Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har jag gått igenom denna tråd och redigerat diverse otrevligheter. Alla som har fått inlägg redigerade på grund av att de har varit otrevliga mot andra, och därigenom brutit mot byggahus diskussionsregler (läs dem gärna här: http://www.byggahus.se/forum/regler/74868-diskussionsregler.html) har fått ett PM från mig om detta.

Upplever du att andra inlägg i denna tråd eller andra trådar är otrevliga, var vänlig använd rapport-knappen eller skicka mig ett PM. Modereringen skall inte diskuteras i denna tråd.

Några har fått inlägg raderade eller flyttade eftersom de berörde en annan tråd, om positiva erfarenheter av hantverkare. Denna tråd finns här: http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/125457-positiva-erfarenheter.html

Jag vet att detta är ett känsligt ämne, som upprör många heta känslor. Men det betyder inte att samma krav på en mogen diskussion, som rör sakfrågan, utan personangrepp, inte ställs här likväl som i andra delar av forumet.

//Moderator
 
T
Jonstorp skrev:
Förbluffande hur de som säger sig vara hantverkare inte har vett att förstå att den kritik som kommer fram i denna och liknande trådar borde hanteras som ovärderlig hjälp. Att börja argumentera mot de som haft dåliga erfarenheter och defakto försvara de dåliga hantverkarna är direkt sorgligt.
Det här forumet är ju som en spypåse för alla hantverkshatare.
Det är väl klart att vi tar åt oss kritik. Men här finns det ju ingen rim och reson på hatet.
Du skriver ju själv att du har ett eget utvecklat, underbyggt förakt mot hanvterkare.
Du spyr ju på en hel kår, och skall aldrig mer anlita en svensk hantverkarslusk.
Ta den hanverkare som du anlitat(troligtvis utan referenser) i örat och gör upp med honom.
Ta sedan in billig arbetskraft från öst du och njut av resultat.
 
Det du skriver tror jag är ett av grundproblemen, som visar sig i de flesta av trådarna i detta delforum - hantverkarna på byggahus är troligtvis inte representativa för den genomsnittlige hantverkaren i Sverige (svensk eller ej). Jag tror att de av er hantverkare som engagerar er tillräckligt mycket för att sitta på ett forum och diskutera byggande också är mer engagerade i ert hantverk än vad medelhantverkaren är. Extra tråkigt blir det då att ni hantverkare på byggahus är de som får läsa om det missnöje som trots allt verkar finnas med genomsnittshantverkaren i Sverige, medan genomsnittshantverkaren inte sitter här och därför inte heller tar del av kritiken riktad mot honom eller henne.

Och detta är såklart tråkigt - men samtidigt en mycket god möjlighet för er hantverkare att bli ännu bättre på det ni gör, nä, inte bättre på att köra med skruvudragaren - utan bättre på att veta vad era kunder vill ha, och hur de resonerar, när de är missnöjda osv. Ta tillfället i akt och läs vad kunderna tycker - vad är det som flest klagar på hos hantverkare - och se till att undvika detta!

Undvik också som hantverkare att gå i fällan avseende att behöva försvara hela sin bransch. Klagomålen i detta delforum är inte riktade mot dig personligen, utan mot någon annan hantverkare, som inte du behöver försvara. Förklara gärna omständigheter som kanske inte kunderna i allmänhet känner till, och som kanske påverkar den bristande förståelse mellan kunder och hantverkare som finns. Men ta inte på dig att försvara hela hantverkarkåren - för givetvis finns det individer i den som inte är värda att försvara. Detsamma gäller givetvis konsumenterna - ingen konsument här behöver ju försvara alla konsumenter - givetvis finns det helt värdelösa kunder precis som det finns helt värdelösa hantverkare.

Sammantaget så tycker jag att den seriösa hantverkaren har mycket större nytta av dessa trådar är konsumenten. Konsumenten kan få lite utlopp för sin frustration över att ha blivit lurad etc, men hantverkaren får så mycket mer - en alldeles gratis, relativt bred kundundersökning avseende hans egen bransch - utnyttja detta och undvik att göra de saker som uppenbarligen gör konsumenter i denna och andra trådar förbannade!

