Status
Inte öppen för fler kommentarer.
1) jag kommenterar givetvis inte i detta forum om eller vilka andra Excellent-köpare som kontaktat mig.
2) så det var där skon klämde - du gillar inte kunder som klagar - ridax! Det förklarar din bias.

/per
 
D
Per: Som jag ju skrivit i ett par inlägg tidigare så är jag en ganska medveten konsument själv och klagar visst när jag tycker någon inte uppfyller sina åtaganden. Men jag försöker ju bara klaga när jag anser mig ha helt rätt. Jag klagar inte trots att jag vet att jag har fel bara för att jag skulle kunna vinna någon fördel på det.

Så du har totalt fel. Jag ogillar inte alls kunder som klagar. Däremot ogillar jag kunder som har dålig affärsmoral och skyller sina egna brister på andra. Kanske det är DÄR min "bias" som du kallar det förklaras.

När det gäller andra som har kontaktat dig så drar jag slutsatsen att du INTE HAR BLIVIT KONTAKTAD AV EN ENDA KUND som har klagat på en högre energiförbrukning än de räknat med. Du har ju tidigare inte haft några betänkligheter att publicera helt privat konversation, så detta är min slutsats. Ingen har ju ens bett dig publicera någon privat konversation utan bara frågat dig om hur många som har kontaktat dig. Dessutom antar jag att du efterfrågade kontakt med andra kunder med för hög förbrukning för att kunna använda det vid processandet, så min slutsats att du inte har blivit kontaktad av någon alls styrks ytterligare av detta.
 
Redigerat av moderator:
ridax skrev:
Trodde det var ganska klart i mitt inlägg vad kunden skulle tjäna på att vara oresonlig.

snip
Ok, så kunden "tjänar" fraktkostnaden om du nu går med på dennes krav, fine, vet inte om jag tycker det är "massa fördelar", men ok. Men det är ju trots detta verkligen att jämföra äpplen och päron. En mer korrekt jämförelse vore ju att en av dina kunder har misstolkat informationen du ger kring produktens användningsområde eller begränsningar och därmed blir missnöjd då produkten inte fungerar som hon eller han förväntar sig. Om det i det fallet visar sig att den information du har lämnat är medvetet bristfällig eller felaktig så är det inte kunden som har dålig affärsmoral, utan det är du, och vi ville ju inte belöna dålig affärsmoral.

Som jag skrev tidigare så tyder ett så stort missnöje som Pers på att något har brustit någonstans i kommunikationen och om jag idag hade funderingar på att bygga med hjälp av Hedas produkter är detta något jag skulle vilja veta för att kunna fatta ett informerat beslut. Mitt inlägg var inte ämnat att ta ställning i sakfrågan, utan som svar på om det verkligen var ok att Per hänger ut Heda på detta sättet, vilket jag anser att det är. Oavsett eventuella tekniska fel eller eventuell bristfällig information från Heda så anser jag att kunder bör få ta del av att det har gått såhär snett för någon och själva ta ställning till varför innan de fattar ett av sitt livs största ekonomiska beslut.
 
D
Bobby: Jamen, vi VET JU INTE var eller hur det har brustit i kommunikationen. DIN utgångspunkt verkar vara att Heda inte har kommunicerat tillräckligt väl med Per och det därför har blivit som det blivit. Fine... du har rätt att tro som du vill. En ANNAN möjlighet är att Heda har varit fullt tillfredsställande tydliga i sin kommunikation men att Per ändå inte tagit till sig denna och varit "dumsnål" och sparat in på sådana saker som man inte borde sparat in, som att välja ett sämre ventilationsaggregat än ventilationskonsult rekommenderat och valt bort invändig isolering som projekterats från början. Det är som sagt bara en annan möjlighet... Det är ju just det som vi inte kan veta med säkerhet. Om det nu är så somd et sista alternativet, så är det ju jämförbart med "mitt" fall (och det spelar ingen roll för exemplen vari kundens/leverantörens misstag består i, så länge det i exemplen/antagendena är fullt klart att den ena parten är felande). Det är ju bara ett exempel Helge... Jag vill bara visa att det FINNS fall där kunden är totalt fel ute men omöjligtvis erkänner det.

