H
Väl kvalitet på de verktyg du använder mest och förstås beroende till vad.
(en billig skuruvdragare när man skall göra en altan rekommenderar jag inte)
Kolla in kampanjer, kommer titt som tätt.
Köpte själv en Bosch proff för 1300,00.
 
jag har 3 dragare, den billigaste B&D som vägrar dö trots att jag i 5 år försökt mörda den med att skruva isolatorer på stängselstolpar, jag har flera vinkelslipar varav en B&D som precis som dragaren vägrar att dö, den är 8 år gammal.. jag har 6 borrmaskiner varav en B&D som är inne på 17 året, gissa.. vägrar att dö.. jag försöker verkligen mörda dom med diverse ohygliga arbeten och misshandel.. alla övriga verktyg är en blandning av DW, Festool, fein och metabo..

när det gäller fasta nycklar, block och led med mera så köper jag biltema, går något sönder byter jag mot stahlwille eller motsvarande..

kontentan är att det finns billiga maskiner som är bra, inte alla, kanske inte många men vissa..
 
Mattias Hellöre skrev:
Det som tar slut är allt på slipen ifråga, växelhus, sprickor i hölje, kolen, strömknapp och så vidare.

Metalldamm som sugs in i slipen är inte att leka med, datorer som får stå ute i monterings eller svetshallen dör efter ett år eller kortare.
Är effekten av metalldamm värre än effekten av betong och stendamm?
 
Nimajneb skrev:
Kör lågpris på:
Vinkelslip (BT), borrhammare(Parkside), tigersåg(BT) och cirkelsåg(B&D) för fulsnitt.
Jag verkar tendera att välja Qualitet när precission avkrävs och/eller att dom används mycket. Tyngre fuljobb verkar jag tendera åt lågpris (Biltema B&D, Lidl)
Några månader senare skaffade jag:
Bosch Vinkelslip och en Milwaukee Tigersåg och är jättelycklig:p

Hej-å-hå-vad-det-går

Hitachi 7BUY Cirkelsåg och Bosch 4 eller 5kg Borrhammare ligger på radarlistan så om ett år kanske dom ligger i källaren istället.
 
F
Makita 18V skruvdragare, sticksåg, vinkelslip (fullständigt meningslös maskin), Makita 10,8 V mer 1/4" fäste + 10,8V slagdragare. Metabo gersåg, Elu excenterslip (liten, gammal rackare), Elu klyvsåg (ännu äldre), Makita 850W slagborr (riktigt gammal och tung men gör jobbet, används inte ofta alls). En gammal Makita handöverfräs på 2000W från slutet av 70-talet, den är ganska tung och klumpig och poppar 10A säkringar hela tiden men den gör det den skall utan gnäll. AEG 125mm vinkelslip (som jag inte alls är direkt nöjd med). En Hilti TE6 (tror jag den heter) borrhammare, den är helt OK. Har ett Ferm multiverktyg (eller vad det heter, typ billig, billig version av Fein) och en Ferm kexfräs. Är faktiskt nöjd med båda två för det priset (synd att dom inte kunde kosta på sig gummisladd bara). Har en riktigt bra Hultafors hammare.

Resten är mest skit, 2-3 kinesiska noname skruvdragare, en grön Bosch cirkelsåg. Den är gammal, tung och sågar jävligt dåligt. Lite trötta sladd borrmaskiner som inte har existensberättigande när det finns 18V batterimaskiner, billig skit tiger men behöver ingen bättre, lågpris elhyvel mm

Saknar en vass liten lätt cirkelsåg som man lätt kan bära med sig, en sänksåg och en riktigt stor vinkelslip.
 
Jag köper inte billiga verktyg av typen noname längre.

Utan jag köper billigt på rea när det är minst 50% rabatt.

Det ger mig bra verktyg billigt som håller flera år längre jämför med noname för ordinariepris.

Men självklart äger jag några budget / nonameverktyg som jag köpte när jag inte visste så mycket om verktyg.


Så jag kör tills de går sönder.

Mest nöjd är jag med min Meec slagborrmaskin på 710W den gör jobbet.

Ryckte även biltemas blåa 12v skruvdragare när det var öppningserbjudande på 89 kr 249 kr ordinare, när jag skulle skruva ihop ett bord och det skulle kosta mig minst 50 att hämta min AEG.

Måste säga att jag är otroligt nöjd med den för enklare saker i hemmet, skruva ihop å sätta upp grejer.
Men jag hade inte köpt den för ordinarepris om jag skulle ha den som enda skruvdragare.
 
H
Slipmaskiner och sänksåg, Festool
Vinkelslip Dewalt resten är nog batterimaskiner. Köper 18V maskiner på Ebay då Dewalts batteri passar på alla maskiner i samma volttal. Köper inga lågprismaskiner längre då de iregel dog efter någon vecka. Hade dock en vinkelslip från Rusta som var seg. Har fortfarande en 115 mm vinkelslip från Rusta som inte vill ge upp. Köpte en ny Bosch blå som väntar på sin tur.
 
