Förresten, även om jag älskar Makita måste jag säga att Bauhaus (och säkert typ hornbach också) har en 14,4V Litium-jonmaskin av märket Metabo (också proffsmärke) som känns prisvärd, 1695 spänn. 2 "halvstora" batterier (1,5Ah), hyfsat lätt, för dina ändamål tror jag att den är klockren. Chucken ska enligt bladet vara auto-lock (borrar glider inte runt, typ), iofs 10mm men det är som sagt inte ofta man behöver 13mm. Finns i Bauhaus reklamblad på nätet. Fördelen med litium-jon är att de inte laddar ur sig av att stå nån månad utan att användas. Tro mig, det gör en j-a skillnad om man ska använda maskinen typ en gång i månaden....

Vill du skutta upp ett snäpp från RustaBoschen tror jag nog att det är ett bra val, i alla fall är det nog vad jag skulle chansa på om jag ville ha en dragare bums och inte hade någon. Men jag har aldrig använt den själv, någon annan som har den och kan ge ett utlåtande?
 
Min lokala XL-Bygghandlare säljer GSR 12-2 för 1095SEK.
Inkl låda o 2 batterier.
 
Nimajneb skrev:
Min lokala XL-Bygghandlare säljer GSR 12-2 för 1095SEK.
Inkl låda o 2 batterier.
Men er det NiMh eller NiCd batterier? Har sett denne maskinen bli solgt med begge. Men er dette med nimh så er det løp og kjøp.....
 
Logiman skrev:
Men er det NiMh eller NiCd batterier? Har sett denne maskinen bli solgt med begge. Men er dette med nimh så er det løp og kjøp.....
Då det ligger extra skatt på NiCd batterier och jag i princip inte sett sådana till en Blå bosch på 5 år så utgår jag ifrån att det var NiMh.
 
Finns XL i GBG eller i närheten. sidan funkar inte på jobbet :(
 
clark skrev:
Finns XL i GBG eller i närheten. sidan funkar inte på jobbet :(
Nihlmarks trä
Exportgatan 17
422 46 Hisings Backa
 
gott.. jag hittade en butik som ligger 5 minuter från jobbet.. skall åka på lunchen och kolla med dom
 
johanzz
Eller så köper du en begangnad Hilti SF144-A.
Den enda skruvdragare jag någonsin trivts med till 100%.
Mycket snabb laddare och grym styrka.
Dessutom stängs maskinen av när det är dags att ladda vilket bla inte görs på royobi vilket kan medföra att det tar lång tid att återladda lithium batteriet.
Kolla bara att du får den med smala ventilationsgaller i plast eller att det sitter metallnät bakom stora plasthål.
De tidiga versionerna hade för stor venthål i plast så det kunde komma in för stora föremål som förstörde motorerna.
Det fixades genom att man monterad metallnät innanför som skydd.
Annars är maskinerna identiska.
 
johanzz skrev:
Eller så köper du en begangnad Hilti SF144-A.
Den enda skruvdragare jag någonsin trivts med till 100%.
Mycket snabb laddare och grym styrka.
Dessutom stängs maskinen av när det är dags att ladda vilket bla inte görs på royobi vilket kan medföra att det tar lång tid att återladda lithium batteriet.
Kolla bara att du får den med smala ventilationsgaller i plast eller att det sitter metallnät bakom stora plasthål.
De tidiga versionerna hade för stor venthål i plast så det kunde komma in för stora föremål som förstörde motorerna.
Det fixades genom att man monterad metallnät innanför som skydd.
Annars är maskinerna identiska.
Alle Li-ion batterier skal ha være mikroprossorstyrt for å beskytte batteriet. Både når det gjelder temperatur og for når det skal slås av. Uten dette vil batteriet bli ødelagt.
 
