Status
Tråden går ej att kommentera.
Orkar inte läsa hela tråden men känner mig ganska nöjd med att ha lämnat tiden som elektriker bakom mig.

Fick sista åren (2-5 år sedan, i sthlm) gott om förfrågningar som jag direkt sade nej till vilket verkar vara väldigt svårt för vissa att ta in, det tjatades en hel del om att jag skulle komma osv. trots att man sa nej.

Sistta 2 åren tror jag inte att jag hade en enda kund som inte kunde komma med referens Vi var ett antal hantverkare i de flesta yrkesgrupper som försåg varandra med jobb, och rekomenderade varandra för kunder, vänner och bekanta. Givetvis var det folk jag själv litade på och kunde gå i god för.

Tror att de flesta mindre företag har det så, så har du en hantverkare du är nöjd med fråga honom efter en annan. Är du nöjd med vvs killen kan han säkert rekomendera en murare som han ofta jobbar med, och om du nämner för muraren att du fått numret av vvsarn får du ett helt annat beemötande.
 
T
rille999 skrev:
Egentligen är jag skitförbannad efter att ha läst den här tråden, men jag tänkte vara lite konstruktiv istället för att spy.
Här kommer fyra enkla tips som jag tror kan vara revolutionerande både för de hantverkare som känner sig orättvist behandlade och irriterade presumtiva/befintliga kunder (de som betalar kalaset).
1. Om man i egenskap av hantverkare blir tillfrågad om att utföra ett visst arbete efter konstens regler och man inte kan/vill/hinner det, ska man svara: -Nej det kan/vill/hinner jag inte!
2. Om man inte har förmågan att räkna fram en offert på ett arbete, antingen pga. att man inte har kunskapen/tiden eller har lust, ska man svara: – NEJ det kan/hinner/vill jag inte.
3. Om man inte har tid att utföra ett arbete inom den av kunden önskade tiden, ska man säga - Nej det hinner jag inte.
4. Om man har bestämt möte med någon och man inte vill/har tid eller av annan anledning kan komma, ska man meddela detta. Förmodligen har den andra parten också tagit ledigt från sitt arbete (vanligt om man bestämmer tid mitt på dagen) för att kunna komma. Hur konstigt det än låter så är inte säkert att hanverkarens tid är mer värdefull än den andra partens.

Skulle man sedan vilja utveckla konversationen ytterligare (dock helt frivilligt) så skulle man ju kunna använda sig av kompletterande fraser som t.ex.
-Jag kan göra det tidigast om t.ex. tre veckor. Är du fortfarande intresserad, så kan jag ta mig tiden att skriva en offert.
-Jag kan bara skriva offerter efter arbetstid och det har jag inte lust med. Kan vi ta det löpande?
-Ett såt här jobb brukar kosta runt x Kr, men eftersom jag inte kan/vill/hinner räkna på det så vill jag göra det på löpande räkning. -Jag debiterar X Kr per timme.
-Jag kommer inte att komma på den avtalade tiden som jag själv valde, men jag kan komma vid en annan tidpunkt om det fortfarande är intressant. (Förutsatt att man tänker komma)

Jag har träffat en hel del hantverkare genom åren och att det skulle lida någon kollektiv brist på talförmåga kan jag inte påstå, snarare tvärtom.

Jag begär kanske för mycket, men tänk på att rotavdraget inte kommer att finnas för evigt.

Richard.
Här kommer fyra enkla tips till .

1. Har man som kund har lovat att, plocka undan möbler m,m innan renoveringen men inte kan/vill/hinner det skall kunden säga: -Nej det kan/vill/hinner jag inte!
Gör det du och debitera. Och det bör ju göras i god tid.

2. Om kunden inte tar fram det material som kunden skulle "köpa själv" inom avtalad tid antingen pga. att man inte har kunskapen/tiden eller har lust, ska kunden ringa i god tid innan och säga: – NEJ det kan/hinner/vill jag inte.
Gör det du och debitera. Och det bör ju göras i god tid.

