Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H
Paul-Staffanstorp skrev:
Svarade ju dig väldigt rakt och enkelt i slutet av mitt senaste inlägg...

Läser du inte innan du skriver...;)

Jag kan personligen inte ge något annat svar eftersom jag...

Svarar i telefonen på normala arbetstider !
Kommer när jag lovat att jag ska komma !
Skriver offert om jag lovat göra det !
Lämnar offert när jag lovat att göra det !
Startar arbetet när jag lovat att det ska starta !
Håller ordning och reda på min arbetsplats (kunds bostad) !
Städar av dagligen !
Avslutar arbetet ganska exakt när jag lovat det ska bli klart !
Fakturerar det jag lovat jag ska göra !

Tror definitivt inte att jag är ensam hantverkare om detta i hela landet. :rolleyes:;)
Det var inte till d i g personligen som hantverkare som inlägget skrevs!!!
Utan allmänt för att få svar på frågan Varför kommer inte hantverkaren??

Om alla vore som du enligt din egen beskrivning behövdes inte denna tråden!

Vore bra om någon/några av dina nöjda kunder skrev in ditt företagsnamn och rekommenderade företaget, som sagt vi vill gärna ha hantverkare av din kaliber!
 
Redigerat:
Jag känner igen problemet. Själv kontaktade jag 3 olika lokala hantverkare av vilka jag var hemma hos två och pratade med dem och bad dem komma och kolla på vad jag ville ha gjort. Jag skulle bygga tre kupor på ovanvåningen, sätta in en fransk balkong samt inreda två rum. Inte det minsta intresse visade de. Jag fick tips om en bra hantverkare och kontaktade honom. Han kom och tittade och meddelade att han kunde påbörja jobbet om två månader och lämnade offert på det. Jag hade ett förberett kontrakt som vi signerade. Allt var förberettt utom pris, tid, timpris för extrakostnader och liknande. Några dagar innan han skulle börja ringde han och undrade om det var OK att han tog hål för kuporna och fick dem täta tisdag-torsdag och sedan avslutade ett arbete fredag-torsdag veckan därpå då det skulle regna. Jag meddelade att det var OK och vi gjorde så. Allt funkade och sedan dess ringer jag bara honom när jag vill ha något gjort. De lokala hantverkarna har kontaktat mej senare när det var mindre att göra och nästan bett om arbete eftersom de sett att jag haft mer jobb men jag har inget intresse av dem numera.
Det är intresant att se att läsa Paul i Staffanstorp som nästan är oförskämd i dem. Det är direkt fånigt att racka ner på utländska hantverkare. När det gäller traditionella metoder är de ofta minst lika duktiga (om inte bättre). Däremot är de kanske inte helt uppdaterade på det allra modernaste. Men min hantverkare är helsvensk och kör med helt rak kommunikation. Han kommer när vi bestämt. Blir han sen ringer han och meddelar. Vi diskuterar gemensamt fram lösningar. När han säger att han lämnar offert om 10 dagar så gör han det. Jag har aldrig förväntat mej offert dagen efter utan vet att han gör sitt bästa. Jag förväntar mej inte heller att han ska kunna komma och börja ett jobb inom en månad från det att jag tar kontakt. Han har ju faktiskt andra kunder också.
Jag håller med Acme om dåliga säljare. Jag stöter också på många sådana.
Men sammanfattningsvis: Är man ärlig och gör ett bra jobb så lyckas man. Och jag tycker det är OK att säga att jag kan komma och titta om två veckor, men då SKA man komma.
 
