Status
Tråden går ej att kommentera.
Nussen skrev:
Snickar-Urban,

Det vore ju absurt. Om det vore som du påstår, att konsumenten alltid har rätt då avtal saknas; varför har vi då alla dessa konflikter? Answer that please?
Kom in i matchen..

Det är tyvärr så som jag skriver. Det är ett utdrag ur konsumenttjänstlagen som du ler åt. Anledningen till att vi har dessa konflikter beror på att så få anmäler oss hantverkare när vi gör fel.

MEN det finns ett antal oseriösa kunder som utnyttjar detta till sin fördel. De får sina arbeten utförda mycket billigt och dessutom vitt. Det går till så att de gör en muntlig överenskommelse med hantverkaren och ser till att inga meddelanden blir skrivna. Sedan när det är dags att betala så påstår de att överenskommelsen var ett lägre pris. Kunden vinner detta utan tvekan.

Om jag har förstått saken rätt så tillkom denna paragraf §51 år 2004 för att tvinga hantverkare att skriva avtal med kunderna.

Det förvånar mig att så många husägare med dyra villor inte ens orkar bry sig om vad man har för rättigheter och skyldigheter. Läs konsumenttjänstlagen innan du lejer en hantverkare. Den finns på nätet och är inte svårläst. Då kan vi ju sedan delta i samma match. :)
 
mariatherese

Tja, du får gärna diskutera det med juristen som hjälpte mig sist jag hade en konflikt med en svensk hantverkare. :)
Byt jurist och läs konsumenttjänstlagen. Hantverkaren har enormt stort ansvar. Nästan lika stort som en läkare:)


Det är knappast en myt.
Om du påstår att en hantverkare kan komma ifrån sitt ansvar genom att kunden vill ha arbetet utfört på ett visst sätt, så är det en myt!
Det är till och med så att hantverkaren är skyldig att avråda om önskan från kunden inte är till gagn för kunden. Läs 6§ i konsumenttjänstlagen.
Dessutom måste arbetet utföras fackmässigt, läs 4§ i KtjL


En kollega hade svensk hantverkare som hade alla certifikat, fick ändå vattenskada inom två år och inte ut ett öre på försäkringen då försäkringsbolaget ansåg att det var felkonstruerat.
Ja det är ju inte ett försäkringsärende för din kollegas försäkringsbolag utan ett reklamationsärende för hantverkaren och hans försäkring. Reklamationstiden är 10 år för byggtjänster till privatpersoner.


Vill rekommendera alla som anlitar hantverkare att låta en jurist titta över, eller ha juridisk hjälp via villaägarna eller liknande.
BRA!
 
Redigerat:
Suck... jag är inte intresserad av att anlita någon för att sedan anmäla om vi inte kommer över ens. Det är inte så förtroende skapas. Jag tror det är så de flesta människor tänker där ute.

Dessutom tror jag inte att NI själva tror på dessa paragrafer än gång i praktiken. Hantverkaren kan ju lätt hävda att han aldrig varit där ens en gång. Detta är ju bara löjligt. Jag anlitar entreprenörer som visar förtroende och ansvar från första mötet istället, och jag tror jag har beskrivit hur detta borde gå tll nu vid detta laget.
 
Nussen skrev:
Dessutom tror jag inte att NI själva tror på dessa paragrafer än gång i praktiken. Hantverkaren kan ju lätt hävda att han aldrig varit där ens en gång. Detta är ju bara löjligt.
Det är tråkigt att du har denna inställning till oss hantverkare. Du försöker att inte generalisera men hamnar ändå ofta i ett förakt för den svenska hantverkaren.
Jag tror på dessa paragrafer och jag tycker att de är bra för att de kan sanera marknaden men då måste kunderna använda sig av dem.

