Bauhaus gör kanske på samma sätt som Silvan gjorde. Hade en lägstapris garanti men var dyrast i stan av storvaruhusen. Det var irriterande att handla där då man märkte att de lade på ett antal tior på de produkter som kostar runt 100-200sek. Det gjorde att jag slutade handla där. Hade inte tid att åka dit och visa papperskvitton för några tiors skull, men man kände sig lurad. Uppenbarligen var jag inte ensam om att inte handla mer på Silvan eftersom de inte finns kvar i Sverige längre. Kan inte påstå att jag saknar dem!
 
F
Köpte 40 liter Beckersfärg (20 liter grund och 20 liter akrylat fasadfärg). Utnyttjade prisgarantin med ett reklamblad från Coop Bygg och fick tillbaka 1299kr.
 
Ha ögonen öppna på Bauhaus. Deras prissättning är helt ologisk. T.ex. kan skruv i småförpackningar ha mycket lägre styckpris än i storpack. Utnyttja prisgarantin. Tyvärr har de en massa konstiga "tyska" fabrikat också med tvivelaktig kvalitet. Jag undviker dessa vanligtvis där kvaliteten kan ha betydelse. Priset på hyllan (om det finns något) stämmer ofta inte med priset i kassan. Ibland till din fördel (jag tjänade 300 spänn bara här om dagen på felmärkt vara).
Det är tråkigt att man inte hittar priserna på internet för det blir en massa åkande om man inte orkar vänta i telefonen. Byggmax är praktiska i detta avseende men de har å andra sidan samma priser jämt och ett sortiment som inte alltid passar (mig).
Coop bygg och även "dyrfirman" Ekesiöö kan i sällsynta fall överraska positivt. Att skaffa konto hos din lokala bygghandlare ger lite plåster på såren om man inte vill fara runt på värdefull byggtid. Villaägarnas medlemmar ges på vissa ställen ett par procent om man visar medlemskortet (medlemsavgiften tjänas in i ett nafs).
 
Redigerat:
Tack gode gud för Tyska Bauhaus.

Nu - efter all ris Bauhaus fick här i tråden - ska jag ge dom lite beröm iaf.
Hur somo helst är det alltid svårt för en ny kedia att etablera sig på marknaden.
Tänk bara om allt som skrevs om LIDL. Konstigt nog är deras parkering finfin
fullparkerad med bilar.
Ska kanske påpeka att jag varken jobbar där eller har bauhaus aktier.
Är dock rätt så nöjd att K-Rauta, Silvan, Byggmax mm mm får lite konkurrens.
Har man alla postorderkatalog samt Swedolkatalogen hemma och tillgång till
Internet är det ju upp till var och en att göra det man ska göra som ansvarsfull
konsument : Jämnföra pris & kvalitet.
Vad det gäller tyska fabrikat med tvivelaktig kvalitet saknas det exempel
på vilka märken och fabrikat det handlar om. Själv har jag på svenska
marknaden ibland samma problem. Det mesta (ej märkesfabrikat) som
säljs är ju tillverkad på samma jävla fabrik i Honolulu, China eller TajPe.
Skillnaden är bara att rubbet heter nå´t annat hos K-Rauta än hos Bauhaus.
För exempel är Makita stor i Sverige fick jag lära mig. I Tyskland är det däremot
Festool eller Mafell som tycks vara High-End.
I USA eller Storbritannien är det kanske andra märken.
Till slut : Vem skulle påstå att Bosch eller AEG produkter är bara bra.
Dom har en lågprislinie dom med och legotillverkar för tyska ALDI och LIDL.
Att handla i dagens byggvaruhus är rena djungeln och det är upp till var och en
vad han bedömmer som bra eller dålig.

MvH
Hobbit
 
Redigerat av moderator:
Hobbit skrev:
.........Har man alla postorderkatalog samt Swedolkatalogen hemma och tillgång till
Internet är det ju upp till var och en att göra det man ska göra som ansvarsfull
konsument : Jämnföra pris & kvalitet.......
Just därför får Bauhaus RIS! :D För man MÅSTE åka dit eller ringa dem för att ta reda på priserna. Det är det min kritik handlar om.
 
Hoppas någon från Bauhaus läser den här tråden.

Billigast är de väl oftast inte.

Har undvikit dem en längre tid. Förra sommaren var jag och handlade på butiken i Brkarby, tidigt på morgonen. Då var bara en kassa öppen, det var vid infodisken på "baksidan". Där stod en kille och pratade i telefon, det framgick av det jag hörde att det var lite halvprivat, jan beklagade sig för någon om en arbetskamrat som aldrig var där när han skulle.

