Lär bli svårt att återkomma efter en sådan behandling.
Syftet är just att inte återkomma....
 
OlaF. Lugna ner sig lite nu., det verkar som din nivå sjunker lite för lågt.

Det är ett av många sätt att ta livet av ett djur. Det finns dränkning, skott i nacken eller varför inte en skyffel.

Hur tar du själv förresten livet av de stackars mörtar som du fiskar upp?
 
Sorry RM men i detta fall skiter jag i vad du tycker. Någon som gasar ihjäl grannkatten anser jag vara en människa där viktiga spärrar saknas. Att sedan skryta om det och utlova fler fall, dolt bakom ett anonymt login är vidrigt. Nu är det säkert inte ett brott som är allvarligt nog för att polisen ska få plocka fram Canutos identitet så någon polisanmälan är ingen idé heller. Hoppas att du, Canuto, haft stake nog att gå till grannen med katten efteråt och sagt vad du gjort så de får en chans att replikera.

Jag är helt övertygad om att Canuto tog det som steg ett i att lösa sitt kattproblem. Tror inte för en sekund att han har pratat med grannen, försökt jaga bort katterna med milda medel. Jag tror att han hatar katter och att detta är hans hämnd för att han har grannens träd i söderläge (annan tråd). Jag har sett denna typ av människor förr och har sett vad de går för. Att vara förbannad och *vilja* ha ihjäl grannkatterna är en sak - att skryta om att man gjort det flera gånger och lova att det blir fler är en helt annan.

Antalet grannkattsskitparasitrelaterade blindhetsfall kan nog räknas på ena handens tår. Det är bara en patetisk ursäkt för att rättfärdiga sina sjuka djurplågarbehov.
 
Nu är det såhär OlaF att djur antigen kan vara vilda eller tama. Vilda djur kan göra som de vill och om de ställer till olägenheter för oss människor så kan vi göra något åt det. Du anser väl ändå inte att musfällor, råttfällor och myrr-medel inte är OK?
Tama djur däremot har en ägare, en ägare som förhoppningsvis älskar sitt husdjur men också SKA ta ansvar för det. Att ta ansvar för sitt husdjur inbegriper INTE att man kan släppa det hur som helst och säga "djur är som djur är". Om ägarna till tama djur/husdjur tar ansvar för sina husdjur så får det konsekvenser. Antigen för ägarna till djuren eller djuren själva.

Livet är inte svart och vitt utan olika nyanser av grått och därför måste du förstå att de som inte gillar katter och som har en granne som resonerar som du tar till extrema metoder. Om kattägaren inte åtgärdar problemet på något sätt och vatten inte fungerar så tar man vad man har. Vissa tar en toffel, andra ett äppelskrutt någon annan en sten. Om man sedan råkar träffa kattkräket är väl olyckligt men en sten precis som vatten borde lära katten att det inte är trevligt att vistas och skita på just denna plats.
 
RM - du är uppenbarligen inte läskunnig så jag vet inte vad jag ska säga längre. Kanske om jag skriker...

JAG TYCKER INTE ATT KATTÄGARNA ÄR UTAN ANSVAR! JAG TYCKER ATT DET ÄR OK ATT JAGA BORT GRANNKATTER!

Nu får du antingen sluta säga att jag tycker att kattägare ska stå utan ansvar och att det är helt OK att strunta i om grannen inte gillar katterna, eller så slutar jag diskutera med dig och kommer att tycka att du är en komplett idiot som inte ens kan läsa en enkel mening i en diskussion. Välj själv.

Att "ta vad man har" är helt OK och det har jag sagt hela tiden, men kom inte och säg att det Canuto hade närmast till hand var en speciallbyggd kattfälla och en plastsäck att gasa katten i.
 
OlaF- Uppenbarligen är inte du läskunnig du heller. Du kan skrika dig blå i ansiktet men nu är det så att du inte skrivit vissa saker men du har ondgjort dig över andra. Se kopplingarna och ta inte saker och ting ur sitt sammanhang som det passar dig bäst.

JA, du tycker att kattägare ska ta sitt ansvar men NEJ, inte alla kattägare gör det. I denna tråd pratas om alla nyanser av kattproblematik som icke kattägare kan uppleva, du verkar se bara det du vill se.

JA, du tycker att man får "ta vad man har" men NEJ, vatten funkar inte på alla katter. Funkar inte vatten, funkar det inte att tala med grannen så får man ta till det tyngre arteleriet oavsett om det finns människor där ute som tycker att djur är ju bara djur.

Som jag uppfattade Canuto så visade han på en sista åtgärd, inte en första åtgärd. Jag tror att han redan har försökt andra lösningar men inte lyckats.