Dyra: Maskiner som kräver högt moment eller hög precision. Exempel: Skruvdragare, borrhammare.
Billiga: Övrigt. Exempel: Dremel, vinkelslip.
 
När man läser på detta forum så blir det ofta att det "är lika bra att köpa bra verktyg, oavsett om det handlar om pelarborr, handöverfräs eller kofot, på en gång",.. Men om man har, som de flesta har, begränsad budget, vilka verktyg fungerar att hålla sig till budgetval?

Några kommer säkert att svara inga = det är bättre att köpa få men bra... :)

Själv är jag inne på där man inte behöver precision, och där man tror att man inte har sönder den och måste hasta iväg till bygghandeln och köpa en ny när den går sönder... Problemet är att jag inte kommer på något konkret där detta ovan är uppfyllt. Vad är era absoluta budgetval, och vilka skulle ni absolut inte välja annat än proffskvalitet?
 
twonky skrev:
När man läser på detta forum så blir det ofta att det "är lika bra att köpa bra verktyg, oavsett om det handlar om pelarborr, handöverfräs eller kofot, på en gång",.. Men om man har, som de flesta har, begränsad budget, vilka verktyg fungerar att hålla sig till budgetval?

Några kommer säkert att svara inga = det är bättre att köpa få men bra... :)

Själv är jag inne på där man inte behöver precision, och där man tror att man inte har sönder den och måste hasta iväg till bygghandeln och köpa en ny när den går sönder... Problemet är att jag inte kommer på något konkret där detta ovan är uppfyllt. Vad är era absoluta budgetval, och vilka skulle ni absolut inte välja annat än proffskvalitet?
Det bästa sättet att svara är att svara basrat på var jag själv har billiga verktyg, och där jag inte har någon törstan efter ett dyrt. De stämmer dessutom väl med din tanke "där man inte behöver precision". Jag får alltid på huvudet för följande svar:

1. Vinkelslip (men köp bra klingor)
2. Tigersåg (men köp bra blad)
3. tryckluftsdriven dyckertpistol (men fundera noga på tillräckligt bra kompressor)

Dessutom:
Bandslip, jag har en black och decker XT, men jag betraktar den som en bra bandslip, inte som en billighetssak (det är en billig sak, men en av de bra billiga saker black och decker gjort).

--- Mats ---
 
Jag försöker att köpa dyrare prylar av allt jag kan, men ibland blir det ju billigare prylar ändå.

Sådant som jag har/ kan tänka mig att köpa billigt:

¤Tigersåg (inget finlir med den)
¤Bandslip (b&d funkar ok)
¤Vinkelhake (smart va? nä men jag misshandlar min rätt mycket)
¤kap/gersåg (biltemasågen funkade helt ok, men har nu en billig Metabo)
¤Häftpistol (biltemas billiga funkar)
+ lite annat.

Prylar som jag alltid köper dyrt av:
¤Skruvdragare ( Nr 1 av verktygen jag använder)
¤Vinkelslip (farlig om något pajjar)
¤sticksåg (krävs precision)
¤Cirkelsåg (mycket lättare att göra bra snitt med en riktig)
¤Bits & borr (billigt funkar inte)
¤Måttband (billiga krånglar bara)

Finns mer men jag fick med dom huvudsakliga prylarna tror jag. :)

För 2 år sedan så hade jag köpt billigt av allt, men man ändrar sig ju.
 
Redigerat:
Jag har ett B&D laserpass som funkar tillräckligt bra för mina behov, en kakelskärare med diamant(?)skiva av det välkända och högkvalitativa :rolleyes: märket alphatools, knivar och tumstockar tenderar att användas till allt möjligt så såna letar jag inte kvalitet på heller. En slägga kanske skulle funka också?
Men med tilltagande ålder och förmögenhet :cool: köper jag oftast så dyrt som jag har råd med lr anser motiverat, jag har aldrig ångrat ett dyrt köp av kvalitetsverktyg :wow:
 
tänk....tänk...tänk..

överflödiga verktyg tex cirkelsåg är väl OK med en B&D.

Annars så är väl detta med att köpa bra från början ett sätt att spara pengar. Det är en dyr resa att tex gå
från BestTools 500kr via grön Bosch 1500 för att sluta med BlåBosch/Makita/DeWalt etc för 2000. Budgetvarianten är ju naturligtvis att betala 2k istf 4k för samma maskin plus att man har haft en skakig resa dom första åren.
 
Tyresö
Sticksågen måste helt enkelt vara av proffskvalitet - du har ingen nytta av en såg som sågar snett - oavsett hur rakt du sågar. Det är nog den enda erfarenhet jag har av billiga verktyg. En skruvdragare....den ska ju bara skruva in en skruv - tror säkert att den billigaste gör sitt jobb.

Sen är det ju frågan om du menar byggverktyg eller meka med bilen-verktyg - det är mer okej att göra avkall på kvalitet på meka med bilen-verktyg, eftersom dom dåliga verktygen troligtvis håller om man använder dom på rätt sätt

Ett byggverktyg har mer krav på precision eftersom man helst vill bygga rakt i alla vinklar. Billiga byggverktyg har inte bra precision.
 
Ämnen sammanfogade / Mod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.