ditt inlägg.
Det fick mig att läsa vad jag skrivit, det uppfattas troligtvis som att jag släpper allt på studs. Självklart slutför jag mindre arbeten hos de små kunderna men de får tyvärr finna sig i att jag måste iväg om det "ringer"
"byggare"
 
Som någon skrivit tidigare...

Hantverkaren ska inte prata i telefon under arbetstid när han/hon arbetar för dem, men ska svara i telefon när de själv ringer och han/hon är och arbetar någon annanstans...:rolleyes:

Det verkar helt omöjligt att få Svensson att förstå problematiken med att vara alla till lags, och hur man än gör så lyckas man inte...:surprised:

Ex.

Byggde ett kök för ca: 2mån sedan men det saknades vissa detaljer och vissa var felaktiga så jag kunde inte avsluta hela arbetet utan gjorde så mycket jag kunde.
Bad kunden att höra av sig så snart han hade fått resterande saker så att vi kunde planera in en dag som jag kan komma tillbaka och färdigställa deras kök.
I fredags kl. 18.15 ringde kunden, men jag svarade inte då eftersom jag precis kommit genom dörren och satt mig för att äta med familjen för första dagen den veckan...
Tyckte i ärlighetens namn att det faktiskt fick vara till efter helgen.

I söndags vid 20-tiden fick jag ett mail från kunden som jag såg då jag satt och arbetade med en offert vid datorn.

Kunden skriver då:
- I fredags fick jag spotskivorna från Xxxxxxxxx och kanske får jag kakel i början på veckan. Har du möjlighet att ta ett tag nu? På onsdag och torsdag är min fru hemma. Kan du göra sista monteringen någon av dessa dagar?

Jag svarade ganska omgående på mailet att det tyvärr inte finns en chans att lösa det för mig eftersom alla dagarna är fullbokade denna veckan, men att det ev. kan vara så att jag kan få tid över på fredag beroende på hur det flyter med de andra jobben denna veckan, och i annat fall får det tyvärr vara till nästa vecka då jag lättare kan möblera om i planeringen för att klämma in det.

Naturligtvis så höll denna förhoppning ända till idag måndag när jag vid lunchtid i princip var färdig med utrivningen av ett kök när jag upptäckte att vi var tvungna att riva spånskivorna på en vägg och köra och köpa plyfaskivor och klä väggen med istället för att ha något att fästa i eftersom det inte gick att kortla upp i väggen p.g.a rörschakt o.d. där det behövde kortlats för bl.a fläktkåpan.
Lunchen fick hoppas över och det blev en snabb korv utanför byggvaruhuset.
VIPS, så var hela eftermiddagen borta också och det arbetet som jag skulle varit och gjort under eftermiddagen får nu försöka klämmas in någon av de andra dagarna i veckan istället...
Dessutom var jag så illa tvungen att klä om väggen idag eftersom golvläggaren ska komma och lägga plastmatta imorgon som ska vikas upp på väggen.

OCH ni tycker vi planerar för dåligt... :eek::eek:

Dagens strul gjorde att jag aldrig fick ringt kunden och när jag med andan i halsen landar på ett möte 17.57 fortfarande iförd arbetskläderna så ringer kunden och frågar än en gång om inte det kan gå och lösa på onsdag eller torsdag...
Hur f-n tror ni man reagerar i det läget...:mad::mad::mad:
Jag biter mig i tungan i alla fall, hänvisar till mailet och ber att få återkomma under morgondagen eftersom jag inte kan samtala då mötet skulle börja 18.00.

Fortfarande hade jag inte ens hunnit hem om och ätit middag så den fick jag värma när jag kom hem strax innan 21.00 och sambon redan somnat med den minsta familjemedlemmen som jag nästan aldrig hinner se i vaket tillstånd.
Den stora grabben hade precis duschat och var på väg in i sängen så vi hann i alla fall prata i 10min om hur hans skoldag m.m varit innan han gick och la sig.

När jag ätit lutade jag mig tillbaka i soffan och det tog nog inte många minuter innan jag föll i koma i sittande läge...
Vaknade för en stund sedan och sitter här nu i min ensamhet och undrar vad i hel---e man håller på med egentligen...

Men INGEN har ett uns förståelse för hur det är att vara en liten egenföretagare.

