Qnap fortfarande ett bra alternativ,eller är Netgear ReadyNAS Duo det vettigare alternativet? Är inte intresserad att bygga själv.

Det jag vill göra är att kunna komma åt bilder, filmer och musik från våra bärbara, ta backup av valda kataloger, intern backup av vissa kataloger på NASen så de hamnar på olika diskar, koppla PS3an till den, den ska ha bittorren klient, Gigabit nätverk, stöd för 4 diskar, 2 nätverksportar(1 till PS3 och 1 till trådlösa routern) och skrivarserver.
Det är de saker jag kommer på på rak arm.
Funkar det bra med PS3an som mediaspelare eller ska man skaffa något annat?
 
Redigerat:
Kan bara svara för QNAP som nu rullat i 9månader utan problem och kör med 209'an, dvs 2 diskar. Men allt fungera som det ska. Uppdaterade programvaran i veckan till den senaste 3.x.x och det gick perfekt, bara att hämta hem och sedan körde man uppdatera.
Kör inte filmer, utan musik streamat till i första hand en Philips 2900, men ibland också till PC. Backup för samtliga datorer och så bildarkiv.
Om den sedan är bätre eller sämre år svårt att svara på då de flesta troligtvis valt en av produkterna QNAP eller Netgear. Men när jag gjorde valet så kollade jag lite tester och där fick QNAP bra kritik, sedan finns det mera avancerade NAS-produkter men dessa var ointressanta för mitt behov så jag kollade inte på dem, dvs jag hade satt ett tal på 5000:- kronor för NAS och slutpriset hamnade där.
 
Hej,

Jag har en Netgear Readynas Duo med 2 st 1 TB diskar. Funkar jättebra. Används som mediaserver och för backup av andra datorer i hemmanätverket. Bland annat streamar jag musik och film från NASen till en hembioanläggning via en Popcrn Hour.

Finns nu på kampanj på Dustin Home. Se http://www.dustinhome.se/pd_5010330074.aspx. Alternativt http://www.dustinhome.se/pd_5010330074.aspx och 2 st 1,5 TB diskar (http://www.dustinhome.se/pd_5010165830.aspx). 2 TB diskar är fortfarande för dyra.

Hälsningar,
Mats
 
Tack för svaren.
Qnap 409 verkar vettig men lite dyr med tanke på att den har fått anmärkning på att vara lite långsam. Hur upplevs snabbheten vara på denna?
En nackdel på Qnap:en verkar vara att den stödjer max 4 TB vilket begränsar uppgraderingsmöjligheterna en hel del,(edit: verkar vara 8 TB enligt QNAPs hemsida men 4 TB på prisjakt) varför den har den begränsningen vet jag inte, är det mjukvarumässigt så fixas nog detta så småning om(men borde varit gjort vid det här laget kan tyckas)

RedyNAS Duo verkar vettig förutom att den bara tar 2 diskar, jag har 2 st 500 GB diskar ligger och de skulle jag vilja använda tillsammans med 2 st nya 1 eller 1,5 TB diskar. Priset är ju annars rätt på Duon och den verkar ha blivit rosad i recensioner.

Vad skiljer Netgear ReadyNas DUO från Netgear ReadyNas NV+ förutom att det är 4 diskar i NV+?

Lutar just nu åt Qnap TS-509 Pro då den verkar snabbare och har uppgraderingsmöjligheter som heter duga, man kan sätta i mer minne och t.o.m. byta processor och den har 5 platser. Dock i dyraste laget, 7800 kr hos en firma som ligger nära här. Frågan är om det är värt det mot 409an.
Edit: Synology 409 verkar vettig pris/prestanda.. Suck detta är en djungel.
 
Redigerat:
Bezt skrev:
Vad skiljer Netgear ReadyNas DUO från Netgear ReadyNas NV+ förutom att det är 4 diskar i NV+?
Vet inte exakt vad som skiljer, men jag har sedan en längre tid en NV+ och är mycket nöjd. Jag köpte en billigare variant (D-Link) men önskar att jag hade köpt NV+ på en gång.

Du skrev tidigare att du vill ha dubbla nätverkskort. Det har den inte, men jag förstår inte riktigt varför du vill ha det? Ska du ha redundanta LAN?
 
Jag kan ju definitivt rekommendera Synology. Bättre NAS har jag inte stött på ... om man vill ha en ready to run box och inte meckar själv. Personligen tycker jag nog de är mer polerade än QNAP.
 
Hedgehog skrev:
Du skrev tidigare att du vill ha dubbla nätverkskort. Det har den inte, men jag förstår inte riktigt varför du vill ha det? Ska du ha redundanta LAN?
Nej jag tänkte dra en lina till ps3an och en till trådlösa routern, med bara en utgång så kan jag bara dra en lina till routern och sen till ps3an, då får jag "bara" 100 Mbit om jag inte köper en ny Gigabit hub.

Synologen verkar vettig om man kollar lite prestandatester, dock så är nog Qnap TS-509 snabbare och med fler uppgraderingsmöjligheter men är 3000 kr dyrare också, det får man ju 2 st 1,5 TB diskar för.
 
