johanzz
Nimajneb: är det ofta bra erbjudanden på den sidan ?
Synd bara att den kommer med 2st 1.3 Ah och bara ett 2.6.
Hade skippat båda 1.3 mot ett extra 2.6.
 
johanzz skrev:
Nimajneb: är det ofta bra erbjudanden på den sidan ?
Synd bara att den kommer med 2st 1.3 Ah och bara ett 2.6.
Hade skippat båda 1.3 mot ett extra 2.6.
fanns visst som alternativ men typ 1300 kr extra.
Tycker Svenska näthandlare allt för sällan har bra erbjudanden så därför köper jag nästan alltid utomlands. Ovanstående erbjudande är nog ett litet undantag. Men skulle jag satsa på den banan så betyder det att man valt Bosch 14.4 Li för batterimaskiner (iofs inget dåligt val)
 
johanzz
Jo om man behöver en dragare som klarar 70nm.
Har dock större andvändning för 12v som allround dragare då den bla är lättare och betydligt skönare att hålla,,,,dessutom 36nm kommer man långt med.
 
johanzz skrev:
Jo om man behöver en dragare som klarar 70nm.
Har dock större andvändning för 12v som allround dragare då den bla är lättare och betydligt skönare att hålla,,,,dessutom 36nm kommer man långt med.
12V o 14 voltarn har ju samma grepp och skiljer i princip inte i vikt. Däremot så är verktygsutbudet till 14V större.
 
johanzz
För det första skiljer det ett halvt kilo o inte som du säger att dom har princip samma vikt.

För det andra är 12v skönare och smidigare att hantera då dom inte alls har samma grepp. Jag har kört båda o jämfört så jag vet.

För det tredje är 12v billigare och prisvärd då den kostar en bit under 2000:- titt som tätt i sverige.

Skulle jag behöva en starkare maskin så skulle jag ändå inte köpa den 14.4 an,,,,,utan en större modell.
 
johanzz skrev:
För det första skiljer det ett halvt kilo o inte som du säger att dom har princip samma vikt.

För det andra är 12v skönare och smidigare att hantera då dom inte alls har samma grepp. Jag har kört båda o jämfört så jag vet.

För det tredje är 12v billigare och prisvärd då den kostar en bit under 2000:- titt som tätt i sverige.

Skulle jag behöva en starkare maskin så skulle jag ändå inte köpa den 14.4 an,,,,,utan en större modell.
menade inte att jämföra VE maskinen utan den vanliga 14.4 voltarn
Det är möjligt att just din 12v passar just dina händer perfekt med balans o storlek medans 14voltarn passar mig bättre. Jag lika lite som du kan påstå att den ena är generellt skönare än den andra.
Att gå upp i 18 eller 36V klassen blir tungt o klumpigt därför är 14.4 små lätta verktyg perfekta för en massa småfix lite överallt utan att behöva hålla reda på 10 olika batterladdare.
Lawson har ett naked range som kan illustrera vad jag menar.
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Bosch Cordless 14.4v Body Only
 
johanzz
Du länkade till VE så jag antog det var den du menade.
Kan man hitta en 14.4 för samma peng som en 12v så väljer jag 14.4 an oxo.
Vill man bara ha en bra skruvdragare billigt och inte massa annat till så hade jag valt 12v för att de andra 14.4 maskinerna är inte mycket att ha.
Vinkelslipen tar slut fort bla.

Men angående greppet o balansen på "vanliga" 14.4 så håller jag med dig nu :)
 
Eller varför inte Dewalt?
Det har varit ganska lätt att hitta billiga maskiner lite här och var.
Har själv 12V-apparater: en tvåväxlad DC727 från 2003 (ca 2200kr), en tvåväxlad vinkelmaskin från 2006 (500kr) och en treväxlad DC940 från 2008 (1500kr). Batterierna som följde med den första och sista var av olika typ (NiCd och NiMh) och olika kapacitet, men kan använda samma laddare.
Jag vet inte hur det är med andra märken, men Dewalt har använt samma fysiska utförande på batterierna ända från ELU-tiden fram till nu, oavsett NiCd aller NiMh och kapacitet. Så det är bara att kombinera och det är lätt att hitta nya delar. Jag köpte t.ex. två helt nya batt till den första maskinen för ca 800kr!
Vinkelmaskinen köpte jag på byggaffären för 500kr utan batt och laddare, men vad gjorde väl det? ;)
Så nu har jag en lättare tvåväxlad, en kraftigare treväxlad och en nätt vinkelmakin, som alla kan kan samsas om fem batterier och två laddare.
12V - javisst, mer volt blir lite kraftigare, men det beror också på maskinen. DC940 kan skruva uppåt 50Nm! Ok, då räcker inte ett batteri så länge, men då byter jag väl då? Eller kliar mig lite i naveln ;)
Ett batteri med mer volt innehåller också mer celler, dvs det är dyrare.
Om man inte ska använda maskinerna dagligen yrkesmässigt tycker jag DeWalt är alldeles utmärkt som mer avancerad hemmafixare, eftersom det är lätt att hitta delar till bra priser. T.ex. K-rauta har ofta DeWalt till bra reapriser.
Det där med senaste design och absolut bästa känslan i handen, det kan dom med tjock plånbok fundera över ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.