De där två kvadratmetrarna du skrivit om... saknas det plast där eller är det den yta med jord att det ligger grus/jord på som du skrivit om senare? Om det är det sistnämnda, varför inte helt enkelt plocka bort det?

Gällande tätning av ventiler har jag gjort som många andra och kör med cellplast och fogskum. Vad jag kan se/känna så verkar det fungera bra. Dock är det inte så länge sedan jag gjorde detta (2009).
 
De två kvadratmetrarma jord verkar det ligga plast under men nåt ljushuvud har väl tippat i jord där innan själva kåken lyftes på balkarna. Att skyfla bort jorden nu är inte det enklaste då det inte finns nån utgång från grunden förrutom ett litet nedstigningshål i klädkammaren typ 50x50 cm. Ett nytt lager plast över detta verkar enklast.
 
Milkshaken
Jag har en tillbyggnad på kåken som ligger över ett berg, ja berget syns i ena änden, sen ligger det grus i övriga marken..
Krypgrunden är på ca 20 kvm . När vi flyttade in så mättes det, det var skapliga värden, trots högsommarvärden när det besiktades.

Självklart sa killen (Inte Anticimex, men ett konkurrerande) att ja för att vara på säkra sidan så bör ni montera in en avfuktare, den drar bara ström för ca 150-200kr om året....
Nej sa jag, jag vill nog att vi bor in oss först, men kan vi utföra några åtgärder sålänge?
Ja det sitter ju 10 !!!! st ventiler sätt för dom, ta bort allt organiskt på marken, (Byggvirke, spån , 1 st blöja! :) mm mm..)
Och helst lägg på ett lager med lecakulor över plasten. Då värms marken upp lite och släpper inte igenom nån kall fukt underifrån..

Jag har inte kommit sålångt som med plast och leca, men jag satte för alla ventiler utom 2 st. Den ena satt jag i en skruvtallrik i, och den andra satte jag i en Solarventi som blåser in varm torr luft, så fort solen visar sig det minsta...
Tänkte att jag skulle köpa en fuktmätare snart, men inte kommit till skott, grunden verkar dock i mycket bra skick, t.o.m bättre än då vi fick det besiktat...
men som sagt, verkar är en sak, fakta genom en mätare en annan..
 
jag undrar varför du sätter igen ventilerna? Jag skulle inte göra det utan att ha koll på fuktigheten först. Och jag tror knappast det är ngn fördel såvida man inte har aktiv avfuktning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Öpnna upp ventilerna igen. Varför ändra nått som fungerar. Nått du skulle kunna göra är ju att lägga åldersbeständigplast på marken för att slippa undan markfukten och rensa ut sånt som inte hör hemma där nere. Besiktiga grunden nån gång om året och nöj dig med det så länge det funkar. Som sagt varför ändra nått som funkar?
 
Nu ligger fuktighetsnivån mellan 96-97% fast temperaturen ligger och pendlar mellan 16 - 17 grader!!
Man kanske skulle krypa ner i krypgrunden och kolla läget och vidtaga lite åtgärder:)
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Intressant läsning i andra inlägget som du länkade till. Ja mycket skriverier om lite kan man tycka. Själv har jag inte noterat nåt extra speciellt fast fuktigheten är fortfarande hög i vår krypgrund, fortfarande 95-97% och temp på runt 13-14 grader. Förvånadsvärt låg fast det har varit runt 27 grader varmt utomhus men nu ligger det endast på17-19 grader och samma fuktighet enligt Kjellochcompanys fukt/temp mätare.

Men jag återkommmer när siffrorna har ändrats och jag har krypit runt i källaren och kolla läget, f'låt krypgrunden var det ja :)
 
  • Gilla
Kvhx646
  • Laddar…
Efter att ha köpt en ny bostad i december 2017 och ett besiktningsprotokoll där Anticimex tipsade om att installera en avfuktare, började jag undersöka saken närmare. I början på sommaren 2018 beslutade jag mig för att installera trygghetsvakten. Vår krypgrund är på ca 155 kvm och under ett tunt lager av grus finns en plast nerlagd och jag köpte två slingor av trygghetsvakten för att täcka behovet.

Men nu är jag väldigt fundersam. Hela sommaren har mina givare visat omkring 85% fuktighet och det har inte varit någon extrem höjning på elräkningen. Styrenheterna är placerade en meter in från ett par ventiler så jag har sett att dessa lyser grönt som de ska göra enligt manualen.

Har till och med inhandlat ett par nya mätare från Verisure för att vara säkrare på att mätvärdena stämmer. Och det gjorde dem efter jag satt upp de nya mätarna och jämfört.

Någon som kan förklara för mig varför inte fuktigheten sjunker mer?
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Har du öppna ventiler i krypgrunden? Isf plugga dem.
Personligen så valde jag avfuktare före trygghetsvakten när jag hade ”problem” i min krypgrund. Plastade, pluggade alla ventiler inifrån och satte in en avfuktare från Woods. På en vecka gick jag från 95% till 65%. Där ligger jag stadigt nu året runt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hur skulle trygghetsvakten kunna sänka luftfuktigheten?
Det är väl bara en värmekabel, känns enklare med en avfuktare.
 
L Lehtin skrev:
Har du öppna ventiler i krypgrunden? Isf plugga dem.
Personligen så valde jag avfuktare före trygghetsvakten när jag hade ”problem” i min krypgrund. Plastade, pluggade alla ventiler inifrån och satte in en avfuktare från Woods. På en vecka gick jag från 95% till 65%. Där ligger jag stadigt nu året runt.
Jo jag har öppna ventiler, dessa har jag ej rört, enbart gjort rent. Valde du en sorptionsavfuktare?
 
M MikaelR skrev:
Jo jag har öppna ventiler, dessa har jag ej rört, enbart gjort rent. Valde du en sorptionsavfuktare?
Har inte full koll på hur trygghetsvakten fungerar men sätter du in avfuktare så måste du stänga grunden. Annars kommer onödigt mkt oavfuktad luft in i grunden.
Jag satte in en woods Tdr36fs. Ville egentligen ha en sorbtionsavfuktare men ekonomin just då ville annat. Tänkte byta längre fram. Men det har funkat så bra att den får stå kvar.
 
A
M MikaelR skrev:
Jo jag har öppna ventiler, dessa har jag ej rört, enbart gjort rent. Valde du en sorptionsavfuktare?
Du behöver stänga ventilerna om du ska få trygghetsvakten att fungera! Endast öppet där trygghetsvakten blåser in eller ut.

Hela syftet med den produkten är att jämföra klimatet i krypgrunden med klimatet utomhus. Om det är fördelaktigt så kommer den ta bort den fuktiga luften i grunden genom att blåsa in torrare luft utifrån. När det är fuktrisk och det inte går att växla ska värmeslingan gå in och få upp temperatur och hindra kondens. Så trygghetsvakten avfuktar inte utan den växlar bort hög luftfuktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.