Ska ta och demontera oljetanken under semestern i sommar.
Men har en gammal kombipanna Ved/Olja från dakkefejden, som i sin tur e ihopkopplad till varmvattenberedaren.
Vad göra man med en gammal kombipanna?
Eller ska man ringa en röris som ska komma o kolla på det?
 
Beror ju på om du tänker använda pannan för värme framöver eller inte.
En kollega till mig bytte oljebrännaren till en pelletsbrännare istället.
Nu gick det väl närmare 4m3 olja på det huset så de tjänade igen konverteringskostnaden första året utan konverteringsbidrag. Nu har de gjort det enkelt för sig så de köper pelletssäckar på pall och ställer bara in pallen som upplag. Man kan ju teoretisk bygga om oljetanken till pelletsförråd eller utnytja den ytan om man vill
 
mats_o skrev:
Beror ju på om du tänker använda pannan för värme framöver eller inte.
En kollega till mig bytte oljebrännaren till en pelletsbrännare istället.
Nu gick det väl närmare 4m3 olja på det huset så de tjänade igen konverteringskostnaden första året utan konverteringsbidrag. Nu har de gjort det enkelt för sig så de köper pelletssäckar på pall och ställer bara in pallen som upplag. Man kan ju teoretisk bygga om oljetanken till pelletsförråd eller utnytja den ytan om man vill
Hadde planerat att ta bort siten, då den står ivägen för kommande planer.
Ska förmodligen in med en Luft /Vattenpump som ska kopplas ihop med beredaren. Eller om man ska köra med luft/luft pump, får se vad som kmmer upp.
 
Sådärja nu är oljetanken nerkapad. Började med att pumpa ur den olja som var kvar och det var inga stora mängder, endast 3liter! Slängde sedan in lite absol och lät tanken stå en vecka för att vädra ut eventuella ångor. Sedan var det bara att ge sig på den med vinkelslip och tigersåg. Gjorde av med tre Boschblad och ett antal kapskivor.

Tanken besiktades 2001 av Ragnsells och fick då anmärkning på att den var rostskadad. Djupet på rostskadorna var 0,7mm och därför uppfyllde inte tanken betryggande säkerhet. Baahh!! Den besiktningen ger jag inte fem öre för. Det visade sig nämligen, när jag kapat ner tanken, att den hade inga som helst rostskador. Den var ren och fräsch invändigt på väggar, tak och botten.
 
Förstår inte varför ni inte hyr en nibbler istället.
halva tiden, hälften så jobbigt o dubbelt så bra.
köpte en egen eftersom det kan va "bra att ha"
Men de finns ju att hyra med.

köpte min här...funkar svinbra (den för 1344 kr.)

http://www.verktygsboden.se/
 
Tycker en plasmaskärare är väldigt smidig till detta. Funkar även om det är lite olja kvar. Ryker lite men det går riktigt fort.
 
Säkert väldigt bra med både nibbler och plasmaskärare men det fungerar också utan problem med tigersåg och vinkelslip. I varje fall hade jag inga problem med att använda dessa verktyg.
 
Spinner vidare på denna gamla tråden lite..

Tänkte ge mig på att såga ner min oljetank.. enligt förra ägaren så ska tanken vara sanerad och klar.. Påfyllningsröret har stått öppet undertiden vi har ägt huset..

Är det bara att öppna locket som finns uppe på tanken och slänga ett öga innan eller finns det någon risk med att öppna det locket? Är den sanerad ska det väl inte finnas någon risk för gaser?
Och hur gör dom egentligen när dom sanerar en oljetank?
 
Man suger/skottar upp slammet,
Jag har skurit ner tankar med gassvets (skärbrännare), med 1-2 cm eldningsolja kvar i, den är ganska svårantändlig, om det inte ligger något som kan agera veke..
 
Hur man sanerar en oljetank? Ja, det är inte speciellt svårt. Man pumpar ur den olja som finns kvar till ett oljefat eller en mobil oljetank. Därefter är det bara att torka ur tanken för hand och avlägsna eventuella slamrester. Om tanken är placerad utomhus så förfar man på liknande sätt dessutom så fyller man tanken med sand efter avslutad sanering.

Tag du och skruva bort manluckan ovanpå tanken och lys in med en ficklampa så ser du ju hur den ser ut inuti. Finns det små oljerester kvar så kan du slänga in lite absol. Absolen suger då upp dessa oljesrester. Absol är obrännbart varför det är riskfritt att kapa ner tanken efter att den fått stå och lufta någon vecka.
 
Håller på med min tank, den står inte ivägen så jag kan ta lite i taget när jag känner för det. Allt bottenslam sögs upp med hjälp av Absol, låg nog i ett par månader och torkade upp. Än så länge är framsidan på tanken borta, Ska väl fortsätta nu när det blir lite mildare ute igen... Men det är inga större problem, bara man har lite plats så man kommer åt tanken, vilket väl är mitt största problem att det är lite svårare att komma åt... MEn som sagt-man blir ganska så spaghetti i armarna. Och Biltemas blad är ingen jättehöjdare precis...
 
Det var ju inte så farligt.

Mitt recept blev att först hissa upp ena änden med domkraft. Andra änden hade jag en ventil som jag anslöt en trädgårdsslang med borrmaskinspump kopplad till. Sedan till stor bränsledunk (som jag hade 8 st av).

Tömde ut till det blev tomt, 150l, sedan lät jag sista dropparna rinna ut på golvet.

Sedan öppnade jag locket på toppen och öppnade/tog bort alla ventiler/kranar/mätare som fanns.

Dagen efter hällde jag i 30l absol och borstade runt med piasava-kvast till det låg jämnt. Var i princip noll olja kvar i tanken, blev knappt blött.

Jag öppnade fönster och en dörr i ett annat rum så det blev bra korsdrag. Monterade faktiskt en fläkt också i taket som fläktade ner i det stora hålet på toppen.

Började i en ände och såga med AEG bi-metall blad på min tigersåg och sprayade lite då och då med Biltema skärolja. Några timmar (och 4 blad) senare var tanken historia :)
 
Absol och en riktig nibblingsmaskin!
 
Trumpappa skrev:
Absol och en riktig nibblingsmaskin!
Absol använde jag, men att man var tvungen att ha en riktig nibblingsmaskin för att ta ner tanken visste jag inte. Då har ju jag gjort totalt fel när jag kapade ner min tank.
Attans också! :eek:
 
Jag har en oljetank liggande i trädgården som jag tänkte bli av med (oljepannan har lagt av och är inte värd att reparera eftersom vi numera har bergvärme).

Man kan ju leja ut ett eller flera av följande steg:

1) Tömma tanken på olja
2) Gräva upp / köra bort tanken till skrot
3) Skära ner / ta bort oljepannan

Fråga 1: Vad är ett rimligt pris för 1) - 3) i Stockholmstrakten och finns tips på prisvärd firma?

Fråga 2: Vad är rimligt pris på respektive del 1), 2) och 3) och hur finner man köpare av oljan och skrotet?

Fråga 3: Om man tar bort tanken själv, hur pluggar man igen röret som leder in till pannan i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.