J
Immobil skrev:
Har testat det, med dåligt resutat. :(
Fungerade fint hos mig.

Testa med grövre tråd.
 
Y
Gör mossa och annat någon skada på teglet är detta rengörande mer för syns skull?

Jag har vattenbrunnar lite här och var intill husena, törs jag vara så bekväm och chansa på grön-fri?

Byggnaderna är egentligen inte höga nog att jag kunde högtryckstvättat dem tror jag men vad jag förstår så ger kemikalierna långsiktigt skydd också?
 
Jag har tänkt att lägga begagnade betong takpannor på mitt garage och funderar nu på om det är värt. Takpannorna ser väldigt olika ut beroende på vilken sida de legat men på bilden nedan ser ni en av den fulare sorten. Det är för mycket jobb att skura varenda takpanna ordentligt men att borsta bort det värsta går rätt så fort (sätter barnen i arbete ...) Den andra bilden visar hur takpannorna ser ut efter en sådan behandling.

Nu till min fråga. Vad tror ni efter att ni testat medlet? Kommer medlet att göra takpannorna tegelröda igen? Jag vet att om jag skrurar med vanligt algmedel så blir de fina. Högtryckstvätt har jag testat men då tvättar man bort en del av utbehandlingen också.

ojniemin
 
  • Capture.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Capture2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tycker nog hittills att medlet inte gör den nytta som jag hade hoppats på. Göra nytt tak och lägga på beg. pannor hade inte jag gjort...
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
MasMats skrev:
TorpAnders:
Vilken koncentration hade du när du blandade ämnet i färgen, Hur mycket medel till hur mycket färg? Bensaltensid eller fulstopp?

Mats
I färdigblandade produkter som plast och acrylatfärger, tapetlim och liknande är doseringen 2,5 ml. Gör ett prov med en liten mängd färg för att se att det går att blanda. Ibland går det även med icke vattenbaserad färg. Det är en fördel när man kan blanda i färgen, mindre jobb än att lägga på efteråt, utanpå färgen.

Jag har själv haft i detta i Nordsjö Tinnova VX och målat hela huset så det återstår och se om det hjälper.
 
Redigerat:
2,5 ml per liter, eller? :confused:
 
Per liter enligt http://bensalkonklorid.com/spara-enorma-pengar-pa-antimogel-och-algmedel/ :

"För blandning i färg som skydd mot alger, mögel och annan beväxning så sätt till 2,5 ml per liter färg. Denna lilla mängd är svår att mäta, enklast är att använda en injektionsspruta. Ett annat alternativ är ett medicinmått. Är färgen inte vattenbaserad så gör ett prov på 20-30 ml färg och kontrollera att bensalkonkloriden går att lösa i färgen."

Någon som har erfarenhet av att lösa upp det i lacknaftafärg?
 
Fler erfarenheter av resultatet av medlet?
 
Immobil skrev:
2,5 ml per liter, eller? :confused:
Japp 2.5 ml per liter, fick jag inte med det :(.
 
Idag testade jag att behandla råsponten på vinden på min tillbyggnad (100m2 tak) invändigt med 4% bensaltensidlösning.
Inte för att jag har haft några problem med mögel i befintligt hus, men eftersom jag ändå hade en halv flaska kvar sedan husmålningen så kan det ju inte skada.

Det blir dock svårt att veta om det hjälpt eller inte eftersom jag inte kan veta om vinden hade möglat utan behandlingen.

All fasadfärg jag använt har haft 2.5 ml /l inblandning.
 
Några resultat så här i slutet av sommaren?

Angriper detta medel den ytbehandling som de flesta pannor har? (Betong/Tegel).
 
Jag gjorde rent taket ganska bra innan jag sprutade på bensaltensid (i juni), men jag tycker nog att jag märkt att även den mossan som jag inte riktigt fick bort nu börjar försvinna. Kanske inbillar jag mig, men taket är iallafall väldigt rent och fint, så jag känner mig mycket nöjd. Det är dock lite väl tidigt att ropa hej.

Med "gjort rent" menar jag att jag mekaniskt skrapat bort mossa, vilket rekommenderas.

Jag håller nu på att renskrapa (använder trädgårdsspade) min mammas tak. Det är ett slit, men fördelarna med att göra rent innan är flera. Dels så lägger sig bensaltensiden på takpannorna, och sugs inte upp av en massa torr mossa. Detta borde ge bättre och längre skydd mot ny påväxt. Dels, och det kanske är den stora vinsten, så kan man på ett kontrollerat sätt samla upp all mossa och slänga. Alternativet är att man får gå och plocka mossklumpar i ett år eller så, samt att hängrännorna proppar igen sig.
 
Någon som har erfarenhet av boracol på tak mot mossa?

Jag undrar även här hur det påverkar pannornas ytbehandling.
 
Jag har tagit lite före och efter bilder när jag har sprutat på mitt garage tak med bensalkonklorid
Dock så har jag inte tagit någon det senaste året.
Det kanske inte syns så stor skillnad på korten men jag skall fota ett kort till och då ser man klart att det har blivit skillnad. Vädret tillåter dock inte fotning i dag
 
  • 1bensal.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2535.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har i alla fall beställt bensaltensid nu.
Men måste ha lite mod och en stege, borde även gå ner några kilo så att man
inte spräcker alla takpannor när man står där och sprutar på medlet.
 
  • Gilla
Niklas.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.