3. Om kunden vill ha så pass mycket extraarbete att hantverkaren ej hinner utföra det omgående så får kunden acceptera att det extraarbetet kommer utföras kanske två veckor efter avtalat arbete.

4. Om man har bestämt att en faktura skall betalas en viss dag men kunden inte vill/har tid eller av annan anledning inte kan betala, ska kunden meddela detta.
Förmodligen har hantverkaren också utgifter. Hur konstigt det än låter så måste hantverkaren också betala räkningar.
 
Tossegubbe skrev:
(för oss handlar det om att arbeta gratis i 5-10 timmar för varje rotavdragskund)
Men vad sysslar du med under dessa timmar? Jag gör bara ROT-avdragsjobb just nu och det tar inte mer än 15 minuter för mig att fylla i skatteverkets blankett och lägga den på postlådan. Vad mer behöver man göra?
 
Många hantverkare tror att det räcker med att utveckla sin kärnkompetens. Men driver man ett företag krävs också att man utvecklar sin kompetens inom marknadsföring och försäljning, kundvård, projektledning, affärsjuridik, effektiv arbetsplanering, osv.

Om inte marknaden för hantverkare vore så oerhört överhettad just nu (med en skriande brist på hantverkare) så skulle de företag som inte har mer att erbjuda än sin kärnkompetens snabbt att sorteras ut och försvinna från marknaden. Som det är nu är, är enda hotet svartjobbare från Baltikum och Polen. Dessa skrattar åt den svenske byggaren som går och babblar i mobilen halva dan och går hem vid halv fyra - själva jobbar de skickligt, hårt och oavbrutet från 7-19 så som svenskarna också jobbade innan de behövde hämta på dagis.

Självklart ska man som kund ställa krav på hantverkarna att de är 100% pålitliga. Man får i dessa tider helt enkelt räkna med att få leta lite extra för att hitta rätt. När vi skaffade bergvärme skickade jag offertförfrågan till 30 företag. Sju svarade, jag valde ett av endast två lämpliga.

Jag hade samma problem som i originalinlägget tidigare. Nuförtiden har jag inte detta problem då jag skapar en djupare personlig relation med hantverkaren innan jag frågar om de kan komma och titta.
 
Carra vidrörde en grej som är väldigt vanlig, en beställare vill ha offert, hantverkaren tar fram en, och det visar sig i slutändan att hantverkaren inte ens var tilltänkt att få jobbet redan från början, utan beställaren skulle bara jämföra offerten från en hantverkare som han/hon redan bestämt sig för,
klart att hantverkaren blir lite less efter ett par ggr när han får indikationen att jobbet är hans, sen blir det helt tyst.

Men det försvarar absolut inte att man helt och hållet nochalerar inbokade tider, det är riktigt dåligt och respektlöst..

Någon/några skrev något om att ta betalt för offertarbete, tycker personligen inte heller att en offert ska kosta något, men tänk om hantverkaren fick debitera det, ojojoj vad offerter man skulle bada i då...
 
Intressant pajkastning det förekommer i den här tråden...

Det förekommer en liknande diskussion i en annan tråd här på forumet och jag klipper in en del av innehållet. Har då samtidigt en fråga till er hantverksallergiker där ute,

Är det någon av er som följt de här fyra punkterna och ändå fått ett sorgligt resultat och intryck av hantverkaren ni anlitat?

Beträffande utrensinsningen av rötägg från byggbranschen så är det absolut något vi får jobba på. Jag blev intervjuad av en tidning i dag där en fråga löd: -hur skall man veta om har fått tag i en seriös hantverkare? Mitt svar är ingen magisk lösning som med all säkerhet kommer att fungera MEN jag är nästan säker på att ni där ute som har haft problem med era hantverkare har missat dessa 4 livsviktiga fakta och läs detta noga nu och det var det här jag sa till reporten:

1. Ring Skatteverket och fråga efter dagsfärsk F-skattesedel samt om företaget ligger i fas med sina momsinbetalningar dvs inte har någon skuld. Då får man direkt en bild av om det finns en risk att företaget kanske går i konkurs mitt i arbetet. Ordning och reda med ekonomin är faktiskt en viktig del anser jag.

