Ett tips: Argumentera inte emot någon i en diskussion om du har samma åsikt som personen. Det misstolkas lätt...

Bara för sakens skull. *Exakt* vad var det du ville tillföra diskussionen?
 
OlaF skrev:
Ett tips: Argumentera inte emot någon i en diskussion om du har samma åsikt som personen. Det misstolkas lätt...

Bara för sakens skull. *Exakt* vad var det du ville tillföra diskussionen?
Jag måste uttrycka mig väldigt dåligt - jag tar det en gång till, i koncentrerad form:

1. Jag tycker inte man ska bagatellisera de problem många har med lösspringande katter i sina villaträdgårdar.
2. Jag tycker inte man kan jämföra problem med lösspringande katter med problem med ohyra och vilda djur.
3. Jag tycker inte att det faktum att det finns oansvariga hundägare är ett argument i en debatt kring kattproblem.

Men eftersom du tydligen har samma åsikter som jag, så lägger jag ned nu  :)
 
1. Jag förstår hur du menar och håller inte med. Jag tycker ditt och du tycker datt. "Case closed"

2. Se ovan. Djur som djur liksom, det tycker inte du. "Case closed"

3. Det var menat för att påvisa absurditeten (enligt mig) i att det är OK att ge sig på vissa djur som stör men inte andra. Du var inte av den åsikten till att börja med. "Case closed"

(4.) Visst kan det bli bra när man reder ut saker. Tack för det  [smiley=dankk2.gif]
 
Det är ett j...la svineri med dessa grannkatter som skiter o pissar hos oss.
Vi har en sparrisodling som ju står i ren sand. Denna odling är favorittoalett för ett antal grannkatter. Sparrissen äter våra barn direkt från odlingen.
Hitintills har jag lyckats att ta kål på två katter. (Smärtfritt!) Fler blir det, jag lovar!
Alla ni katt ägare: Har ni inget som helst normalt ansvarstagande för era husdjur?
Hur tänker ni?
Varför skall grannen ta all skit; er skit?
Ta ansvar och sätt stopp för svineriet!
 
Du håller inte med för att du tycker inte att du ska ta ansvar för din lösspringande katt. Jag kan tänka mig att du tar ansvar när katten är hemma, att den inte får pinka var som helst och att den inte får riva var som helst. I så fall är det väldigt skenheligt.

Djur är djur, visst. MEN..... Vilda djur är vilda djur och husdjur är HUSdjur.

Visst är det absurt att jämföra katter och hundar men inte på det sätt som du tror. Det är inte lagligt att ha hundar okopplade hur som helst, dessvärre är det tillåtet att låta katter springa hur som helst. Det är intressant att läsa att du tydligen tycker att de också ska få göra hur som helst. Varför inte låta djur vara djur då? Du låter dina katter springa och vi andra kan släppa våra hundar.... Vad tycker du? ;)

OlaF skrev:
1. Jag förstår hur du menar och håller inte med. Jag tycker ditt och du tycker datt. "Case closed"

2. Se ovan. Djur som djur liksom, det tycker inte du. "Case closed"

3. Det var menat för att påvisa absurditeten (enligt mig) i att det är OK att ge sig på vissa djur som stör men inte andra. Du var inte av den åsikten till att börja med. "Case closed"

(4.) Visst kan det bli bra när man reder ut saker. Tack för det  [smiley=dankk2.gif]
 
Jag vet inte om jag orkar fortsätta denna diskussionen eftersom det verkar *helt omöjligt* att få fram att jag *inte* tycker att kattägare ska frånsäga sig allt ansvar. Jag vet inte hur jag ska kunna säga detta tydligare.

Men visst, jag kan säga det en gång till:

*Jag förstår inte hur kattskit i rabatten kan vara ett så stort problem att man tycker det är OK att döda katten.

*Om en granne stör sig på någons husdjur tycker det är helt OK att jaga bort det från tomten med ofarliga medel, t.ex. vattenslang. Jag *vet* att det fungerar. Man måste inte slå ihjäl djuret. 

Jämförelsen hund/katt har jag tagit till för att påvisa det absurda i att slå ihjäl en katt som kommer in på ens tomt - när det skulle ses som helt sjukt att göra detsamma med en hund. Lös i skogen eller på ens tomt spelar ingen roll. Skulle jag slå ihjäl en lös hund med en planka skulle nog folk inte tycka "Tja, varför inte? Ägaren plockade ju inte upp efter sig". Skulle hunden, eller katten för den delen, anfalla skulle jag inte tveka att ta till grövre medel för att värja mig men det är en annan diskussion.

Robert_Maria skrev:
Det är intressant att läsa att du tydligen tycker att de också ska få göra hur som helst.
Nej det tycker jag inte. Kan du inte sluta påstå det? Det börjar bli tröttsamt att få denna åsikt pådyvlad sig. Jag har precis läst genom hela tråden igen och från första inlägg har jag propagerat för att jaga bort katterna med milda medel och tala med kattägarna. Du kan säkert citera något jag har sagt utanför sitt samanhang för att få det att framstå som att jag förespråkar kattanarki men det gör jag inte.

 
Hade problem med en grannkatt som sket under bron våran varje dag. Jag rullade ut lite hönsnät på backen under bron och det gillade kissen inte alls att gå på.. Så nu bajar den någon annanstans än där. Tycker förövrigt att det är bra med att grannen har katt. Håller en del ohyra borta :)
/Pake
 
Ligger du inte sömnlös om nätterna för det enorma arbete och utgifter detta kostade dig? :cool:
 
Nä käkar sömnpiller och har lånat upp på huset.... buhu ;D
 
Canuto skrev:
Det är ett j...la svineri med dessa grannkatter som skiter o pissar hos oss.
Vi har en sparrisodling som ju står i ren sand. Denna odling är favorittoalett för ett antal grannkatter. Sparrissen äter våra barn direkt från odlingen.
Hitintills har jag lyckats att ta kål på två katter. (Smärtfritt!) Fler blir det, jag lovar!
Alla ni katt ägare: Har ni inget som helst normalt ansvarstagande för era husdjur?
Hur tänker ni?
Varför skall grannen ta all skit; er skit?
Ta ansvar och sätt stopp för svineriet!
Själv är jag inte så förtjust i andras skrikande snorungar, och vill inte ha såna på min tomt, eller som grannar. Jag har hellre arton katter som skiter på min tomt än grannar med barn.
 
Jag tror inte grannens skrikiga ungar får plats i den fällan... :D
 
Grannens skrikiga ungar? De tog väl de köttätande växterna hand om.

Canuto skrev:
Sparrissen äter våra barn direkt från odlingen.
 
OK.OK.
Blev lite syftningsfel i meningen om sparrisen!
Ursäkta.
Vidhåller att det är ett jä..a svineri med dessa "gulliga" katter som förorenar.
Vad säger en kattägare när ens barn har fått en svår ögoninfektion, som kan resultera i blindhet, p.g. a. alla dessa äckliga parasiter som speciellt katter bär på och sprider via sin skit?
Fy, vad äckligt och farligt!
(PS: Har en kattfälla liknande den som föreslås. När katten hamnat i den lägger man hela fällan med katten i en plastsopsäck och sedan tejpar man säcken runt avgasröret på bilen och startar motorn.
Smärtfritt för katten!)
 
Testa den behandlingen själv och återkom om du tycker det var smärtfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.