Vi SKA bara stå upp och dansa så fort alla ringer och ska ha gjort saker NUUU ! :rolleyes:

Ursäkta min kanske barska ton, men försök någon gång inse att vi inte har 7-16 jobb som ni andra utan vi förväntas i princip ha jour dygnet runt för er skull !

VARFÖR !!!!?:eek:
 
Redigerat:
Har hänt precis samma sak för oss!! I juni hade vi både målare och badrumsrenoverare som tittade men ingen offert!!! Varför åker de ut, tittar och säger att offert kommer om ca 1 vecka? Nu har det gått 3 månader..... Är man i branschen så måste man väl veta när man har för mycket att göra! URDÅLIGT!! Säg direkt på telefon om det inte finns tid!
 
Pagno skrev:
Jo det kanske är så som du skriver...;)
Problemet är inte de små kunderna..

Jag vill hellre göra dessa arbeten än att känna mig som en livegen till de stora firmorna, men de små kunderna ringer mig ändock, jag berättar att de oftast får vänta länge på att få allt arbete utfört.
Ska vilja rätta mig själv lite efter ditt inlägg.
Det fick mig att läsa vad jag skrivit, det uppfattas troligtvis som att jag släpper allt på studs. Självklart slutför jag mindre arbeten hos de små kunderna men de får tyvärr finna sig i att jag måste iväg om det "ringer"
"byggare"
Du skulle må bra av att höja timpenningen. Färre kunder, mindre stress, mer stålar. Och ja, det går att ha olika timpenning för olika kunder.

Fundera ut vad du skulle behöva ta av dina småkunder för att du skulle tycka det var roligt/viktigt att göra de jobben.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men INGEN har ett uns förståelse för hur det är att vara en liten egenföretagare.

Vi SKA bara stå upp och dansa så fort alla ringer och ska ha gjort saker NUUU ! :rolleyes:

Ursäkta min kanske barska ton, men försök någon gång inse att vi inte har 7-16 jobb som ni andra utan vi förväntas i princip ha jour dygnet runt för er skull !

VARFÖR !!!!?:eek:
Som jag skrev tidigare, det är rätt lätt att hamna i din situation om man inte klarar av att tacka nej till jobb.

Oavsett om man jobbar 7-16 eller jobbar natt på akuten eller om man är mammaledig är det stört omöjligt att veta hur mycket hantverkaren man ringer har att göra. Och om hantverkaren påbörjar ett jobb, så förväntar man sig att hantverkaren har så pass bra koll på uppdraget och sin egen tid att han/hon kan avsluta det i rimlig tid. Dina kunder kan inte tala om för dig vad som är en rimlig arbetsbelastning, utan tar du jobbet så förväntar de sig att du har tid för det.

Överbelastada hantverkare som inte kan tacka nej til jobb, alternativt tar för lite betalt, gynnar inte någon. De blir bara bittra och stressade och skyller detta på kunderna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som någon skrivit tidigare...

Hantverkaren ska inte prata i telefon under arbetstid när han/hon arbetar för dem, men ska svara i telefon när de själv ringer och han/hon är och arbetar någon annanstans...:rolleyes:
Men INGEN har ett uns förståelse för hur det är att vara en liten egenföretagare.

Vi SKA bara stå upp och dansa så fort alla ringer och ska ha gjort saker NUUU ! :rolleyes:

Ursäkta min kanske barska ton, men försök någon gång inse att vi inte har 7-16 jobb som ni andra utan vi förväntas i princip ha jour dygnet runt för er skull !

VARFÖR !!!!?:eek:
Med Paul och Pagnos senaste inlägg känns det som att hela diskussionen är tillbaka på ruta 1 igen....

Hantverkaren är inte den enda yrkesgruppen som utför sitt arbeta hos kunden och därför inte kan ägna dagarna åt att pladdra i telefon. Det gäller väldigt många andra yrkesgrupper också. De flesta andra klarar av att hantera detta genom att svara i telefonen, be att få ringa upp, och sedan också faktiskt ringa upp efter avslutat arbete. Gör inte detta med att svara i telefon till ett ohanterbart problem för det är det inte. Jag vet att repliken på detta är att "visst kan jag göra så om det är ok att ringa tillbaka 21:30 när jag jobbat klart". Då säger jag: Lär dig att planera din tid!!!!