2. Fråga byggaren vilket försäkringsbolag han har sin entreprenadförsäkring hos. Ring sedan och kolla upp om det stämmer.

3. Be om ett par referenser som du sedan faktiskt måste kolla upp. Skicka ett kort mail till byggarens referenser och fråga om allt flöt på bra.

4. Offerten, offerten, offerten. Vad står det egentligen i offerten? Förstår du allt som står på pappret? Anlita aldrig någon utan att få en offert med underskrift på. Om det tar tid för byggaren att skriva en offert så förekom genom att maila över ett offertunderlag, då kan byggaren copy+paste dina önskemål i sin offert och ingen av er missar något. Enkelt va?

Om du inte anser dig ha tid att utföra de här enkla handlingarna innan du drar igång ditt projekt så ja, då hamnar du här på byggahusforumet i slutänden och spyr ut din ångest och besvikenhet på europas samtliga hantverkare.
Erkänn att ni missade det här när ni valde er billiga hemmafixarfuskklåparklantarselhantverkare ni hittade på blocket.se? Misstänker att det kommer att bli rätt blanka svar...
 
T
etxgmg skrev:
Många hantverkare tror att det räcker med att utveckla sin kärnkompetens. Men driver man ett företag krävs också att man utvecklar sin kompetens inom marknadsföring och försäljning, kundvård, projektledning, affärsjuridik, effektiv arbetsplanering, osv.

Om inte marknaden för hantverkare vore så oerhört överhettad just nu (med en skriande brist på hantverkare) så skulle de företag som inte har mer att erbjuda än sin kärnkompetens snabbt att sorteras ut och försvinna från marknaden.
Ett litet klipp ur wikipedia:
Kärnkompetens (eng. core competence) avser ett företags unika kompetens som ger ett stort kundvärde hos slutprodukten. Kärnkompetensen är en viktig källa till företags konkurrenskraft.

Vi är ju entreprenörer inom hantverk och har inte vi högsta fokus på "kärnkompetens", ja då försvinner man fort ifrån marknaden.

Att plugga till försäljare och sitta med en jur kand, samt vara medelmåtta inom kärnkompetensen låter väl sädär. På det ska man konkurrera med gästarbetare från öst utan ansvar i vissa fall som dumpar priser bl.a. genom att dom inte har försäkringar.
Nej det är bättre att vi utvecklar vår kärnkompetens och med åren kommer enreprenadjuridiken med per automatik.
 
T
JPL skrev:
Intressant pajkastning det förekommer i den här tråden...

Det förekommer en liknande diskussion i en annan tråd här på forumet och jag klipper in en del av innehållet. Har då samtidigt en fråga till er hantverksallergiker där ute,

Är det någon av er som följt de här fyra punkterna och ändå fått ett sorgligt resultat och intryck av hantverkaren ni anlitat?



Erkänn att ni missade det här när ni valde er billiga hemmafixarfuskklåparklantarselhantverkare ni hittade på blocket.se? Misstänker att det kommer att bli rätt blanka svar...
Ja, svårare än så kan det inte vara.

Vore kul om gnällspikarna som följt din lista kunde pricka av sig .;)
 
telabtelab skrev:
Ett litet klipp ur wikipedia:
Kärnkompetens (eng. core competence) avser ett företags unika kompetens som ger ett stort kundvärde hos slutprodukten. Kärnkompetensen är en viktig källa till företags konkurrenskraft.

Vi är ju entreprenörer inom hantverk och har inte vi högsta fokus på "kärnkompetens", ja då försvinner man fort ifrån marknaden.