När jag lyssnat på detta i ca 2 minuter och mer och mer irriterat började titta på min klocka, så lägger han på luren och går in till ett skrivbord, tar upp en annan lur och fortsätter samtalet. Detta pågår i ytterligare några minuter. För mig var det bara ofattbart, att någon kan uppvisa en så total inkompetens.

Nåväl samtalet avslutades. DÅ tar han upp luren igen och slår ett nummer nytt samtal. Jag påpekade då att han bemannade den enda öppna kassan, han bekräftar detta och fortsätter sitt samtal.

Måttet var rågat jag bara släppte mina varor på golvet (med ganska mycket buller och säkert någon skadad förpackning) och gick därifrån. Sedan dess är Bauhaus det sista alternativet fört mig att handla på.

Såvitt jag förstår så jobbade killen med maskinuthyrningen egentligen. Det var alltså inte en oerfaren sommarvikarie eller liknande.
 
>>Just därför får Bauhaus RIS! För man MÅSTE åka dit eller ringa dem för att ta reda på priserna. Det är det min kritik handlar om. >>

Ahhhaaaaa !!!
Vad jag var dum att skriva så ;-)

Och det är kanske just därfor jag har så sällan sett en K-Rauta Katalog, elle en Silvan-katalog
eller en Ö&B-Katalog.
Och visst alla dom ovan nämnda företag deras hela sortiment på webben.

Lever u och jag i ett paralelluniversum eller ....????

MvH
Hobbitz
 
Silvan finns inte kvar och vissa Silvan har tagits över av Beijer. Och Beijer har sitt sortiment på hemsidan, kanske inte precis alla artiklar men tillräckligt många för att kunna göra de flesta prisjämförelsen på nätet.
Detsamma gäller K-Rauta, de har också lagt upp sitt sortiment på nätet. ÖB är en enkel hemsida men man kan fortfarande se priserna över det mesta men just ÖB känns irrelevant då de inte spelar i samma liga som de vi jämför med.

Det lustiga i det här sammanhanget är att Bauhaus har förmodligen det mest avancerade interna databassystem av alla varuhusen. Med den färdiga mallen så är det bara att duplicera databasen i reducerat form på nätet. Så skitsnacket om att de har för många varor för att kunna lägga upp priserna på nätet går jag inte på. Det hela handlar bara om att de vill försvåra direkta prisjämförelser och låta kunden tro att Bauhaus är billig.
 
hempularen skrev:
Hoppas någon från Bauhaus läser den här tråden.

Billigast är de väl oftast inte.

Har undvikit dem en längre tid. Förra sommaren var jag och handlade på butiken i Brkarby, tidigt på morgonen. .
Jag ska ge dem lite positivt också. Nu pratar jag ovan nämnda varuhus. De måste ha skickat hela personalen på charmkurs för ett par år sedan för jag upplever en oerhörd skillnad sedan dess mot för tre, fyra, fem år sedan då det var helt åt skogen hur inkompetent personalen betedde sig. Uppemot hälften av varorna (subjektiv betraktelse) saknade dessutom priser i kassan. När kassörskan lyfte telefonluren var det bara att byta kö eftersom det ändå inte fanns någon som kunde svara. Jag brukade vara vänlig nog att påpeka detta i deras klagobrevlåda varje gång jag var där (de brukar ha bra pris på Beckers sortiment, mitt favvofärgmärke) och det tycks ha hjälpt. Nu är personalen trevlig och det finns pris på många fler varor.
 
Bauhaus i Göteborg tar 649:- för en Sigma 7A (kakelskärare) medans Hornbach kränger dem för 489. Kände för att straffa Bauhaus genom att utnyttja prisgarantin och köpa den för 430 spänn - 34% under deras utsatta pris.

Handlar sällan på Bauhaus om det inte är för att utnyttja prisgarantin. Köpte en hel del tätskikt, fix och fog från Casco på Bauhaus för något år sedan. Då sparade vi många klirrande kronor på prisgarantin eftersom Hornbach var betydligt billigare. Nu har Bauhaus ersatt Casco med något annat som endast de själva verkar sälja. Tyvärr blir det ofta så med dessa kedjor, de hävdar prisgaranti vilket är lätt då ingen annan säljer just det märket eller just den modellen. Jämför med elektronikkedjorna där man sällan hittar samma TV-modell hos två konkurrenter.
 
joflopp skrev:
Bauhaus i Göteborg tar 649:- för en Sigma 7A (kakelskärare) medans Hornbach kränger dem för 489. Kände för att straffa Bauhaus genom att utnyttja prisgarantin och köpa den för 430 spänn - 34% under deras utsatta pris.

