Hur smala korridorer klarar Husqvarnan av? Jag har en passage som är ca 2,5m skulle det funka?
Är det något märke som är bättre än Husqvarnan på detta?
 
Det beror nog lite på vad du menar om den ska guidas igenom eller slumpmässigt teoretiskt kunna slinka igenom iaf Wiperklippare säger väl att det ska vara 70 cm mellan gränskablarna.
 
Datazmurfaren skrev:
Jag testade detta och då verkade det fungera en liten stund...

.
Testa att byta plats på G1 och G2 i stationen (altså, växla vid stiften, inte dra om kablarna). Följer felet med så att den får svårt att hitta G2 istället kan det ju vara något med kortet.

Blir felet på G1 trots att du byter plats kan det vara något med kabeln som inte är ok, kolla i så fall skarven mellan G1 och begränsningskabeln, ibland är det svårt att klämma ihop skarven tillräckligt, den ska vara helt platt när allt är ok.

Ett enkelt sätt att kolla om det är kontaktproblem är att sätta guidestiftet på ett av begränsningsstiften, blinkar dioden på stationen är det kontaktproblem.

Annars är det nog läge att prata med din åf, speciellt om de hjälpt dig med installationen.
 
Bezt skrev:
Hur smala korridorer klarar Husqvarnan av? Jag har en passage som är ca 2,5m skulle det funka?
Är det något märke som är bättre än Husqvarnan på detta?
Passagen får vara 60 cm men då måste den guideas med guidekabel. 2,5 m borde funka om man ställer ner korridorbredden och passagen inte är för lång, men jag hade nog valt guidekabel ändå.
 
Testa att byta plats på G1 och G2 i stationen (alltså, växla vid stiften, inte dra om kablarna). Följer felet med så att den får svårt att hitta G2 istället kan det ju vara något med kortet.
Du menar att jag ska växla G1 och G2 själva guide kablarna bara stiften genom att lyfta på locket och inte på kretskortet något?

Jag trodde den var jätte känslig att det inte fick komma över på fel sida osv... ?
 
Precis, på stiften. Den känner ju bara av ena kabeln när du kör 100% och testar så då spelar det ingen roll. Du behöver egentligen inte växla dem, du kan ju koppla ur den ena helt.
 
Bezt skrev:
Hur smala korridorer klarar Husqvarnan av? Jag har en passage som är ca 2,5m skulle det funka?
Är det något märke som är bättre än Husqvarnan på detta?
Jag har en passage på 60cm som "Lydia" klarar alldeles utmärkt. Mina 500kvm klara 220 av på 20 timmar i veckan fördelat på måndag och torsdag. Dags idag att ta fram trimmern i 5 min och ta det inte klipparen klarar.

Jag ska ta ett kort på min tidigare "äng" som nu är en fairway och lägga ut senare i eftermiddag.
 
Är "Lydia" en Husqvarna eller?

Min passage är ca 6 meter lång. Det funkar med guidekabel och så eller hur ska man gå till väga?
 
Bezt skrev:
Är "Lydia" en Husqvarna eller?

Min passage är ca 6 meter lång. Det funkar med guidekabel och så eller hur ska man gå till väga?
"Lydia" är fruns namn på roboten (220AC) så helt rätt :)
 
Jag tog kort på min nyklippta gräsmatta innan roboten installerades och man ser en påtaglig skillnad. Jag har inte använt någon form av gödsel utan så här ser det ut 1 månad senare. Som jag sagt tidigare i tråden, 500kvm klipps 10 tim måndag samt 10 tim torsdag.
 
  • Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett stort äppleträd på tomten som fäller stora mängder äpplen på hösten. Hur funkar det med automowern?
 
Hejsan!

Jag har en Wiper och 3 fruktträd 1 äppel & 2 plommon. Inga som helst problem dessa träd var en del av anledningen till att jag först köpte en Wiper att sedan man fick några andra saker på köpet så som färre Sniglar och en tokigt snygg gräsmatta var ju bonus :)

(man slapp krypa under grenarna med all frukt och äpplen som blev kvar skär kniven av i ett nafs)
Skulle jag vilja spara frukten kan jag lätt flytta ut begränsningskabeln som jag lagt runt trädet och på så sätt ta hand om frukten, men när den väl är mogen brukar jag plocka de bästa direkt från träden.
 
Har precis installerat automower (varit i drift i 3-veckor) och har en del frågor till er som haft era i drift ett tag.
Klippare: Automover 220AC
Area: ca. 500m2

Vilken klipphöjd använder ni ?
Har ställt min på det näst lägsta efter att succesivt sänk den från den högsta klipphöjden.

Klipptider ?
Jag låter min för tillfället gå varje natt mellan 22-08. Har tänkt att glesa ut det. Kanske till 8 timmar varannan dag.
Är det mer optimalt att låta den klippa under dagen ? Gräset är ju lite fuktigare på natten. Det fastnar ju en del under klipparen då gräset är blött.

Hur ofta rengör ni den ?
Jag har gjort rent den en gång och då var det ganska mycket gräs under den. (beror nog på att jag klippt på nätterna med fuktigt gräs)

Tacksam för svar /Svante
 
Redigerat:
svanten skrev:
Har precis installerat automower (varit i drift i 3-veckor) och har en del frågor till er som haft era i drift ett tag.
Klippare: Automover 220AC
Area: ca. 500m2

Tacksam för svar /Svante
Klipphöjden är egentligen väldigt individuellt, det beror mest på hur din gräsmatta är. Sköter du den bra med gödning och vattning (inget problem i år :) ) så kan du klippa på en lägre höjd. Gräset får ungefär lika långa rötter som stråna är långa så ett längre gräs är mer tåligt mot torka. De flesta AM jag har sett brukar vara inställda på mellan 4 och 5 cm.

Klipptid:
Du kan absolut glesa ut tiderna lite på den ytan. Tycker det låter bra med varannan dag. Det är bättre att ha färre dagar med längre tid än kortare tid varje dag. Titta t.ex. på Bandbredds bilder ovanm det är ju samma storlek på tomt.

Dag eller nattklippning är också upp till var och en. På dagen klipper/laddare den i kortare intervaller då värmen styr laddtiden. Vill man skryta för grannarna är ju dagen rätt tid också. På natten blir det lite smetigare, men har man mördarsniglar är det en bra tid då de är mest aktiva då så klipparen har något roligt att klippa :)

Kolla lite med grannar också, vissa kan störas av ljudet när den krockar mot träd och liknande. Bor du längs ett stråk där nattsuddarna går på väg hem så är det nog smart att köra den dagtid, risken för fyllegrejer är mindre dagtid.

Rengöring:
Kollar man på de vi får in på service så är rengöring ingenting som finns på agendan alls för AM-ägare, de brukar se ut som skit rent ut sagt. Nu gör det inte så mycket för oss för vi tar betalt för rengöringen...

Jag tycker man ska försöka borsta rent upp under kåpan när man ändå kollar knivarna (1 gång/mån?) för gräset som samlas väger en hel del. Det är inte ovanligt att vi borstar bort 1 kg fuktigt gräs när vi servar maskiner och det är ju ca 10% av maskinens vikt så det är klart det sliter extra på batteri/hjulmotorer/framhjulsupphängning. Det är ganska svårt att komma åt, men en uttjänt diskborste eller tryckluft funkar fint.
 
Redigerat:
plugg6 skrev:
Vi har ett stort äppleträd på tomten som fäller stora mängder äpplen på hösten. Hur funkar det med automowern?
Det brukar inte vara något större problem, men sönderklippta äpplen rutnar ganska fort och det luktar ju lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.