Vad gäller det övriga i era inlägg så är vi ju tillbaka till det enkla faktum att det är kunden som är problemet orsaken till att ni inte hinner med era åtaganden som egenföretagare. Jag tycker ni ger uttryck för en helt sjuk syn på relationen mellan säljare och kund. Hur skulle det se ut om din tandläkare gav fan i att komma bara för att han ska hämta på dagis/sköta administrationen/har hittat en viktigare kund med fler hål i tänderna?

Ni kräver kundens förståelse för saker som kunden inte har ett skit med att göra. Det är DIN uppgift som hantverkare/säljare av tjänst att skärma av kunden från allt som gör det svårt att leverera. Det är ditt jobb!

Jag tycker uppriktigt synd om er givet den situation ni sitter i - det kan aldrig sluta bra vare sig man ser till företagandet, den personliga hälsan eller privatlivet.

Men det är ju också så att det bara är ni själva som kan lösa detta, genom att (våga) åta sig färre jobb, planera bättre, inte säga ja när man borde säga nej, hantera besvärliga krävande kunder bättre osv osv.
 
Thomas59 skrev:
Vad du indirekt påstår är att det nog ofta är KUNDENS fel att hantverkaren inte gör ett bra jobb, eller hur?

Det är nog den vanligaste bortförklaringen från hantverkarsidan och bekräftar bara bilden av att många hantverkare inte riktigt förstår var problemet ligger.
Nej jag menar inte att det är enbart kundens fel men kunden kan faktiskt vara bidragande att det ser ut som det gör. Om man inte ställer tydliga krav som kund kommer den säljande parten veta vad vi som kunder förväntar oss.

Eftersom jag, förutom att jobbet görs bra (med kvalitet, inte nödvändigtvis billigast), förväntar mig att ALLA, inklusive hantverkare, meddelar mig att de blir försenade eller inte kan komma till en bokad tid talar jag om att jag förväntar mig att denne meddelar mig. SMS går bra. Får jag stå och vänta kommer den försenade eller uteblivna personen få höra det, och jag lovar de flesta lär sig.

Mao även kunden måste ta sin del av ansvaret varför det ser ut som det gör nu.
 
H
Att vara egen företagare har man själv valt!
Visst känns det jobbigt ibland, inga 8 timmarsdagar, dåligt med semesterdagar men fortfarande är det självalt att forsätta. Visst har några sagt under årens lopp att det är skönt att inte ha någon chef över sig, kan så vara men lika många kunder är lika många chefer, kunderna är våra chefer, vi jobbar för kunden, har man ingen inkomst, inga kunder = inget företag. I vårna bransch håller man ord och tid.
Företaget är inte hantverkssektorn.
Det finns säkert hantverkare som tänker på samma sätt som jag.
 
Nu la jag bara in ett litet exempel på hur det kan vara när man är en liten egenföretagare och med en gång så kommer anfallen från höger och vänster om att det än en gång är hantverkaren som är dålig på det ena och det andra...

SERIÖST... blir man trött eller blir man TRÖTT... :(

Ni menar på fullaste allvar att jag för 2 månader sedan skulle ha räknat ut att kunden skulle få levererat sina resterande saker fredagen den 4 september och att hans fru skulle vara hemma den 9 och 10 september...
...och då skulle jag planerat in att vara hos dem en av dessa dagarna...

KOM LOSS säger jag bara...sluta vara så jä-la hatiska mot alla hantverkare...
Försök inse att det faktiskt finns de som lägger ner hela sin själ i det de gör och faktiskt planerar så bra det går för att alla parter ska kunna vara nöjda.
Det handlar inte om att vi inte kan eller vågar säga nej till ett jobb utan det är många andra faktorer som spelar in för att planeringen ska fungera vilket vi inte kan styra över precis som jag försökte förmedla i mitt tidigare inlägg.

Ingen hade varit gladare än vi hantverkare om vi kunde nöjt oss med att boka in 20tim arbete i veckan eftersom allting då hade flutit på bra utan problem och man hade haft stora luckor att ta tid ifrån när saker bara dyker upp och behöver åtgärdas snarast möjligt...
Nu är fallet inte så att vi har den ekonomin i att vara hantverkare så någon skulle överlevt om man inte bokat in mer arbete men det tror jag inte många härinne begriper...
Många kunder har gett mig kommentarer som att vi tjänar så jäkla mycket pengar som hantverkare och jag har frågat dem var de fått de ifrån...
Jo men vi får ju betala dig nästan 500:- varje timme...då tjänar ju du 4000:- om dagen.