Per: *NI* har ju bara min version av vad som hänt i "mitt" fall. Det spelar mindre roll eftersom det bara var ett exempel. Men i "mitt" fall så har betalnings- och beställningsförmedlaren gjort tydligt klart för både mig och kunden att kunden har angivit en felaktig adress helt på eget ansvar. Kunden har på dessa grunder blivit vägrad makulering av transaktionen av betalningsförmedlaren (som alltså är opartisk mellan mig och köparen). Det är ju inte heller så att det är speciellt svårt att visa vilken leveransadress som någon har angivit i en elektronisk beställning.
 
Redigerat av moderator:
Ridax - trots dina försäkringar om motsatsen läser jag in en del fientlighet mot vissa kunder i dina kommentarer. Jag känner t.ex. att du satt stämpeln "besvärlig" på min panna för att jag klagar (för att inte tala om alla dumskallar som inte kan sin egen adress, etc).

Du har fel vad gäller dumsnålhet. Vi har valt ett mer avancerat aggregat än det Flexivent-aggregat som vår konsult skrev in i VVS-projekteringens mängdförteckning. Det aggregatet ger på grund av den fysik som det använder - väldigt torr inomhusluft, vilket i sin tur ger problem med trämöbler och trägolv vintertid. Vid låga temperaturer lider aggregatet också av kondens och isbildning, vilket gör att de nominella flöden som det injusteras till inte kan levereras kontinuerligt då det behöver stänga av och avfrosta från tid till annan. Mer ofta ju kallare det är. Så faktum är ett Flexiventen skulle lämna mindre luft, sett som volymtid än vad det aggregat vi har gör - för samma injusterade flöden. Heruaggregatet är med sin Muntersteknik för värmeåtervinning (roterande trumma med en till- och en frånluftssida) en lösing som med sin maskinella enkelhet slår många andra "high tech"-aggregat på fingrarna vad gäller både värmeåtervinningskapacitet och driftsäkerhet. Dessutom ger det inte så torr luft under vinterhalvåret eftersom en del av luftens fuktinnehåll återvinns. Slutligen har Herun mer finmaskiga filter är det föreslagna aggregatet vilket ger ett bättre inomhusklimat. Att Herun tillverkas i Sverige är en sista bonus i listan över fördelar.

Om vi hade valt att välja bort isolering (inne eller ute), av vilken anledning som helst (t.ex. spara in en eller två tusenlappar, kanske till och med tio), är jag övertygad om att Hedareds för länge sedan hade lämnat in bevis till tingsrätten för att detta hade skett. Vilket de inte har, för att de inte finns, för att det aldrig gjorts (ta t.ex. och läs om inlägg #21 - vilket är kemiskt fritt från argument om att alla köldbryggor är vårt fel). Om du tror på Hedareds argument i den här delen, så borde vi också debatera varför vi valt bort den armering, de LECA-block, eller det murbruk som också finns i den ursprungliga projekteringen,

Om du hade varit kunden som lovats en stomme som var "energisnål" och du i efterhand upptäcker att den i verkligheten läcker värme i samma storleksordning som fönster (visserligen moderna) - så tror jag, utifrån att du beskriver dig som en kritisk konsument - hade ansett dig lurad och inte nöjt dig med det. Detta är vad jag menar har hänt oss.

Du har rätt i en sak, jag accepterar inte att bli blåst.

