Nu har vi tagit ett principbeslut som får kvala in under "Genvägar och förenklingar":
Alla inomhussnickerier, som tak- och golvlister, fönsterbrädor etc. kommer att målas med vattenbaserad färg istället för linoljefärg som vi tänkt. Detta beror på att det inte är hållbart att hela huset stinker lösningsmedel i flera timmar trots tvärdrag när man har en 1-åring som ska vistas och sova där. Så får det bli... åtminstone är tanken så nu.

Idag har vi fått lite mer gjort igen. Bland annat har taket i matsalen fått strykning nummer två med Gysinges matta vita linoljefärg. Underbar att måla med!
 
Rättning i ledet, stopp i maskin, abort mission och allt sånt! Den vattenbaserade färgen blev så jäääkla trist, både att måla med och resultatet. Vi återgår till ursprungsplanen, men med ändringen att måla med helt outspädd linoljefärg. Tack till Sophie för tipset! Det verkar gå åt 4 strykningar från trärent eftersom den läggs så rysligt tunt men det är en HELT annan känsla att måla med den och det blir så mycket snyggare.
 
Vad hände med uppdateringar? = )

Vore skoj att se fortsättningen.
 
Ett tips är att kolla in på deras blogg. Lite mer har de lagt ut där om vad som händer i huset! :)
 
Ah, sorry! Som Sophie påpekar hamnar det mesta på husbloggen
http://solhaga.blogspot.com

Just nu är det mest kaos eftersom vi har en firma här som gör nytt badrum åt oss. Ska bli himla skönt när det är klart!

Ska försöka uppdatera lite i denna tråden också, men spana in bloggen så länge.
 
För er som inte har läst bloggen så har det hänt en hel del sen sist, men viktigast är att vi nu har ett nytt badrum!! d^_^b

Efter en del hantverkarstrul (se andra trådar) så är det grymt skönt med ett nytt fräscht badrum!

Lite före-, under tiden och efter-bilder
 
Vart fasen tog bilderna vägen?
Nåja, nytt försök.
 
Jag gör ett sista försök att få med bilder, sen ger jag upp.
 
  • IMG_6701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8296.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det funka med bilder =)

personligen känns det lite "risky" att lägga toalett i kattvinden.. 30-talare då borde det ha funnits ett rum som användes för toalett från början? en takläcka (som troligen inte går på försäkringen) och hela tätskicktet ryker..
 
Nix, finns inga andra badrum. Från början var detta ett hus för 2 familjer (1 per våning) med "tvättstuga" i källaren. Att göra badrum där nere är INTE ett alternativ av flera anledningar... vi kan börja med takhöjden på 1,75 :)

Taket är helt nylagt och ska enligt besiktning vara "bland det bästa han sett"
 
D
hejj bifuel,,

grymt renovering av huset, vilken gamal hus det var, måste vara mycket jobb med renovering,,

kan jag ställa några frågor??...

vad kosta själva huset när du köpte den, och hur mycket pengar och tid ni har lagt ner för att renovera huset,,, det kanske är lite privata frågor angående ekonomi i lfr sig, men det vore rolig att få veta vad de kosta för dig att renovera huset räcker,,, eller du inte är klar med renoveringen än, men i så fall hur mycket tror du din renovering kommer att hamna,,,

anledningen jag fråga det är att jag ser på din blogg bilder att huset är riktig gamal, och det är hur mycket renovering som helst,,, så jag undra en sak bara, varför köper du inte en lite finare och dyrare hus så slipper du renovera så mycket, kanske bara ett par saker,.. ett finare , nyare hus kosta lite mer men om du köper en gamalt hus och renovera upp den så hamnar den ungefär på samma prisniva skulle jag tror, så det hade varit kul och höra hur du resonera,, köpa ett nyrare hus med mindre renovering, eller ett gamaltoch billigt med mycker mer renovering, slutsumman av båda huserna blir ungefär samma,..

mvh
dvd
 
dvd1234 skrev:
hejj bifuel,,

grymt renovering av huset, vilken gamal hus det var, måste vara mycket jobb med renovering,,

kan jag ställa några frågor??...

vad kosta själva huset när du köpte den, och hur mycket pengar och tid ni har lagt ner för att renovera huset,,, det kanske är lite privata frågor angående ekonomi i lfr sig, men det vore rolig att få veta vad de kosta för dig att renovera huset räcker,,, eller du inte är klar med renoveringen än, men i så fall hur mycket tror du din renovering kommer att hamna,,,

anledningen jag fråga det är att jag ser på din blogg bilder att huset är riktig gamal, och det är hur mycket renovering som helst,,, så jag undra en sak bara, varför köper du inte en lite finare och dyrare hus så slipper du renovera så mycket, kanske bara ett par saker,.. ett finare , nyare hus kosta lite mer men om du köper en gamalt hus och renovera upp den så hamnar den ungefär på samma prisniva skulle jag tror, så det hade varit kul och höra hur du resonera,, köpa ett nyrare hus med mindre renovering, eller ett gamaltoch billigt med mycker mer renovering, slutsumman av båda huserna blir ungefär samma,..

mvh
dvd
Jag skulle vilja gissa det ungefärliga svaret, då jag också har köpt en 30-talsvilla med mängder av renoveringsbehov. Mina första två argument är "känsla" och "charm". Att huset har en historia och en utpräglat tidstypisk byggstil. Här tycker vi alla olika. Vissa förespråkare av nya hus tycker att detta är svammel, men för mig är det ganska viktigt. Mitt sista (och viktigaste) argument är LÄGET. Jag har enligt mina egna referensramar hittat mitt perfekta drömläge. Att denna drömtomt inhyste en charmig 30-talsvilla som passade mig perfekt avgjorde saken för min del. Mycket jobb är det och även om slutpriset kommer bli likvärdigt eller dyrare jämfört med att köpa ett nyare hus, så kommer slutresultatet passa MIG utomordentligt bra.