Mmm.... ELLER HUR... vakna säger jag bara !
Det finns ju inget som heter moms-omkostnader-skatter m.m...

Vi har i någon annan tråd kommit ganska bra överens om att de flesta hantverkare som är här inne tillhör den seriösa skaran och vi försöker bara ta till oss mer saker för att bli bättre samtidigt som vi försöker tillgodose Svenssons behov av yrkeshjälp helt kostnadsfritt för att vi tycker det är kul att kunna hjälpa till om vi kan.

ÄNDÅ kan inte ni Svenssons försöka ta till er ens lite av vår syn på det hela... :(

Tror snart jag följer med ACME på turné för detta känns emellanåt som rena kindergarten och som slöseri med tid tycker jag...:(
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu la jag bara in ett litet exempel på hur det kan vara när man är en liten egenföretagare och med en gång så kommer anfallen från höger och vänster om att det än en gång är hantverkaren som är dålig på det ena och det andra...

SERIÖST... blir man trött eller blir man TRÖTT... :(

Ni menar på fullaste allvar att jag för 2 månader sedan skulle ha räknat ut att kunden skulle få levererat sina resterande saker fredagen den 4 september och att hans fru skulle vara hemma den 9 och 10 september...
...och då skulle jag planerat in att vara hos dem en av dessa dagarna...

:(
Jag anfaller inte.

Det jag menar, kopplat till ditt exempel, är att du ska säga som det är, att du inte hinner. Varför göra större affär av det än så? Att kunden ringer dig en gång till för att att tjata dit dig är väl inte så konstigt egentligen (eller så var du inte tillräckligt tydlig första gången). Varför hetsa upp sig över att någon ringer två eller tre gånger för att ge dig jobb.

Det är ärligt talat bara tröttsamt att höra alla historier om varför man inte hinner ringa tillbaka eller hantera kunder med kvalitet.

Jag försöker ta till mig lite av "er" syn på detta men när förklaringarna till varför det funkar som det gör ofta är helt irrelevanta så blir det inte mycket nytt in i diskussionen. Jag skulle också kunna gissa att av dom "Svenssons" du pratar om så är det fler än jag som dagligen brottas med exakt samma kundrelaterade problem som du/ni gör med den viktiga skillnaden att vi tvingas lösa dom på ett avsevärt bättre sätt helt enkelt för att det inte finns en obegränsad mängd kunder att jobba med. Sett till kundrelationen är inte hantverkarens situation unik på något sätt, sättet som den hanteras på idag av många är dock helt unik.
 
Redigerat av moderator:
Snickar-Urban skrev:
Men vad sysslar du med under dessa timmar? Jag gör bara ROT-avdragsjobb just nu och det tar inte mer än 15 minuter för mig att fylla i skatteverkets blankett och lägga den på postlådan. Vad mer behöver man göra?

True
Förutom när man ska förklara för kunden vadsom gäller, diskutera möjligheter att skriva bara arbetstid och förklaravarför maninte kan det. När man i alla gråzonjobb ska försöka få klarhet i om det verkligen gäller just i detta fallet oh sitta i telkö med handläggare och diskutera med kunder kollegor och kolla ev prejudikat eftersom det inte finns ROTmöjlighet för alla arbeten men det är en gigantisk gråzon vad som eg gäller mm.

Sedan ska man kolla upp om kunden har möjlighet att göra ROT avdraget mm.

Men visst i vissa fall är det säkert solklart och enkelt som du säger fast även om det tar 15 per kund och man fakturerar kke 5-10knder i veckan så blir det stora pengar på ett år .
 
Skillnaden i att vara hantverkare mot att vara tjänstemän är att tjänstemän har en professionell omgivning med tydliga spelregler. Man kan dessutom jobba hemifrån någon dag då och då, man kan lägga möten hos sig, hos kunden/leverantören, eller på sta'n. Det viktigaste verktyget är datorn och man kan lösa många uppgifter via telefon eller email.