OlaF får tycka vad han vill om mig men är han själv "En komplett idiot" om han inte kan skilja på två separata stycken i ett inlägg OCH att detta är ett öppet forum där flera användara skriver i samma ämne. Vill han inte förstå så vill han inte.
 
Bevisa din ståndpunkt RM. Citera mig, i denna tråd, i sitt sammanhang och visa att du har stöd för det du skriver om mig.

Jag är med på nyanserna men du pådyvlar mig hela tiden en extremiståsikt.

Visa mig den katt som inte skyr vatten och andra milda medel. Katter är bekväma av sig och undviker obehagliga platser. Baserat på dryga 25 års fostran av egna och grannars katter.

Hur kunde du uppfatta Canutos kattslakt som "sista åtgärd"? Han presenterar inget mer än att han stolt har slaktat två katter och att de ska bli fler. Låter snarare som om han lockar katterna till tomten för att få något att fylla fällan med.

Vad är det för stycken jag har missat i samma inlägg? Jag sa att jag tycker att du är en idiot om du fortsätter pådyvla mig en åsikt jag inte har. Och ja, om du fortsätter med det så kommer jag att tycka att du är en idiot. Om inte så låter jag tvivlet kvarstå tills du bevisat motsatsen.
 
OlaF du får tycka vad du vill om mig, det är ett fritt land. Vad jag tycker om dig har inte uttryckts i text.

Jag tycker att det är varje tomtägares rätt att lösa problem på SIN EGEN TOMT på ett sätt som de finner lämpligt. Finner de lämpligt att skvätta vatten på katter och riskera att de lämnar fekalier i ungarnas sandlåda framgent så är det OK med mig. Om de tycker att det är lämpligt att fånga och gasa katter på SIN EGEN TOMT så är det OK.

Med 25 års erfarenhet av att fostra katter kanske du kan få "ordning" på kattskrället som bor granne med mina föräldrar. Den skiter i deras rabatter trots otaliga duschar med trädgårdsslangen. Den återkommer ett par gånger varje dag trots att grannarna har vidtalats. Den promenerar lungt över tomten trots att föräldrarna har hund som älskar att jaga katt.

Att katter skulle vara bekväma, pyttsan. Katter undviker mest ingenting, inte den här katten iaf och jag tror inte den är ensam om att vara på det sättet.
 
Ok, du hade alltså inget att försvar till din smutskastning av mig utan då papegojar bara fram samma "på min tomt har jag rätt att göra vad jag vill". Dåså, då vet vi vart du står helt enkelt.
 
Det enda jag har skrivit om dig OlaF är att du är alldeles för brydd i hur andra löser sina problem. Det är DU som insinuerat att användare är idioter, att användare skall få smaka sin egen medecin. Inte jag.

Kom inte och snacka smutskastning, för det är det inte frågan om inte från min sida. Frågan är vad det är från din sida.

Om vi tar och återkommer till trådens ursprungliga ämne så kan vi konstatera att det finns flera sätt att lösa kattproblematik på. Man kan antigen vara en djurvän och låta djuren göra som de vill. Man kan vara en svensson och kosta på sig olika slags åtgärder för att grannarnas katter ränner på ens tomt eller så kan man prata med sina grannar.

OM/NÄR det inte funkar kan man om man har hår på bröstet gå längre.

"Dåså, då vet vi vart du står helt enkelt" Vad menar du med det? Att du talar för alla andra på forumet? Att du är riktmärke för hur man ska bete sig och vad man ska tycka? OlaF, du är för rolig du.
 
Jag har inte insinuerat att "användare" är idioter. Jag sa att du är en idiot om du fortsätter pådyvla mig en åsikt jag inte har och argumenterar utifrån det.

Smutskastningen består i att du konsekvent har gett mig en åsikt jag inte har. Flera gånger, trots att jag har förklarat mig lugnt och sansat. Läs tråden och se själv.

Visst, tråden handlade om hur man löste kattproblemet och tills några började med anstiftan till brott (oavsett vad du tycker att du ska få göra på din tomt) så kom det flera fungerande förslag och har kommit ett par till på vägen. Tyvärr så finns det några som skryter med sina brott och forstätter att heja på andra att begå brott. Tycker du att man är modigare (eller vad nu "hår på bröstet" ska symbolisera) om man begår brott. Tja, det tycker inte jag. Tycke du att det är modigt att locka in en katt i en fälla och gasa den bakom bilen? Det tycker inte jag.

"Vi" är de användare som följer tråden och som precis fick bevis på att du inte kan stödja din argumentation eller smutskastning av mig.
 
Jo du, du har insinuerat att användare är idioter, inte bara en gång.

Jag har kanske lagt ord i din mun men någon smutskastning är det inte fråga om. Det kanske är så att du ser det som smutskastning men som du har skrivit till mig ett par gånger men nu med andra ord.... LÄS! Läser du igenom och tänker till bara lite så ser du att det inte är smutskastning.