anders64 skrev:
Jag känner igen problemet. Själv kontaktade jag 3 olika lokala hantverkare av vilka jag var hemma hos två och pratade med dem och bad dem komma och kolla på vad jag ville ha gjort. Jag skulle bygga tre kupor på ovanvåningen, sätta in en fransk balkong samt inreda två rum. Inte det minsta intresse visade de. Jag fick tips om en bra hantverkare och kontaktade honom. Han kom och tittade och meddelade att han kunde påbörja jobbet om två månader och lämnade offert på det. Jag hade ett förberett kontrakt som vi signerade. Allt var förberettt utom pris, tid, timpris för extrakostnader och liknande. Några dagar innan han skulle börja ringde han och undrade om det var OK att han tog hål för kuporna och fick dem täta tisdag-torsdag och sedan avslutade ett arbete fredag-torsdag veckan därpå då det skulle regna. Jag meddelade att det var OK och vi gjorde så. Allt funkade och sedan dess ringer jag bara honom när jag vill ha något gjort. De lokala hantverkarna har kontaktat mej senare när det var mindre att göra och nästan bett om arbete eftersom de sett att jag haft mer jobb men jag har inget intresse av dem numera.
Det är intresant att se att läsa Paul i Staffanstorp som nästan är oförskämd i dem. Det är direkt fånigt att racka ner på utländska hantverkare. När det gäller traditionella metoder är de ofta minst lika duktiga (om inte bättre). Däremot är de kanske inte helt uppdaterade på det allra modernaste. Men min hantverkare är helsvensk och kör med helt rak kommunikation. Han kommer när vi bestämt. Blir han sen ringer han och meddelar. Vi diskuterar gemensamt fram lösningar. När han säger att han lämnar offert om 10 dagar så gör han det. Jag har aldrig förväntat mej offert dagen efter utan vet att han gör sitt bästa. Jag förväntar mej inte heller att han ska kunna komma och börja ett jobb inom en månad från det att jag tar kontakt. Han har ju faktiskt andra kunder också.
Jag håller med Acme om dåliga säljare. Jag stöter också på många sådana.
Men sammanfattningsvis: Är man ärlig och gör ett bra jobb så lyckas man. Och jag tycker det är OK att säga att jag kan komma och titta om två veckor, men då SKA man komma.
Sorry, men jag förstår inte riktigt vad du menar med denna formulering... :confused:

Min kritik gällande utländska arbetare handlade i huvudsak om att jag störde mig på att man spottade och sparkade på i princip alla svenska hantverkare men höjde alla utländska till skyarna på detta forumet och det anser jag vara fullständigt sjukt och det står jag för också.

Jag har sagt att det finns många duktiga utländska arbetare också, men däremot är det svårt att hitta de som gör bra snickeriarbeten.
Oftast handlar det om mur och putsarbeten där de i de flesta fall är överlägsna med tanke på att det är så de arbetat i alla tider i sina hemländer.
Finsnickeri är något helt annat vilket de inte alls är vana vid på samma sätt.

Och snälla tro mig...:surprised:

Jag har sett åtskilliga exempel på framförallt kök som blivit monterade av "diversearbetare/mångsysslare", "gästarbetare från andra länder" eller "grannens händige bonde" som omskolat sig till snickare och sågar allt med sticksågen.:rolleyes:

Det är skillnad på folk och folk, och alla har en plats här i livet. :)
 
Är det alltid säljarens fel att kunden inte blir nöjd?

Ni som blivit irriterade eller upplever att det blivit fel i samband med hantverkarkontakten, hur har ni varit mot denne? Har ni varit raka och ärliga och talat om vad ni förväntar er?

Jag kan inte påstå att jag alltid lyckas att göra så privat men på mitt avlönade jobb är jag väldigt tydlig mot våra leverantörer vad jag förväntar mig och att jag förstår att det ibland kan skita sig men att jag då förväntar mig få reda på det direkt utan mörkning. Gör de inte det sitter de riktigt i skiten, risken är att jag ser till att de åker ut, just av anledningen att de inte är ärliga. Det är ändå jag som får all skit internt om de inte levererar som de avtalat.

Så man kanske även ska rannsaka sig själv som kund. Hur många gånger har man inte önskat att man varit mer direkt och ärlig mot hantverkaren istf att reta sig på det i efterhand och sedan spy ur sig här på forumet?
 
Får be om ursäkt Paul. Jag läste ditt första inlägg vilket var lite snorkigt. Du har blivit betydligt mer nyanserad och jag håller med dej på många punkter.

Kök är som du skriver inte något jag skulle använda en polack till. Det var det jag menade. De är väldigt duktiga på klassiskt hantverk. Moderna kök räknar jag inte in där. Skulle det däremot behövas ett plastbyggt kök i polsk stil så skulle de nog vara bra. Däremot är de jätteduktiga på läggning av vasstak, bygga en klassisk stenmur och liknande.

