Jo men ett problem med de 2 "konkurrerande" regelverken är att vissa plattsättare säger att det är oklart vad som gäller och att man därför får använda pappgips.

Sedan blandar de vilt mellan reglerna och tar vissa saker ur BKR reglerna, annat (som pappgipsen) ur GVK reglerna.

Jag pratade med en certifierad (BKR enl. honom själv) plattsättare som bestämt hävdade att man kunde köra väggkonstruktionen enl. GVK, och sedan rolla på LIPs tätskikt på det, och kakel på. Vilket såvitt jag förstår är helt felaktigt. Skall du köra GVK så måste du följa det hela vägen ut, med plastmatta osv.
 
Mitt badrum ligger verkligen i lä Pimme...skillnaden här är att mina är certifierade och jobbat på stora företag.
Den här killen har lånat morsans certifikat och lekt hantverkare så jag har verkligen kommit lindrigt undan.

Pimme skrev:
Vilken luffare, karln verkar inte riktig klok....
topp 3 på sämsta utförandet jag sett (där ligger tom bodymans badrum i lä)
skulle tro att besiktningsmannen kommer att döma ut hela badrummet, verkar inte finnas något i det våtrummet som är fackmannamässigt utfört.
Stå på er, och hoppas att ni får dit en bra besiktningsman och att ni inte hunnit betala ut så stor del av entreprenaden ännu
 
Jag hoppas att du har valt en bra besiktningsman för att lika mkt som det finns klåpare bland plattsättare så finns det ochså bland besiktningsmän.
Finns besiktningsmän som kan vara lika slarviga som hantverkare.
Som när Anticimex var med i plus programmet där de hade gjort överlåtelse besikningar.Där kom det fram att de hade godkänt olika hus trots att det senare visade sig vara fuktskadat och där reparationerna kostade lika mkt som huset.

i_j_h skrev:
Ja, han är mycket sårad för att vi klagat och tycker inte att något är fel. Men det är kanske typiskt för klåpare.
Jag ska reklamera, väntar bara på besiktningsmannen som kommer imorgon. Jag betalar inte men vill att firman betalar rivningen och nyrenoveringen av badrummet. Vet någon hur man sköter det juridiska? Kan jag häva avtalet efter så många blunder och fel? Och en försening på snart fyra veckor? Eller måste jag ge firman möjlighet att klanta sig ännu mer? Det borde finnas någon gräns, när en entreprenör visar prov på fullständig avsaknad av yrkesskicklighet borde de inte få sätta sina fötter i badrummet mer. De borde betala mina kostnaden för riktiga hantverkare som reparerar skador och slutför jobbet.
Jag misstänker att det också är fel att han använde våtrumsspånskivor (eller vad det nu heter) mellan reglarna och gipsskivorna bara i den väggen där tvättstället sitter, medan i den motstående väggen som inte är belastad spikade han gipsskivorna direkt på reglarna. Den väggen blev inte riktigt slät heller.
 
Redigerat:
Hej idag igen....
Jo det är väl riktigt att det finns klåpare inom branschen,det är inget unikt inom just byggsektorn ty alla är inte fulländade...:rolleyes:
Sedan gäller det att du inte kan bygga lite hur du vill, ta delar från olika "system" plocka ihop och voilà så har vi gjort oss ett badrum. Följ ETT system gällande våtrum så blir det godkänt...Har dessvärre sett alla dessa certifierade yrkesmän använda just "fel" metoder/material i kombination, dessa byggen blir ändock godkända vid besiktning, märkligt men sant...
hur många rörmokare har inte "genat" lite och gått på gränsen vad som är rätt, Elektriker likaså,plattsättare och inte minst alla dessa klåpare till snickare..;)
Joo alla grupper genar väl någon gång men din hantverkare verkar ha stora problem...
Själv dokumenterar jag hela badrumsbygget från gammalt till nytt... Oftast vill kunden att det sker men vill inte "stöta" sig med de hantverkare som är där..bryr mig inte vad de andra säger/tycker,rådet till er alla är att FOTOGRAFERA momenten som görs så blir det inga oklarheter, om ingen är hemma så fråga någon av hantverkarna om inte någon av dem kan ta bilder, av bygget alltså..
"byggare på heltid"
samt att jag vet exakt vilka regler som gäller för våtutrymmen, hävdar envist att de är "luddiga" eftersom det går att kringgå dessa regler...

