C
Ja, en sammanfattning om vad som blivit gjort hittills då:

  • Ritat ritningar (värsta arkitekten.. ^^)
  • Funderat ut utrustningsnivån (avlopp, el osv, det blev bara el)
  • Grävt vid huset och borrat ett hål till elröret
  • Haft grävaren här och grävt upp
  • Grävaren fyllde också med grus och paddade osv, så det var i princip bara för mig att sätta ut elementen
  • Sätta ut elementen
  • Sätta ut isoleringen
  • Armera kantbalken
  • Lägga dräneringsrör runt om
  • Lägga ut armeringsnät
  • Ställa ut hälften av distanserna (sen blev det kväll igårkväll..)

Vilket jobb det är att ställa ut distanserna när man redan lagt ut näten. Jag vet hur proffsen gör, men jag tror inte jag hade klarat det. Jaja, nu är det bara hälften kvar.

Kommer lite bilder senare, ska ta lite på hur det ser ut nu sen när det inte regnar..
 
C
Jag utlovade visst lite bilder vill jag minnas...

Jag har idag lagt dit resten av distanserna under nätet och börjat naja lite, och även börjat skotta lite fyllnadsmassor (jävulskt jobbigt, man skottar och springer med skottkärran fram och tillbaka, men det blir fan ingen skillnad. Man har ingen aning om hur jävla lite det ryms på en spade/skottkärra förrän man ska försöka flytta lite större mängder massor..)

Jaja, here goes...

Bild 1: Så här ser det ut från infarten sett innan projektet är påbörjat i någon större utsträckning. Till vänster om bilen ligger grundmaterialet, och längst till vänster i bild ligger armeringen. I övrigt har vi flyttat lite diverse plantor från "trädgårdslandet" till höger om infarten till ett nygjort riktigt trädgårdsland.

Bild 2: Grundmaterialet. Köpte 2 paket (10 skivor) isolering till, så det slutade på 200 mm isolering istället för 100 mm.

Bild 3: Före starten sett innifrån tomten. Till höger skymtas en jordhög där jag först grävde för att få ut kabeln. Kom dock på att det inte var ett optimalt ställe (dels för att man inte bör koppla in det där jag tänkte från början, och dels för att det låg ett gammalt avloppsrör där), så jag fyllde igen hålet och gjorde ett nytt längre bort på väggen istället.

Bild 4: Så kom grävaren! Han fick inleda med att krafsa ur för en uteplats i hörnet av tomten, då det skulle bli väldigt svårt för honom att ta sig in i efterhand när garaget står ivägen.

Bild 5: Han grävde för garaget, givetvis, och fyllde i grus. Här syns också kabelskyddsröret.
Padda fick jag göra, med en maskin han lånade mig.

Bild 6: Dock vart jag inte riktigt nöjd, om jag säger så. Instruktionerna jag skrev till mamma löd att elementen skulle sluta 5 cm över marken i högsta punkten (infarten?), vilket tolkades vilt som att det tvunget var vid infarten, även om högsta punkten inte var där (vilket den ju som synes inte alls var). Grävaren ifrågasatte, men mina föräldrar stod visst på sig. Jaja, det var bara att återkomma och fixa till...

Bild 7: Tyvärr har jag inga bilder innan dessa, som jag tog idag. Här ses plattan nästintill klar för gjutning, innifrån tomten. Även dränering ligger på plats, som för tillfället har avslutats i ett uppstickande inspektionsrör, så att man kan se om det ställer sig nåt vatten i dom. Senare ska det givetvis grävas ut till kopplingspunkten i gatan, men jag tycker att det är dumt att gräva upp infarten innan alla tunga maskiner (betongbil, virkesleverans osv) har varit här och kört sönder färdigt, så det fick bli en provisorisk lösning.

Bild 8: Snygga 90°-böjar med hjälp av grannens armeringsjärnsbockare.

Bild 9: Här är det bestämt någon som har lagt ner järnet... :rolleyes:

Bild 10: Jag gruvar mig dock lite över detta, lyckades få en liten båge på elementen. Tänkte dock fuska och helt enkelt mura upp lecablocken i en rak linje och därefter mura dit en liten hålkäl (ellervareheter..) mot dom så att det inte rinner in vatten. Det är liksom på sidan mot grannen, där det står en friggebod bara 1 meter lite drygt, bort, ingen kommer krypa där och kolla (hoppas jag.. :mad: ) Vad tror ni om det?