Men det var ju inte det tråden handlade om. Utan om varför hantverkare inte kommer och inte skriver offerter. Jag tycker jag beskrev min hantverkare i väldigt positiva ordalag. Han håller tid och därmed även pris. Det finns ytterligare en väldigt positiv sak med honom. Han har aldrig mobilen igång medan han jobbar utan slår på den på raster och när han sitter i bilen. Detta uppfattar jag som kund som positivt även när han givetvis inte svarar när jag ringer honom under arbetstid utan först när han lyssnat av sitt mobilsvar. Detta då jag vet detta från början. Som jag skrev raka puckar. Han har även sagt till mej vid några tillfällen att han tycker att jag själv ska göra vissa grejer då han inte har tid de närmsta 4 månaderna och det är också OK. Bättre med negativt besked än inget alls.
 
Thomas59
JBa skrev:
Är det alltid säljarens fel att kunden inte blir nöjd?

Ni som blivit irriterade eller upplever att det blivit fel i samband med hantverkarkontakten, hur har ni varit mot denne? Har ni varit raka och ärliga och talat om vad ni förväntar er?
Vad du indirekt påstår är att det nog ofta är KUNDENS fel att hantverkaren inte gör ett bra jobb, eller hur?

Det är nog den vanligaste bortförklaringen från hantverkarsidan och bekräftar bara bilden av att många hantverkare inte riktigt förstår var problemet ligger.

Visst, det finns notoriskt krångliga kunder som kanske aldrig blir nöjda men tänk efter lite grann. Vad är de vanligaste klagomålen? Vi kan ta några exempel:

-Svarar ej i telefon
-Ringer inte tillbaks
-Kommer inte i tid till möten/dyker ej upp alls
-Hör inte av sig då ovanstående händer?
-Lovar offert men skickar ingen
-Ger ett pris och fakturerar sedan ett annat högre pris
-Ger pris UTAN moms utan att ange detta
-Tar rövarpriser på material, samtidigt som man påstår att kunden får bra rabatt
-Tar ut höga kostnader för sådant som kunden anser bör ingå i priset (för tex bil)
-Startar inte jobb på utsatt tid
-Är inte klar på utsatt tid
-Hoppar mellan olika uppdrag så att kunden aldrig vet om hantverkaren kommer under dagen
-Gör ett bristfälligt jobb rent tekniskt
-Gör ett bristfälligt jobb rent estetiskt
-Grisar ner på arbetsplatsen och städar inte
-Skickar fakturor som är så dåligt specificerade att man inte kan utläsa vad dom avser eller vilket material hantverkaren tar betalt för

Ja det finns nog en massa andra punkter också men tagna ur minnet är nog dessa de vanligaste?

JAG har svårt att se att dessa problem direkt skulle bero på kunden. Visst, i några fall kan kunden påverka, eller bra vara urjobbig, men hantverkaren har då i alla fall stora möjligheter att, genom sitt eget agerande, undvika de problem som kan uppstå.

Hantverkare har i sin relation med privatkunden ett särskilt ansvar såsom varande den starkare parten, varav stora delar tom är lagstadgat.

Bilden av att det generellt är kundens fel att det går snett grundar sig i de flesta fall på att hantverkaren inte förstått och tagit det ansvar som åvilar honom/henne.

Ansvar att tydliggöra förutsättningarna för uppdraget, ansvar att tydliggöra tidsaspekter och kostnader, ansvar att tydliggöra risker, ansvar för uppdragets utförande och för att kommunicera till kunden tex vilka förväntningar kunden bör ha på det rent estetiska i utförandet av uppdraget osv osv.

