Någon som vet vilket företag som tillverkar det trådlösa gsm-larmet som securitas aroundio förmedlar.
 
Hittat det själv. Ringde Securitas som endast sa att de hade ett samarbete med secom. Letade jag sedan på webben ett bra tag och fann jag den här förträffliga sidan http://www.secom.tm.fr/en/products.html. Verkar vara en honeywell produkt.Ska kolla vidare om jag hittar en site där de säljer den billigt.
 
Posta om du hittar nåt...tack
 
Nån som vet om man måste köpa ett securitas larm för att ansluta till deras larmcentral?
I vårt nya hus sitter det redan ett larm från hustillverkaren.
 
Du behöver inte köpa larm från securitas för att få ansluta dig till deras larmcentral. Du kan säkert koppla ditt larm dit om du vill. ring deras kundtjänst och kolla priset per månad. Jag tror det är 100:-
Det som ingår i det priset är larmförmedling och nyckelförvaring. utryckningar får du betala ganska mycket för.

Du kan även anluta ditt larm till SOS det kostar 99:- i månaden. Om du ska ha väktarutryckning tycker jag du ska ansluta ditt larm till Securitas.

för info:

Det är samma väktare som rycker ut på

Securitas Direct       (villor, små företag)
Securitas Aroundio   (endast villor )
Securitas Response  ( kedjekunder)
Securitas Larm         ( banker industrier m.m )

AW
 
Och varför inkopplat till larmföretag?
"Enligt en undersökning utförd av Länsförsäkringar Stockholm sker endast 3 bostadsinbrott av 1000 i hem med larm installerat. Tjuven ratar alltså ditt hem till 99,7% om du har larm installerat. En annan tolkning av statistiken säger att risken för inbrott med larm installerat är en risk per 30 år."
Källa http://www.alarmera.se/prisjamforelse.htm
Hyrt larm: Securitas 10år 29.980:- och Falck 26.875:-
 
Jag vill ha ett GSM-larm. Securitas larm (Sectom) verkar vara väldigt smidigt enligt mitt tycke. Eftersom jag bor i en nybyggd villa med alla kablar i en central som vem som helst kan komma in i (Vem faan kom på det) vill jag ha ett GSM-larm. Visserligen är det lätt att störa ut mobilnätet men inte många tjuvar är så smarta. Klippa kabel kan de däremot. Jag vill också slippa ansluta mig till något väktarföretag.

GSM är det nya - analogt det gamla

Så är det

Tror inte securitas är så vänliga att de säljer sina alarm utan att man ansluter sig till deras tjänster.
 
Har någon fått tag på manualen till aroundio larmet?
 
thomas33 skrev:
Och varför inkopplat till larmföretag?
"Enligt en undersökning utförd av Länsförsäkringar Stockholm sker endast 3 bostadsinbrott av 1000 i hem med larm installerat. Tjuven ratar alltså ditt hem till 99,7% om du har larm installerat. En annan tolkning av statistiken säger att risken för inbrott med larm installerat är en risk per 30 år."
Källa [länk]
Hyrt larm: Securitas 10år 29.980:- och Falck 26.875:-
____________________________________________________________________

haha...jaa.. det var ju en liknelse som heter duga...

Det var väl ungefär som att jämnföra Tv-licens-avgiften med ett kanalpaket för 3-400:- / mån ?
Man kan inte jämnföra äpplen och päron ....
Själv gjorde jag faktiskt så att jag valde bort ett dyrt filmkanalpkt och tog ett riktigt larm istället...sån är jag... ;-) ::)
 
peddap skrev:
[quote author=thomas33 link=1132671388/0#5 date=1132768552]Och varför inkopplat till larmföretag?
"Enligt en undersökning utförd av Länsförsäkringar Stockholm sker endast 3 bostadsinbrott av 1000 i hem med larm installerat. Tjuven ratar alltså ditt hem till 99,7% om du har larm installerat. En annan tolkning av statistiken säger att risken för inbrott med larm installerat är en risk per 30 år."
Källa [länk]
Hyrt larm: Securitas 10år 29.980:- och Falck 26.875:-
____________________________________________________________________

haha...jaa.. det var ju en liknelse som heter duga...

Det var väl ungefär som att jämnföra Tv-licens-avgiften med ett kanalpaket för 3-400:- / mån ?
Man kan inte jämnföra äpplen och päron ....
Själv gjorde jag faktiskt så att jag valde bort ett dyrt filmkanalpkt och tog ett riktigt larm istället...sån är jag... ;-) ::)[/quote]

Men vad händer när larmföretaget skickar ut en väktare. Har du det vanliga Aroundio paketet så kommer de och tittar på UTSIDAN och täcker för det som ev är skadat.

NEJ ett par riktiga sirener (110db) inne i huset och ett system som tänder en massa lampor, samt en granne som kan hålla koll, ger betydligt mer än en larmfirma som kommer och tittar på huset. :cool:
 
Nu har jag ju inte Aroundio utan Securitas Direct... där går väktaren även in i huset
och kollar så allt är lugnt...återställer larm...reparerar ev skador tillfälligt samt kontaktar personerna på min kontaktlista och informerar...skriver även polisrapport etc..
Siren inne på 120dB...hörs mer än väl...samt ett blixtljus ute...funkar klockrent !

Valde detta alternativ efter min svåger som hade SD räddade sitt hus genom brand/inbrottslarmet från att brinna ner härom året.
Det som hände var att de var bortresta över Jul o Nyår och fick en elbrand i julbelysningen...larmet gick och väktaren var snabbt på plats och gick in med brandsläckare och släckte branden. Inga grannar märkte något och brandkåren hade
inte hunnit dit innan det brunnit ner...sånt kan inte värderas i pengar tycker jag...
Man får inte bara se till kostnader...utan mervärden med...
 
om jag har ett gsm-larm och får ett meddelande att det brinner i huset så är det väl bara ringa brandkåren eller en granne som är hemma. Går minst lika snabbt om inte snabbare. Sen kan man ju alltid betala sos-alarm 90 kr/mån om man vill. Skulle kunna tänka mig att enbart ha ett larmföretag när man är bortrest.

Upptäckte förövrigt att de säljer alarmeras larm i polen minst 50% billigare.
http://www.jablotron.pl/p/oferta.html

Multiplicera priset med 2.1
 
Jaa, nu är är det ju så att räddningstjänsten inte åker på ett brandlarm om du inte sett branden med egna ögon....inte ens på Securitas larm....om du inte har ett separat brandlarm...men det blir mkt dyrt...har aldrig hört talas om det i en villa i alla fall ?
Granne...mmm...det är klart...men grannen är väl inte alltid hemma eller vaken ? Sover han och skall svara..vakna till...bli informerad...kläder...hämta nyckel..Då tar det en stund.... :surprised:
 
Ni som har aroudiolarmet hos Securitas, kan man lägga till dekare e.d. själv utan att blanda in Securitas så att säga? Vissa dekare kostar ~20kr extra i månaden...
Eller ser de vad som finns inkopplat från sin larmcentral?
Någon som har den aktuella manualen?...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.