Handlar sällan på Bauhaus om det inte är för att utnyttja prisgarantin. Köpte en hel del tätskikt, fix och fog från Casco på Bauhaus för något år sedan. Då sparade vi många klirrande kronor på prisgarantin eftersom Hornbach var betydligt billigare. Nu har Bauhaus ersatt Casco med något annat som endast de själva verkar sälja. Tyvärr blir det ofta så med dessa kedjor, de hävdar prisgaranti vilket är lätt då ingen annan säljer just det märket eller just den modellen. Jämför med elektronikkedjorna där man sällan hittar samma TV-modell hos två konkurrenter.
Det är mycket möjligt att det är exakt samma tillverkare. Frågan är vart man ska dra gränsen för att det ska anses okej. För mig är det okej om differensen sker tidigt, redan i fabriken. Ett exempel är dessa kina-maskiner där allt är exakt likadant såsom motoren, elektroniken o.s.v. förutom ytterhöljet som kanske har olika form och därmed lite olika ergonomi. Men det Bauhaus gör är att de ometiketterar varorna för att undgå prisgarantin. I sådana fall vill jag uppmuntra läsarna att försöka utnyttja prisgarantin även om de har olika etikett. Ett exempel det jag tog upp i trådstarten, OLFA´s reservblad som de märkt om till Wissent. Att jag betonar just det är för att OLFA är seriös och etablerad aktör. Det är som om Bauhaus skulle byta etikett på sina Makita maskiner till Alpha Tools för att slippa prisgarantin. Just det kommer de inte att göra för det blir en förlust då man inte kan ta hur mycket betalt som helst för Alpha tools men mindre grejer som reservdelar och tillbehör så händer det ofta. Craftomat är förmodligen en annan, rätta mig om jag har fel om det med Craftomat.

Vad gäller skruvar, beslag och andra mindre prylar som man bara plockar med sig när man ändå är där, brukar Bauhaus vara dyrare eller lika dyr som seriösa järnaffärer och liknande. Det är nog för att de vet att folk inte lägger sådana priser i minnet. Jag tycker dock att det är helt ok att järnaffärer har dessa priser för de har ju aldrig sagt att de konkurrerar prismässigt.
 
joflopp skrev:
Bauhaus i Göteborg tar 649:- för en Sigma 7A (kakelskärare) medans Hornbach kränger dem för 489. Kände för att straffa Bauhaus genom att utnyttja prisgarantin och köpa den för 430 spänn - 34% under deras utsatta pris.

Handlar sällan på Bauhaus om det inte är för att utnyttja prisgarantin. Köpte en hel del tätskikt, fix och fog från Casco på Bauhaus för något år sedan. Då sparade vi många klirrande kronor på prisgarantin eftersom Hornbach var betydligt billigare. Nu har Bauhaus ersatt Casco med något annat som endast de själva verkar sälja. Tyvärr blir det ofta så med dessa kedjor, de hävdar prisgaranti vilket är lätt då ingen annan säljer just det märket eller just den modellen. Jämför med elektronikkedjorna där man sällan hittar samma TV-modell hos två konkurrenter.
När man använder sig av Bauhaus prisgaranti ligger det ju på köparen att visa att varan är billigare någon annanstans. Hur gjorde du du för att visa att Hornbach var billigare? De rackarna har ju inte heller sina priser på nätet... Finns det något fiffigt trick, eller hade du kanske sådan tur att just dina varor fanns med i ett reklamblad från Hornbach?
 
Var på Bauhaus i Tyskland for 1 mnd siden, fikk med en katalog på ca 1000 sider. Der stod det info og priser osv. Den gjaldt for et halvt år, dvs vår og sommer.

Slik burde snart komme til Sverige og Norge og :D
 
Jag tog kort på en hyllkantsetikett hos K-Rauta och visade upp hos Bauhaus, det räckte i Örebro iaf.
 
Bezt skrev:
Jag tog kort på en hyllkantsetikett hos K-Rauta och visade upp hos Bauhaus, det räckte i Örebro iaf.
Det var som tusan - en polare försökt med samma sak här nere i södern men fick kalla handen. Om jag minns rätt var motiveringen att bilden kunde vara gammal. Dessutom ville de ha ett papper att lägga i kopiatorn. Men det var ett tag sedan, och tiden kan har kanske sprungit ikapp dem vid det här laget...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.