Tar man inte detta ansvar är det lätt att få bilden av kunden som den felande parten och slutsatsen blir i många fall att hantverkaren inte har förståelse för sin egen roll. Många hantverkare tycker ju också att det vikigaste är att dom är skickliga hantverkare och att resten får bli som det blir.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu har man varit ifrån för länge känns det som så detta blev ganska långt. :surprised:
Så du menar på fullaste allvar att jag ska lägga ner min verksamhet för att jag inte hinner komma med en offert till kunden dagen efter de ringt mig om ett arbete de vill ha utfört.
Du argumenterar ju till försvar för oseriösa hanterverkare med att "det där får man göra på fritiden". Att skriva en offert är en del av arbetet de som inte klarar av det inom rimlig tid ska inte ha egen firma enligt mig.
Jag (eller författaren till originalinlägget) har aldrig påstått att det ska komma dagen efter. Känner man att man har för mycket jobb ska man inte ta på sig mer jobb heller och det ska man kommunicera till kunden.
Det finns duktiga och seriösa hantverkare som både kan skriva en offert samt slå in en spik. Problemet är att
de oseriösa växer på träd. Jag tror inte jag känner någon privatperson som försökt anlitat hantverkare som inte har haft de problem som ursprungsinlägget beskriver och jag verkar inte vara ensam.
 
Tjena

När jag följt detta så sammanfattas allt jättebra varför hantverkare helst undviker privatpersoner.

MM
 
klartmankan skrev:
Tjena

När jag följt detta så sammanfattas allt jättebra varför hantverkare helst undviker privatpersoner.

MM
Exakt.

Och det sammanfattar också varför privatpersoner helst undviker hantverkare om man kan.

Frågan är vilken sammanslutning av hantverkare som är villiga att ta lärdom av detta, förbereda sig på sämre tider (när det istället är köparens marknad) och sedan stå väl rustade för framtiden.
 
frede skrev:
Du argumenterar ju till försvar för oseriösa hanterverkare med att "det där får man göra på fritiden". Att skriva en offert är en del av arbetet de som inte klarar av det inom rimlig tid ska inte ha egen firma enligt mig.
Jag (eller författaren till originalinlägget) har aldrig påstått att det ska komma dagen efter. Känner man att man har för mycket jobb ska man inte ta på sig mer jobb heller och det ska man kommunicera till kunden.
Det finns duktiga och seriösa hantverkare som både kan skriva en offert samt slå in en spik. Problemet är att
de oseriösa växer på träd. Jag tror inte jag känner någon privatperson som försökt anlitat hantverkare som inte har haft de problem som ursprungsinlägget beskriver och jag verkar inte vara ensam.
Nu får du ju faktiskt ge dig !!
Jag har aldrig påstått att varken du eller TS påstått något sådant. :eek:

Jag skrev:
Problemet är att detta här med offerter tar mycket tid för företagaren och har de mycket med jobb så hinner de inte med alltid.
Många kunder tror de ska ha offerten i brevlådan/mailboxen dagen efter man tittat på jobbet, men detta är ju totalt omöjligt när man har jobb att sköta också...
Räkna på arbeten får man roa sig med om kvällar och nätter eller på helgerna.


Men du menar att jag inte ska driva eget om jag typ inte hinner med att skriva offerter på "normal arbetstid"...
SERIÖST !!
Vad har detta att göra med om jag är seriös eller oseriös och ifall jag ska driva företag eller inte !??

Lägg ner eller kom med konstruktiva fakta är du vänlig.

Kan ju lugnt upplysa dig att vi knappt haft några seriösa företagare om de som finns skulle fördriva normal arbetstid med att sitta på kontoret och skriva offerter.

Är man seriös så har man arbete utan att behöva leta och jaga arbete och då får kvällar och helger stryka på foten för att man ska få skrivet offerter...
Dessutom behöver det in pengar för att betala alla omkostnader och avgifter.
De oseriösa som inte har så mycket arbeten eller som inte betalar in sina avgifter kan mycket väl göra sina offerter på normal arbetstid...

Totalt tvärtemot vad du påstår anser ju jag att det är... :rolleyes:
 
Varför kommer inte hantverkaren......
Jo han kommer när han avslutat ett bygge!
Han kommer när han inte behöver ut till de STORA kunderna som får firman att gå runt, de små enskilda listspikningarna ger inte föda för dagen, de får vackert vänta.
När de stora kunderna ringer är det bara att släppa allt och åka till dem, kan det vara svårt att förstå?