Jag har respekt för att det är nästintill omöjligt för en enmansföretagande hantverkare att känna sig i kontroll över en kommande arbetsvecka hos privatkunder. Man ska jacka in sin insats vid en tidpunkt som passar kundens privata planer, där dessutom fler än en privatkund kan ge en hög puls för att han/hon har helt orimliga förväntningar. Arbetet sker alltid på plats ute hos kunden. Varje uppdrag kräver material som ibland finns på hyllan och ibland kan vara slut. Man ska vid större projekt passa in just sitt jobb med övriga hantverkare som har sina egna osäkerheter och planeringsutmaningar. När man börjar riva den där väggen sprang man på X som krävde åtgärd Y, vilket kommer att försena jobbet med Z timmar.

Tyvärr tror jag att det är omöjligt för enmansföretagande hantverkare att skärma av sina kunder från all den osäkerhet/risk hantverkaren lever under. Dock kan man se till att kommunicera med sina kunder och förklara situationen och motivera varför man gör på ett visst sätt. Någon skrev tidigare att kommunikation är nyckeln. Jag instämmer i detta.
 
Thomas59
Man får en intressant inblick i några hantverkares vardag när man läser era (hantverkarnas) inlägg.

Jag har fulll förståelse för att ni upplever verkligheten på det sätt ni beskriver och det kan inte vara speciellt kul.

Jag gissar att på Paul och Pagno arbetar/debiterar minst 40h men troligen mer per vecka och kan ta ut en hyfsad lön pga detta. Det kanske tom är så att man tar så mycket jobb man kan/orkar med, och ibland mer än så verkar det som i syfte att kunna ta ut en högre lön.

Rätt så långt?

Paul kommenterar ju också att för att kunna tillmötesgå kundernas förväntningar, dvs undvika den typ av klagomål som framförs bla på detta forum, skulle han kanske kunna ta på sig max 20h per vecka och således också behöva sänka sin lön.

Är det rätt uppfattat?

Vad ni inte verkar ta med i beräkningen är att er strävan att kunna ta ut en högre lön går ut över era kunder på ett sätt som leder till bla vissa av de klagomäl som framförs här på forumet. Ni har helt enkelt tagit på er jobb i sådan omfattning att kunderna blir lidande.

Eftersom ni enligt egen utsago är mycket efterfrågade (och duktiga) bör ni ju i rimlighetens namn kunna höja era timpriser en aning och samtidigt gå ner lite i arbetstid. Resultatet skulle bli i stort samma intäkt men nöjdare kunder.

Ett annat alternativ, kanske främst för Pagno som enligt egen utsago måste släppa allt då de STORA kundena ringer, vore ju diffrentierad prissättning. Privatkunder kan erbjudas "röda avgångar" dvs du gör jobb när det passar dig men till lägre pris. Du måste dock vara tydlig med att det lägre priset också innebär sämre "service".

Många av de "kundorsakade" problemen ni beskriver känns mer som otydlig kommunikation från er sida. Är ni tillräckligt tydliga på vad kunden kan förvänta sig i fråga om er framförhållning, flexibilitet, inställelsetid osv skulle ni troligen möta större förståelse.

Alternativet är att kunden, givet de förutsättningar avseende framförhållning osv som ni kommunicerar till kunden, inte kan acceptera de villkoren och väljer en annan hantverkare.

Att få nöjda kunder handlar om att möta kundens förväntningar och man redan i förväg vet att planeringen riskerar att spricka bör det framgå klart och tydligt annars skapar man förväntningar som inte kan realiseras=missnöjda kunder.

Egentligen gäller samma princip vad avser offerter på arbetstid eller på kvällar, nätter, helger. Ni har själva valt att öka er debiterbara tid och kan därför kanske inte leverera offerter inom tider som kunden önskar eller tycker är rimligt. Vill ni tjäna mer på ett sätt som går ut över kunden får ni antingen leva med att kunderna blir missnöjda eller låta det tydligt framgå under vilka villkor ni lämnar offerter eller höja timdebiteringen så att ni har råd att skriva offerter i rimlig tid.

Att som några hantverkare resonera som så att offertarbete är gratisjobb visar bara att ni inte förstår er på ens grundläggande affärsekonomiska principer. Naturligtvis är inte offertjobb gratisjobb. Det är dels en grundläggande aktivitet i de flesta normala företag och dels ska den tid ni lägger ner på offerter räknas in då ni gör era kalkyler. Tar en offert 2 h och ni får var tredje jobb ni offererar får ni helt enkelt räkna med 6h overhead på varje jobb. Då är offerttiden betald. Så gör andra företag och inget talar för att ni inte lyder under samma villlkor.