/per
 
Redigerat:
D
Per_Kylsten skrev:
Ridax - trots dina försäkringar om motsatsen läser jag in en del fientlighet mot vissa kunder i dina kommentarer. Jag känner t.ex. att du satt stämpeln "besvärlig" på min panna för att jag klagar (för att inte tala om alla dumskallar som inte kan sin egen adress, etc).
En enda fråga angående detta med hur jag behandlar MINA kunder (vilket i detta ämne iofs är så TOTALT IRRELEVANT att bara du kan gräva dig ner i det): Om en forskarkollega till dig ville ha en forskningsrapport av dig och bad dig skicka den till en viss adress (fysisk eller email, strunt samma), du skickar den precis enligt instruktioner till denna adress och får ingen som helst indikation på att rapporten inte har kommit fram som den skall. Hur skulle då *DU* reagera om kollegan ifråga återkom efter 4 veckor och rasande började skälla ut dig för att han inte fått rapporten och begära skadestånd för utebliven rapport? Trots att du klart och tydligt kan visa det email där han har skrivit en FELAKTIG adress? DU skulle naturligtvis med ditt sansade och lugna sinnelag som vi ju har fått prov på här i tråden, säga "förlåt, du har naturligtvis rätt. Det var slarvigt av mig att skicka till fel adress, ge mig ditt bankkonto så betalar jag in skadeståndet där"???

Eller om vetenskapsrådet gav dig 3 miljoner i projektanslag och ber dig skicka en slutrapport till en viss adress ett visst datum. Du spenderar dina 3 miljoner och skickar slutrapporten inom given tidsram till den angivna adressen och får ingen indikation på att den inte kommit fram. Sedan kontaktar vetenskapsrådet dig och kräver pengarna tillbaka för att de inte fått någon forskningsrapport och det visar sig att det beror på att de har angivit fel adress? Till råga på allt så vägrar de att ge med sig och vägrar erkänna att felet är deras, trots att du kan visa en kopia av brevet till dig? När du vägrar betala tillbaka pengarna, så tar de kontakt med din prefekt och begär att denne betalar pengarna och drar det från din ordinarie budget istället.

Du har fel vad gäller dumsnålhet. Vi har valt ett mer avancerat aggregat än det Flexivent-aggregat som vår konsult skrev in i VVS-projekteringens mängdförteckning. Det aggregatet ger på grund av den fysik som det använder - väldigt torr inomhusluft, vilket i sin tur ger problem med trämöbler och trägolv vintertid. Vid låga temperaturer lider aggregatet också av kondens och isbildning, vilket gör att de nominella flöden som det injusteras till inte kan levereras kontinuerligt då det behöver stänga av och avfrosta från tid till annan.
Nu vill jag inte påstå mig ha superkompetens inom ventilation, men om en ventilationskonsult som borde ha denna kompetens har rekommenderat aggregatet du inte valde, så borde det ju inte finnas några större problem med att använda sig av ett sådant?

Det vete gudarna att du med ditt existerande aggregat i alla fall inte har problem med TORR INOMHUSLUFT (ironi)! På det sättet har ju ditt val av annan ventilationsteknik verkligen lyckats, då du ju lyckas hålla en anmärkningsvärd hög luftfuktighet inomhus.

Normalt sett så är behovet av ventilation vintertid något reducerat jämfört med andra årstider, så om aggregatet inte har full kapacitet vid kall väderlek, så torde inte det vara något väldigt problem, speciellt som du ju själv säger att aggregatet ger torr inomhusluft?

Men jag vill återigen gratulera dig till ditt val av aggregat. Du valde det för att det kunde hålla en hög luftfuktighet inomhus och du har ju fått precis vad du eftersträvar. 60% rH inomhus på vintern (eller 45% om man skall tro dina bortförklaringar, vilket inte är 100% säkert att man skall göra med tanke på att du har hävdat kondens på väggarna) är VÄLDIGT HÖG LUFTFUKTIGHET inomhus för ett uppvärmt hus under vintern, annat än lokalt och periodvis vid t.ex. bad/dusch.

Själv har jag om jag inte missminner mig runt 30% rH inomhus på vintern, fullt med trägolv och trämöbler men inga problem. Kanske du skulle stämma Heru-tillverkarna också? Det verkar inte vara någon bra idé att eftersträva hög luftfuktighet inomhus på vintern...
 