//daniel
 
Daniel_N skrev:
Men ta inte på dig att försvara hela hantverkarkåren
Men du, läser du också in saker som inte står i inläggen? Jag har inte läst att någon hantverkare har försvarat hela hantverkskåren. Det är ju bara några enstaka hantverkarmotståndare som vrider till debatten och påstår att vi hantverkare försvarar hela kåren om vi inte håller med dem fullt ut.
 
Snickar-Urban skrev:
Men du, läser du också in saker som inte står i inläggen? Jag har inte läst att någon hantverkare har försvarat hela hantverkskåren. Det är ju bara några enstaka hantverkarmotståndare som vrider till debatten och påstår att vi hantverkare försvarar hela kåren om vi inte håller med dem fullt ut.
Näe Urban, det är faktiskt det intrycket flera aktiva hantverkare ger här på forumet. Det kanske inte är meningen att det ska låta så men det är så jag och uppenbarligen flera andra läser det.

Som Daniel skriver så tror jag att många av hantverkarna som hänger här håller en högre kvalitet än snittet, några mycket högre. Hantverkarfalangen här borde ju hålla med drabbade kunder om att det som sker är förjäkligt i många fall, men det gör man inte. Istället försöker man hitta ursäkter, den ena krångligare än den andra för att det funkar som det gör. Det borde egentligen bara finnas en punkt för diskussion och det är fallet när kunden är en dålig beställare eller bara helt omöjlig att hantera på ett vettigt sätt.

Jag tror att dom flesta här skulle vilja ha ett avslappnat förhållande till hantverkarkåren och enkelt kunna kalla in hjälp när det behövs. Det går inte idag av alla de skäl som diskuteras här.
 
H
telabtelab skrev:
Det här forumet är ju som en spypåse för alla hantverkshatare.
Det är väl klart att vi tar åt oss kritik. Men här finns det ju ingen rim och reson på hatet.
Du skriver ju själv att du har ett eget utvecklat, underbyggt förakt mot hanvterkare.
Du spyr ju på en hel kår, och skall aldrig mer anlita en svensk hantverkarslusk.
Ta den hanverkare som du anlitat(troligtvis utan referenser) i örat och gör upp med honom.
Ta sedan in billig arbetskraft från öst du och njut av resultat.

Du menar att billig arbetskraft utfrån = dåligt resultat?

Det är inte säkert att billig arbetskraft = dåligt arbete!
Det finns både svenska hantverkare och arbetskraft utifrån som är bra och dåliga.
Svårigheten är språket och att missförstånd kan uppkomma.
Många svenska hantverkare anställer hantverkare från andra länder och de företagen har inte annorlunda priser än de som bara har anställda från Sverige. Sedan är det inte säkert att icke svenskar har samma lön som en svensk.
 
Redigerat:
T
HEM2121 skrev:
Du menar att billig arbetskraft utfrån = dåligt resultat?

Det är inte säkert att billig arbetskraft = dåligt arbete!
Det finns både svenska hantverkare och arbetskraft utifrån som är bra och dåliga.
Svårigheten är språket och att missförstånd kan uppkomma.
Många svenska hantverkare anställer hantverkare från andra länder och de företagen har inte annorlunda priser än de som bara har anställda från Sverige. Sedan är det inte säkert att icke svenskar har samma lön som en svensk.
Nej billig arbetskraft är inte = dåligt result.
Billig arbetskraft = hög risk för dåligt resultat

När ni kunder beställer t.e.x takarbeten, har ni koll på att företatget från öst har försäkringar för anställda som vi svenska företagare har enligt lag? Eller anlitar ni svart östkraft?
Byggherren har ett stort ansvar, och kan inte bara stirra sig blind på konsumentköplagen.
 
Fan oxå, jag skulle inte ge mig in i detta getingbo, jag lovade mig själv redan när tråden startades, men likt en kedjerökares förtvivlade kamp mot nikotinets dragningskraft så får jag se mig slagen......Igen.