Du börjar denna tråd med att ställa frågan: ”Varför kommer inte hantverkaren?”.
Varför frågar du inte de berörda hantverkarna direkt? Om man avtalar en tid och inte kommer så är det ju oförskämt om man inte hör av sig och talar om varför, oavsett i vilket sammanhang det rör sig om. Ring upp dem och be om en förklaring och säg till dem vad du tycker om deras sätt.
Det skulle också vara intressant för oss andra att höra vad du får för svar och hur de reagerar när du är tydlig med vad du tycker.

I övrigt vill jag säga till alla hantverkarföraktare som läser detta inlägg att anledningen till att jag skriver på dagtid en vardag är för att regnet öser ner och jag vill inte riskera att min kund får vattenskada i den yttervägg som jag håller på med. Därför sitter jag på kontoret och roar mig med detta just nu.
 
Så du tycker att det känns tråkigt Urban? Då kan jag berätta att jag också tycker att det känns tråkigt. Jättetråkigt faktiskt. Mitt tak kan inte bli omlagt av svenska yrkesmän eftersom jag ställer basala krav på dem. Krav som är självklara överallt annars i konsumtionssamhället.

Ja, jag borde kanske ringt tillbaks till de firmor som lurat mig, och be om en förklaring som du säger? Men den här tråden har lärt mig precis vad det handlar om. Jag vill tacka alla som skrivit och därmed bidragit till min förståelse. Jag är bara en påse pengar.
Jag är medveten om jag redogör för mitt eget perspektiv här. Och det är riktigt att min uppfattning om svenska hantverkare är nära botten nu. Men av andra trådar att döma, och snacket på jobbet verkar jag inte vara ensam. (Som tur är känner jag själv några personer som fortfarande kan kalla sig yrkesmän – och som bidrar till att inte rasera bilden fullständigt).

”Förakt” är kanske ett för starkt ord. Däremot känner jag inte längre någon vidare respekt för den svenska hantverkarkåren. Som individer naturligtvis, men absolut inte som yrkesgrupp längre. Det verkar vara proppfullt med rötägg. Det rör mig inte längre ett vitten om hela rasket tillslut blir utkonkurrerade av utländsk arbetskraft. Bye bye..

På sätt och vis tycker jag det är bra att du är bekymrad Urban. Det borde du vara. Det betyder att du kanske inser vikten av nöjda kunder, eller potentiella kunder? Branschen äger problemet och tycks leva mycket farligt under de kommande åren..
 
....och som jag skrev tidigare, är jag egentligen inte arg på någon. Bara glad att jag nu förstått spelreglerna - och också börjat agera därefter..

/Nussen
 
Hej

Om man råkar utför hantverkare som inte kommer på avtalad tid utan att lämna besked eller om de inte kommer med offert som de har lovat finns det bara en sak att göra.
Sätt lägsta betyg på dem på eniro.se.

Vad gäller takoffert frågade jag 5 entreprenörer och fick fem svar och
det var ett mer komplicerat tak än ett simpelt papptak.
Men det var i utlandet - Skåne.
 
Jag planerar att renovera min fasad, tilläggsisolera och byta alla fönster - en affär på ca 400 000. Jag har hållt på i tre månader med att få ett kontrakt på hela entreprenaden och håller på att tappa sugen. Uppdraget är välspecificerat, fönstren är standardfönster från den kanske främsta leverantören i Sverige. Jag har prövat olika varaianter: vänt mig till byggvaruhus, som samarbetar med fönsterleverantören och med rekommenderade underentreprnörer, vänt mig till byggfirmor som byggvaruhuset, som fönsterleverantören rekommenderar, i sin tur rekommenderat. Hälften av de tillfrågade är överbelagda och säger ifrån direkt. Av de andra har några varit och tittat och uttryckt intresse. Jag har fått muntliga offerter och skriftliga. Alla verkar seriösa. Ändå har jag inte lyckats få till ett avslut. Värst av alla var fönsterleverantörens partner, som borde ha sagt ifrån på ett tidigt stadium, men låste upp mig med vilseledande besked och till slut blockerade byggfirman som ville göra jobbet.