TLovskog skrev:
Jag kan ju definitivt rekommendera Synology. Bättre NAS har jag inte stött på ... om man vill ha en ready to run box och inte meckar själv. Personligen tycker jag nog de är mer polerade än QNAP.
Hur fungerar bittorrent delen i Synology? Har läst vissa antydningar att den inte är världsbäst.
 
Vet ej hur bittorrent delen är. Använder inte den.
 
Bezt skrev:
Nej jag tänkte dra en lina till ps3an och en till trådlösa routern, med bara en utgång så kan jag bara dra en lina till routern och sen till ps3an, då får jag "bara" 100 Mbit om jag inte köper en ny Gigabit hub.

Synologen verkar vettig om man kollar lite prestandatester, dock så är nog Qnap TS-509 snabbare och med fler uppgraderingsmöjligheter men är 3000 kr dyrare också, det får man ju 2 st 1,5 TB diskar för.
Hm, knepig konfiguration. Du har säkert dina skäl, men du vill ha en NAS med inbyggd switch? Eller rent av en med routing-funktion? Jag vet inte hur mycket du kan om nätverk (kanske mer än mig), men det kan bli knepigt att få till det där. Om jag vore dig skulle jag hellre köpa en gigabitswitch (vilket jag för övrigt gjorde).

Har du sett att Dustin Home har lite kampanjpriser just nu? NV+ säljs utan diskar för 4795 kr ifall du är hjälpt av det.
 
Nåväl det är inget krav egentligen med 2 nätverksportar men hade ju varit en bonus, dels slipper jag en hub och PS3an hade kunnat legat på ett eget nät. Men min trådlösa router med 100 Mbit får nog duga till PS3an, vill jag köra Gigabit och föra över något stort till den bärbara så får jag ta en kabel rakt mellan de då.
Mina nätverk och datorkunskaper är inte så up to date, jobbade med det för 10 år sen ungefär men mycket är glömt och förträngt.

NV+ har jag inte hittat så mycket info om egentligen utanför Sverige, men den har några år på nacken så det lutar fortfarande mer åt Synologyn.
 
Redigerat:
Det har inte så stor betydelse i praktiken om du har 100Mbit/s eller 1Gbit/s om det bara är en bärbar PC som du ibland ska tanka med större volymer, det finns så många andra parametrar som begränsar så den delen skulle jag lite slarvigt vilja säga att du inte behöver bekymra dig om. För normal hemanvändare så har 100M eller 1G i princip ingen praktisk betydelse (kan säkert finnas några enstaka undantag men de faller inte inom begreppet "normal hemanvändare").
När man vill separera till exempel din PS3a från de övriga PC logiskt med t.ex. egna IP-nät så bygger man det med t.ex. en "bredbandsrouter" som har funktioner för det genom hantering av routing/IP-nät och brandvägg.
 
Så sant så det du säger. Dock så tänkte jag ibland kunna koppla datorn direkt via kabel när man ska föra över något tungt. Men det går ju med 1 port också.
Nåväl, en Synology DS-409 är beställd och hämtas imorgon tillsammans med en 2 TB disk.
 
Törs nog säga att du kommer att bli helnöjd med en NAS, men snåla inte nu ;-) utan stoppa in en disk och slå på RAID så att du får en spegling.
Men börjar man lagra film så kanske du vill nyttja utrymmet till lagring istället för en spegling.
Och för kommunikationen, har inte din trådlösa router en inbyggd switch med några portar om du vill kabelansluta?
Det var otroligt skönt att kunna skeppa iväg de gamla PCna man hade som servrar till sopan och få en lösning med en NAS som inte kräver något underhåll, "peppar, peppar, ta i trä".
 
Nja spegling vet jag inte om jag kommer satsa på, tänkte mer backup av valda kataloger till en extern USB-hårddisk. Känns onödigt att offra diskutrymme för backup av filmer o dyl.
Jo min trådlösa router har inbyggd switch men dock "bara" 100 Mbit.
Hade en Linuxburk för länge sedan som fungerade som brandvägg och gateway, men det var när man jobbade med data och hade lite mer intresse. Nu är det mer att det ska fungera utan så lite pill som möjligt.


Dock blev jag lite trött på datorfirman jag beställt NAS:en av. Var hos de i onsdags för att handla då det stod på nätet att de hade den i lager men det gällde visst deras lager i Stockholm, de skulle få hem den tills på fredag då de får leverans från lagret tis & fre(tror jag det var).
Gick lite motvilligt med på det, anledningen jag ville handla där var att man skulle få den direkt och man stödjer en lokal firma och de var ett par hundra dyrare än vad man kunde hitta på prisjakt. Men jag var tveksam på om jag beställde på en annan firma så skulle jag nog inte hinna få den innan helgen.
Men när jag åkte dit idag(fredag) så hade den inte kommit, jag fattade inte riktigt varför så jag frågade. "Ja det blir så ibland" blev svaret, den kommer måndag.
Med facit i hand skulle jag ha beställt från nätet i tisdags och antagligen haft den hemma nu till ett billigare pris.
(Blev ju inte bättre att jag först åkte dit kl 13 och de låste precis för lunch och jag fick hitta på annat 1 timme innan jag fick veta att den inte fanns hemma)

Så nu har man fått avreagerat sig lite, fan ville pilla med den i helgen då jag är sjuk med feber så jag orkar inte med så mycket mer ansträngande saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.