Jag har hela tiden hävdat att det är upp till var och en att lösa de problem som de upplever sig ha på det sätt som de själva tycker är lämpligt. Du verkar tycka att folk ska lösa problem på sätt som DU tycker är lämpliga. Om någon vill bryta mot lagen så tycker jag att det står dem fritt, du upprörs.

"Mitt hem är min borg" lyder ett gammalt talesätt. Mitt hem, alltså min borg börjar vid tomtgränsen. I min borg gör jag vad jag vill oavsett vad andra tycker och tänker. Vad vissa anser vara lämpligt för de problem som de upplever sig ha har du uppenbarligen ingen som helst respekt för, även om jag måste säga att det var bra att du kom med några förslag.

Tala för dig själv. Det är du som anser något så tala för dig själv. Om någon annan tycker det så får de själva skriva det antigen här i tråden eller i ett PM om de vill.

 
Robert_Maria skrev:
Om någon vill bryta mot lagen så tycker jag att det står dem fritt, du upprörs.
Och här har vi pudelns kärna. Ja, jag upprörs rejält av att folk gasar ihjäl grannens katter. Jag upprörs av lagbrott och djurplågeri. Jag upprörs av folk som tar lagen i egna händer som det passar dem.

Skulle du tycka att det var OK att någon stal din bil? De ville ju bryta mot lagen och tydligen tycker du det är OK. De kanske bara behövde lösa problemet att de inte tillräcklligt med pengar och att stjäla och sälja din bil löste ju problemet. Hår på bröstet minsann.

Robert_Maria skrev:
Jo du, du har insinuerat att användare är idioter, inte bara en gång.
Jag antar att du inte tänker stödja detta med något citat heller? Jag kan inte hitta det i tråden och tycker att det än en gång är att pådyvla mig en åsikt.


Jag fattar inte RM, vi var ju nästan överens för en knapp månad sedan men sedan så inleder du en ilsken post med att helt sonika trycka på mig åsikten att kattägare ska skita i allt ansvar, trots att jag spenderat halva tråden med att säga att jag inte tycker det. Det är ju rent förtal och jag förstår inte varför du tar den otrevliga vägen plötsligt.
 
Jämföra ohyrerensning med bilstöld, jo jag tackar jag.

Men om vi nu ska ta det ämnet också i en tråd om kattproblem så visst. Om någon stjäl min bil så visst blir jag arg men det är inget jag kan göra något åt. Är bilen stulen så är den. Har den blivit stulen på min egen parkering, min egen tomt så svider det rejält. Har den däremot blivit stulen i ett mörkt garage så kan det kanske vara lättare att acceptera. Men att jämföra det med att ta bort problem från sin egen tomt, är inte det att gå för långt?

Vi var nästan överrens om att vi tycker olika för en månad sedan. Vi var och är ju uppenbarligen inte överrens i själva sakfrågan. I sig är det helt OK att inte vara överrens, det var vi också ense om. Aktiviteten i tråden dog under lång tid för att sedan vakna till liv igen. Det var något du skrev som jag som jag uppenbarligen reagerade på.

Jag upprörs över att man inte kan få ha sina saker ifred, att man måste lägga ner tid, kraft, monetära medel för att få en så enkel sak som en tomt utan kattskit. Varför ska jag ta andras ansvar? Det gör mig rent ut förbannad.
 
Det är alltså bara OK att bryta lagen i fall som du tycker är OK? En bil går att ersätta men jag förstår inte hur man kan se grannbarnet i ögonen efter att man har gasat ihjäl deras lilla älskling. Men eftersom du tycker att lagen inte gäller på din tomt så är det svårt att komma vidare i någon form av diskussion. Så länge *du* får som *du* vill så är du nöjd. Och du kommer dragandes med "ansvarstagande" och "hänsyn".

Jag skulle verkligen vilja komma på studiebesök på de tomter som har sådana fruktansvärda kattproblem. För jag kan verkligen inte fatta vidden av detta problem som driver folk till överlagt djurplågeri.

Kalla det vad du vill men hittills har du både logik och lag mot dig. Att du inte bryr dig om lagen har du gjort klart och kanske ska vi sluta diskussionen där. Det är som att diskutera äganderätt med en tjuv. Finns det inga gemensamma referensramar så är det svårt att diskutera. Du stödjer dig bara på en självupptagen åsikt och har i senare inlägg visat att du gladeligen går till förtal för att driva din sak. Jag ska nog ta och kolla upp saken närmre och kommer det en polisanmälan till någon här så vet ni vem som gjort den. Den eller de som känner sig träffad(e) kan ta åt sig.

Om någon fortfarande är intresserad av lagliga sätt att hantera grannkatter så fortsätter jag gärna den diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.