Redigerat av moderator:
ridax skrev:
Bobby: Jamen, vi VET JU INTE var eller hur det har brustit i kommunikationen. DIN utgångspunkt verkar vara att Heda inte har kommunicerat tillräckligt väl med Per och det därför har blivit som det blivit. Fine... du har rätt att tro som du vill. En ANNAN möjlighet är att Heda har varit fullt tillfredsställande tydliga i sin kommunikation men att Per ändå inte tagit till sig denna och varit "dumsnål" och sparat in på sådana saker som man inte borde sparat in, som att välja ett sämre ventilationsaggregat än ventilationskonsult rekommenderat och valt bort invändig isolering som projekterats från början. Det är som sagt bara en annan möjlighet... Det är ju just det som vi inte kan veta med säkerhet. Om det nu är så somd et sista alternativet, så är det ju jämförbart med "mitt" fall (och det spelar ingen roll för exemplen vari kundens/leverantörens misstag består i, så länge det i exemplen/antagendena är fullt klart att den ena parten är felande). Det är ju bara ett exempel Helge... Jag vill bara visa att det FINNS fall där kunden är totalt fel ute men omöjligtvis erkänner det..
Nej, min utgångspunkt är att det har brustit i kommunikationen, inget annat. Det har brustit väldigt allvarligt eftersom Per känner sig så lurad som han gör. Detta vill jag, precis som jag skrev tidigare, som potentiell kund veta för att själv kunna bilda mig en uppfattning kring var det har brustit, varför jag tycker det är positivt att detta lyfts fram, oavsett skuldfrågan.
 
M
Som kund väljer man ganska snart bort de enstaka företag som ALDRIG ger sig och gärna ser att det är kunden som har fel. Motsattsen: IKEA, de har en "No Bullshit Policy", det spelar ingen roll hur fel kunden har de ser alltid till att göra kunden nöjd.
Det måste ju vara väldigt sällsynt att en kund klagar utan att ha ett reellt skäl! Visst kan det hända men då anser jag att det är bättre att svälja förtretet och ta den smällen. Detta är tyvärr något som inte existerar inom byggbranschen, man är van att ALLTID köra över kunder och hotas med rättsliga åtgärder om kunden inte viker sig.
Jag kan inte se någon likhet mellan Per och den kundbeskrivning som en del gör här, det är ju helt olika förutsättningar. Löjeväckande! Men som sagt en del ger sig ALDRIG, det ska vara kunden som har fel, oavsett.
 
D
ml99: Jag har ingenting emot IKEA och tycker det generellt sett är ett bra och välskött företag. Men det ter sig lite löjeväckande att dra upp företaget (eller något företag överhuvudtaget) i detta sammanhang och påstå att de inte har NÅGRA missnöjda kunder. Jag skulle vilja påstå att så gott som ALLA större företag har några missnöjda kunder. Ericsson, Nokia, IKEA, you name it. Visst finns det missnöjda kunder hos dem alla.

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=2354
http://vlt.se/asikter/insandare/1.355835?m=print
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1754

Jag har själv blivit blåst av IKEA på tusentals kronor och jag blev inte speciellt nöjd med lösningen. Men det är glömt och förlåtet, men inte har de någon 100% nöjdhetspoäng där inte.

ml99 tycks hysa något allmänt agg mot byggbranschen. Vet inte riktigt varför var och en i byggbranschen skall behöva stå för något slags kollektivt ansvar för att många inom branschen tänjer på spelreglerna. Även om många är dåliga så betyder det inte att man kan generalisera och påstå att ALLA är det.
 
ridax skrev:
Själv har jag om jag inte missminner mig runt 30% rH inomhus på vintern, fullt med trägolv och trämöbler men inga problem. Kanske du skulle stämma Heru-tillverkarna också? Det verkar inte vara någon bra idé att eftersträva hög luftfuktighet inomhus på vintern...
Nu förstår jag inte vad du är ute efter.....