Min slutsats av alltihop är att marknaden är överhettad. Entreprenörerna springer runt och arbetar upp en efterfrågan för att sedan välja och vraka. De små hantverksföretagen har jag viss förståelse för, deras arbetssituation är inte avundsvärd (snickra på dagen, administrera på kvällen och försöka sköta ledningsfunktionen med mobiltelefonen). Att stora byggvaruleverantörer uppträder som de gör är däremot upprörande. I ett fall ställde de helt orimliga krav på kunden om ROT-avdrag skulle komma att begäras.

Jag tror att ROT-avdraget var feltänkt, det är bara slöseri med skattebetalarnas pengar och gör marknaden överhettad, vilket gynnar de sjuka tendenserna.
 
Är själv egenföretagare inom it-konsultbranschen och det viktigaste man som företagare ska tänka det är att göra ett bra jobba, ha nöjda kunder, rätta till misstag och skapa en god realtion och ett gott förtoende till kunden. Samma gäller säkerligen i alla branscher.

Dock är jag tveksam till att begära in skrifitliga offerter (beror givetvis på omfattning av jobbet, men är det mindre jobbet så förlorar man bergis på det), detta innebär med säkerhet att jobbet blir dyrare än med löpande räkning. Skriver du en offert måste du lägga på lite extra för oförutsedda händelser som kan innebära att din kalkyl spricker plus att man måste lägga in den tid offertskrivandet tar, visst kan man avgränsa en offert men det finns alltid gråzoner. I normalfallet med seriösa företagare är säkerligen löpande räkning billigare än offert.


Att man har förtroende för hanteverkaren är a och o och det bästa är ju att kolla med vänner och bekanta om de har någon att rekommendera. Sedan vill man ju givetvis ha en muntlig ungefärlig uppskattning av jobbet kostar och är det en seriös hantverkare är detta inga problem.

För mig är personkemi och förtoende viktigare än formalia och avtal, det gäller även i min professionella yrkesroll. Mina största kunder har jag haft i princip sen jag startade företaget för 10 år sen och det är handslag och ord som gäller.
Nya kunder får man via rekommendation har aldrig behövt marknadsföra mig, skriver sällan offerter, är det någon som vill ha offert får dom det givetvis.

Som sagt, kolla vem du anlitar innan du anlitar det är viktigare än avtal eller offerter. Ävenom du har offerter och avtal så kan det bli strul och det är alltid jobbigt. Undvik detta genom att anlita folk som du känner förtroende för och att ni talar samma språk så kommer det att gå galant...
 
Nu har jag helt o hållet slutat att ens försöka anlita hantverkare. Detta för att jag också blivit nobbad av många hantverkare som ör trevliga på telefon och lovar mycket och inte dyker upp.

Nu kan jag göra jobbet bättre, snabbare, billigare och till slut vara stolt att allt jag gjorde på egen hand.

Dags att avskaffa hantverkaryrket!
 
Problemet med att få tag i hantverkare är väl att det finns för mycket jobb och att man som kund sällan kan vänta ett år på att få jobbet gjort eftersom man är otålig , gäller iaf mig?
Större jobb som man kan vänta lite på upplever jag inte svårt att få hantverkare till.
 
Jag tror att den enkla förklaringen är att be om offert innebär att du inte vill betala svart och att 3/4 då valde andra jobb.

För att lämna offert på ett fyrkantigt platt papptak borde inte ta mer än 2 minuter att räkna ut.

Det moderna svenska "hantverkarskrået" har tyvärr blivit ett stort skämt.
Finns det någon i vårt avlånga land som INTE har hat problem med hantverkare?

Att regeringen vill hjälpa just denna verksamhet med Roravdrag är skrämmande. Använd istället pengarna till en kontrollinstans som kan kontrollera "hantverkares" utförda uppdrag innan man betalar deras orimliga fakturor.