För att hålla ditt behov i fokus och inte sväva iväg kring hålsågar etc...så är mitt råd; köp inte Boschen för den gamla batteritekniken, köp inte AEG:n (inte för att den är dålig på något vis, det är en superbra maskin, men den är urstark och tung, jag har den t.ex till karmskruv etc). Till lättare jobb, tex skruva trall, rekommenderar jag typ AEG BS 12C2 Li. Den har försoffat mina andra skruvdragare med mångsidigheten och formatet. Snabbladdare 30min, Li-Io och ett battteri räcker gissningsvis till minst 100 trallskruvar.
Det finns andra som ser likadana ut t.ex Bosch, men se upp med specifikationerna, antal batterier som följer med etc. Du behöver bara ett batteri, dvs. om du äter och dricker kaffe någon gång under altanbygget. Om du har två fabrikat som är till utseendet samma välj den tyngsta=mer metall komponenter.
 
uhh

Tegelvillan...för oss som bor i trähus behöver vi nog lite vettigare grejer en någon fjuttdragare som bara klarar 100 trallskruv och bara kommer med ett batteri. Li-Ion abtterier är ingen revolution utan en evolution. Några femtilappar extra kanske dom är värda men inte mer.
 
Nimajneb skrev:
uhh

Tegelvillan...för oss som bor i trähus behöver vi nog lite vettigare grejer en någon fjuttdragare som bara klarar 100 trallskruv och bara kommer med ett batteri. Li-Ion abtterier är ingen revolution utan en evolution. Några femtilappar extra kanske dom är värda men inte mer.
Li-jon är lite mer än bara evolution. Bara urladdningen och minneseffekten är värd prisskillnaden. För en hemmapulare som sporadiskt plockar fram maskinen är Li-Ion guldvärd då man slipper underhållsladda batterierna. Bara plocka fram och köra.

Men som enda skruvdragare är det nog klokt att välja någon maskin som är lite mångsidigare än en fjuttdragare.
 
Evolution eller inte....
Värt att veta om bosch 10,8v li-batterier är iallafall att om dom legat kallt........ tex i en bil ute på vintern........så är dom döda! Detta är det enda negativa jag har att säga om mina bosch-10,8maskiner. Men det kan vara bra att veta........Mina Nimh batterien till 12voltsdragaren, också den blå bosch, dras inte med den här defekten. Nån som har andra erfarenheter av Li-batterier i kyla? Är tex Makitas bättre?
 
Redigerat:
Binesh: NiMH batterier har ingen minneseffekt som stör. Vidare så så har jag aldrig haft några bekymmer med NiMH batterier med urladdning. Inegn vetenskap men efter 5-6 månader så är det fortfarande full speta.
Gamla NiCd batterier är hopplösa på båda punkter.

Jan-L: Frågan har varit uppe tidigare i forumet. Men det verkar vad jag minns bara vara vissa batterier som har problem, men det verkar vara en klar riskfaktor med Li batteriet.
 
johanzz
Köp istället den tidigare Bosch GSR 12 Professional och INTE GSR12-2.
Den tidigare har fler Ah och dessutom högre vridmoment.
Sedan garanterar Bosch hållbarehet för fall från 2 meters höjd.
Där brister många bla dewalt på mitten.

Nimh får inte blandas ihop med Nicd.
NIcd har kraftig minneseffekt vilket NImh inte har.
Nimh har idag knappt heller något läckage vilket är försummbart.
Den nya generationens Nickel Metallhydrid-batterier har en så låg självurladdning att de kan ligga oanvända i flera månader utan att tappa nämnvärd laddning.

Dessutom har Lithum batterin oxo läckage,,, ca 5%/månad...om än så litet.
Kör själv med både Li och NImh o för min del är båda bra.

Får jag bara välja en enda maskin på marknade blir det helt uteslutet min Hilti SF144-A pga dess råstyrka, smidighet och kvalitet.
Efter den blir det en Bosch GSR12 Professional 2.6Ah då den har fin balans och håller håg kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.