Att plugga till försäljare och sitta med en jur kand, samt vara medelmåtta inom kärnkompetensen låter väl sädär. På det ska man konkurrera med gästarbetare från öst utan ansvar i vissa fall som dumpar priser bl.a. genom att dom inte har försäkringar.
Nej det är bättre att vi utvecklar vår kärnkompetens och med åren kommer enreprenadjuridiken med per automatik.
Problemet är väl att marknaden verkar rätt överhettad så privatkunderna är rätt utlämnade till den goda viljan att i bästa fall få en offert om man har tur. Gästarbetare från öst behöver väl knappast dumpa priserna med tanke på läget idag utan det räcker väl med att kunna prestera en offert.

Om det är så att det, enligt flera inlägg, bara varit skojare från öst på den svenska marknaden så borde väl seriösa hantverkare från resten av europa vara intresserade när problemet inte är priset utan bara att hitta någon som ens är villig att lämna en offert och sedan i förlängningen är villiga att åta sig ett jobb.
 
T
mr_bygg skrev:
Problemet är väl att marknaden verkar rätt överhettad så privatkunderna är rätt utlämnade till den goda viljan att i bästa fall få en offert om man har tur. Gästarbetare från öst behöver väl knappast dumpa priserna med tanke på läget idag utan det räcker väl med att kunna prestera en offert.

Om det är så att det, enligt flera inlägg, bara varit skojare från öst på den svenska marknaden så borde väl seriösa hantverkare från resten av europa vara intresserade när problemet inte är priset utan bara att hitta någon som ens är villig att lämna en offert och sedan i förlängningen är villiga att åta sig ett jobb.
Är byggbranchen överhettad??
 
telabtelab skrev:
Är byggbranchen överhettad??
De flesta privatpersoner verkar uppleva att det är svårt att få tag på en hantverkare som ens är villig att lämna offert så då tolkar jag det som att det finns ganska gott om jobb.
 
T
mr_bygg skrev:
De flesta privatpersoner verkar uppleva att det är svårt att få tag på en hantverkare som ens är villig att lämna offert så då tolkar jag det som att det finns ganska gott om jobb.
Tycker du att det är konstigt att hantverkare ryggar till privatpersoner när sådana här forum blir till ren föraktpropaganda mot hantverkare?

Dom flesta trådarna här är hets mot hantverksgrupp.

Och det är väl inget att sticka under stolen med att man jobbar hellre gentemot företag än privatperson.

Och där tror jag alla företagare här är med mig.
 
telabtelab skrev:
Tycker du att det är konstigt att hantverkare ryggar till privatpersoner när sådana här forum blir till ren föraktpropaganda mot hantverkare?

Dom flesta trådarna här är hets mot hantverksgrupp.

Och det är väl inget att sticka under stolen med att man jobbar hellre gentemot företag än privatperson.

Och där tror jag alla företagare här är med mig.
Håller med dig om att många privatpersoner har dåliga erfarenheter av hantverkare. Vad det beror på har diskuterats i otaliga trådar så det behöver vi kanske inte ta upp här. Vad som däremot är obegripligt är ROT-bidraget som ska "rädda" branschen som redan verkar ha fullt upp och dessutom undviker privatpersoner så gott det går.
 
T
mr_bygg skrev:
Håller med dig om att många privatpersoner har dåliga erfarenheter av hantverkare. Vad det beror på har diskuterats i otaliga trådar så det behöver vi kanske inte ta upp här. Vad som däremot är obegripligt är ROT-bidraget som ska "rädda" branschen som redan verkar ha fullt upp och dessutom undviker privatpersoner så gott det går.
Rot-bidraget funkar utmärkt och är helt rätt!
 
T
mr_bygg skrev:
Håller med dig om att många privatpersoner har dåliga erfarenheter av hantverkare.
Vart skrev jag det någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.