Jag har själv fått ett papptak lagt och när fakturan kom så visade det sig att takläggarna hade lagt 30% mer yta än vad som existerar på min fastighet.
Hur det är möjligt vet nog bara en "hantverkare"?
Dessutom "la de på moms" på priset som jag fått av dem. Enligt svensk lag ska priser anges inklusive moms till privat personer, men enligt dem så hade de sagt kvadratmeterpriset + moms vilket jag är 100% säker på att de inte sagt. Jag tjuvlystnade dessutom när de i telefon gav pris till en annan kund och de sa då heller aldrig något om "+ moms" men kvadratpriset var det samma som jag fick.
 
Nussen skrev:
Jo, jag förstår nog att det finns problem åt andra hållet också, och att hantverkaren också har problem korkade beställare såklart. Men det är ju liksom en annan tråd...

Mitt problem är ju att hanverkaren inte ens kommer på titt fast man bestämmer tid tillsammans. Jag brukar låta han bestämma tiden själv tom. Om firman nu bara tar på sig jobb på löpande pris kunde de väl vara tydliga och säga nej tack till jobbet direkt? Eller hur?

En företagare som inte tycker sig ha tid eller råd med offertarbete är helt enkelt inte intressant. Då är hans marginaler för små redan, eller också vet man ju inte ens om han kan skriva över huvud taget? Jag kan inte anlita en firma utan papper på jobbet!? Offerten är liksom första testet. Annars kunde jag ju ringa polackerna direkt. Då blir det ju iaf billigt..
Snälla, snälla, snälla...ta tillbaka det om polackerna. Det är en grov överdrift att det skulle vara billigare. Dessutom sällan bättre och ytterligare ett argument. Var tog garantin vägen när dom åkte hem eller kursade?
 
Nussen skrev:
Jag var lite otydlig kanske. Själva "testet" består inte om firman har tillräcklighet yrkesskicklighet eller ej. Att kompetensen finns där får man utgå ifrån. Det är en risk man får ta som konsument. Jag skrev om det tidigare det och det hela handlar alltså om FÖRTROENDE.
En del av den förtroendebyggande "processen" är en tydlig offert från firman. Offerten fungerar som ett formellt bevis på att hantverkaren dels antagit sig uppgiften, omfattningen av jobbet, vad gränserna för mitt och hans ansvarsområde går. Dessutom har man en prisuppskattning av jobbet. Vidare är man ju helt skyddslös vid en eventuell tvist.. och detta är ömsesidigt i juridisk mening.

Alltså: offerten är ett första test på hur seriös och ansvarstagande en firma är - inte något som styrker eventuell yrkesskicklighet.

OBS! När sedan ett förtroende mellan hantverkaren (firman) och beställaren (privatpersonen) fins där med lyckade jobb och kundnöjdhet, är det ju fullt tänkbart att man hoppar över steget med offert eftersom man redan litar på varandra..


Helt överens med dig i detta förutom att eventuell tvist sätter båda i ett skyddslöst läge. Det är alltid föetagaren som ligger risigast till om det blir en tvist. Som kund är det alltid bara att bestrida, bestrida och åter igen bestrida. Det viktigaste som kund är att lyssna till alla sina sinnen och bedöma killen/tjejen som kommer hem och tittar på jobbet. Om man är lite extra orolig i ett fall där objektet är svårbedömt tecknar man bara ett RO-avtal och kör arbetet löpande med all tid och material specificerat, funkar alltid bra för mig. Dessutom hjälper det med ultrabra kommunikation på båda hållen och total ärlighet och punktlighet.
 
guntorp skrev:
Problemet med att få tag i hantverkare är väl att det finns för mycket jobb och att man som kund sällan kan vänta ett år på att få jobbet gjort eftersom man är otålig , gäller iaf mig?
Större jobb som man kan vänta lite på upplever jag inte svårt att få hantverkare till.
Mycket riktigt tolkat. Planering och framförhållning lönar sig för alla. Jobben blir oftast bättre utförda och kundrelationen bättre om alla tar det lite lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.