Blir ni för dyra om ni lägger på 6h på offerterna är ni inte konkurrenskraftiga och får sänka er timdebitering. Det innebär inte att ni inte får betalt för offertarbetet utan att ni i snitt får lägre timdebitering.

Att många hantverkare inte klarar den här typen av resonemang och kanske tom känner sig påhoppade visar att det finns brister i den affärsmässiga kompetensen och i bygghantverkarnas fall yttrar det sig i mängder av missnöjda kunder.

Nu kanske någon utbrister att "höja timdebiteringen" det går inte, då får man inga jobb! Jo så kan det nog vara och det löser ni genom fortsätta att vara så hårt bokade att kunderna kanske blir lidande.

Någon annan kanske invänder att man ju måste kunna ta ut en hyfsad lön för allt slit men någon sådan "grundlag" finns tyvärr inte. Det är kanske så att ska ni utföra arbete som kunderna blir totalt sett nöjda med (ni är säkert yrkesskickliga och de flesta klagomålen handlar om annat) så kommer ni att tjäna mindre. Vill ni bibehålla intäkterna på nuvarande nivå får ni kanske leva med att kunderna uttrycker missnöja utan att känna er påhoppade. Det är nämligen självvalt.

Vi behöver knappast orda mer om att svara i telefon, ringa tillbaks och komma i tid eller meddela i god tid om ni inte kommer i tid. I andra branscher är det en självklarhet. Att ni inte klarar det är bedrövligt.

Då jag läser Paul/paganos inlägg blir jag bara stärkt i uppfattningen att ovanan att skylla på kunderna grundar sig på att man inte riktigt förstår den egna rollen som leverantör. Det ni anger som skäl till att kunderna skulle utgöra problemet är, som någon skrev, helt irrelevant.
 
Redigerat:
Fortfarande går det alltså inte hem någonstans...


JAG anser inte att jag idkar dålig planering och dålig service för att jag inte kan komma till ovan nämnda kund redan som på onsdagen eller torsdagen när han berättar detta för mig på söndagen...
Jag erbjöd honom att jag ska försöka på fredag om där blir tid över och annars löser vi sakerna i nästa vecka och det tycker jag är rimligt.

Alltså anser jag inte att jag måste sänka min arbetstid för att kunna vara beredd på att rycka in snabbare än inom en vecka vid ovan nämnda tillfällen.

Jag har bara försökt få fram att jag anser det vara orimliga krav från kunden, men det är ingen som förstår enkel svenska känns det som.
Man kan skriva samma sak med tre olika formuleringar och ändå så förstår ingen (mer än andra hantverkare som är i liknande situationer).
Precis som om ingen vill förstå hantverkarnas situation på detta forumet.:(

Jag har normalt sett inga problem att få ihop det i planeringen heller, men allt beror ju på vad man anser vara dålig och bra service...
Som i fallet ovan anser jag att jag ger ett rimligt erbjudande.
Personligen kan jag säga att jag lyckas sällan fakturera ut 40tim, men å andra sidan har jag i princip inga klagomål heller på sådana saker som pratas om på detta forumet.

När du Thomas59 nu skriver:
#Vi behöver knappast orda mer om att svara i telefon, ringa tillbaks och komma i tid eller meddela i god tid om ni inte kommer i tid. I andra branscher är det en självklarhet. Att ni inte klarar det är bedrövligt.#

Tillbaka på ruta ett... varför dra alla över en kam alltid !!

Precis som Beape drog upp nyligen så handlar det om kommunikation och det var jag som drog upp det tidigare med...
ALLTING handlar om kommunikation om man ska ha en bra relation och få nöjda kunder...

Jag ids inte älta mer på detta hantverksfientliga konsumentforum där allting man skriver som hantverkare ändå vänds emot en själv hur man än försöker formulera och förklara saker....så...bye !:cool:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jaja, då var det konstaterat.. man blir TRÖTT med stora bokstäver...:eek:
Ids inte ens svara dig MathiasS...:(

Med dina inställningar förstår jag om du inte hittar någon vettig hantverkare som vill och kan arbeta för dig...
Än så länge är det ju människor som utför hantverkstjänsterna och de är inte felfria till skillnad från dig...;)
Jag gör jobben själv så jag slipper problemet......;) och som få som varit här har jag haft en utmärkt relation till. Annat är det ju med det elände man läser på forumet och hör från grannar och bekanta....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.