För det första - att den RF som utgör optimalt inomhusklimat är 40-60% är inget jag har hittat på. Det är resultatet av medicinska och andra studier som visar att människan mår bäst då (oavsett säsong). Du ligger klart under denna zon under vintern, men (som jag tolkar dig) mår inte dåligt av detta i alla fall - bra! Andra kanske skulle uppleva din luft som för torr och ha problem med detta.
Jag vet nu inte exakt varför du ospecifikt skriver hög luftfuktighet, när det är klart att det jag argumenterar för är just 40-60%.
Det jag blev mest konfunderad över är varför i herrans namn jag skulle vilja stämma C.A. Östberg för?!?!?
De har konstruerat ett fukt- och värmeåtervinnande fläktaggregat som de i sin marknadsföring garanterar lämnar 75 liter/s vid ett mottryck om 100 Pa. Vi har lyckats få ut 10 liter till (genom att ha ett lägre mottryck). Jag förstår inte vad du anser att jag har att klaga på? Aggregatet har fungerat t.o.m. bättre än vad som utlovats i marknadsföringen.

/per
 
D
40-60% luftfuktighet kanske är optimalt för din hälsa, men det är kanske inte optimalt för husets hälsa? Men det förklarar ju en hel del om du verkligen EFTERSTRÄVAR att ha så fuktigt som 60% på vintern... Kan vi då slå fast att du verkligen har haft 60% luftfuktighet varaktigt inomhus på vintern och att detta varit något du avsiktligt eftersträvat?

Ja eller Nej?

Intressant med din ventilation. Har du ett protokoll som bevisar dina påståenden? Kan ju knappast vara någon hemlighet, eftersom allt redan torde vara inlämnat till tingsrätten och enda anledningen jag kan tänka mig för att du inte skulle vilja visa det är att det inte visar vad du påstår.
 
Redigerat av moderator:
M
ridax skrev:
ml99: Jag har ingenting emot IKEA och tycker det generellt sett är ett bra och välskött företag. Men det ter sig lite löjeväckande att dra upp företaget (eller något företag överhuvudtaget) i detta sammanhang och påstå att de inte har NÅGRA missnöjda kunder. Jag skulle vilja påstå att så gott som ALLA större företag har några missnöjda kunder. Ericsson, Nokia, IKEA, you name it. Visst finns det missnöjda kunder hos dem alla.

[länk]
[länk]
[länk]

Jag har själv blivit blåst av IKEA på tusentals kronor och jag blev inte speciellt nöjd med lösningen. Men det är glömt och förlåtet, men inte har de någon 100% nöjdhetspoäng där inte.

ml99 tycks hysa något allmänt agg mot byggbranschen. Vet inte riktigt varför var och en i byggbranschen skall behöva stå för något slags kollektivt ansvar för att många inom branschen tänjer på spelreglerna. Även om många är dåliga så betyder det inte att man kan generalisera och påstå att ALLA är det.
Löjeväckande är fel ord att använda just där men det inser du nog om du läser vad du skrivit igen. När det gäller IKEA så tror jag att alla andra inser, utom tydligen du, att med så många kunder så finns det även ett stort antal som inte är nöjda men det valde jag att inte kommentera för det var ju så självklart. Vad jag menar är att de har en policy som normalt sett fungerar och får kunder att känna att de blivit bra behandlade.
När det gäller byggbranschen som helhet så, ja jag kan se oerhörda brister som är en konsekvens av att man lever kvar i svunna tider där det gällde att "bygga fort men fel" och blåsa så mycket folk man kunde under pågående högkonjunktur. Det fungerar inte lika bra längre och det glädjer mig när fler och fler tar till vara sina rättigheter.
Jag inser att vi aldrig kommer att kunna "omvända" dig, du är den typiske "internettyckaren" som ALDRIG ger sig utan kommer att fortsätta att mala på i inlägg efter inlägg.
Jag kommer att fortsätta att kommentera i Pers ämne men ger dig möjlighet att få sista ord i vår lilla offtopicdebatt för du kommer inte att kunna låta bli! :)
 
ridax skrev:
40-60% luftfuktighet kanske är optimalt för din hälsa, men det är kanske inte optimalt för husets hälsa? Men det förklarar ju en hel del om du verkligen EFTERSTRÄVAR att ha så fuktigt som 60% på vintern... Kan vi då slå fast att du verkligen har haft 60% luftfuktighet varaktigt inomhus på vintern och att detta varit något du avsiktligt eftersträvat?

