Är det någon som provat? Har hört att myror tvärdör av det..... :surprised: ska isf prova på myror runt en stengrund. man kommer ju inte åt dom små eländena och dosor har inget effekt på dessa djupboende myror.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Aldrig provat, men återkom mycket gärna med resultatet.
 
He he, nu provade jag med funlight(Amazing grape) för tre dagar sedan och konstaterade idag att myrorna är mycket färre och att flera av ingångarna är inaktiva. Har kryddat med lite Myrr extra idag för the final kill....hoppas att jag inte får muterade mördarmyror av detta. ; )
 
Ja det låter inte helt osannolikt, aspartamet (sötningsmedlet) som finns i fun light, eller de flesta light produkter, är ett nervgift som mycket väl skulle kunna döda myror.
 
Aha därför att det mycket bättre att dricka "socker fria" produkter :)
 
Frågan är om du dränkte myrorna eller om det så kallade nervgiftet dödade dem. All klinisk forskning som jag har sett visar att det inte gör varken till eller från att ge myror aspartam - http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp

Själv dricker jag inte skiten och valde att plocka hästmyrorna med dammsugare innan Anticimex kom och dröpte de sista förvirrade myrorna.
 
Husletaren55 skrev:
Ja det låter inte helt osannolikt, aspartamet (sötningsmedlet) som finns i fun light, eller de flesta light produkter, är ett nervgift som mycket väl skulle kunna döda myror.
Och detta (att aspartam är nervgift) har du naturligtvis en säker källa till?
Och nej, thespoof.com definieras inte som en säker källa av mig, även om de ibland har tilltalande grejer:
http://www.thespoof.com/news/spoof.cfm?headline=s5i58843

/ Fredrik
 
  • Gilla
Tootiki
  • Laddar…
joflopp skrev:
Frågan är om du dränkte myrorna eller om det så kallade nervgiftet dödade dem. All klinisk forskning som jag har sett visar att det inte gör varken till eller från att ge myror aspartam - [länk]

Själv dricker jag inte skiten och valde att plocka hästmyrorna med dammsugare innan Anticimex kom och dröpte de sista förvirrade myrorna.
Men de förnekar ju bara att det var först utvecklat som ett myr-gift, och man måste verkligen vara ett pucko för att tro på det.
Att det förstör reproduktionen hos myror är en helt annan sak som har mer med miljöpåverkan att göra.
 
Prova med bakpulver....
 
tallmilan skrev:
Men de förnekar ju bara att det var först utvecklat som ett myr-gift, och man måste verkligen vara ett pucko för att tro på det.
Att det förstör reproduktionen hos myror är en helt annan sak som har mer med miljöpåverkan att göra.
Nja... Om du bemödar dig med att fortsätta att läsa en bit ner på sidan så ser du att de påstår sig ha gjort ett enkel test med tre myrfarmar. En som fick socker i olika former, en som fick aspartam i olika former och en kontrollgrupp som fick vatten och "naturlig myrkost".

Resultatet? Inte utplånades myrfarmen som fick aspartam i alla fall.

Man kan tycka vad man vill om aspartam, själv vill jag inte ha med det att göra. Men faktum är att detta är en av de mest hårdnackade urbana legender som envisas med att florera på Internet. Ibland dyker det upp någon stolle i en kvällstidning som säger sig ha utplånat myror med fun light. Eftersom personen aldrig gör några kliniska tester utan bara påstår (utan några som helst bevis) att myrorna minsann försvann kan vi lika gärna tro på stollen som rymt från dårhuset och påstår att jorden minsann är platt. Bevismängden är densamma i de båda fallen. :rolleyes:
 
Dränkta eller inte, så är myrorna väck. :cool:
 
joflopp skrev:
Nja... Om du bemödar dig med att fortsätta att läsa en bit ner på sidan så ser du att de påstår sig ha gjort ett enkel test med tre myrfarmar. En som fick socker i olika former, en som fick aspartam i olika former och en kontrollgrupp som fick vatten och "naturlig myrkost".

Resultatet? Inte utplånades myrfarmen som fick aspartam i alla fall.

Man kan tycka vad man vill om aspartam, själv vill jag inte ha med det att göra. Men faktum är att detta är en av de mest hårdnackade urbana legender som envisas med att florera på Internet. Ibland dyker det upp någon stolle i en kvällstidning som säger sig ha utplånat myror med fun light. Eftersom personen aldrig gör några kliniska tester utan bara påstår (utan några som helst bevis) att myrorna minsann försvann kan vi lika gärna tro på stollen som rymt från dårhuset och påstår att jorden minsann är platt. Bevismängden är densamma i de båda fallen. :rolleyes:
OK, men jag menar att anledningen till att den var med på Snopes.com var ju det där med att det var (inte) utvecklats som myr gift ... sen om det funkar eller inte eller hur det smakar lägger jag mig inte i ...
 
Läsk har jag inte testat. Däremot är utspädd Ajax en väldigt effektiv myrdödare (åtminstone på små svartmyror) Jag har en blomspruta med ett par procent koncentrerad Ajax och resten vatten för allmän rengöring. Sprutar man på svartmyrorna dör de inom någon minut. Hur man får myrorna att frivilligt hamna i vätskan har jag inte kommit på ännu.
 
Vi har/har haft myror i vår stentrappa på framsidan. Inte så kul. Vi tog en liten hink med myrstack och myror från en annan stack en bit bort och hällde på trappan. Det utbröt myrkrig, och de tog kål på varandra. Kommer de tillbaka, eller platsen blir bebodd igen, är det lätt att göra om, och inga gifter behövde vi använda. Men vi har gott om myrstackar längs vår lilla grusväg.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.