Senast jag försökte bena ut varför det ser ut som det gör på marknaden så klipptes det och klistrades det i citatform ur mina inlägg samt tolkades som fan läste bibeln så det blev en helt meningslös detbatt. tråkigt.

hoppas det blir sakligare denna gång och att tråden kan föras FRAMÅT.

så här:

Vi lever i en värld där marknadskrafterna styr så är vi bundna till dom enkla lagarna av utbud och efterfrågan, där konsumenterna styr varans utformning på samma sätt som konsumenterna styr vilka bilar som tas fram och säljs, vilka TV-program som sänds osv.
På samma sätt sätts marknaden för hantverkare och även sk. rötägg, så länge deras tjänster efterfrågas så kommer dom finnas, likadant med överprisatt material, så länge inte kunderna ser till så att dom får rätt pris så kommer hantverkaren ta ut vad han kan. Jämför med köp av ny bil, när det är dags att lägga på extrautrustning så lär du få betala listpris trots att handlaren kanske har feta rabatter medans om du förhandlar så kanske du kan deala ner dessa med x antal tusen.

Jag känner inte igen mig i allt gnäll på hantverkare, jag jobbar med många entreprenörer och dom allra flesta är populära och duktiga, dock ska tilläggas att jag verkar utanför fjollåtta-området i en mindre ort, utan att för den sakens skull vara jätteliten.

Sanningen är att privatkunder är lågprioriterade, detta av flera olika anledningar, tex. att det ofta är engångskunder, mer tid som är odebiterbar, mindre "tjafs" om priser, osv. Inte mycket konstigare än att jag som privatperson har lägre prioritet när jag ska serva min bil än när en ericsson-anställd kommer in med sin tjänstebil.





Daniel_N skrev:
Förklara gärna omständigheter som kanske inte kunderna i allmänhet känner till

//daniel
Helt rätt, here goes:

1, En hantverkare vet inte hur mycket jobb han har framför sig när du kontaktar honom, han kan ha räknat på tio jobb och får kanske två.....eller fem........eller åtta. därtill kommer "stamkunderna" som KRÄVER att man inställer sig inom 48 timmar och tro mig där har man inte råd att säga " nä serru, lasse i backen ska renovera sitt garage så vi kan inte komma på ett par veckor" tack och adjöss till jobb över decennier. DOCK, (här kommer det....) så kan man ju naturligtvis ringa lasse och säga att det kommer dröja lite, komunikation!

2, Hantverkare glömmer. Ditt samtal kanske kommer mitt i en besiktning på ett bygge, "ja,ja det ska jag kolla på" säger hantverkaren och fortsätter sedan diskussionen på bygget och vips så är samtalet som bortblåst. Detta är naturligtvis inte bra, men det är det facto så det ÄR, en del saker hamnar mellan stolarna. här borde hantverkarna kunna bli bättre, allt som krävs är ett litet anteckningsblock och en penna, samt att ha ordning på lapparna. Vad kunderna kan göra är att ringa nån dag senare och ställa någon följdfråga eller dyl. för att påminna entreprenören.

3. Som jag skrev ovan, privatkunder är lågprioriterade, tyvärr.

4. många har sprängt sig för att hålla gamla kunder, med den vetskapen att det kommer sämre tider och då gäller det att ha spelat sina kort rätt. på så sätt hamnar oxå privatkunder i kläm.

5. dom flesta hantverkarn (även jag själv) som är seriösa skiter (ursäkta uttrycket) i att folk spyr på hantverkskåren, iom. att dom valt kassa hantverkare. för egen del så är det "bra" konkurrenter på så sätt att dom inte konkurrerar med oss.





Vad kan då göras för att skapa en bättre marknad??

Kunder:
Referenser, Referenser, Referenser, Referenser, Referenser, Referenser, Referenser

låt inte priset styra blint. stirra er inte blinda på det billiga timpriset, se helheten

ifrågasätt materialprissättningen

använd er av skriftliga TYDLIGA avtal

Undvik Blocketannonsörer, folk som vill ha betalt i förskott och firmor med endast mobilnummer.

I mesta möjliga mån använd fastpris. alternativt takpris.

ha framförhållning, populära hantverkare kan ha framförhållning på upp till ett år.


Entreprenörer:

Se till att använda tydliga priser på både material och tid.

våga säga nej, det kommer fler jobb.