Ja eller Nej?

Intressant med din ventilation. Har du ett protokoll som bevisar dina påståenden? Kan ju knappast vara någon hemlighet, eftersom allt redan torde vara inlämnat till tingsrätten... ;)

Ridax,

Först några faktasaker.

BBR beskriver (och gjorde 2003 också) att ventilationen först och främst skall tillse människors hälsa och välbefinnande. Då huset står tomt får du sänka ventilationen drastiskt. Det finns ventilationsprotokoll som utnyttjar detta för att sänka energiförbrukningen. Dvs genom att undvika att ventilera för kråkorna gör man inte i onödan av med energi.

Med fuktproblem är det så att om du, som ett exempel, väljer ett glasparti med usla transmissionsförlustegenskaper, kan du aldrig undvika fuktutfällning på fönstren annat än om du radikalt sänker RF. Det spelar helt enkelt inte någon roll hur mycket du än omsätter luften - om den innehåller mer fukt än vad som motsvarar daggpunkten för den temperatur som fönstren har.
Så om man bygger ett hus som inte klarar dryga 40% RF, helst 60%, så kan man inte kompensera detta med ventilationen (annat än att se till att det samtidigt blir för torrt).

Så till dina frågor.

Ja - vi har avsiktligt försökt att hamna i 40-60% RF-intervallet (god luftkvalitet är ett skall-krav i BBR)

Nej - vi når inte dit, alltid.

Serien här är inlämnad till tinget (du får den gratis här....)

Uppmätta värden inomhus - 2008 - med vent enligt injustering:

Datum/°C/RF%
9/15 19.3 40
9/16 19.7 40
9/17 19.3 39
9/18 19.7 39
9/19 19.5 41
9/20 20.1 41
9/21 20.3 41
9/22 20.4 47
9/23 20.2 46
9/24 20.4 46
9/25 20.0 42
9/26 20.1 38
9/27 20.5 40
9/28 19.7 43
9/29 20.9 40
9/30 21.6 36
10/1 20.2 44
10/2 21.4 41
10/3 21.5 39
10/4 22.2 38
10/5 21.4 44
10/6 21.8 41
10/7 21.3 35
10/8 20.7 37
10/9 20.6 38
10/10 21.2 44
10/11 21.4 48
10/12 21.4 45
10/13 21.8 43
10/14 21.5 45
10/15 21.2 38
10/16 21.3 44
10/17 20.9 41
10/18 21.3 36
10/19 20.6 37
10/20 19.7 44
10/21 19.2 42
10/22 19.2 38
10/23 19.3 43
10/24 20.7 40
10/25 20.2 42
10/26 20 45
10/27 18.6 39
10/28 19 34
10/29 19.7 36
10/30 19.9 39
10/31 19.7 42
11/1 19.5 36
11/2 19.2 37
11/3 20.9 35
11/4 21.1 35
11/5 20.6 38
11/6 20.3 34
11/7 20.1 34
11/8 20.8 37
11/9 21.4 40
11/10 21.3 41
11/11 20.8 41
11/12 20.5 38
11/13 20.4 38
11/14 19.9 34
11/15 20.7 40
11/16 21 37
11/17 20.9 32
11/18 20.2 31
11/19 19.9 32
11/20 19.6 33
11/21 19.2 28
11/22 19.1 27
11/23 19.7 29
11/24 19.1 28
11/25 19.1 31
11/26 19.2 31
11/27 19.7 37
11/28 20.2 35
11/29 20.6 35
11/30 20.7 36
12/1 20.9 35
12/2 20.5 35
12/3 20.2 36
12/4 19.8 35
12/5 20 34
12/6 20.3 35
12/7 20 33
12/8 20.5 33
12/9 19.8 36
12/10 19.8 31
12/11 19.7 35
12/12 19.8 34
12/13 19.6 32
12/14 19.7 33
12/15 20 33
12/16 19.7 36
Medel 20.28602151 37.70967742

Uppmätt med en ITW JT-817, vid frukostbordet.