Mina synpunkter bara.... :)
 
Angående priset så väljer jag att inte skriva det men det är ett hus i en mindre ort inom 3,5 mil från en halvstor stad. Med andra ord är det ett billigt hus. Vi vill helst ha ett lite äldre hus av precis de anledningar som "ganskaanonym" skriver. Charm, känsla och läge. I vårt fall så är tomten helt underbar med gamla fruktträd och huset ligger bara drygt 1 kilometer från ett par av våra bästa vänner. Dessutom med jobbpendling (buss) 400m hemifrån.

Vi tittade på 15-20 hus i priser allt från billigare till tre gånger så dyrt som detta och även på de dyrare husen så fanns det saker som behövde fixas. Eller till och med allvarliga brister som fuktskador eller risk för sådana.

Vi köpte ett billigt hus med mycket som behöver göras men inte så mycket som är akut. Vår tanke är att kunna reparera och renovera lite löpande och därmed ta kostnaderna lite grann som de kommer och därför inte behöva låna så mycket. Vi har nu renoverat badrummet med hjälp av en firma och lånat till det men resten ska vi försöka fixa själva med hjälp av släktingar.

En annan tanke var också att bo så billigt att det inte ska vara nån katastrof om man blir arbetslös eller liknande. Vi har ingen lust att lägga typ 15000 i månaden på huslån och amorteringar.

Men främst så ser vi husets ålder som något positivt. Ett hus byggt på 1980-90-talet känns anonymt och lite tråkigt. Vårt hus har en historia, även om det fortfarande bara är 75 år gammalt. Därmed inte sagt att nybyggda hus inte är något att ha. Om vi hade obegränsat med pengar skulle jag gärna bo i en lyxig 5-miljonersvilla om man kunde placera den precis där man ville :)
 
D
hej bifuel igen-....

jag ha rn fråga till dig, jag funderar på att bygga ett nytt hus, som du kanske vet bättre än mig så ligger ett nyttbyggt hus på ca 2,5-3 miljon för ett vanlig hus,, det är ganska standard pris på ett hus idag tror jag...

min fundering är så här, om jag bygger ett stomrest hus från en av hustillverkare,det betyder att jag får ett tätt skal,, och köket måste köpas till, badrumet, värme, el, osv måste jag ordna själv. .. så min fråga är så här, du som ahr renoverat ett badrum på övervåning, allt måste bytas ut på ditt badrum som jag ser på bilden, det blir ett helt nytt badrum,,, så om jag som har ett helt nytt hus skal, och ska t.ex köpa till badrumet själv,, det blir för mitt del köpa ett nytt badrum med, så om vi t.ex. jämför mitt nybyggt badrum med ditt nybyggt badrum med kommer priset att ligga på ungefär samma nivå om vi har exakt samma standard...

mitt poäng är att om du t.ex köper ett gammalt hus och ska renovera allt, i princip allt då betyder att du bara har själv skalet av huset,, medan jag köper ett nytt skal, och ska köpa till kök, badrum osv, kommer mitt hus och ditt hus ligga på samma prisnivå när det gäller de renoverade områderna,??

självklart är ett nytt hus dyrare än ett gamalt hus, men det är inte det jag vill diskutera om, utan själva innehållet i hus, dvs kök, el, badrum, värme, rum delning, osv,... det är väl samma kostnad som ditt hus när du renovera om helt nytt badrum med?, allt måste köpa till nytt eftersom inte mycket går att reparera. så kan priset på ditt badrum ligga ungefär samma som mitt badrum då, om vi ha exakt samma standard..

jag försöker göra en jämförelse av att renovera om hela huset totalt med att köpa ett skal och fixa all senare, det är trots allt samma innehåll som ska till i huset, då borde det ligga ungefär samma om man har samma standard..

mvh

dvd, god jul
 
Vår tanke är inte att göra varje rum i huset så att det liknar ett rum i ett nytillverkat hus. Badrummet undantaget. Det vi gör är bara att slipa golv, tapetsera om, renovera fönster och måla om fasad etc. Detta görs inte enbart för att spara pengar utan för att vi vill ha kvar det gamla. I ett vardagsrum t.ex kostar det inte mer än lite tapeter och färg. Golv, väggar, lister, tak etc. sitter kvar och målas bara om och fixas till. I köket kanske vi målar om och lägger nytt golv istället för att bygga ett helt nytt kök. Det blir stor skillnad i pengar. Sovrummen likaså - nya tapeter, renoverade fönster, målade lister och tak. Budget kanske 5-10000 per rum?

Det kommer med andra ord inte att bli i närheten av lika dyrt som ett nytt hus. Tanken är också att kunna göra sakerna efter hand och inte behöva springa till banken och låna för alltihop. Förutom för större saker som badrum och liknande.

Dessutom är det som jag nämnde väldigt mycket värt för oss med en gammal och uppvuxen trädgård. Stora vackra fruktträd växer inte upp över en natt :)

Hoppas att du får lite mer klarhet i hur vi tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.