Ja, så ser det ut nu. Det som är kvar att göra är att fortsätta att återfylla så att inte elementen ger sig iväg när betongbilen kommer, och dra några najtrådar till i mattorna, samt potentialutjämna. Just det, jag måste få tag på ett sånt där vinkeljärn till porten också... Någon som har några förslag vart man kan få tag på sånt?

Att vara fortsättad...
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
cheetah1 skrev:
och även börjat skotta lite fyllnadsmassor (jävulskt jobbigt, man skottar och springer med skottkärran fram och tillbaka, men det blir fan ingen skillnad. Man har ingen aning om hur jävla lite det ryms på en spade/skottkärra förrän man ska försöka flytta lite större mängder massor..)
:D :D :D

Been there, done that ... ;)
 
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Bild 10: Jag gruvar mig dock lite över detta, lyckades få en liten båge på elementen. Tänkte dock fuska och helt enkelt mura upp lecablocken i en rak linje och därefter mura dit en liten hålkäl (ellervareheter..) mot dom så att det inte rinner in vatten. Det är liksom på sidan mot grannen, där det står en friggebod bara 1 meter lite drygt, bort, ingen kommer krypa där och kolla (hoppas jag.. :mad: ) Vad tror ni om det?
Det funkar nog bra.

Vill du lära av mina misstag...?
Spänn upp ett murarsnöre och mura efter, dvs lägg tjockare eller tunnare med bruk allt vad som behövs, och linjera efter snöret, inte efter en ev orak grund.
OK, det blev inga stora problem för mig, men det hade helt klart blivit något lite bättre. ;)
 
C
Fast det är inte höjdmässigt det inte stämmer utan i sidled. Till höjden tänker jag använda laser.
 
Mikael_L
Murarsnöret fixar bägge riktningarna och är dessutom mycket mer lättanvänt än laser vid murning. :)
 
C
iofs kanske, men vad fäster man det i på en betongplatta?
 
Mikael_L
Man fäster lämpligtvis snöret på profilställningar.
 
C
Men usch, då måste jag ju göra nya.. :(
Dom gamla rev jag bort, för dom var ivägen för dräneringen...
 
Mikael_L
Ja du kan väl skippa det.
Men jag ångrade mig iaf att jag inte spände upp murarsnören. Det diffade upp till 1-2 cm på höjd någonstans och garaget blev 2 cm smalare på mitten än i ändarna.
Inga jätteproblem direkt, men jag gillar precision. :)

Då jag. fått diagonalerna att stämma på en mm när, så ville jag fortsätta med den satta standarden. ;)
 
Lägg upp ett lecablock i var ände av den färdiga plattan.
Knyt fast nåt tungt (tex järnspett) i var ände av ett murarsnöre och lägg på utsidan av dessa båda block så snöret hålls sträckt av tyngden.
Lägg en 10mm (eller den höjd du vill ha på murbruket) skiva/träbit mellan snöret och de två blocken och du har skapat dig en rät linje att mura efter utan att behöver rigga några träställningar att fästa snöret i.
 
C
Smart! :D Tack!

Idag har jag dragit potentialutjämning. Tog dubbel 4,8 mm biltema varmgalvad stålwire och satte två wirelås i varje nät, plus ett i varje ände av plattan som kopplar ihop de två närliggande näten, i händelse av att något skulle rosta av eller skadas på annat vis. Ändarna på wiren drog jag upp två och två (totalt fyra ändar iom att det ligger dubbelt) i 16 mm flexslang, för att skydda precis i övergången betong-luft, annars är kanske risken att dom skadas där.

I övrigt har jag najat tre av fyra skarvar mellan näten, och skottat en del mer massor. Nu är det faktiskt skapligt framkomligt bredvid bygget. (Ett tag...)
 
Redigerat av moderator:
C
Just, här var det en tråd också, ja.
Ja, det har hänt en del, vi har tillexempel gjutit en platta, murat på en massa lecablock och rest två långväggar. :D
Nu väntar vi på takstolar. Vecka 37 ska dom komma.

Jo, jag har ju slipat den också, plattan. Jävla slitgöra var det med..
 
  • IMG_4454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4491.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Jo, jag har ju slipat den också, plattan. Jävla slitgöra var det med..
Jodå, det är mycket bättre och göra jobbet medan innan betongen brännt. ;)
Plattan jag gjorde ser väl ut sådär på ytan. Borde slipas, men tror inte jag ids.


Men varför har du kortlat mitt på alla reglar?
 
C
Mikael_L skrev:
Men varför har du kortlat mitt på alla reglar?
Varför inte? Det blev gratis kortlingar i rätt längd när jag kapade reglarna från 3-metersbitar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.