Som du ser i mätserien, når vi inte helt upp till vårt mål - dvs vi trillar ändå under de 40% RF som vi vill ha som minst. Men det är väsentligen bättre än de lägre-än-20% som man kan hamna på annars.

/per
 
D
ml99 skrev:
Löjeväckande är fel ord att använda just där men det inser du nog om du läser vad du skrivit igen. När det gäller IKEA så tror jag att alla andra inser, utom tydligen du, att med så många kunder så finns det även ett stort antal som inte är nöjda men det valde jag att inte kommentera för det var ju så självklart.
Självklart tänker jag kommentera, när det finns anledning...

Du skrev i ditt inlägg:

Motsattsen: IKEA, de har en "No Bullshit Policy", det spelar ingen roll hur fel kunden har de ser ALLTID till att göra kunden nöjd.
Stora bokstäver citatet är mitt tillägg. Först skriver du att IKEA har en policy att OAVSETT hur fel kunden har så ser de till att ALLTID göra kunden nöjd. Sedan visar jag att det visst finns massvis av missnöjda kunder till IKEA och något annat hade varit märkligt. Sedan svarar DU att det är självklart att ett stort företag har missnöjda kunder???

Alltså, jag tycker att du motsäger dig själv något enormt. Jag tycker inte du skall skriva att IKEA har en policy att ALLTID göra kunden nöjd OAVSETT hur fel denne har, om du nu är medveten om att detta inte stämmer! ALLTID betyder alltid och OAVSETT betyder oavsett. "Alltid" är inte samma sak som "för det mesta" och "oavsett hur fel kunden har" är inte samma sak som "om kundens krav är rimligt".

Du skriver ju själv att ett företag med många kunder RIMLIGTVIS även har ett antal missnöjda kunder. Detta förhållande gäller ju inte enbart IKEA, utan även Ericsson, Nokia, Nordea *OCH* Heda (och även säkert det företag jag arbetar på). Så din argumentation att ett företag som Heda som har en så missnöjd kund inte kan vara något att ha, faller ju lite platt till marken då DE FLESTA företag ju har några missnöjda kunder.

Först tycks du säga att man (liksom IKEA) till VARJE PRIS skall göra kunden nöjd (oavsett om denne har rätt) och sedan tycks du säga att det finns undantag? Kanske Per är ett sådant undantag då?
 
D
Per: Tack för mätvärdena, men det vore intressantare att få motsvarande mätvärden för t.ex. 2004 (kommer inte ihåg exakt när ditt hus var färdigställt, men du förstår säkert vad jag menar). När jag efterfrågade "protokoll" i mitt förra inlägg så var det dock ventilationsprotokollet jag avsåg, för att se om du verkligen får 85 l/s flöde.

Det finns inget speciellt anmärkningsvärt i de värden du rapporterar (vilket ju är självklart, för jag vet att du inte hade rapporterat dem i så fall). Du tycks ju ligga på lite drygt 30% vintertid och det var väl ungefär vad jag sa att jag låg på också (utan avsiktligt fuktighetshöjande ventilation). Kanske du skulle försöka flytta mätaren frn frukostbordet till t.ex. vardagsrummet (om nu frukostbordet står i köket i närheten av spisen).

Men som sagt fullt normala värden *NU*. Men det är värden för husets första levnadsår (plural) som jag tycker är intressantast. Låt mig samtidigt påpeka att med en luftfuktighet på 35% och 20 grader så har du daggpunkt på 4.1 grader.

Står det i BBR även specat vad de menar med "god luftkvalitet"??? Skriver de där att det betyder 40-60% rH???
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.