Hoppas att det sker lite mera skandaler så att dessa oseriösa försvinner från marknaden... ska inte påstå att jag är felfri för det är jag inte och kommer aldrig att bli.....
 
Vill göra ett tillägg... Humidgipset räcker att skruva utan andra skivor bakom..... använder mig av dessa på plåtreglarna i "källare" som är lite mera i riskzonen för vatteninträngning.... Aldrig kul med dessa arbeten:( som kunden lovar och svär att de ska åtgärda efter att badrummet är klart....(problem med grund/vatten från ovan mark som tränger in mm)
 
kakelmannen skrev:
Nä det där såg inte bra ut på någon bild, avlopp för nära vägg, ingen silikon i väggvinklar ,inget upp vik vid tröskeln. Du kommer säkert få läckage vid dusch blandare. Om jag vore dig skulle jag ta dit en besiktningsman även om en bild kan ljuga så ser det inge bra ut på bilderna och efter din beskrivning. Lycka till.
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag undrar vad du menar med "inget upp vik vid tröskeln"?
Kan bara instämma att jag lider med trådskaparen
 
Richard A skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag undrar vad du menar med "inget upp vik vid tröskeln"?
Kan bara instämma att jag lider med trådskaparen
Jag menar tätskikts remsa upp vikt vid tröskeln.
 
kakelmannen skrev:
Jag menar tätskikts remsa upp vikt vid tröskeln.
Hur kan du se det? Denna är normalt under mjukfogen.
 
Kollade på bilden igen och är nog med på vad du menar.
Silikonet skulle vara högre upp, så om det finns ett upp vik skall det gå högre upp.
Plus att den fasade kanten på 2mm skulle varit där upp vik och silikon slutar.
 
T
Richard A skrev:
Hur kan du se det? Denna är normalt under mjukfogen.
Du har helt rätt Richard!!
 
SvenD skrev:
Jag antar att det är konsumentköplagen som gäller även för denna tjänst och då skall de ha två möjligheter att rätta felen innan du har rätt att anlita någon annan att göra det i deras ställe.
En liten avstickare. Även om det är konsumenttjänstlagen som gäller här undrar jag var det står i konsumentköplagen att man ska ha två möjligheter att rätta ett fel. Jag har hört det i andra sammanhang (datorreparation) men hittar inget i konsumentköplagen. Står det kanske någon annanstans?
 
i_j_h:Pinsamt svar från den certifierande firman. Det betyder att deras cert är lika mycket värt som en skål ljummet piss, jaja det var som man anade ändå :( Dvs de får in pengar och sen skiter de i resterande samt kunder.

Häv köpet och betala inget, rivningen kan du lätt göra själv.

Läs på i forumet och gör om det hela själv! Du gör det garanterat bättre än denna sk. hantverkare.
 
Vad jag vet så har hantverkaren rätt att avhjälpa fel vilket han har försökt men misslyckats med.Så nu återstår för dig att få en kraftig prisreducering eller att avtalet hävs.
Vad sa besiktningsmannen??
i_j_h skrev:
En liten avstickare. Även om det är konsumenttjänstlagen som gäller här undrar jag var det står i konsumentköplagen att man ska ha två möjligheter att rätta ett fel. Jag har hört det i andra sammanhang (datorreparation) men hittar inget i konsumentköplagen. Står det kanske någon annanstans?
 
i_j_h...hur slutade denna tråkiga historia tro ?
 
Det här med tätskiktet vid tröskeln missuppfattas ofta!! Så här står det i branschreglerna: Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.
Detta innebär att om du har fall i badrummet och det är minst 20 mm höjdskillnad mellan dörröppningen och överkant på golvbrunnen så behöver det inte vikas upp något tätskikt på tröskeln.
Detta är något som ofta missuppfattas att det alltid skall vara 20 mm uppvik på tröskeln, men så är inte alltid fallet.
Bara ett förtydligande

Själv har jag lagt fall i hela badrummen plus ett lokalt fall vid badkar och dusch. Så jag har en höjdskillnad på 5-6 cm mellan dörröppning och golvbrunn. Därför har jag bara vanliga låga trösklar utan några uppvik av fuktspärren.

Mvh Honken
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.