Var kostnadseffektiv mot kunden, det är fan i mej en skyldighet man har mot kundern, detta utan att för den sakens skull göra avkall på kvaliteten, det är lättare att försvara ett högt pris med ett bra jobb än ett dåligt jobb med ett lågt pris!!
Använd fastpris om det går. så slipper man tjafs och kunder med tidtagarur som inte förstår att man måste åka och hämta material, hämta specialverktyg osv.

förklara fördelen med er firma, och varför ert pris är dyrare än konkurrentens, som annonserar på blocket, fixar allt såsom el, våtrum, snickerier, och plåtslagerier samt endast nås via mobil.

Ring när ni inte hinner komma/lämna offert.


Både entr. och kunder:

Funkar inte kemin så lägg ner, oavsett hur billigt det blir alt. hur bra ni får betalt.

ha förståelse för varandra, hantverkaren är ingen trollkarl som jobbar gratis och kunden vill ha valuta för sina pengar.

kommunicera!


Så, det var allt för stunden, nu kan ni börja hacka.
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
Sedan är det inte säkert att icke svenskar har samma lön som en svensk.
Nej men det finns miniminivåer man som arbetsgivare inte ska underskrida om man inte vill ha facket på sig. Vem minns inte den utländska byggfirman som blev blockerad av byggfacket på en arbetsplats i Vaxholm för att man satt "för låga löner".

Min förhoppning är att byggbranschen blir mer konkurrensutsatt och att lönesättningen inom varje firma är en fråga för arbetsgivare och anställd och ingen annan.
 
H
Beape skrev:
Nej men det finns miniminivåer man som arbetsgivare inte ska underskrida om man inte vill ha facket på sig. Vem minns inte den utländska byggfirman som blev blockerad av byggfacket på en arbetsplats i Vaxholm för att man satt "för låga löner".

Min förhoppning är att byggbranschen blir mer konkurrensutsatt och att lönesättningen inom varje firma är en fråga för arbetsgivare och anställd och ingen annan.
Ja, förhoppningsvis är det så på de större företagen, men så har vi många små hantverksföretag.
 
H
Hantverkare

Skriv en punkt lista hur vill att en privatperson
skall vara för att ni skall vara intresserade.

Skriv också en punkt lista på varför ni inte hör av er,
fastän ni har varit och tittat på jobbet.

Vore bra för vi är många som inte
förstår varför.
 
Beape skrev:
Min förhoppning är att byggbranschen blir mer konkurrensutsatt och att lönesättningen inom varje firma är en fråga för arbetsgivare och anställd och ingen annan.
okej, så den svenska modellen med kollektivavtal som är hyllad och en förebild i många länder bör skrotas föer att fritt fram kunna lönedumpa hej vilt och på så sätt få ner kostnaderna för kunderna.

Du har ingen tanke på att även kvaliteten kommer sjunka??
 
HEM2121 skrev:
Hantverkare

Skriv en punkt lista hur vill att en privatperson
skall vara för att ni skall vara intresserade.


1. Kvinna 25-35 år

2. fördelaktigt utseende

3. Trevlig

4. Singel

5. tycka om god mat, att resa och mysiga hemmakvällar.


F´låt kunde inte låta bli.........
 
Mikael_L
Vore jag hantverkare med enmansfirma skulle jag inte riktigt idas / hinna med att besvara och delge allt om min prissättning och affärsmodell.
Så jag skulle nog helt sonika författa ett dokument på en 1/2 till 2 A4-sidor där all info om timpenning, reseersättning, hur jag går tillväga då jag stöter på problem, hur material debiteras osv osv.
Då är det lätt att bara sätta detta dokument i handen (eller emaila) på kunden redan vid första kontakten.

Vidare, skulle jag uppleva att kunderna allt för ofta är besvärligt oprecisa vid beställningen skulle jag likaså författa ett dokument med "tänk på:" -punkter.

Sen skulle jag nog vara noga med att det alltid fanns ett skriftligt underlag på beställningen, omfattning, extraarbeten, efterföljande städning, betalningsvillkor osv osv. Och ja, det mesta av detta finns ju redan i färdiga mallar.
 
H
pappskallen skrev:
1. Kvinna 25-35 år

2. fördelaktigt utseende

3. Trevlig

4. Singel

5. tycka om god mat, att resa och mysiga hemmakvällar.


F´låt kunde inte låta bli.........


Det Stämmer (nästan) :)

Men varför uteblir så många offerter ändå?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.