En amerikansk apparat (125V) inkopplad på ett engelskt urtag (230V)!!!
Bodde i ett någorlunda nytt hus i England på 70-talet. Alla uttag gick på en säkring 30A. Säkringen var försedd med flata stift som klämdes in i ett par gafflar. Rätt OK men om säkringen gick tog man fram en kartongbit med trådar för olika strömstyrkor och lagade säkringen med lämplig tråd.
Rörsäkringarna i stickkontakterna hade ofta lagats med aluminiumfolie. Enkelt och billigt och hållbart!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
en blir nästan gråt färdig när man läser om något sådant här när inte ens elektriker kan utföra riktiga instalationer. jag gjorde min första fasta instalation när jag va 11år utan så stora kunskaper hade bara läst på uta ba helvete och senare fick jag mycket beröm av en kompis till mina föreldra som är elektriker. och efter det har vi alldrig mer anlitat en elektriker.
 
även jag gjode en garageinstallation i farsans dåvarande sommarstuga när jag var 12 år, det fungerade, men såg inte snyggt ut, och prylarna hade fel kapslingsklass, den installationen skulle jag skämmas över idag, men det var kul och lärorikt då, tur att det inte brann bara då jag drog 2.5kvadrat fram till dosan och delade sen upp det i 1.5 kvadrat, säkrat 16A... det var trefasmatning och jag drog självklart jord och nolla i samma tråd fram till den där första dosan då jag hade hittat 4G2.5 EKK som lämplig kabel...
detta var innan jag överhuvudtaget läst nåt om elinstallationer, jag hade bara riktat in mig på moppe och bil-el...
hoppas jag är förlåten... synd bara om den som fick riva ner eländet...:(
 
Klart man pillade när man var liten, jag började innan jag var tio år. Fick pyssla och koppla för pappa, dock skulle jag visa upp och få godkänt innan jag slog på strömmen =)
 
ja det är nog många elkunniga (elektriker inkluderat) som fick hempula i tidig ålder, sen om det var lämpligt eller ej är en annan sak, jag tycker ju inte mitt pulande var nåt värst bra, men det var ju en början till att inhämta mer kunskap..
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Kul att höra att det är fler som är självlärda.
Hemma fick man börja med att skruva kontakter och strömbrytare på skarv och lampsladdar, självklart med ett godkännande från farsan innan man skruvade ihop kontakterna.
Sen att man undersökte hur strömbrytare och vägguttag såg ut på insidan på egenhand var en annan sak.
 
Själv så började man pilla vid 16 års ålder :p. Hade aldrig kommit i kontakt med el innan.

//Patrik
 
Minns att jag och en polare när vi var i förskoleåldern slaktade diverse batteridrivna leksaker, kassettspelare m.m. för att komma åt motorerna som vi sedan varvade livet ur med en batteriladdare, och på den vägen har det fortsatt :D
 
Tror barndomens slaktande av diverse elektronik och undersökande av allt möjligt är en stark orsak till att jag sedan utbildade mig till civilingenjör. Tycker det är enbart positivt att barn uppmuntras och ges möjlighet att undersöka och lära sig el, elektronik och mekanik.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Minns att jag och en polare när vi var i förskoleåldern slaktade diverse batteridrivna leksaker, kassettspelare m.m. för att komma åt motorerna som vi sedan varvade livet ur med en batteriladdare, och på den vägen har det fortsatt :D
Nu ljög jag ju faktiskt, det där gjorde jag också vid ungefär 12-års åldern (och lite nu också med batteri, motor eller elektrolytmagnet. :p Senaste påhittet är en elektrolytmagnet inkopplad med en mobilladdare.)

//Patrik
 
Ja apropå hemska elinstallationer så hörde jag idag från en kollega om en tillbyggnad på ett hus där en elektriker från Polen använt samma färg på ALLA kablar i hela installationen.

Beundransvärt att han lyckades få ihop det över huvud taget...
 
Vid ca 12 hade jag 1-fasmätare med tillhörande mätartavla i rummet, myntautomat till lyset, hemkonstruerat upptaget-vänta-stig in med nåt gammalt snyggt lastbilsbakljus och lokaltelefon altanen-pojkrummet med rikslinjeanknytning. Även mopparna fick div brytarpaneler med olika lampor, tuffast var nog flakmoppen med 4 röda lampor under flaket-effektfullt i mörker...:D
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Nu ljög jag ju faktiskt, det där gjorde jag också vid ungefär 12-års åldern (och lite nu också med batteri, motor eller elektrolytmagnet. :p Senaste påhittet är en elektrolytmagnet inkopplad med en mobilladdare.)

//Patrik
Elektrolytmagnet? :confused: Elektromagnet heter det väl :p
 
snaggletooth skrev:
Elektrolytmagnet? :confused: Elektromagnet heter det väl :p
Jo, men självklart gör de det! Mitt fel. :p

//Patrik
 
Tback skrev:
Ja apropå hemska elinstallationer så hörde jag idag från en kollega om en tillbyggnad på ett hus där en elektriker från Polen använt samma färg på ALLA kablar i hela installationen.

Beundransvärt att han lyckades få ihop det över huvud taget...
Det är tydligen ganska vanligt i öst att man gör så, hörde från en industrielektriker om någon nordisk hustillverkare som byggde hus i ryssland, när allt var klart fick dom tillbaka alla pallar med färgad kabel, dom hade använt svart till allting där också... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.