Arbetade idag mellan 05.45 och 18.50, har familj som inte känner igen mig snart..:surprised:
Sjukdom,samarbetssvårigheter med andra hantverkare,kunder som inte har alla getter hemma,hantverkare likaså, brädgårdar som inte öppnar förrän 0700, kakel/mattfirmor som inte har vett att öppna förrän 0900, kunder som vill ha mera gjort när man ändå är där:eek:,Sjuka barn,problem i skolan, tandläkaren,vårdcentralen, akut operation pga att ens sambo råkat ut för en inombords blödning (hon förlorade 3,2 liter blod) av ca: 4,5 liter, ingen semester listan kan göras LÅNG. Om man ser till att de flesta arbetstagare jobbar 8 timmar om dagen och har lika körigt i sitt privatliv så kanske NI som klagar ska ta er en funderare varför inte hantverkaren kommer...
Själv ligger jag efter ca: 5 veckor... Hur ska jag hinna i fatt? Arbeta mera?
Har ett problem att kunderna vill ha MIG att göra arbetet och ingen annan...
Ska göra 5 badrum till innan jag kan börja med småjobben (gör dessa på helgerna för att inte badrummen ska bli lidande)
Jag är uppriktigt less på alla som arbetar 7-4 och gnäller över att inte hantverkaren kommer....
Förstå läget RING en annan hantverkare eller vänta tills den ni vill ha,har tid med er!
Att hantverkaren inte ringer/hör av sig behöver inte betyda att livet är slut, det finns gott om bra hantverkare som gör rätt för sig...

"Väldigt utarbetad byggare som snart hamnar på Säter":(
Stora kunder MÅSTE prioriteras, de betalar mina räkningar, de små får vänta!
 
Några små saker...
Hantverkare städar inte efter sig!
Jo jag gör det om kunden tycker att det är ok att betala samma taxa för städningen som för hantverket, inget problem för mig.

Bil ska ingå i "priset".....
Hallå! Självklart debiterar jag bilkostnad,ska alla kunder dela på kostnaderna för de som bor längst bort? Det är inte rimligt att lägga med bilkostnaden i timpriset..

Dyra materialkostnader?
Kunden betalar samma pris som jag gör samt att kunden självklart betalar för spillbitarna som blir.... Inte tänker jag göra det iaf

Oftast blir det dyrare än vad som kalkylerats, men JAG visar ALLTID kunden varför det kommer att bli dyrare....
Det kan vara allt från att det ligger organiskt material under huset som "stinker" till att kunden/annan hantverkare har gjort felaktiga konstruktioner, dessa saker medför en ökad kostnad som inte ingår i offerten!

"byggaren"
 
TACK!
Till "Daniel N" för att du klurat ut att vi hantverkare som sitter i forumet och läser bryr oss om kunderna....

(skickar en kram)

"trött dalmas/byggare"
 
P-A skrev:
Moment 22 är bara att de som är slarviga och inte fixar passa tider m.m. knappast får nån vettig anställning. För dessa blir det att köra "egen låda" så länge det nu bär...
Borde inte en bra chef kunna styra upp det där lite gran? Eller en äldre kollega som kan visa var skåpet skall stå? Om de kan sitt jobb, så kan man som anställd överlåta en hel del till andra.
 
Pagno skrev:
Varför kommer inte hantverkaren......
Jo han kommer när han avslutat ett bygge!
Han kommer när han inte behöver ut till de STORA kunderna som får firman att gå runt, de små enskilda listspikningarna ger inte föda för dagen, de får vackert vänta.
När de stora kunderna ringer är det bara att släppa allt och åka till dem, kan det vara svårt att förstå?
Ja, att någon resonerar på det viset är faktiskt svårt att förstå. Varför tackar du över huvud taget ja till de "små enskilda listspikningarna" om de är oviktiga? Tror du att du är snäll?

Om små kunder får räkna med att du bara dyker upp om du inte har något annat jobb, så är det nog lämpligt att berätta det: "Tja, jag kan väl komma, men bara om jag inte får något annat jobb just då. Eller så blir jag trött, och kanske åker hem istället.".

Så kunden tar en annan hantverkare med inriktning mot småkunder, och du slipper en jobbig kund, och du kan jobba med dina favoritkunder endast. Borde passa alla.

Att som nu ta ut din oförmåga att tacka nej till kunder du varken har tid med eller respekterar genom att anklaga dem för att inte förstå dig och din livssituation, det leder ingen vart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.